Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert utallige tråder om liknende temaer, men må bare lufte litt frustrasjon. Har en baby på litt over 2 uker og opplever bare amming som vondt og slitsomt. Fikk ammehjelp på sykehuset og bare skryt da jeg var der, baby hadde bra sugetak osv. Hjemme føler jeg baby ikke greier gape høyt nok og at brysvorte/aerola er alt for stor for babys munn. Fikk blemmer på vorte og det brune området. Begynte derfor med pumping etter råd fra jordmor og delvis flaskemating men føler det er mye styr med kok og vask av flasker, og føler hovedansvaret for dette faller på meg selv om mannen gjør litt av og til. Men han har null oversikt over hva som må steriliseres eller ikke. Han hjelper med alt annet men føler størstejobben er amming og pumping/vask av flasker. 

Hver gang jeg blir lei av styret med flasker så begynner jeg amme mer, men baby får fremdeles ikke gapt høyt nok så friksjonen gjør alt verre. Blir bare mer sår og mer deprimert, satt å gråt på natta for jeg føler jeg fikser ikke dette. Nå er mannen på jobb igjen så jeg må fikse alt alene på natta, da baby er mest aktiv. 

Har fått hjelp flere ganger av jordmor/ammehjelp til å se på teknikk men de sier det ser fint ut. Skjønner ikke hvorfor det gjør vondt da, og jeg ser jo store deler av det brune området er ikke i munnen til baby. 

Så nå tyr jeg til delvis flaske igjen etter å ha ammet litt over 24 timer og føler smertene blir verre igjen..

Noe håp at dette skal bedre seg eller  må jeg bare ta nederlaget å gå permanent over til å mate fra flaske? 

Anonymkode: 19634...edc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd ammeskjold? Det kan skåne brystet litt.

Anonymkode: 90fff...561

• Liker 1
Skrevet

Og bare for å ha sagt det: Det er helt i orden å gi seg og droppe ammingen. Det er det kun du som avgjør. Men det sagt, så vil det jo ikke bli mindre flaskestyr om du går helt over på MME. Men du slipper dette dobbeltløpet da. Og smertene.

Så er det sikkert noen ammemartyrer som vil si at du mååå holde ut, det blir snart bedre, all lidelse er verdt det for morsmelk er sååå viktig, osv. Og det kan hende at dere straks er over kneiken, men det kan man jo ikke vite. Men det er du som må kjenne på om dette koster deg for mye å holde på med.

Også må mannen din step up his game litt her. Det er ikke noe hokus pokus å fikse flaskene. Om dere har et system på skitne og rene flasker så vet man jo når det er på tide å ordne rene flasker.

Anonymkode: 90fff...561

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv ammeskjold! Jeg vet at mange helsesykepleiere hater dem, men jeg brukte ammeskjold i seks uker og ammet eldstemann i totalt halvannet år. Hadde vi ikke fått ammeskjold av den eneste på barsel som ikke hatet det hadde jeg antagelig ikke ammet i det hele tatt. Så prøv! Jeg likte best de fra medela i gul boks (disse; https://www.medela.no/amming/produkter/bryst-pleie/amme-skjold) - de har dem blant annet på apoteket. 

Og hvis det ikke funker for deg; heller en lykkelig mamma enn en som blir utslitt når babyen blir amma! Mme er så bra idag, det er ikke noen form for nedtur å ty til det! 

Lykke, lykke til! Vi er mange som har stått der du står nå - du er ikke alene! ❤️❤️❤️

Anonymkode: e1393...51d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg slet i 2-3 uker før det gikk seg til. Smurte purelan etter hver amming de verste dagene. Jeg følte også at baby ikke gapte høyt nok (enda det visstnok ikke var noe feil). Gikk seg uansett til, og har ikke hatt problem med amming siden (sett bort fra betennelse) 😊

Anonymkode: 60667...a03

Skrevet

Uff føler så med deg. 
Kan det være babyen har stramt tungebånd? Det har vært problemet her. Eldstemann fikk tak men jeg hadde veldig mye vondt og brystknoppen var skjev. Sett tilbake så hadde han stramt tungebånd, slik som babyen min har nå.

Kjøp sterilisator. Om ikke du har gjort det. Og si til mannen at han sin jobb er å vaske flasker og pumpestyr, og kjører dette i sterilisatoren før han legger seg. Om ikke så må han ta seg av mating, bleie og stell mens du vasker!

