AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Hvordan velge barnehage? Tenker da på kommunal eller privat? Og få barn, mange eller noe i mellom? Hvaslags barnehage passer for hvordan barn? Anonymkode: e0058...884
Mumsmums Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Ville lest på hjemmesidene/facebook sidene til de forskjellige bhg og vurdert utifra innholdet der. Hva vil du barnet ditt skal være en del av. De som ikke har noe å vise på sine sider ville jeg styrt unna. Personlig er jeg ikke fan av 100+ barn bhg. Men heller ikke 1 avdelings bhg.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan velge barnehage? Tenker da på kommunal eller privat? Og få barn, mange eller noe i mellom? Hvaslags barnehage passer for hvordan barn? Anonymkode: e0058...884 Datteren min fikk plass i en kommunal barnehagen, bytta over til en privat de hadde fint uteområde, med skog og natur gikk ofte på turer og fikk varm mat engang i uken. + hyggelig personal der barn kan vare trygge oftes i kommunale barnehager er det vikarer. Finn den barnehagen som passer deg best har ikke noe å si om det er kommunalt eller privat. Anonymkode: 39552...b11 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Datteren min fikk plass i en kommunal barnehagen, bytta over til en privat de hadde fint uteområde, med skog og natur gikk ofte på turer og fikk varm mat engang i uken. + hyggelig personal der barn kan vare trygge oftes i kommunale barnehager er det vikarer. Finn den barnehagen som passer deg best har ikke noe å si om det er kommunalt eller privat. Anonymkode: 39552...b11 Har hørt private sparer inn på krona, så de får mer profitt. Har hørt små kan være risky, vanskelig å oppdage om noe ikke er bra, kan heller ikke bytte avdeling om barnet ikke trives. Men også bra for introverte barn. Anonymkode: e0058...884
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Jeg ville valgt etter plassering Lurt med barnehage i nabolaget, enklere når de skal besøke hverandre og når de skal over på skole, at de begynner på samme skole. Anonymkode: ca145...0b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Jeg liker litt større barnehager. Lettere for barna å finne andre barn de trives med. Kan flytte barna oppover på avdelinger så småbarna /toåringene slipper de verste tilvenningsperiodene tett innpå når ettåringene kommer. Lettere å sjonglere ansatte/vikarer brukes på tvers av avdelinger og er derfor kjente ansatte for barna. Anonymkode: 801f7...0a9 1
Gjest Albbas Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Privat vs kommunal har ikke så mye å si, det er store forskjeller på barnehagene uavhengig av dette. Noen kommuner har nesten bare private, da blir det et kunstig valg å ta den kommunale bare fordi den er kommunal... Eller motsatt, noen har nesten ingen private.
Arkana Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 (endret) Som dere ønsket vi å unngå de digre basebarnehagene som det dessverre er mange av her vi bor så vi hadde våre i en liten privat barnehage og var veldig fornøyde. Stabile og flinke ansatte og en super barnehage som alle foreldre var veldig fornøyde med. Jeg ville ikke lagt for mye vekt på hvor de skal på skole, de blir kjent med klassekameratene sine uansett. Private barnehager gjør det for øvrig bedre enn kommunale i foreldreundersøkelsen, men det viktigste er å vurdere akkurat de barnehagene dere har i nærheten. Be om å besøke dem og snakk med andre foreldre du kjenner. Endret 31. august 2022 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har hørt private sparer inn på krona, så de får mer profitt. Har hørt små kan være risky, vanskelig å oppdage om noe ikke er bra, kan heller ikke bytte avdeling om barnet ikke trives. Men også bra for introverte barn. Anonymkode: e0058...884 Ja det er litt sant kan ikke si det er en ny modern barnehage men de har alt nødvendige og barna trives godt, de bryr seg jo ikke om det 😊 viktigste at de har det trygt og godt. Anonymkode: 39552...b11
Sofakona Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Vi hadde private...varm mat hverdag og flott bemanning. Ikke stort uteområde men de gikk turer og hadde egen busstaxi
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Ville besøkt de aktuelle barnehagene og sett hvilket inntrykk jeg fikk da. Evt høre med venner og bekjente som har barn, om deres erfaringer. Anonymkode: b7bb3...15a 2
bergenser Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 Det viktige er ikke om det er en kommunal er privat barnehage, med mindre faktorer som prisen på mulige matpenger spiller en viktig rolle i forhold til budsjettet deres. Her er det som var viktig for oss når vi søkte barnehage (rekkefølgen på ting var ikke viktig, så står litt hulter i bulter) - Gunstige åpningstider, som vil passe oss uavhengig av hvilken arbeidstider vi har (En med fast arbeidstid, den andre var arbeidsledig, men på vei ut i jobb, så fortsatt usikkerhet på hvilke arbeidstider det ville være) - Godt mattilbud, og en stor fordel med fullkost barnehage. Hater selv svette skiver, og er greit å slippe å måtte smøre for flere måltider på morgenen/risikere å glemme noe. - Stort og variert lekeområde ute, sånn at barnet har mulighet til å kunne utvikle motorikken sin, og bli utfordret fysisk og mentalt. - At avdelingene ikke er så store, spesielt for de minste. Å ha en fast mengde unger som ikke blir overveldene er fint, og det gjør også at vårt barn har fått mange gode venner på avdelingen sin allerede. - Gode stabile voksne, og lite sykemeldinger både på avdelingsnivå og i hele barnehagen. Også et stort pluss hvis de har egne vikarer, sånn at det er gjennkjennbart hvem som kommer på jobb, også når det er behov for bruk av vikarer. - God score på foreldreundersøkelsene. - At barnehagen er innenfor rimelig gåavstand til hjemmet er en STOR fordel, da det gjør at barnet blir kjent med andre unger i nabolaget, men også fordi det gjør det lettere med å få hverdagslogistikken til å gå opp. Vi ente opp med å velge den store, private barnehagen som er 10 min å gå fra ytterdøren vår. Er veldig fornøyde, og ungen trives, og er strålende fornøyd hver eneste dag i barnehagen. Vi hadde en mindre privat og en kommunal barnehage å velge mellom innenfor gåavstand, men det var den store som faktisk gjorde det best på foreldreundersøkelser og ellers krysset av bokser hos oss.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Har hatt to helt forskjellige barnehager til mine barn, begge private, men den ene veldig liten og den andre relativt stor. Det er fordeler og ulemper med begge deler. Den lille barnehagen hadde kun en avdeling. Det som var supert var at de store hjalp de små og lærte å vise omsorg mens de små hadde noen å strekke seg etter. De hadde aldersinndelte aktiviteter, men de kunne ikke på langt nær tilrettelegge etter alder/ferdighet slik som i en bhg som er delt i avdelinger. Stort pluss for veldig trygt miljø der barna forholder seg til de samme ansatte alle årene de går der. Stort minus at det var få barn på samme alder, de endte opp med å være bare 3 førskolebarn siste året (kullet under var større). For min datter som senere har fått adhd diagnose var det ypperlig miljø, sønnen min ville nok ikke fått like mye utbytte eller nok utfordringer da han i motsetning ligger litt foran aldersmessig. Større barnehage kan nok føles litt mer utrygt for de små, samtidig er det fint når de er delt inn etter alder slik at aktiviteter tilpasses nivå. Litt tilvenning ved bytte av avdelinger. Ser de har mye større kapasitet til turer og aktiviteter for de større barna i denne barnehagen. Egen avd for førskolebarn er GULL!! De har egen sykkeldag i uka, flere dagsturer i uka, smører mat selv, drar i lavvo, står på skøyter. Helt fantastisk. Men, ser jo at nevnte datter med Adhd ville slitt med å mestre en slik grad av selvstendighet og jeg er glad hun fikk slippe det. Gutten min fikk starte ett år tidligere på førskoleavd (ikke fordi han er så forbanna begavet 🤣, men fordi de måtte flytte over noen ekstra fra kullet under for å få kabalen til å gå opp), for han er det jo helt fantastisk med alle utfordringene og aktivitetene. Vil egentlig si jeg har hatt flaks med mine og hvor godt bhg har fungert for hver av de. Det kunne jeg ikke vite på forhånd. Men til et normaltfungerende barn med grei motorikk så ville jeg sett etter barnehager som er gode på turer og aktiviteter. Kjempefint for barna å ha en variert hverdag hvor de møter utfordringer og opplever mestring Anonymkode: 722da...60a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 Vi bor på landet, så her er det 1-2 barnehager pr bygd og lite å velge i sånn sett. Første barnet begynte i privat barnehage, en såkalt "gårdsbarnehage" eid og drevet av en godt voksen dame. Da hadde vel rundt 30 barn, pluss diverse dyr, og store skogområder ungene kunne boltre seg på. Kjempefin barnehage og dyktige ansatte. Andre barnet kom noen år senere og endte i kommunal barnehage, der er det også rundt 30 barn, fordelt på 2 separate avdelinger med 15 barn hver. Ingen dyr, men de går skogtur flere ganger i uka og har dyktige voksne som har vært der i mange år. Så selv om første barnehagen var hakket bedre, så har jeg bare godt å si om den kommunale barnehagen også. Anonymkode: f4505...e28
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan velge barnehage? Tenker da på kommunal eller privat? Og få barn, mange eller noe i mellom? Hvaslags barnehage passer for hvordan barn? Anonymkode: e0058...884 Vanligvis er private bedre enn kommunale. Vanligvis er små bedre enn store. Anonymkode: 29ee1...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Jeg ville valgt en som fikk hverdagen til å gå rundt Anonymkode: d42d6...b90
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 Mumsmums skrev (5 timer siden): Ville lest på hjemmesidene/facebook sidene til de forskjellige bhg og vurdert utifra innholdet der. Hva vil du barnet ditt skal være en del av. De som ikke har noe å vise på sine sider ville jeg styrt unna. Personlig er jeg ikke fan av 100+ barn bhg. Men heller ikke 1 avdelings bhg. Hvorfor ikke 1 avdelingsbarnehage? vi har barnet i en privat barnehage med 1 avdeling. Det er en såkalt søskenbarnehage fordi alle barna er sammen uavhengig av alder. Dog delt i grupper i samlingstund. Ser på dette som utelukkende positivt. De små har store å se opp til og lære av. De store lærer å ta hensyn til de små. i tillegg har barnehagen veldig god økonomi. Den er foreldre eid som betyr at alt overskudd blir igjen i barnehagen. De har ofte nye leker. De har varm mat hver dag. De har stabile voksne og faste vikarer. De lager ekstremt mye mer opplegg enn det jeg har hørt fra kommunale barnehager. Type Halloween fester med gryter som «ryker», lykter og spindelvev overalt. Osv osv osv. Anonymkode: 78649...21f 1
Gjest MOD Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 bergenser skrev (3 timer siden): Det viktige er ikke om det er en kommunal er privat barnehage, med mindre faktorer som prisen på mulige matpenger spiller en viktig rolle i forhold til budsjettet deres. Her er det som var viktig for oss når vi søkte barnehage (rekkefølgen på ting var ikke viktig, så står litt hulter i bulter) - Gunstige åpningstider, som vil passe oss uavhengig av hvilken arbeidstider vi har (En med fast arbeidstid, den andre var arbeidsledig, men på vei ut i jobb, så fortsatt usikkerhet på hvilke arbeidstider det ville være) - Godt mattilbud, og en stor fordel med fullkost barnehage. Hater selv svette skiver, og er greit å slippe å måtte smøre for flere måltider på morgenen/risikere å glemme noe. - Stort og variert lekeområde ute, sånn at barnet har mulighet til å kunne utvikle motorikken sin, og bli utfordret fysisk og mentalt. - At avdelingene ikke er så store, spesielt for de minste. Å ha en fast mengde unger som ikke blir overveldene er fint, og det gjør også at vårt barn har fått mange gode venner på avdelingen sin allerede. - Gode stabile voksne, og lite sykemeldinger både på avdelingsnivå og i hele barnehagen. Også et stort pluss hvis de har egne vikarer, sånn at det er gjennkjennbart hvem som kommer på jobb, også når det er behov for bruk av vikarer. - God score på foreldreundersøkelsene. - At barnehagen er innenfor rimelig gåavstand til hjemmet er en STOR fordel, da det gjør at barnet blir kjent med andre unger i nabolaget, men også fordi det gjør det lettere med å få hverdagslogistikken til å gå opp. Vi ente opp med å velge den store, private barnehagen som er 10 min å gå fra ytterdøren vår. Er veldig fornøyde, og ungen trives, og er strålende fornøyd hver eneste dag i barnehagen. Vi hadde en mindre privat og en kommunal barnehage å velge mellom innenfor gåavstand, men det var den store som faktisk gjorde det best på foreldreundersøkelser og ellers krysset av bokser hos oss. Her var jeg enig i det meste! For vår del (og litt erfaringsbasert, siden jeg er førskolelærer selv - uten at det gjør meg til ekspert selvsagt🙈😄) var det størrelse på barnegruppene per avdeling som var noe av det viktigste, samt åpningstidene. Vi har en hverdag hvor vi ikke trenger å levere så tidlig/hente så seint, så for oss var en med «korte» åpningstider og dermed i stor grad «god» voksentetthet viktig.
Mumsmums Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke 1 avdelingsbarnehage? vi har barnet i en privat barnehage med 1 avdeling. Det er en såkalt søskenbarnehage fordi alle barna er sammen uavhengig av alder. Dog delt i grupper i samlingstund. Ser på dette som utelukkende positivt. De små har store å se opp til og lære av. De store lærer å ta hensyn til de små. i tillegg har barnehagen veldig god økonomi. Den er foreldre eid som betyr at alt overskudd blir igjen i barnehagen. De har ofte nye leker. De har varm mat hver dag. De har stabile voksne og faste vikarer. De lager ekstremt mye mer opplegg enn det jeg har hørt fra kommunale barnehager. Type Halloween fester med gryter som «ryker», lykter og spindelvev overalt. Osv osv osv. Anonymkode: 78649...21f I en ettavdelingbhg er det lite barn å "spille på", finger man ingen så blir man utenfor. De minste kan også fotsvinne litt, da de store kan kreve mer oppmerksomhet. Ellers hva bhg lager er opp til de som jobber der og ikke hvilke bhg det er.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Mumsmums skrev (8 minutter siden): I en ettavdelingbhg er det lite barn å "spille på", finger man ingen så blir man utenfor. De minste kan også fotsvinne litt, da de store kan kreve mer oppmerksomhet. Ellers hva bhg lager er opp til de som jobber der og ikke hvilke bhg det er. Det er jo den samme voksentettheten der som i andre avdelinger. Altså er de små like godt dekket der som i andre barnehager. Selv om barnehagen har en avdeling har de to grupper med dedikert personale. Vi har utelukkende positive erfaringer med 1 avdelingsbarnehage. Anonymkode: 78649...21f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå