Gå til innhold

Er det noen krav til kausjonist annet enn at de eier bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre kan være kausjonister for meg. De har selv boliglån på ca 60-70% av boligverdien. Finner ingenting om krav til kausjonist annet enn at de må kausjonere for 15% egenkapital for meg. De er selvfølgelig kredittverdig og har ingenting annet enn boliglån.

Anonymkode: 470e2...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine svigerforeldre ble avvist som kausjonister selv om de hadde enebolig uten boliglån (nedbetalt) og stabil økonomi. Det var fordi de bor i et fraflyttingsområde så banken var redd for at om de i verste fall måtte ta pant i huset så ville de ikke fått solgt det.

Anonymkode: 8efed...fbc

Skrevet

De må hvertfall ha verdier nok i boligen til summen de kausjonerer for. Altså uten gjeld.

Anonymkode: 32a8b...142

Skrevet

Det vet jeg ikke, men er ikke de litt høyt belånt selv for å være kausjonister? 70% er jo mye. 

Anonymkode: 9fa60...b15

• Liker 1
Skrevet

Banken krever at kausjonisten skal kunne betale din gjeld (det de kausjonerer for) i tillegg til sin egen gjeld.

• Liker 2
Skrevet

Vi avviser kausjonister i enkelte saker, spesielt hvis vi ser at de har lav betjeningsevne, har nærliggende fremtidsplaner som å flytte/gjøre endringer i livet eller er veldig gamle. Banken din må vurdere saken, men det er ingen automatikk i at kausjonister godkjennes.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 76ea5...a91

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...