AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Mine foreldre bor i en enebolig som er bygget sent på 70-tallet. De har bra økonomi. Det siste året så har de slitt mer og mer med tilbakevendende kloakklukt på badene. Min far er bestemt på å fikse dette selv og har prøvd ut diverse løsninger, men ingenting fungerer. Han blir sint på min mor når hun forteller at dette er uholdbart og at han MÅ kontakte rørlegger... Han har nesten ikke luktesans og kan fint informere min mor om at det er henne det er noe galt med, selv om vi andre også kjenner denne lukten tydelig når vi er hjemme... De bor et par timer unna, slik at vi besøker dem bare 5-6 helger i året. Hva kan jeg gjøre som datter? Jeg er virkelig ikke gira på å krangle med min egen far, men dette er jo bare helt vanvittig! Kan jo ikke være sånn! Mamma har helt sluttet med å invitere venninner hjem da hun skjemmer seg over kloakklukten på badene. Hun er lei seg over å bruke en hel dag på å vaske hus og likevel så stinker det kloakk... I tillegg er flere av vinduene punktert og DET skal pappa fikse selv sier han... Men det skjer jo ikke!! De har vært punkterte i årevis.. Hva kan jeg gjøre? Jeg ønsker ikke å skape en dyp konflikt med min far, men han ser ut til å bli mer og mer sta og spesiell jo eldre han blir (han ble pensjonist i fjor). Anonymkode: 1ac08...8d9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Moren din kan ringe en rørlegger selv. Anonymkode: 5afbb...bb2 26 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Som den over sier, du kan si til din mor at hun også faktisk kan ringe rørleggeren. Anonymkode: e9170...4da 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 (endret) De er voksne folk, og da må de ordne opp sjøl. Dattra kan ikke overkjøre han og ringe rørlegger, det er det mora som må gjøre om noen skal. Kanskje syns faren det er nederlag å få inn andre til å ordne, kanksje han alltid har fiksa alt sjøl. Kanskje bekymrer han seg for regninga. Her må det snakkes og finne fram til hvorfor det er slik. Ikke overkjøre han. Anonymkode: 7b2dd...fa0 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 2. september 2022 av Perelandra 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Moren din kan ringe en rørlegger selv. Anonymkode: 5afbb...bb2 Da kommer dessverre faren min til å bli fly forbanna på henne 💙 Dette er veldig tydelig hans domene. Han var håndverker av yrke. Men tja... Du sier jo noe.. Kanskje jeg skal våge å "rotte meg sammen" med søsteren min og bestille rørlegger hjem til dem... Jeg tror kanskje ikke at han våger å bli like forbanna på søsteren min eller meg... 🤔 Men fy fader dette er ubehagelige greier.. TS Anonymkode: 1ac08...8d9 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kommer dessverre faren min til å bli fly forbanna på henne 💙 Dette er veldig tydelig hans domene. Han var håndverker av yrke. Men tja... Du sier jo noe.. Kanskje jeg skal våge å "rotte meg sammen" med søsteren min og bestille rørlegger hjem til dem... Jeg tror kanskje ikke at han våger å bli like forbanna på søsteren min eller meg... 🤔 Men fy fader dette er ubehagelige greier.. TS Anonymkode: 1ac08...8d9 Ja da får han bli forbanna da. Høres forøvrig ut som om han begynner å bli dement. Anonymkode: b2326...b1f 17
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Han får bare bli forbannet, det går nok over. Din mor er en voksen person, og greier fint å ringe rørlegger selv. Anonymkode: 1a500...a7d 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er voksne folk, og da må de ordne opp sjøl. Dattra kan ikke overkjøre han og ringe rørlegger, det er det mora som må gjøre om noen skal. Kanskje syns faren det er nederlag å få inn andre til å ordne, kanksje han alltid har fiksa alt sjøl. Kanskje bekymrer han seg for regninga. Her må det snakkes og finne fram til hvorfor det er slik. Ikke overkjøre han. Anonymkode: 7b2dd...fa0 Han har alltid fikset alt selv. Han har vokst opp i fattigdom, men skapte sitt eget byggfirma og tjent nokså bra. Så pengene har han, det er jeg sikker på. Uff jeg kvier meg for å skulle "være streng mamma" for min egen far. Det verste er at han kan nikke og være enig når jeg sier at nå må de få skiftet ut de stygge, punkterte vinduene, men han gjør aldri noe med det..... Og årene går... TS Anonymkode: 1ac08...8d9 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Inviter mannen med på fotballferie eller fisketur med overnatting eller noe sånt, og så får dere rørlegger til huset i mellomtiden. Om han ikke kjenner lukten nå merker han sikkert ikke at det blir fikset heller. Anonymkode: 45936...63b 19 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har alltid fikset alt selv. Han har vokst opp i fattigdom, men skapte sitt eget byggfirma og tjent nokså bra. Så pengene har han, det er jeg sikker på. Uff jeg kvier meg for å skulle "være streng mamma" for min egen far. Det verste er at han kan nikke og være enig når jeg sier at nå må de få skiftet ut de stygge, punkterte vinduene, men han gjør aldri noe med det..... Og årene går... TS Anonymkode: 1ac08...8d9 Men du skal ikke være streng mamma