Gå til innhold

Hva har jeg fått som har disse symptomene?? Jeg skjønner ingenting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos en som hadde corona på lørdag, så helt sikker jeg fikk det, men testet negativt i dag. Har hatt konstant  hodepine (ikke sånn veldig intens smerte, men ubehag liksom), vondt i kroppen/ledd, svak feberfølelse (vet ikke helt hvordan feber føles, men bittelitt feber kanskje), bare følt meg skikkelig slapp, sliten og rar helt siden søndag… Ingen luftveis/forkjølelses-symptomer…??

Anonymkode: df8c9...c93

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var hos en som hadde corona på lørdag, så helt sikker jeg fikk det, men testet negativt i dag. Har hatt konstant  hodepine (ikke sånn veldig intens smerte, men ubehag liksom), vondt i kroppen/ledd, svak feberfølelse (vet ikke helt hvordan feber føles, men bittelitt feber kanskje), bare følt meg skikkelig slapp, sliten og rar helt siden søndag… Ingen luftveis/forkjølelses-symptomer…??

Kanskje ta en telefon/tur til fastlegen?

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt være Corona.

Da jeg hadde Corona hadde jeg ekstreme leddsmerter/ muskelverk frøs og svettet og hadde knallhodepine kun i pannen og rundt øynene.

Jeg var ikke forkjølet eller snørrete, men hadde litt bjeffehoste par dager.

Anonymkode: 588a4...c75

• Liker 4
Skrevet

Du har fått covid. Test igjen om noen dager. 

Anonymkode: 61d0d...2dd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har fått covid. Test igjen om noen dager. 

Men jeg testet meg nå etter fem dager? Det bør jo holde det?

Skrevet

Forkjølelsen kommer nok snart, test da. Med korona tok det 5 dager før jeg følte meg forkjøla, før det følte jeg meg bare jævlig dårlig.

Anonymkode: ecf82...788

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forkjølelsen kommer nok snart, test da. Med korona tok det 5 dager før jeg følte meg forkjøla, før det følte jeg meg bare jævlig dårlig.

Anonymkode: ecf82...788

Fuck…

Skrevet

Kjenner folk som ikke testet positivt før dag 10…og da testet de hver dag (det var i den siden de uansett var i 14 dagers karantene, så den startet jo på ny 🙈)

Anonymkode: c2a31...fb8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner folk som ikke testet positivt før dag 10…og da testet de hver dag (det var i den siden de uansett var i 14 dagers karantene, så den startet jo på ny 🙈)

Anonymkode: c2a31...fb8

😭 Seriøst, jeg kan ikke gå glipp av enda en uke med forelesninger og obligatoriske arbeidsgrupper- og arbeidskrav! 

Skrevet

Hva gjør jeg?😭

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør jeg?😭

Sånn er livet. 

• Liker 1
Skrevet

Du har sannsynligvis korona selv om du har en negativ test. Kjenner andre som har opplevd det samme, blitt smittet av noen nære, blitt syk men aldri fått positiv test selv. Ikke alle tester er like sensitive.

Det viktigste er vel at du kontakter lege så du kan få det på dokumentert at du har vært syk fra i dag av. Fortsett å teste deg. Kontakt veileder og få hjelp til hvordan å løse det med det forelesninger og det obligatoriske.

Anonymkode: 15fee...1a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør jeg?😭

Du holder deg hjemme, hviler og blir frisk. Og ringer legen slik at du får sykemelding fra studiene dine.

Anonymkode: d1db5...15b

Skrevet

Det du beskriver tyder på det som kalles en sekundær immunreaksjon. Det betyr at immunforsvaret ditt allerede hadde oppskrifta på antistoff som funker på korona, slik at du slapp unna inkubasjonstiden før Immuncellene kunne starte kampen mot viruset. Hvis det funker, utrydder immunforsvaret viruset før det får tid til å trenge inn i cellene dine. Da går det fort over uten alvorlige symptomer. 

Anonymkode: 0f0e2...629

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det du beskriver tyder på det som kalles en sekundær immunreaksjon. Det betyr at immunforsvaret ditt allerede hadde oppskrifta på antistoff som funker på korona, slik at du slapp unna inkubasjonstiden før Immuncellene kunne starte kampen mot viruset. Hvis det funker, utrydder immunforsvaret viruset før det får tid til å trenge inn i cellene dine. Da går det fort over uten alvorlige symptomer. 

Wow😍❤️

Skrevet

Jeg er stolt over immunforsvaret mitt

Skrevet

Om du ikke føler deg elendig så kan du gå på forelesninger. Det er ingen krav til isolasjon lenger. Bare hold deg litt unna folk. 

Anonymkode: ab881...722

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det går fort over, eller om det bare begynner nå, vet jo ikke TS før det har gått noen dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om det går fort over, eller om det bare begynner nå, vet jo ikke TS før det har gått noen dager.

Reaksjonene (vondt i ledd, frber, etc.) kom ikke før etter inkubasjonstiden hvis du ikke har utvikla antistoff mot viruset tidligere.

Når ts kjenner symptomer så fort, tyder det på at immunforsvaret kunne hoppe over inkubasjonstiden. 

Det som skjer i løpet av inkubasjonstiden er at Immuncellene jobber med å konstruere et nytt antistoff. Inkubere betyr å ruge ut. 

Mens immunforsvaret ruger på det nye antistoffer, har viruset fritt leide og rekker å infisere et lass med celler. De infiserte cellene må drepes for å utrydde viruset og det gjør T-cellene med cellegift (cytokinet). Det som gjør at du blir sengeliggende og elendig er bivirkningene av cellegifta. Desto flere celler som er infisert, jo mer cytokiner er i omløp og desto sykere blir du. 

Hvis immunforsvaret mister styringa, kan cytokinproduksjonen gå bananas. Det kalles sepsis, eller blodforgiftning og kan være dødelig. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Reaksjonene (vondt i ledd, frber, etc.) kom ikke før etter inkubasjonstiden hvis du ikke har utvikla antistoff mot viruset tidligere.

Når ts kjenner symptomer så fort, tyder det på at immunforsvaret kunne hoppe over inkubasjonstiden. 

Det som skjer i løpet av inkubasjonstiden er at Immuncellene jobber med å konstruere et nytt antistoff. Inkubere betyr å ruge ut. 

Mens immunforsvaret ruger på det nye antistoffer, har viruset fritt leide og rekker å infisere et lass med celler. De infiserte cellene må drepes for å utrydde viruset og det gjør T-cellene med cellegift (cytokinet). Det som gjør at du blir sengeliggende og elendig er bivirkningene av cellegifta. Desto flere celler som er infisert, jo mer cytokiner er i omløp og desto sykere blir du. 

Hvis immunforsvaret mister styringa, kan cytokinproduksjonen gå bananas. Det kalles sepsis, eller blodforgiftning og kan være dødelig. 

Jøss😨😨

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...