Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er flergangsfødende og i uke 36-37. Babyen ligger i tverrleie. Er satt opp på ultralyd i uke 38 og de vil eventuelt forsøke å snu. I verste fall blir det keisersnitt.

Jordmor tipset om å krabbe på alle fire, det kunne gjøre at babyen snudde seg. Andre med erfaring/råd på enkle, ufarlige ting jeg kan prøve selv før uke 38?

Vil veldig gjerne unngå både keisersnitt og snuing. 

Anonymkode: aea9c...d34

Skrevet

Stå på alle fire med rumpa i været , det skal gjøre at baby får bedre plass og kanskje finner ut at hen vil snu seg 🫢 Funka ikke hos meg da men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke prøvde kjempe mye heller. 

Anonymkode: 942e9...0ae

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo prøve sånne øvelser, du kan Google  spinning babies tror jeg det heter - men all forskning sier at det ikke er noen beviselig effekt av det. Men det er jo ikke skadelig, så hvis man har lyst til å prøve noe... Hatt to barn i seteleie, og det har aldri gjort noen forskjell her heller. 

Anonymkode: dcdf1...07c

• Liker 1
Skrevet

Ble anbefalt kiropraktor for å løsne evt låsninger. Prøvde ellers spinning babies øvelser; men ingenting funka. Ble forsøkt ytre vending, funka heller ikke. Ble keisersnitt gitt.

Anonymkode: 5a57e...ede

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart.❤️

Skrevet

Pass på å få tømt blæra skikkelig. Når den er veldig full kan den presse baby litt ut av «posisjon». Jeg måtte vende, og det gikk fort og helt smertefritt! ❤️

Anonymkode: 41185...3d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pass på å få tømt blæra skikkelig. Når den er veldig full kan den presse baby litt ut av «posisjon». Jeg måtte vende, og det gikk fort og helt smertefritt! ❤️

Er det sant? Jeg har fått for meg at det er ekstremt ubehagelig og smertefullt (men tør ikke google det for å sjekke.) Jeg ble litt trøstet nå, takk. Dette er fjerdemann, så jeg antar det er god plass der inne. Godt mulig de får til snuing. Er litt smådetaljer nå for både snuing og eventuelt keisersnitt, så tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Skrevet

Smådetaljer = smådeppa😛

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 20.35):

Er det sant? Jeg har fått for meg at det er ekstremt ubehagelig og smertefullt (men tør ikke google det for å sjekke.) Jeg ble litt trøstet nå, takk. Dette er fjerdemann, så jeg antar det er god plass der inne. Godt mulig de får til snuing. Er litt smådetaljer nå for både snuing og eventuelt keisersnitt, så tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg hadde vendingsforsøk også. Det funket ikke her. Det var ikke vondt, men veldig ubehagelig og jeg ble veldig kvalm. Jeg hadde for smalt bekken til å føde vaginalt, så mulig det påvirket. Tror det varierer veldig fra person til person :)

Skrevet

Det var min femte de vendte, og jeg gruet meg skikkelig. Men jeg kjente det seriøst ikke i det hele tatt, over på et sekund liksom 😊ingen kvalme, ingen ubehag. Kjente bare at jordmoren fant hodet og skøyv det på riktig plass. Positivt overrasket! Kan hende det var en skikkelig flink jordmor da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 20.30):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var min femte de vendte, og jeg gruet meg skikkelig. Men jeg kjente det seriøst ikke i det hele tatt, over på et sekund liksom 😊ingen kvalme, ingen ubehag. Kjente bare at jordmoren fant hodet og skøyv det på riktig plass. Positivt overrasket! Kan hende det var en skikkelig flink jordmor da

Ja... Beklager å si det, men det er slett ikke slik for alle. Jeg hadde vendingsforsøk med første setebabyen, som var mislykket. Det var skikkelig vondt, de holdt på i sikkert en halvtime, og han ene legen tok i så armene rista. Jeg følte det som jeg var nylig banka opp i magen i flere dager etterpå. Skummelt mtp stresset baby også. 

Får håpe du er heldigere sånn som den andre her. 

Skrevet
Anonym6789 skrev (4 timer siden):

Jeg hadde vendingsforsøk også. Det funket ikke her. Det var ikke vondt, men veldig ubehagelig og jeg ble veldig kvalm. Jeg hadde for smalt bekken til å føde vaginalt, så mulig det påvirket. Tror det varierer veldig fra person til person :)

Men bare et spørsmål - ble det gjennomført av jordmor? Jeg hadde to gynekologer som skulle snu, jordmor bare var med og så på. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde tverrleie helt frem til uke 37. Prøvde flere øvelser uten ar det funket. Fikk derimot tips av ei annen fra tidligere barselgruppe om å tømme tarmen skikkelig hver dag. Brukte laktosemiddel slik at jeg var på do to, tre ganger om dagen. Det hjalp!

Endret av Turtellure12
Slurvefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men bare et spørsmål - ble det gjennomført av jordmor? Jeg hadde to gynekologer som skulle snu, jordmor bare var med og så på. 

Jeg tror det var en gynekolog og en lege 🤔 eller to leger. Litt usikker, var vertfall to menn, tror ikke noen av de var jordmødre (om man kaller det jordmor når det er en mann) 

Skrevet
Anonym6789 skrev (13 minutter siden):

Jeg tror det var en gynekolog og en lege 🤔 eller to leger. Litt usikker, var vertfall to menn, tror ikke noen av de var jordmødre (om man kaller det jordmor når det er en mann) 

Alle legene på fødeavdelingen er gynekologer🙃 Hadde du ikke jordmor i tillegg til de to? Jeg trodde det alltid skulle være en jordmor som preppet deg som gravid og tok overvåkningen etterpå, og stod klar under selve forsøket i tilfelle akutt keisersnitt hvis noe gikk galt?  

Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på et vendingsforsøk pga risikoen som er knyttet til det, og at det som regel ikke er vellykket. Hadde baby i tverrleie i 2018, men det var heldigvis ingen av overlegene som foreslo dette. Hadde de gjort det hadde jeg sagt nei. Her ble det satt opp tid for planlagt keisersnitt ca.2 mnd før termin. Dette var på KK i Bergen.

Anonymkode: 26742...4a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alle legene på fødeavdelingen er gynekologer🙃 Hadde du ikke jordmor i tillegg til de to? Jeg trodde det alltid skulle være en jordmor som preppet deg som gravid og tok overvåkningen etterpå, og stod klar under selve forsøket i tilfelle akutt keisersnitt hvis noe gikk galt?  

Åja 😅 Mulig jeg husker helt feil av hvilke titler de hadde, mulig en av de var jordmor. Det var vertfall bare de to mennene, en av de tok ultralyd før og etterpå, og fulgte med på hjerterytme eller noe underveis. Hadde fått beskjed om å pakke fødebag i tilfelle det skjedde noe og måtte ta akutt keisersnitt. 

Skrevet

Min snart 5 kg baby blei vendt på termindatoen. Det var absolutt ikkje så vondt som eg forventa ut frå kva folk hadde sagt! Det var litt ubehagelig, men det som var vondt var at huda vart 'gnissa' på magen der legen dytta babyen. Innvendig kjente eg egentlig ingenting... :)

Anonymkode: 861ca...0d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...