Gå til innhold

Airfryer -praktisk i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det mest kjøttstykker som er aktuelt å bruke den til i tillegg til pommes frites?

Er du fornøyd med din?

Anonymkode: de7ed...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker den mye. Alt som kan stekes i ovnen kan stekes i airfryer. Har stekt alt fra muffins til ribbe i vår. Veldig greit å slippe å vente på en stekeovn som må varmes opp før man kan bruke den. 

Anonymkode: eec93...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2. Steker alt i den nå. Kjøttdeig, wok, kylling, bacon, steker halvstekte baguetter osv Osv. 

Anonymkode: 7cce8...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok plass for en middag til en storfamilie, eller kan jeg likegodt lage alt i stekeovnen?

Mulig 2 er løsningen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes grønnsaker blir veldig godt i airfryer. Har ikke skjedd før at familien min har spist en hel blomkål til middag. Den er ikke stor nok til å lage hele middagen til familien i. Men fin hvis du vil at kjøttet i stekeovnen skal være ferdig samtidig som potetbåter fra airfryeren. 

Anonymkode: 35193...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vår flere ganger hver dag til å varme rundstykker.  Tar bare 7 min totalt rett fra fryseren. Ellers til pommes frites og litt forskjellig som skal være gratinert og crispy på utsiden. Vi har ikke eksperimentert så veldig og har null ekstrautstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså joda, airfryeren funker fint den. Sprø chips og maten blir god.

Men det er noe herk å vaske den. Tar nesten all plassen i oppvaskmaskinen. For meg er det et stort minus. Når vi steker kyllingvinger i den blir det mye fett og skinn som sitter fast i den rista, er noe drit å stå å fjerne det. Ost og 

Anonymkode: dc990...ec1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik en ja, bruker den kun til å lage pommesfrites i. Synes kjøtt blir tørrt i den, men kunne sikkert blitt brukt til rundstykker... 

Ellers er den ikke stor nok til noe om jeg skal lage mat til hele familien, delene tar halve oppvaskmaskinen og den tar stor plass i skapet og på benken. 

Fikk den i gave, og den er grei nok, blir kjempegod pommesfrites, men hadde aldri orket å kjøpe den selv. Foretrekker ovnen til det meste.

Anonymkode: 592ca...79e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min mye. Spiser ikke kjøtt, så kan ikke si noe om det, men grønnsaker, pommes, vegetarnuggets/-snitzler og tofu blir helt fantastisk i den. Er en person, så kan lage en hel middag i min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd. Bruker den til "alt". Grønnsaker blir kjempegode i de. 

Anonymkode: dd04b...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med min, men som flere andre sier: Den er et herk og vaske. Vi har brukt den til pomes frittes og diverse kjøtt og det blir veldig godt :) Vi bruker den aller mest om vi ønsker at to ting som krever stekeovn skal bli ferdig samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (2 minutter siden):

Veldig fornøyd med min, men som flere andre sier: Den er et herk og vaske. Vi har brukt den til pomes frittes og diverse kjøtt og det blir veldig godt :) Vi bruker den aller mest om vi ønsker at to ting som krever stekeovn skal bli ferdig samtidig.

Men kan dere ikke da bruke varmluftfunksjonen på stekeovnen og ha dem i to forskjellige høyder? 

Anonymkode: 9cfbd...9ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kan dere ikke da bruke varmluftfunksjonen på stekeovnen og ha dem i to forskjellige høyder? 

Anonymkode: 9cfbd...9ae

Så klart er dette et alternativ, men jeg blir ikke helt venner med stekeovnen vår når jeg stapper den for full. I tillegg krever jo ofte ting to forskjellige temperaturer og da syntes jeg det er like greit å gjøre det slik :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det nok plass for en middag til en storfamilie, eller kan jeg likegodt lage alt i stekeovnen?

Mulig 2 er løsningen.

ts

Jeg har Cosori, og opplever ikke størrelsen er stor nok for en full middag til to voksne og 1 barn som vi har. Synes det mer blir 2 porsjoner om man fyller bunnen med grønt og legger kjøtt/annet oppå eller på risten.

Jeg bruker min mye til grønnsaker, fisk, kylling, kikertboller osv. Rødt kjøtt har jeg bare forsøkt via kjøttboller, ble gode :) 

Mannen lager fries, og de blir MYE bedre enn i ovn. 

Synes den er superlett å vaske :) 

Den er nok overflødig om man har en veldig god varmluftsovn som man opplever maten blir ordentlig god i. Vår ovn er meh synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk ja, men ikke nødvendigvis så sunt, for de som er opptatt av det. Hvis alternativet er å bruke frityrgryte eller å steke i masse fett så er airfryer mye bedre, men hvis du uten airfryer hadde laget maten i ovnen er airfryer mindre sunt. Sunnhet handler ikke bare om å unngå fett og kalorier. Det er også noe som heter akrylamid som dannes når mat tilberedes på høye temperaturer. Mat stekt i airfryer har færre akrylamider enn frityrstekt mat, men mer enn mat stekt i stekeovn og det er jo greit å vite hvis det å kjøpe airfryer betyr at du heller lager maten der enn på andre måter. I tillegg må du ta med i beregningen om det å ha en airfryer betyr at du oftere lager pommes frites og annen usunn mat mens du uten den hadde valgt andre måltider. Jeg ser i alle fall at de som har airfryer endrer matvanene sine og tror at de lever sunnere fordi den usunne maten er stekt i airfryer, men det er bedre å spise frityrstekt pommes frites en gang i  måneden enn airfryer-pommes frites en gang i uka.

Anonymkode: cba87...5a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Praktisk ja, men ikke nødvendigvis så sunt, for de som er opptatt av det. Hvis alternativet er å bruke frityrgryte eller å steke i masse fett så er airfryer mye bedre, men hvis du uten airfryer hadde laget maten i ovnen er airfryer mindre sunt. Sunnhet handler ikke bare om å unngå fett og kalorier. Det er også noe som heter akrylamid som dannes når mat tilberedes på høye temperaturer. Mat stekt i airfryer har færre akrylamider enn frityrstekt mat, men mer enn mat stekt i stekeovn og det er jo greit å vite hvis det å kjøpe airfryer betyr at du heller lager maten der enn på andre måter. I tillegg må du ta med i beregningen om det å ha en airfryer betyr at du oftere lager pommes frites og annen usunn mat mens du uten den hadde valgt andre måltider. Jeg ser i alle fall at de som har airfryer endrer matvanene sine og tror at de lever sunnere fordi den usunne maten er stekt i airfryer, men det er bedre å spise frityrstekt pommes frites en gang i  måneden enn airfryer-pommes frites en gang i uka.

Anonymkode: cba87...5a4

Har du kilde på at mat stekt i airfryer inneholder mer akrylamid enn mat stekt i stekeovn på samme temperatur?

Anonymkode: 35193...1ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av juicemaskinen er det nok det aller mest ubrukelige vi har kjøpt av kjøkkenutstyr. Jeg syns den er for liten samtidig som den tar for mye plass, den bråker også for mye, og lager for mye oppvask. Men det handler kanskje en del om vane. Hadde vi hatt større kjøkken så hadde den kanskje vært i bruk, men den er for tung å flytte frem og tilbake fra skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...