Gå til innhold

Hvordan går det å ha hund i blokk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hund og bor i leilighet i blokk, hvordan er det? Er det vanskelig å få hunden til ikke å reagere på lyder fra naboer? 

Jeg skal flytte til en leilighet sentralt i Oslo. Leiligheten er i 4. etasje og har balkong. Jeg har ønsket meg hund lenge, og nå har jeg endelig mulighet mtp en stabil livssituasjon (fast jobb, leilighet, osv). Det vil være aktuelt med en voksen omplasseringshund, og ikke valp. 

Men jeg bekymrer litt for at det høres jo litt fra naboer, både når de går i trappeoppgangen, generelt smålyder fra de nærmeste naboene, på balkongen lyder fra gata osv. Ønsker ikke at hunden skal bry seg om disse lydene, og eventuelt bjeffe. Fint hvis hunden bare kan slappe av hjemme, uten å være «på vakt». 

Brann er jo også noe jeg er redd for når jeg er på jobb, og hunden alene hjemme. 

Er det andre ting å tenke spesielt på ved å ha hund i blokk? 

Anonymkode: e87ef...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del gikk det greit. Han under meg hadde også en hund. Bjeffet litt på hverandre i starten, men gikk seg til når de ble vandt til hverandres lyder. Brann var jeg alltid redd for, så låste ikke døra. (Hadde felles kodelås på utsiden, så var mindre redd innbrudd enn brann)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du leser deg godt opp på raser og ikke velger en rase som har lav terskel for å bjeffe. Ingen hunder med varsel/vakt/vokt i seg, ikke tempel- eller gårdshunder. Ei heller ikke de fleste spisshunder. 

Det kan være lurt å ha hunden på prøve to-tre uker, for å se hvordan den reagerer på lyder der du bor, miljøet der du går tur, passering av hunder/syklister, hjemme alene osv.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en border collie, så kalt hund som man aldri burde eie viss man bor i by eller leilighet. Jeg bor i en liten sokkeleilighet i "storbyen". Hunden flyttet rett fra enebolig med hage til meg i leiligheta som 3 åring. En godt alenetrent og lydig hund, men veldig aktiv. Jeg har ikke hatt noen problemer.

Når du velger å skaffe en voksen omplasseringshund slipper du den største utfordringen med hund i blokk, valp som skal ut å tisse hele tiden. Jeg ville gått for en hund som er godt vant til å være alene og ikke har mye varsling i seg. Slike ting kan man jo se etter når man adopterer en voksen hund. Sørg for at du kan ha den på prøvetid og kanskje ta lydopptak når du lar den være alene hjemme for å se om det blir mye lyd. Også må du kanskje tilvenne hunden heis viss du bruker det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt bjeffing i starten, men nå er han vant til lydene fra naboene, lyden av heisen, fra søppelbilen om morgenen, og alt det andre som kommer med å bo i byblokk. Da vi fikk ham, så la vi lapper i alle postkassene med bilde av hunden, en liten introduksjon, og beskjed om at vi driver med tilvenning, samt telefonnumrene våre sånn at naboer kunne ringe/tekste om vi forstyrret på noe vis.

Den eneste tekstmeldingen vi fikk var fra en nabo som ville forsikre seg om at vi hadde fått med oss algevarselet for innsjøen og at hunden ikke burde få bade der 🥰

Da vi fikk nye naboer ble det litt mer bjeffing en periode, men nå har han vendt seg til dem også. Det går som regel bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også sett litt på raser og unngått de som er typisk "gneldrebikkjer".. Har bodd over noen som hadde en liten ankelbiter, av den typen som gneldrer hysterisk for hver minste lille ting, og det var intenst dritt.

Anonymkode: a6ddc...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en omplasseringshund i bygård med mange naboer og mye bråk. Hun har blitt vant til lydene. Vet hva som er lyder hun kan ignorere og hva som er lyder som signaliserer at noen kanskje kommer på besøk til oss.

Anonymkode: a0d8e...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar  :) 

Bra tips å ha hunden på prøvetid, for å se hvordan den oppfører seg. 

Dere med hunder som har bjeffet først og så vendt seg til lydene, gjorde dere noe spesielt i tilvenningsfasen? Jobbet dere med å ignorere lyder, i så fall hvordan? Eller gikk det over av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man får lov å ha hunder på prøve vanligvis, men går det så går det. 

Valper tilpasser seg jo fint, men med voksne hunder kan det blir en utfordring. Hvordan skal du vite om hunden bjeffer mens du er ute? Tar jo mange uker før naboene klager. 

Ville valgt en hund som er vant til å bo i blokk, i så fall. 

Anonymkode: 2a68e...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 19.12):

Dere som har hund og bor i leilighet i blokk, hvordan er det? Er det vanskelig å få hunden til ikke å reagere på lyder fra naboer? 

Jeg skal flytte til en leilighet sentralt i Oslo. Leiligheten er i 4. etasje og har balkong. Jeg har ønsket meg hund lenge, og nå har jeg endelig mulighet mtp en stabil livssituasjon (fast jobb, leilighet, osv). Det vil være aktuelt med en voksen omplasseringshund, og ikke valp. 

Men jeg bekymrer litt for at det høres jo litt fra naboer, både når de går i trappeoppgangen, generelt smålyder fra de nærmeste naboene, på balkongen lyder fra gata osv. Ønsker ikke at hunden skal bry seg om disse lydene, og eventuelt bjeffe. Fint hvis hunden bare kan slappe av hjemme, uten å være «på vakt». 

Brann er jo også noe jeg er redd for når jeg er på jobb, og hunden alene hjemme. 

Er det andre ting å tenke spesielt på ved å ha hund i blokk? 

Selv om man aldri kan forutsi 100% hva man får og selv de tryggeste valg kan slå feil ut, så vil jeg si at det viktigste ifht dette er å velge en rase/type som ikke har varsling/vakt/vokt/sosial usikkerhet naturlig forekommende i rasen. For de som har det veldig naturlig å varsle så er det veldig vanskelig om ikke tilnærmet umulig å få det helt bort. En ting er jo når det er folk hjemme, da kan man jo jobbe med å betinge adferd osv, men det som skjer når man er borte får man ikke gjort så mye med. Litt lyd må jo tåles, ihvertfall på dagtid, men ja, noen tar jo litt vell av.. Nr to er å styre unna raser som har en viss forekomst av separasjonsangst og raser som generelt har litt utfordringer med dårlige nerver/nervøsitet.. Da det er ett helvette. Det er jo gjerne ett stort problem uansett, men det blir desto vanskeligere om man bor i blokk og naboene ikke har ubegrenset med tålmodighet. 

Det er jo skrekkeksemplene da. Stort sett går det helt greit 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en voksen omplasseringshund på 3år. Det gikk veldig fint, hadde hunden på prøvetid. Skaffet meg selvsagt en rolig rase som passer til min livsstil. Har ikke merket noe til at hunden har reagert på lyder osv.  Men jeg bar hjemme med hunden i starten så den skulle venne seg til nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke man får lov å ha hunder på prøve vanligvis, men går det så går det. 

Valper tilpasser seg jo fint, men med voksne hunder kan det blir en utfordring. Hvordan skal du vite om hunden bjeffer mens du er ute? Tar jo mange uker før naboene klager. 

Ville valgt en hund som er vant til å bo i blokk, i så fall. 

Anonymkode: 2a68e...6bb

Det finnes apper for "overvåkning" så man kan følge med vis telefonen. Eller sette opp pc med Skype på og åpen linje så man bare kan ringe opp med tlf når man vil sjekke 😊 ellers så starter man jo uansett gradvis, selv om det er en voksen hund. Ny plass, ny familie osv er uansett en omveltning for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund,men bor i blokk med flere hunder i oppgangen. Så vil bare oppfordre til å ta hensyn til naboene.

Ikke la hunden rulle på matten i fellesinngangen, tørk av veggene i fellesgangen hvis du ser at hunden etterlater seg stygge merker,vær obs på om hunden din bjeffer og kjefter på alt og alle som beveger seg utenfor vinduet. Her hadde vi en hund som var overbevist om at den måtte vokte hele blokken. Så var den ute på balkongen (rett over hoveddøren), ble man nærmest angrepet ovenfra. Har heldigvis roet seg,men er nok mer som kan oppstå i en blokk enn en enebolig. Og flere hensyn å ta.

Og husk at alle er ikke like glad i hunder. Så ikke la hunden bestemme om og hvordan den vil hilse på alle dere treffer på.

Anonymkode: 78399...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbruker789123 skrev (20 timer siden):

Jeg fikk meg en voksen omplasseringshund på 3år. Det gikk veldig fint, hadde hunden på prøvetid. Skaffet meg selvsagt en rolig rase som passer til min livsstil. Har ikke merket noe til at hunden har reagert på lyder osv.  Men jeg bar hjemme med hunden i starten så den skulle venne seg til nytt hjem.

Hvilken rase har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken rase har du? 

Italiensk mynde

Anonymkode: 7cf3a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har to hunder, bo i utlandet da, 19 etasje. Vi har en bichon frise og en pekingeser. Bichon bjeffer om de ringer på, kun det. Tar de be ut flere ganger om dagen for å gjøre fra seg. Aldri fått en klage, om de er alene er dem i hvert sitt store bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først snakke med styret i blokka dersom du ikke skaffer hunden før innflytting lykke til med valg av hund godt selskap i dem  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en gammel og lytt OBOS-blokk med en hund som alltid hadde bodd på landet og tidligere varslet noe på lyder. Ikke sånn at hun sto og gjødde, men kom med et lite boff her og der for å si ifra. Hun varslet litt (igjen, et lite boff her og der) i starten, men nå er det ekstremt lite. Var en periode der hun varslet klokka 5 hver natt fordi hunden over oss varslet på avisbudet, men nå har hunden oppe blitt døv og hører ikke avisbudet lengre, så vår holder kjeft. 😂

Hun bjeffer når det ringer på porttelefonen, men bryr seg ikke om ringeklokka inn til leiligheten. Porttelefonen bråker noe forjævlig, så jeg klandrer henne ikke. Hadde bjeffa på den sjæl om jeg var hund.

Har opplevd at hun har boffet på hunder på gata et par ganger hvor hun har gått ut på balkongen uten følge, så vi lar henne ikke rusle ut og inn fra balkongen som hun vil for å unngå at hun camper der og bråker. Hun får bli med ut når hun blir invitert og får lov til å ligge på innsiden av dørkarmen når balkongdøra er åpen. Er aldri noe problem med boffing og bjeffing når vi er med henne ute eller hun er innenfor dørkarmen.

Anonymkode: f3c55...ab9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hvor vi bor har nesten alle hunder

men man må sjekke om det er lov å ha dyr å tenke på hvor stor plass man har syns jeg

🐶 ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...