Støtter de andre her med å bruke skjold. Verdt et forsøk.

Jeg prøvde det her pga sugesvak baby, men det ble for mye for han. Jeg har og store nippler. Og ikke sjans at han får hele areola inni munnen altså.

Og kjenner du det blir for mye tårer og forakt for dette, da er det tiden for å kaste inn håndkle før det går helt på psyken løs ❤️ (Snakker av erfaring dessverre)

• Nyttig 1
Skrevet

Flasker : kjøp sterilisator , vask flaskene i oppvaskmaskin og sett de rett i flaske sterilisatoren. Vask alle flasker på kvelden så har du rene flasker dagen etter. Ha nok flasker ! Vi har typ 15 flasker. Du kan kjøpe pent brukte flasker på Facebook gruppa «Flaskebarna Norge»

Anonymkode: 353c6...ed3

• Liker 2
Skrevet

Uansett hva du ender på: ingen vil tenke det er ikke et nederlag av deg :hjerte: Jeg forstår du føler det slik nå, men du gjør det som er best for deg og din baby. Ellers tenker jeg at du får vise mannen hvordan vaske og sterilisere flasker! 

Anonymkode: 5a0b0...cd2

Skrevet

Prøv ammeskjold :)  Og smør med Purelan og bruk MAM kompresser på brystvortene. Jeg syntes også det hjalp med en god ammepute (cozyfix)

Her var det veldig vondt og vanskelig i noen uker men nå er baby 6 mnd og jeg har fullammet siden hun var 1,5 mnd ca. Var styr med pumping og gi ekstra mme og alt sånt også i starten, gråt noen tårer over det ja... Men mannen hjalp heldigvis mye med sterilisering i starten og så brukte vi sånne poser fra Philips Avent til å sterilisere i mikro, syntes det var mye lettere enn å koke i kjele.

Anonymkode: f22ea...f6a

Skrevet

Er såklart helt greit å slutte å amme og gi MME men om du vil amme ville jeg gitt det mer enn 2 uker iallfall :) Jeg er glad nå for at jeg holdt ut for synes det er så praktisk å amme og slippe flasker, spesielt om natta. Også er det jo bra for barnet med morsmelk :) Pluss veldig fint å ha puppen som en "fix all" for å roe og trøste baby synes jeg. 

Anonymkode: f22ea...f6a

Skrevet

-kjøp ammeskjold + purelan

-sjekk ut "laidback breastfeeding" og tvillingsstilling på nett. Dette er mye bedre enn den der klassiske ammestillingen "alle" mødre har som absolutt er en veldig dårlig stilling for både mor og barn

-gå til lege (gjerne ring helsestasjonen og spør om du kan få time til legen som hører til der) og få legen til å se på barnets tungebånd hvis det ovenfor ikke fungerer. 

Anonymkode: 77e81...021

Skrevet

Føler med deg så inderlig! Står midt i det samme selv! Her var smertene uutholdelig allerede på barsel. Ble tatt melkeprøver som viste rik oppvekst av gule stafylokokker, spørsmål om raynauds fenomen, hadde feber og ble satt på antibiotika. Har fått god oppfølging av HS, hvor vi har prøvd ulike stillinger, ammeskjold, sjekket tungebånd og stivhet i babyens nakke. 
vi er fortsatt ikke der at jeg klarer amming pga smertene, men håper det går etter hvert. Tips å prøve ut: 

- ammeskjold

- tilbakelent amming

- sjekk tungebånd og nakke

- sjekk for bakterier eller sopp

- sølvkopper

- Finn ut om smertene lindres best av kulde eller varme. For noen hjelper varmepakning før og etter amming

- bruk HS og mannen i huset for alt det er verdt!! 

Anonymkode: 9fea0...91c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg så inderlig! Står midt i det samme selv! Her var smertene uutholdelig allerede på barsel. Ble tatt melkeprøver som viste rik oppvekst av gule stafylokokker, spørsmål om raynauds fenomen, hadde feber og ble satt på antibiotika. Har fått god oppfølging av HS, hvor vi har prøvd ulike stillinger, ammeskjold, sjekket tungebånd og stivhet i babyens nakke. 
vi er fortsatt ikke der at jeg klarer amming pga smertene, men håper det går etter hvert. Tips å prøve ut: 

- ammeskjold

- tilbakelent amming

- sjekk tungebånd og nakke

- sjekk for bakterier eller sopp

- sølvkopper

- Finn ut om smertene lindres best av kulde eller varme. For noen hjelper varmepakning før og etter amming

- bruk HS og mannen i huset for alt det er verdt!! 

Svarer meg selv: 

HS har begynt å få meg til å innse at vi mødre må tenke på oss selv også. Så om du trenger en pause med bare pumping eller å gå over til delamming eller bare mme, så er det helt okei det også ♥️ Vi veksler veldig !

• Liker 3
Skrevet

Vet hvordan du har det. Jeg fikk også hjelp på ammepoli, men etter 2,5 uke ble det kun mme. Jeg gråt av lettelse 😁 fikk litt ammesorg etterpå som varte noen uker, men nå har jeg en 3 mnd gammel gutt som er en blid og fornøyd gutt. Jeg har fortsatt melk pga delamming. Så vi koseammer litt og det er ikke smerter som det var i starten. Om jeg noen gang får flere barn skal jeg IKKE streve med amming så lenge før jeg eventuelt gir meg. Føler vi har det beste av to verdener nå :) 

Du ER ikke mislykka, det er kun en følelse ikke en sannhet! Og husk at amming ikke skal gjøre vondt. 90% av de jeg har møtt som ammer klager på at det bare er stress, vondt, puppen ute hele tida. Jeg gir ei flaske og så er han fornøyd i flere timer. Er jeg på barseltreff sitter gjengen ute med puppen hver 30. minutt kanskje. Anbefaler virkelig løsningen vi landa på da produksjonen var lav + at babyen ikke var god til å suge. Nå koser vi oss med både flaske og pupp :)

Anonymkode: 9fb58...2e2

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du har fått trøske? Gå til fastlegen og få testet både deg og baby, helt ufarlig, men veeeldig vondt. Slet med å amme førstemann, ble sår og sprakk opp osv, prøv liggende amming eller finn ihf en annen stilling. Og prøv cozyfix ammepute hvis du ikke har den allerede, litt stødigere enn andre puter. Og masse purelan😊

Anonymkode: 44de5...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er mannen på jobb igjen så jeg må fikse alt alene på natta, da baby er mest aktiv. 

Hæ? Unnskyld meg, jobb er ingen unnskyldning for å overlate alt til deg på natta, du har jobb med baby hele dagen og trenger like mye nattesøvn som han, om ikke mer. Nybakte foreldre har ikke luksusen av en full natts søvn før jobb, be han få rumpa si opp og ta sin tørn!

Anonymkode: bcd9a...b28

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

-kjøp ammeskjold + purelan

-sjekk ut "laidback breastfeeding" og tvillingsstilling på nett. Dette er mye bedre enn den der klassiske ammestillingen "alle" mødre har som absolutt er en veldig dårlig stilling for både mor og barn

-gå til lege (gjerne ring helsestasjonen og spør om du kan få time til legen som hører til der) og få legen til å se på barnets tungebånd hvis det ovenfor ikke fungerer. 

Anonymkode: 77e81...021

Skrevet

Har du kontaktet ammehjelpen? Dietaket bør utredes skikkelig. Kanskje kan du gjøre noen justeringer, eller kanskje er det stramt tungebånd.

Du er ikke mislykket. Det er veiledningen du har fått som ikke er god nok! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Svarer meg selv: 

HS har begynt å få meg til å innse at vi mødre må tenke på oss selv også. Så om du trenger en pause med bare pumping eller å gå over til delamming eller bare mme, så er det helt okei det også ♥️ Vi veksler veldig !

HS har helt rett. 

Ellers har du fått gode råd her i tråden. 

Sjekk babyens tunge. Er det hvitt belegg? Kanskje er det sopp? Det er utrolig smertefullt. Hadde det en gang med en av babyene og det var omtrent umulig å holde ut ammingen. Vi måtte smøre både babyens tunge og brystvortene samtidig og kjøre kur samtidig så vi ikke smittet hverandre hele tiden. 

Skrevet

Hadde det helt likt, pumpet på dagene det var verdt, og plutselig en dag så var  etatene "herda". Det tok kl itt mer enn et par uker som alle sier det tar. 

Anonymkode: 90ffe...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...