Gå til innhold

Hva må til for å få sykehjemsplass her i landet? Gråter som pårørende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Beklager langt innlegg, er bare så oppgitt og føler meg hjelpesløs. 

Er pårørende til en eldre dame på 90 år som i lengre tid har slitt med helsen pga progressive sykdommer (inkludert Parkinson). Begynnende demens. Hun har hatt hjemmesykepleie, som fungerte godt i noen år før hun nå har mistet flere funksjoner. Hun var veldig bestemt på å klare å bo hjemme så lenge hun klarte det, og har vist en utrolig egeninnsats.De siste 2årene har hun vært innlagt på sykehus flere ganger med infeksjonssykdommer og hver gang mistet mer funksjon i etterkant, og da sagt selv at hun ønsker sykehjemsplass. Hjemmesykepleie ble trappet opp, men hennes behov er dessverre ikke ivaretatt, klarer f.eks ikke gå uten hjelp og komme seg på toalett, da hjemmesykepleierne såklart ikke er tilstede hele døgnet. Hun synes selvfølgelig det er veldig leit og uverdig å sitte alene med uhell i bleiebukse og vente på at noen skal komme flere timer senere. Har hatt et par fall, og har da benyttet trygghetsalarm . Alt er rapportert hos hjemmesykepleien, som også mener at hun bør være på et sykehjem. 

Hun har fått avslag på sykehjemssøknad, med begrunnelse i at bydelen og kommunenen ikke har kapasitet og ved spm svarte de også at det gjelder penger. Hennes kognitive evner svekker seg også nå, og hun har begynt å «surre» mye samt lage egne historier. Hun har alltid vært utrolig positiv og takknemlig for all hjelp fra hjemmesykepleien, men har i det siste ringt til pårørende i gråt og sier at hun savner trygghet; at noen er tilgjengelig om natten dersom hun må opp av sengen på toalettet, eller er tilgjengelig i bygget om hun får et illebefinnende eller faller! Hun er absolutt ikke kravstor, jeg mener dette er grunnleggende menneskelige behov alle bør få dekket i Velferds-Norge. Det har blitt sendt en anke på avslaget om sykehjem, som er i systemet. De siste 2 månedene har hun gått drastisk ned i vekt, er underernært og har økt omsorgsbehov som ikke kan møtes av hjemmesykepleien til tross for stor innsats fra de - de gjør en fantastisk jobb, og flere av sykepleierne sier de skulle ønske de kunne gjøre mer da de også mener hun har behov for sykehjem. 

Har noen hatt lignende erfaringer med sine kjære? Det er utrolig sårt og vondt, kjenner jeg oppriktig gruer meg til å bli gammel i landet vårt slik eldreomsorgen er nå :( 

• Liker 2
  • Hjerte 26
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg og henne. Det er kjipt at det skal være slik, at ikke rike Norge kan ha nok sykehjemsplasser så eldre kan slippe slik. 

Anonymkode: 7c34b...dd8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Så lenge en person er myndig, ts, så har denne personen rett til å velge å dø hjemme heller enn å dø på institusjon. Det er en grunnleggende mennseskerett som vi som samfunn ikke gråter over at vi har. Vi gir den til eldre fordi folk ikke moster verdi med alder. Ønsker din slektning heller å dø hjemme av noe som sult enn å dø på institusjon om 1-2år? Da er det hennes rett. Og din plikt som en som elsker henne å respektere. Din opplevelse av at hun lever er uendelig underordnet hennes rett til å leve - og dø - som hun velger.

Denne myten om at alle eldre opplever livskvalitet på en institusjon er nettopp det - en myte. Mange som bor der ønsker bare å dø. Jo før jo heller.

Anonymkode: 5dc92...b17

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Føler med deg, vi er oppi noe lignende og min far lever et uverdig liv på sine siste dager. Jeg har verdens fineste sjef som har hjulpet meg så jeg kan ta mer vare på ham, selv hjemmesykepleien sier han skulle vært på hjem, mange skulle det, men køene et lange og plassene enda færre, og de gjør hva de kan, og jeg gjør resten. Klarer det bare så vidt. 

Anonymkode: f340b...e94

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
delripu skrev (21 minutter siden):

Har noen hatt lignende erfaringer med sine kjære? Det er utrolig sårt og vondt, kjenner jeg oppriktig gruer meg til å bli gammel i landet vårt slik eldreomsorgen er nå :( 

Det er nok dessverre mange med erfaringer som deres. Synd at man ofte må gå til media før man får den hjelpen man trenger.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: a422f...89f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har akkurat hatt samme runde med min mor. Parkinsons, begynnende demens, hoftebrudd, kreft, depresjon og i tillegg har hun mistet synet. Fikk nei til sykehjemsplass. Jeg klaget til kommunen, med kopi til Statsforvalteren. Noen kommuner avslår søknad om sykehjemsplass automatisk, og behandler kun klager. Moren min fikk sykehjemsplass i løpet av noen dager etter at de så på klagen.

Anonymkode: 1eb91...634

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge en person er myndig, ts, så har denne personen rett til å velge å dø hjemme heller enn å dø på institusjon. Det er en grunnleggende mennseskerett som vi som samfunn ikke gråter over at vi har. Vi gir den til eldre fordi folk ikke moster verdi med alder. Ønsker din slektning heller å dø hjemme av noe som sult enn å dø på institusjon om 1-2år? Da er det hennes rett. Og din plikt som en som elsker henne å respektere. Din opplevelse av at hun lever er uendelig underordnet hennes rett til å leve - og dø - som hun velger.

Denne myten om at alle eldre opplever livskvalitet på en institusjon er nettopp det - en myte. Mange som bor der ønsker bare å dø. Jo før jo heller.

Tror du må lese TS sin historie en gang til, det går jo tydelig fram at damen selv ønsker sykehjemsplass. 

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler med deg og henne. Det er kjipt at det skal være slik, at ikke rike Norge kan ha nok sykehjemsplasser så eldre kan slippe slik. 

Hjelper ikke å være rik når vi ikke er nok folk. Det blir stadig flere eldre, og med færre barn er vi stadig færre som kan ta vare på disse eldre. Noen må jo faktisk ha andre jobber også... 

Dette er ikke unikt for Norge, hele Europa står foran denne utfordringen. 

Jobber selv i en kommune som har flere ledige sykehjemsplasser, men vi får ikke tak i nok folk til å holde alle plassene åpne... Ikke nubbesjans i havet! 

Realiteten er at pårørende på et eller annet tidspunkt faktisk må ta større ansvar. Tiden der vi kunne outsource alt av velferdstjenester til stat og kommune er over. 

Anonymkode: 55068...b9c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner hva du skriver, men her har vel ikke den eldre kvinnen motsatt seg å flytte på institusjon? Hun sier jo hun savner trygghet. 

Anonymkode: a422f...89f

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke å være rik når vi ikke er nok folk. Det blir stadig flere eldre, og med færre barn er vi stadig færre som kan ta vare på disse eldre. Noen må jo faktisk ha andre jobber også... 

Jobber selv i en kommune som har flere ledige sykehjemsplasser, men vi får ikke tak i nok folk til å holde alle plassene åpne... Ikke nubbesjans i havet! 

Realiteten er at pårørende på et eller annet tidspunkt faktisk må ta større ansvar. Tiden der vi kunne outsource alt av velferdstjenester til stat og kommune er over. 

Hva med de som ikke har pårørende?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Problemet er at de som styrer har gjort undersøkelser som sier at de eldre vil bo lengst mulig hjemme. Og da bruker de det for å bygge ned sykehjemsplasser. Problemet er at de som virkelig trenger sykehjemsplass og deres pårørende ikke synes å ha blitt spurt i denne saken. Da ville de hatt et helt annet svar. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun må sende klage sånn at de behandler saken på nytt! Helt utrolig at det skal være sånn :( 

Anonymkode: e315e...301

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den realtiteten kommer til å koste dyrt dessverre. Mange pårørende blir selv syke og det er helt garantert at det kommer til å koste liv hos de pårørende også... Jeg har selv vært midt i den røra der og vet hvor mye det koster å strekke seg og strekke seg til man segner sammen en dag. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

Velferdsstatens dager er talte. 

Anonymkode: 3a676...35d

• Liker 5
Skrevet

Det er vanskelig å få plass, i mellomtiden må man bruke trygghetsalarmen hver gang man trenger hjelp til noe. Alarmen er ment å bli brukt også til dobesøk.

Anonymkode: e8bbf...f63

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med de som ikke har pårørende?

Vi får håpe flere engasjerer seg i frivillighet. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den realtiteten kommer til å koste dyrt dessverre. Mange pårørende blir selv syke og det er helt garantert at det kommer til å koste liv hos de pårørende også... Jeg har selv vært midt i den røra der og vet hvor mye det koster å strekke seg og strekke seg til man segner sammen en dag. 

Selvfølgelig koster det dyrt. Det har da vært varslet lenge at velferdsstaten må redusere, og skattene må opp. Nordmenn har vært bortskjemte lenge. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du har det tøft. Men, vet du…. hvis du tror det finnes verdighet på sykehjem, tar du feil. Råder deg til å se på andre muligheter. 

Anonymkode: 9428c...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi får håpe flere engasjerer seg i frivillighet. 

Selvfølgelig koster det dyrt. Det har da vært varslet lenge at velferdsstaten må redusere, og skattene må opp. Nordmenn har vært bortskjemte lenge. 

Jeg betaler med glede mer skatt for at det skal bli flere sykehjemsplasser hvertfall. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har akkurat hatt samme runde med min mor. Parkinsons, begynnende demens, hoftebrudd, kreft, depresjon og i tillegg har hun mistet synet. Fikk nei til sykehjemsplass. Jeg klaget til kommunen, med kopi til Statsforvalteren. Noen kommuner avslår søknad om sykehjemsplass automatisk, og behandler kun klager. Moren min fikk sykehjemsplass i løpet av noen dager etter at de så på klagen.

Har akkurat samme erfaring som deg. Hos meg holdt det med at jeg truet med å klage de inn til statsforvaltningen for brudd på menneskerettighetene.  Fikk plass på dagen.

Anonymkode: 6bbbe...7ed

• Liker 2
Skrevet

Ofte er det jo sånn at noen må dø for at andre skal få plass. Har man ikke plass, så har man ikke plass. Dere får få hjelp av fastlegen hennes til å søke igjen om situasjonen er endret og klagen ikke når frem, men når antallet som vil ha plass overskrider antallet det er plass til så er deg jo faktisk ikke så mye man kan gjøre. Det være sagt så kommer hun jo ikke til å ha noen rundt seg på sykehjem hele tiden heller. Hun må fremdeles påregne bleiebukse og mye alenetid på rommet. 

Anonymkode: 181a2...4f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...