Gå til innhold

Er det normalt at foreldre kjøper leilighet/bolig til barna i oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg hadde min første dag på jobb idag på en byggeplass i oslo. leilighetene er så og si ferdig og noen kjøpere kom inn for å se. hun ene tok av en prat med meg og sa at hun skulle kjøpe denne leiligheten til sin datter som begynner å studere nå.

jeg ble helt sjokkert. er dette normalt, kjøpe en leilighet til barna for 4 mill?

jeg har bodd her et par dager og begynner å lukte snobb her

er dette et enkelt tilfelle eller vanlig

Anonymkode: 94bee...631

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke kjøpe så blir det i hvert fall mer og mer vanlig at foreldrene hjelper barna inn på boligmarkedet. Jeg kom på boligmarkedet i Oslo i 2010, da fikk jeg ikke noe hjelp. Min yngre bror kom på boligmarkdet i 2018 og da fikk han hjelp*. 

*Foreldrene mine ga meg samme sum som de hjalp min bror med.  

Anonymkode: bbf8d...840

• Liker 2
Skrevet

Jeg leste noen tall for noen år siden at mer enn halvparten av førstegangskjøpere fikk støtte av foreldre, i form av egenkapital, kausjonering eller privat lån. At de betaler for hele leiligheten er nok mindre vanlig, men at man får hjelp hjemmefra er ikke så unormalt.

• Liker 2
Skrevet

Mange jeg studerte med i Trondheim for snart 10 år siden fikk bo i foreldrenes leilighet. Vet også om flere som har gjort det i Tromsø.

Altså foreldrene kjøpte boligen, barn betalte deler av avdrag/renter, foreldrene fikk tilbake innskuddet og så fikk barna fortjenesten ved salg, og foreldrene hadde totalt sett kun ett midlertidig utlegg for leilighetskjøpet.

Boligmarkedet er helt sinnsykt ja, men det er også leiemarkedet. Når det ikke finnes nok studentboliger, og mange utleieobjekter er med lav standard, så er det at foreldrene kjøper leilighet ett alternativ for mange...

Anonymkode: 8f6d2...c2d

• Liker 2
Skrevet

Det kan ofte lønne seg å kjøpe en leilighet fremfor å leie, om det forventes et studieløp på 3-4-5 år...
Ikke nødvendigvis slik at datter her blir stående som eier, men disponerer leiligheten mot en husleie til foreldrene som selger boligen etter datterens studieslutt (gjerne da med god fortjeneste)

Skrevet

Så heldige de er som har mulighet til det . 

Anonymkode: 36486...4f2

• Liker 1
Skrevet

Syns det er galskap at voksne mennesker er økonomisk avhengige av foreldrene sine. Før var man stolte over å klare seg selv. Har lest at foreldre som kjøper leiligheter til barna sine er med på å øke prisstigningen på boliger. En uting!

Anonymkode: 10da1...fb3

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er helt normalt i Oslo, bare i min etasje er 50% av leillighetene 2 av 4 kjøpt av foreldre til sine student/young adults, det er tragisk.

Det er nok både investering samt tilskudd til barna

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 18.26):

jeg hadde min første dag på jobb idag på en byggeplass i oslo. leilighetene er så og si ferdig og noen kjøpere kom inn for å se. hun ene tok av en prat med meg og sa at hun skulle kjøpe denne leiligheten til sin datter som begynner å studere nå.

jeg ble helt sjokkert. er dette normalt, kjøpe en leilighet til barna for 4 mill?

Vet ikke hvor vanlig det er, men vi kjøpte for noen år siden 2 leiligheter i Oslo med tanke på barna og fremtidige studier. De ville begge studere i Oslo, vi kjøpte 3 roms ved Majorstua, kostet noe mer enn 4 millioner. Leid de ut i mellomtiden, for 2 år siden flyttet eldste inn og nå i høst vår yngste. De betaler kun felleskostnader, siden begge leilighetene er uten lån, så de bor billig og trygt for under 4000 pr.måned hver seg. Når de er ferdig med studier overføres leilighetene på hver av dem, så de slipper formue undre studier. Vi hadde råd til det så hvorfor ikke

Anonymkode: 004a4...398

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 16.54):

Syns det er galskap at voksne mennesker er økonomisk avhengige av foreldrene sine. Før var man stolte over å klare seg selv. Har lest at foreldre som kjøper leiligheter til barna sine er med på å øke prisstigningen på boliger. En uting!

Anonymkode: 10da1...fb3

Det var jo også betraktelig enklere. Man kunne kjøpe en leilighet til dobbelt av én årslønn og slikt. I dag er det mye vanskeligere. 

Jeg fikk hjelp av mine foreldre, og det skammer jeg meg ikke over! Vi kommer definitivt til å hjelpe våre barn innpå, og det er vi stolt av. 

Anonymkode: a0a8a...251

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig å få leilighet. Det er ganske vanlig å få hjelp med å komme inn på boligmarkedet. Det er stor forskjell på de to alternativene.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Mine foreldre har kjøpt en leilighet som jeg leier. Men de har ikke kjøpt den til meg, men som en investering for dem selv. Begge er lærere og har tjent omtrent middels hele livet, så snobbete er de heller ikke, de hadde bare flaks da de selv kom inn på boligmarkedet tidlig 90-tall og dermed har tjent mange millioner på boligmarkedet siden da. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f2647...038

• Liker 1
Skrevet
On 8/31/2022 at 6:26 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor ble du sjokkert? Ikke så uvanlig at godt voksne i dag har god råd, og da velger mange å  velge barna sine inn på boligmarkedet. Synes forøvrig "begynner å lukte snobb her", var en helt usedvanlig snobbete setning.   

Anonymkode: a0721...652

• Liker 4
Skrevet

Det må da bli mange hundretusener man må sette av til hvert barn? Er det virkelig mange foreldre som klarer det?

Anonymkode: a7cd0...3a9

• Liker 2
Skrevet

En bolig er ikke en forbruksvare. Det er en svært lønnsom investering. Det er altså en smart måte å plassere penger dersom man har noen millioner til overs, som mange har. At barna skal bo der er bare den utløsende årsaken. Det er i bunn og grunn en god investering og senere arv. 

Anonymkode: 0b61c...264

Skrevet

Er mange som investerer i sekundærbolig og da kan den jo brukes av barna. Jeg har en gammel mor med nedbetalt bolig i Bærum og jeg har små barn. Når min mor dør kommer jeg til å investere pengene fra hennes bolig i to utleieobjekter som så senere vil kunne fungere som start bolig for ungene. Rett og slett en pengeplassering. 

Skrevet
Tomas77 skrev (4 minutter siden):

Er mange som investerer i sekundærbolig og da kan den jo brukes av barna. Jeg har en gammel mor med nedbetalt bolig i Bærum og jeg har små barn. Når min mor dør kommer jeg til å investere pengene fra hennes bolig i to utleieobjekter som så senere vil kunne fungere som start bolig for ungene. Rett og slett en pengeplassering. 

Samme her. Har 3 barn i alder 12 til 16. Foreldre har nedbetalt bolig også i Bærum. 

Anonymkode: d3e24...433

Skrevet

Nå er det enda 10 år til min eldste skal ut av redet, men jeg vurderer å kjøpe en leilighet med en gang prisene synker. Ikke fordi jeg har pengene cash, for det har jeg virkelig ikke... Men fordi jeg er overbevist om at mine unger ikke kommer til å være i den posisjonen at de kan leie seg et krypinn for 3500,-, som jeg kunne når jeg studerte for et tiår tilbake. 

Jeg har aldri fått en krone av mine foreldre (ikke siden jeg flyttet hjemmefra som 16-åring, lurer på hva barnetrygda gikk til egentlig), og er ikke flau over å si det. Men jeg hadde skjemtes om jeg hadde sagt at jeg ikke hadde tenkt å hjelpe egne barn inn i voksentilværelsen. For det er andre tider nå, og det vil bare bli verre. 

Anonymkode: f785d...9ea

• Liker 2
Skrevet

De som er rike gjør det. Er sånn nå at 9 av 10 nyutdannede trenger foreldres hjelp for å komme inn på boligmarkedet i Oslo. Syke tider... 

Andre må leie til de blir 40 og lever i evig fattigdom og arbeidklasse og gir leiepengene sine til eliten som fikk leilighet av foreldrene sine og noen år senere kjøpte seg en til for å leie ut den forrige og har voksende og voksende verdier og formue mens oss vanlige folk må kaste penger ut av vinduet for å gjøre rike folk rikere og vi ikke for opparbeidet noe formue selv fordi vi ikke har råd til å kjøpe. 

Fuck kapitalismen og stem Rødt 

Anonymkode: d94d6...507

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...