Gå til innhold

Hvor finner jeg hvor lenge jeg har igjen på AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det ikke stå et sted hvor lenge det er igjen av vedtaket. Har gått på AAP siden julen 2019. 

Anonymkode: 3f043...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vedtak for ett år om gangen, maks tre år totalt før du må søke på nytt. Hvis du har hatt det siden 2019, er det vel på tide med en prat med veileder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal det ikke stå et sted hvor lenge det er igjen av vedtaket. Har gått på AAP siden julen 2019. 

Her er veileder veldig treig, du må sette igang prosess NU for å vurdere forlengelse/annen aktivitet/åpne for å søke ufør. 

Send melding imorgen :) 

Anonymkode: 7d377...7ff

Skrevet

Hva gjør man egentlig når man er på AAP? Tester NAV deg ut i forskjellige arbeidsplasser for å kartlegge om du har "arbeidsevne"?

Anonymkode: e33f0...fb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er veileder veldig treig, du må sette igang prosess NU for å vurdere forlengelse/annen aktivitet/åpne for å søke ufør. 

Send melding imorgen :) 

Anonymkode: 7d377...7ff

Det er da virkelig personen selv som har ansvar for å kontakte veilederen sin. Akkurat i disse dager sitter AAP veiledere med flere titalls brukere som når maksdato 31. oktober. Disse må prioriteres først. 

Hvis du ikke er i nærheten av å være ferdig avklart må du sende en melding til veilederen din og høre hva som må gjøres videre. 

Du vil mest sannsynlig nå maksdato i slutten av desember. Så må du høre om du har mulighet til å få en forlengelse (blitt endret regler her), søke på nytt ev om du er klar for å starte i jobbe eller søke ufør.  

Anonymkode: 0d047...c75

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør man egentlig når man er på AAP? Tester NAV deg ut i forskjellige arbeidsplasser for å kartlegge om du har "arbeidsevne"?

Hos meg tested de meg ikke nei. Satt på ræva i 7 år før de ga meg uføretrygd.

Anonymkode: af880...e96

• Liker 2
Skrevet

jeg har nesten ikke oversikt over mitt forløp. men bortsett fra ett karensår når regjeringen fant ut at det var en god ide, gikk jeg på aap i nesten 12 år før det ble en endelig avklaring. jeg har vært gjennom alt at rehabiliteringer, behandlinger og what not..uten at situasjonen, som jo er kronisk endret seg.  Stått i fast jobb hele tiden, bare i redusert stilling. Nå er jeg avklart til 50% arbeidsfør, og har fast 50% stilling på samme arbeidsplass. men har ett håp om å klare jobbe mer når ungene blir større og belastningen på hjemmebane blir annerledes.

faktisk ble jeg nesten litt bedre av å få en endelig avklaring, slippe det stresset i tillegg til å være syk. man må være temmelig ressurssterk for å komme seg gjennom navsystemet og ha kontroll på alle regler og rettigheter.

håper du får kontakt emd saksehandleren din, og får ett møte,eller en oppdatering på din sak. lykke til :)

Anonymkode: 86f16...b87

Skrevet

Vil bli ufør du. Du må gjøre noe sjæl. 

Anonymkode: c8f57...d99

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er et mulig tiltak, men noen er for syke til det og har behandling som tiltak, noen har antatt arbeidsevne i en annen bransje og blir omskolert osv. 

Anonymkode: d15e9...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det skal stå på vedtaket du fikk der du ble innvilget aap. 

Skrevet

Karensåret ble vel fjernet av dagens regjering, så tror ikke det er noe tidsfrist.

Men man må søke hvert år.

Anonymkode: 214ab...234

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Varierer. Jeg måtte gjennom et par operasjoner, og mens jeg holdt på med dette tok jeg en bachelor. Alt for å få meg ut i arbeid igjen. Glad for den muligheten. 

Anonymkode: 00ab8...3b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos meg tested de meg ikke nei. Satt på ræva i 7 år før de ga meg uføretrygd.

Anonymkode: af880...e96

Det er et mulig tiltak, men noen er for syke til det og har behandling som tiltak, noen har antatt arbeidsevne i en annen bransje og blir omskolert osv. 

Varierer. Jeg måtte gjennom et par operasjoner, og mens jeg holdt på med dette tok jeg en bachelor. Alt for å få meg ut i arbeid igjen. Glad for den muligheten. 

Anonymkode: 00ab8...3b5

Takk for tilbakemeldingene! Har ingen erfaring med AAP så jeg var litt usikker på hva hensikten faktisk var. Sånn generelt vil jeg anta at flertallet håper på å komme i jobb, om ikke 100%, så i hvertfall deltid. Ser en del yngre som blir uføre, og det er ikke en skjebne jeg misunner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk for tilbakemeldingene! Har ingen erfaring med AAP så jeg var litt usikker på hva hensikten faktisk var. Sånn generelt vil jeg anta at flertallet håper på å komme i jobb, om ikke 100%, så i hvertfall deltid. Ser en del yngre som blir uføre, og det er ikke en skjebne jeg misunner.

Aap er en blanding av to ulike hensikter, egentlig. Den ene er jo det som ligger i navnet, avklare om man kan jobbe, hvor mye og ev. omskolering. Men den andre hensikten er å ta over når man når makstiden på sykepenger uten å ha blitt frisk, men samtidig muligens fortsatt blir frisk - altså det er ikke aktuelt å vurdere ufør enda. F.eks. kreftsyke under behandling som er for syke til å jobbe, men har en mulighet for bedring, eller hvilken som helst langvarig sykdom der man fortsatt har mulighet til å bli friskere. Altså dit man blir puttet når man er i behandling men ikke har rett på sykepenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Karensåret ble vel fjernet av dagens regjering, så tror ikke det er noe tidsfrist.

Men man må søke hvert år.

Anonymkode: 214ab...234

Selv om karensåret er fjernet så må man fylle kravene for å få forlenget AAP. Man må enten være i behandling eller under arbeidsevnevurdering.

Har man veileder på Nav eller tiltaksarrangør som man ikke hører noe særlig fra, så må man selv stå på for å slippe å stå uten inntekt den dagen vedtaket går ut. 

Anonymkode: 05acd...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selv om karensåret er fjernet så må man fylle kravene for å få forlenget AAP. Man må enten være i behandling eller under arbeidsevnevurdering.

Har man veileder på Nav eller tiltaksarrangør som man ikke hører noe særlig fra, så må man selv stå på for å slippe å stå uten inntekt den dagen vedtaket går ut. 

Anonymkode: 05acd...398

Men det hjelper jo betraktelig at karensåret er fjernet. Det var jo fullstendig galskap at selv om man oppfylte kravet til aap så ble man nektet det. Hvordan skal en som går på runder med cellegift bli bedre av å havne på sosialstønad, liksom? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...