Gå til innhold

Hva er grunnen til at det lukter likt hos veldig mange gamle mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er den lukten? 
Har tenkt på det siden jeg var liten, man kjenner det ofte bare man går forbi en leilighet, man kan lukte at det bor pensjonister der. Noen som vet hva som er grunnen?

Anonymkode: 94796...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

møllkuler, inntørket urin

Anonymkode: 98cf4...343

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

møllkuler, inntørket urin

Anonymkode: 98cf4...343

Nei nå får du gi deg.
Vi har et ektepar i borettslaget her, usikker på hvor gamle de er, men vil tippe i tidlig 70-årene. De har en ren og moderne leilighet og lever ikke noe typisk "pensjonistliv" bortsett fra at de ikke jobber. Hver gang jeg går forbi leiligheten kjenner jeg lukten. Helt samme lukt som hos besteforeldre da jeg var barn.

Anonymkode: 94796...279

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror det er en blanding av mye, alt fra isolasjonen i huset til matlukt og kroppslukt. 
Bor selv i et eldre, urenovert hus og det lukter gammelt uansett hvor mye jeg vasker. Lukter av veggene. Tror ikke det blir borte før vi får renovert og fjernet gammel tapet og isolasjon og alt.

Anonymkode: a7258...f5e

• Liker 1
Skrevet

Lite dusjing, som fører til mye flass og hudpartikler, hudfett. Samtidig er de mye hjemme og lufter lite pga faren for den livsfarlige varianten av TREKK. 

• Liker 4
Skrevet

Kamferdrops? Den gamle pappen i kortstokken fra 50-tallet? Bunken av brevgirokonvolutter? 

Anonymkode: 0be5c...f8c

• Liker 2
Skrevet

Støv? Blir vanskeligere å ta tunge gardiner og tørke støv på skaptak. Og annen mat. 

Anonymkode: fb33a...d67

Skrevet

Er det "gammel dame-lukten" som det var en tråd om tidligere? Det var snakk om at det begynner å lukte en spesiell lukt av kvinner når de nærmer seg slutten av 50-årene. 

Anonymkode: 69d05...458

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det "gammel dame-lukten" som det var en tråd om tidligere? Det var snakk om at det begynner å lukte en spesiell lukt av kvinner når de nærmer seg slutten av 50-årene. 

Anonymkode: 69d05...458

😱

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dårlig renhold, dårlig støvtørking, innestengthet (fordi man lærte at trekk var farlig), ofte mange flere tekstiler enn hos yngre (gardiner, gamle tepper og pynteputer som aldri vaskes) og tekstiler lukter ikke godt etter en stund uten vask da de tar til seg lukt, eldre bruker klærne lenge før de vaskes (vaskes ikke hvis de ikke er flekkete), dårlig hygiene (å dusje en gang i uka er vel normalen, ellers er det kattevask med klut som gjelder), ofte litt lekking fra underlivet enten foran eller bak, matos, de liker gjerne sterkere oster og fermentert fisk så kjøleskapene har også en egen eim. Hormonene i kroppen forandrer seg og kan gi en bestemt lukt. I tillegg liker de helt andre parfymer enn unge, gjerne sterke og sørlige lukter fordi nesen deres ikke er like god lenger.

Noen røyker også fortsatt inne, men det er ikke det man snakker om i denne tråden. Røyker man inne så lukter det bare røyk.. 

Det er altså en blanding av alt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
Skrevet

Sjelden dusjing. Lufte klær i stedet for vaske dem.

Ser det jo i flere tråder her inne, selv blant yngre. 

Nei, det lukter ikke svette om man tar en klutvask i stedet for dusj. Og det lukter ikke svette av klær som kun er brukt en gang. Men det lukter virkelig gammel mann om man passerer dem på gata... 

Anonymkode: ba4c6...bea

Gjest Hottentått
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener! Og lurer på det samme 😅 bare tull at det er urin og dårlig renhold. 

Skrevet
Blåttvann skrev (25 minutter siden):

Dårlig renhold, dårlig støvtørking, innestengthet (fordi man lærte at trekk var farlig), ofte mange flere tekstiler enn hos yngre og tekstiler lukter ikke godt etter en stund uten vask da de tar til seg lukt, eldre bruker klærne lenge før de vaskes (vaskes ikke hvis de ikke er flekkete), dårlig hygiene (å dusje en gang i uka er vel normalen, ellers er det kattevask med klut som gjelder), ofte litt lekking fra underlivet enten foran eller bak, matos, de liker gjerne sterkere oster og fermentert fisk så kjøleskapene har også en egen eim.

Her var det mange fordommer!  Jeg er pensjonist, nærmer meg 70 og kjenner meg ikke igjen i dette.Spesielt når det gjelder klesvask er jeg nøye,henger ikke bort klær som har vært i bruk,dusjer en-to ganger daglig. Kattevask bedriver jeg ikke..Har heller ikke mange og tunge tekstiler i hus,det er skikkelige støvsamlere!  Og jeg lekker ikke, hverken foran eller bak😄 

Anonymkode: e03a4...574

• Liker 5
Skrevet

Dette føler jeg var årsaken for 20- 30 år siden. Nå tror jeg det må være noe annet. 

Screenshot_20220831-190559_Samsung Internet.jpg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Her var det mange fordommer!  Jeg er pensjonist, nærmer meg 70 og kjenner meg ikke igjen i dette.Spesielt når det gjelder klesvask er jeg nøye,henger ikke bort klær som har vært i bruk,dusjer en-to ganger daglig. Kattevask bedriver jeg ikke..Har heller ikke mange og tunge tekstiler i hus,det er skikkelige støvsamlere!  Og jeg lekker ikke, hverken foran eller bak😄 

Anonymkode: e03a4...574

Men da gjelder jo ikke det jeg sa deg da vet du.

TS spør hva som kan forårsake lukt hos eldre, den søtlige gamle lukten, og jeg kommer med forslag. At de forslagene ikke passer på deg betyr ikke at forslagene er fordomsfulle.

Snakk om å føle seg truffet av noe man ikke trenger å føle seg truffet av.

• Liker 1
Skrevet

Mange som ikke orker etter et langt liv med både ditt og datt, og jeg kjenner igjen lukta hvis jeg tenker på bestemor. 

Og særlig kortstokken hennes ja, og kinasjakkspillet hennes. Ho prøvde å rengjøre, men husker at min egen mor tok et ordentlig vasketak hos henne.  

Jeg er snart 60 men jeg vasker godt enda men ikke så ofte da jeg har prbl.med helse. Lurer på hva mine barn tenker....:biggrin:

Skrevet

Mine foreldre er 83 år og hos de lukter det helt nøytralt.

Kan huske fra da jeg var liten jente og var hos besteforeldrend mine at det luktet litt spesielt på soverommet deres og i sengen.

Jeg brukte å sove mellom besteforeldrene mine og syntes det luktet litt søtlig og ekkelt selv om det var koselig å være der.

Anonymkode: cc576...7f5

Skrevet

Hos foreldrene mine begynte det å lukte sånn plutselig. Moren min har alltid vært opptatt av å vaske og skifte og lufte osv osv, og da stefaren min flyttet på gamlehjem kom den rene og gode lukten tilbake. Det var nok gammer'n som lukta der. 

Når det gjelder trekk som et par stykker har nevnt over her så må jeg bare flire. Da vi var små så måtte vi passe på så det ikke ble gjennomtrekk, men straks mor fant fram vaskebøtta så sto alt av dører og vinduer åpent og da het det ikke gjennomtrekk lengre, da var det å lufte ut

Anonymkode: 2e8ff...d7d

• Liker 3
Skrevet

Kjenner igjen den lukten når jeg tenker tilbake på besøk hos mine nå avdøde oldeforeldre. Besteforeldrene mine er veldig renslige og moderne så har ikke kjent den lukten før, men hos mannens bestemor er den veldig tydelig. 

Anonymkode: 8d430...aee

Gjest Adobyen
Skrevet
Blåttvann skrev (6 timer siden):

Dårlig renhold, dårlig støvtørking, innestengthet (fordi man lærte at trekk var farlig), ofte mange flere tekstiler enn hos yngre (gardiner, gamle tepper og pynteputer som aldri vaskes) og tekstiler lukter ikke godt etter en stund uten vask da de tar til seg lukt, eldre bruker klærne lenge før de vaskes (vaskes ikke hvis de ikke er flekkete), dårlig hygiene (å dusje en gang i uka er vel normalen, ellers er det kattevask med klut som gjelder), ofte litt lekking fra underlivet enten foran eller bak, matos, de liker gjerne sterkere oster og fermentert fisk så kjøleskapene har også en egen eim. Hormonene i kroppen forandrer seg og kan gi en bestemt lukt. I tillegg liker de helt andre parfymer enn unge, gjerne sterke og sørlige lukter fordi nesen deres ikke er like god lenger.

Noen røyker også fortsatt inne, men det er ikke det man snakker om i denne tråden. Røyker man inne så lukter det bare røyk.. 

Ha ha 🤣 komisk. Tipper at flere kommer til å lukte litt i takt med strømprisene i år,  slik luksus må begrenses.  Sterke oster og fermentert fisk?  Såpass 😂 Når begynner man med det tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...