for han, det er ikke din rolle og det kommer ingenting godt ut av det. Av og til må man bare ta et skritt tilbake og innse at det ikke er alt man kan løse eller få gjort noe med. Anonymkode: 7b2dd...fa0 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja da får han bli forbanna da. Høres forøvrig ut som om han begynner å bli dement. Anonymkode: b2326...b1f Han har alltid vært glemsk og et skikkelig surrehue. Husker at han var slik til og med når jeg var barn for 30 år siden. Men ja, det blir jo stadig verre. Og han hører forferdelig dårlig også (og mister høreapparatene sine stadig vekk). MEN - han er en utrolig hjertelig og god bestefar for barnebarna sine. Og han er en generøs person når vi er på turer sammen. Jeg er jo veldig glad i ham, og han er jo pappaen min.. TS Anonymkode: 1ac08...8d9 3 1
Sola de Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 Skulle til å si det samme som over her. Be faren din med på ting. I mellomtiden kommer rørlegger på besøk. 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Si til din far at dere trenger hjelp til noe og han må komme og hjelpe (finn på noe han kan gjøre). Så ordner dere rørlegger den dagen og har din mor med på laget. Si f.eks at det oppsto noe akutt da han var borte, og så ordnet de kloakkproblemet i samme slengen. Anonymkode: 0cdee...9af 6 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han har alltid fikset alt selv. Han har vokst opp i fattigdom, men skapte sitt eget byggfirma og tjent nokså bra. Så pengene har han, det er jeg sikker på. Uff jeg kvier meg for å skulle "være streng mamma" for min egen far. Det verste er at han kan nikke og være enig når jeg sier at nå må de få skiftet ut de stygge, punkterte vinduene, men han gjør aldri noe med det..... Og årene går... TS Anonymkode: 1ac08...8d9 Men nå har han ikke klart å fikse det på mange forsøk. Da er det på tide å sende oppgaven til noen andre. Anonymkode: e9170...4da 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 Det er jo ikke din far sitt ansvar å drifte huset? Din mor er en voksen kvinne. Hun trenger ikke spørre som mann om «lov» til å ringe en rørlegger. Og hun trenger ikke å be han ringe. Hun tar opp telefonen og ringer. Eller lar det være. I så fall er det dine foreldre som velger å la huset forfalle. Du gjør intet. Om din far ber deg besøke han? Svar at huset stinker slik at det er uaktuelt. Du kommer når og om han velger å fikse det. Om din mor spør? Svar at huset stinker kloakk i slik grad at det er uaktuelt. Du kommer når og om hun velger å fikse det. Anonymkode: 64340...d96 4 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Vet dere hva, dere er jo geniale! Jeg vet at faren min skal reise bort i 3 uker nå i løpet av høsten. Da kan vi jo bestille rørlegger til første dagen han er borte! TS Anonymkode: 1ac08...8d9 16 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 Du er klar over at du kan risikere å ødelegge forholdet til han om du overkjører han? Anonymkode: 7b2dd...fa0 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet dere hva, dere er jo geniale! Jeg vet at faren min skal reise bort i 3 uker nå i løpet av høsten. Da kan vi jo bestille rørlegger til første dagen han er borte! TS Anonymkode: 1ac08...8d9 Fantastisk! Kanskje få fikset vinduene samtidig da? 😄 Anonymkode: e9170...4da 5
Drizzt Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mine foreldre bor i en enebolig som er bygget sent på 70-tallet. De har bra økonomi. Det siste året så har de slitt mer og mer med tilbakevendende kloakklukt på badene. Min far er bestemt på å fikse dette selv og har prøvd ut diverse løsninger, men ingenting fungerer. Han blir sint på min mor når hun forteller at dette er uholdbart og at han MÅ kontakte rørlegger... Han har nesten ikke luktesans og kan fint informere min mor om at det er henne det er noe galt med, selv om vi andre også kjenner denne lukten tydelig når vi er hjemme... De bor et par timer unna, slik at vi besøker dem bare 5-6 helger i året. Hva kan jeg gjøre som datter? Jeg er virkelig ikke gira på å krangle med min egen far, men dette er jo bare helt vanvittig! Kan jo ikke være sånn! Mamma har helt sluttet med å invitere venninner hjem da hun skjemmer seg over kloakklukten på badene. Hun er lei seg over å bruke en hel dag på å vaske hus og likevel så stinker det kloakk... I tillegg er flere av vinduene punktert og DET skal pappa fikse selv sier han... Men det skjer jo ikke!! De har vært punkterte i årevis.. Hva kan jeg gjøre? Jeg ønsker ikke å skape en dyp konflikt med min far, men han ser ut til å bli mer og mer sta og spesiell jo eldre han blir (han ble pensjonist i fjor). Anonymkode: 1ac08...8d9 1. Inviter faren din på en dags utflukt. 2. Få rørlegger i huset mens din mor er der for å fortelle dere hva det vil koste og hva som må gjøres. 3. Send foreldrene dine på ferie i 2 uker og i mellomtiden la rørleggeren fikse problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde blitt fly forbanna hvis mine barn hadde tatt seg til rette på den måten. Anonymkode: 3fa41...934 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå