AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg har gått til samme tannlege siden jeg ikke lenger gikk til skoletannlege, altså i ca. 20 år. Men har flyttet til en annen del av kommunen og nå er det litt kronglete for meg å komme til tannlegen (jeg har ikke bil, så er avhengig av buss). Hadde derfor tenkt å bytte til et tannlegekontor som er rett i nærheten av der jeg bor. Ringte til gamle tannlegen for å be dem oversende journal til ny tannlege, men da ble jeg satt over og fikk snakke med tannlegen min som anbefalte at jeg ikke bytter. Han mente det ville være uheldig fordi en ny tannlege ikke kjenner min helse og historikk. Jeg synes det virker litt rart, for han vil vel se fyllingene mine når han ser i munnen? Og ellers vil han vel kunne lese hva forrige tannlege har gjort i journalen min? Men som tannlegen sa, om man bytter tannlege eller fastlege vil ikke den nye legen ha tid til å sette seg inn i journalen og vil ikke ha like god oversikt over hele bildet, så man risikerer dårligere behandling eller feilbehandling. Ble litt usikker. Er det dumt å bytte tannlege? Anonymkode: 97eb8...d74
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har gått til samme tannlege siden jeg ikke lenger gikk til skoletannlege, altså i ca. 20 år. Men har flyttet til en annen del av kommunen og nå er det litt kronglete for meg å komme til tannlegen (jeg har ikke bil, så er avhengig av buss). Hadde derfor tenkt å bytte til et tannlegekontor som er rett i nærheten av der jeg bor. Ringte til gamle tannlegen for å be dem oversende journal til ny tannlege, men da ble jeg satt over og fikk snakke med tannlegen min som anbefalte at jeg ikke bytter. Han mente det ville være uheldig fordi en ny tannlege ikke kjenner min helse og historikk. Jeg synes det virker litt rart, for han vil vel se fyllingene mine når han ser i munnen? Og ellers vil han vel kunne lese hva forrige tannlege har gjort i journalen min? Men som tannlegen sa, om man bytter tannlege eller fastlege vil ikke den nye legen ha tid til å sette seg inn i journalen og vil ikke ha like god oversikt over hele bildet, så man risikerer dårligere behandling eller feilbehandling. Ble litt usikker. Er det dumt å bytte tannlege? Anonymkode: 97eb8...d74 Jeg har flyttet mye og da naturligvis byttet tannlege ofte. Har aldri vært noe problem. Jeg har heller aldri fått overført journalen da tannlegene kan se på tennene hva som er gjort. De har ikke samme behov som fastlegen for at journal blir overført. jeg ville byttet tannlege uten å tenke meg om. Anonymkode: e1b8e...3ac 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har flyttet mye og da naturligvis byttet tannlege ofte. Har aldri vært noe problem. Jeg har heller aldri fått overført journalen da tannlegene kan se på tennene hva som er gjort. De har ikke samme behov som fastlegen for at journal blir overført. jeg ville byttet tannlege uten å tenke meg om. Anonymkode: e1b8e...3ac Jo, det er absolutt et behov, eller i alle fall veldig lurt, at den nye tannlegen har journal fra tidligere. Anonymkode: 10440...114
Hareena Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 (endret) Det er lurt å bytte tannlege. Selv har vi ingen mulighet til å kvalitetssikre arbeidet som gjort. Det er først når man begynner hos en ny at dårlig arbeid kan bli oppdaget. Min gamle skulle pensjoneres og jeg ville bytte til et tannlegesenter der de hadde bredere fagkompetanse og et faglig miljø der tannlegene kan diskutere sine spesielle tilfeller og hvilken metode som bør benyttes. I tillegg ville jeg ha ei dame (mer netthendt) og en som var relativt ung (mer oppdatert på det nyeste innen faget). Første timen jeg var der fortalte hun at jeg hadde en diagnose som ga rett til refusjon fra Helfo. Jeg hadde aldri hørt om fenomenet, men skjønte fort at dette stemte. Hun satte i gang med omfattende arbeid som var overkommelig økonomisk siden deler av det var refunderbart. Siden det er kronisk, får jeg nå refusjon for alle behandlinger som kan tillegges tilstanden. Min gamle gadd vel ikke styret mer å sende inn dokumentasjon til refusjon og tok full betaling. Jeg har spart TUSENVIS på mitt bytte. Jeg ville blitt mistenksom om tannlegen ville prøve å hindre meg i å bytte. Endret 31. august 2022 av Hareena 2
Gjest Neria Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Den gamle tannlegen vil gjerne fortsette å ha deg som kunde, derfor fraråder han deg å bytte. Så bare bytt tannlege hvis du vil, jeg har vært hos sikkert 7 forskjellige tannleger siden skoletannlegen, og endelig har jeg funnet en jeg liker.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Hareena skrev (3 minutter siden): Det er lurt å bytte tannlege. Selv har vi ingen mulighet til å kvalitetssikre arbeidet som gjort. Det er først når man begynner hos en ny at dårlig arbeid kan bli oppdaget. Min gamle skulle pensjoneres og jeg ville bytte til et tannlegesenter der de hadde bredere fagkompetanse og et faglig miljø der tannlegene kan diskutere sine spesielle tilfeller og hvilken metode som bør benyttes. I tillegg ville jeg ha ei dame (mer netthendt) og en som var relativt ung (mer oppdatert på det nyeste innen faget). Første timen jeg var der fortalte hun at jeg hadde en diagnose som ga rett til refusjon fra Helfo. Jeg hadde aldri hørt om fenomenet, men skjønte fort at dette stemte. Hun satte i gang med omfattende arbeid som var overkommelig økonomisk siden deler av det var refunderbart. Siden det er kronisk, får jeg nå refusjon for alle behandlinger som kan tillegges tilstanden. Min gamle gadd vel ikke styret mer å sende inn dokumentasjon til refusjon og tok full betaling. Jeg har spart TUSENVIS på mitt bytte. Jeg ville blitt mistenksom om tannlegen ville prøve å hindre meg i å bytte. Eller så ender man opp hos noen som er verre og du ender opp med tannlegeskrekk og kroniske smerter. Anonymkode: 75b69...0af
Hareena Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller så ender man opp hos noen som er verre og du ender opp med tannlegeskrekk og kroniske smerter. Anonymkode: 75b69...0af Tror det er mindre sjanse for det om man velger et velrenommert tannlegesenter.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jo, det er absolutt et behov, eller i alle fall veldig lurt, at den nye tannlegen har journal fra tidligere. Anonymkode: 10440...114 Ingen av tannlegene jeg har byttet til har bedt om journal. Eller sagt at det er ønskelig med informasjon fra tidligere. Nå har jeg lite problemer med tennene, så kanskje mer aktuelt om man har historikk det er viktig å ta hensyn til. Anonymkode: e1b8e...3ac
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Tannlegen din har ikke lov å nekte deg å gå til andre tannleger. Anonymkode: 4aa37...175
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Jeg tenker, som en annen over, at det er litt mistenksomt at han fraråder deg å bytte. I Norge har vi ingen god helseordning for tenner så det er viktig å få en «second opinion» i tilfelle man blir lurt. Anonymkode: 42191...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå