Gå til innhold

Har jeg ødelagt forbrenningen? Står helt fast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er normalvektig, men ønsker å gå ned i fettprosent, eller i det mindre holde vekten stabil. Løper i trapper hver dag (45 min) samt jogger 1 time. Passer ellers på å ikke sitte for mye stille gjennom dagen. Mobilen påstår at jeg i snitt forbrenner 800 kalorier gjennom treningen. 

problemet er bare at vekten har stagnert, og om noe så kryper den oppover. Jeg spiser i snitt 1500 kalorier om dagen, men har en dag hvor jeg kan spise 2300 og neste dag spiser jeg 800, så er det tilbake til de 1500

Jeg er kommet til et punkt hvor jeg konstant er sulten. Jeg kan hverken trene mer eller spise mindre. Å gå ned i vekt er ikke nødvendigvis det viktigste. Kunne jeg holdt meg der jeg er nå ville det vært bra, men det er en konstant kamp. 

Har jeg ødelagt forbrenningen? Er det i det hele tatt mulig? Har vært sånn i 3 år, og kjenner jeg begynner å bli helt utmattet. Prøvde en periode å øke matinntaket sakte opp mot 2000 om dagen (trente som før) og jeg la på meg 10 kilo på litt over en måned. Har nå klart å gå ned igjen, men nå er den på vei opp igjen, og denne gangen kan jeg ikke gjøre noe med det uten å sulte meg helt. 

og jeg må bare avkrefte med en gang ; nei, jeg er ikke tynn og spiseforstyrret. Dette er ikke kroppens måte å holde liv i meg på. Jeg har en bmi på 22.

Anonymkode: 22822...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spiser du da?

Anbefalinger som ofte går igjen fra folk som har erfaring og greie på dette, er å trene styrke og eksplosivitet fremfor lange seige økter. Altså vektløfting og sprint/intervall.

Samt å øke andelen protein i kosten.

Anonymkode: 9c24e...4bf

Skrevet

Du trener 1 time og 45 minutter hver dag, spiser bare 1500 kcal og går ikke ned i vekt? Ja, det høres veldig veldig rart ut. Men jeg vet ikke hva grunnen kan være her. Siden du nevner at du er utmattet - har du målt stoffskiftet?

Anonymkode: 00207...ab9

• Liker 2
Skrevet

Dersom du la på deg 10 kilo på en måned av et ekstra kaloriinntak på 500pr dag, så burde du dra til legen. Med en eneste gang. 

Anonymkode: 936a3...036

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom du la på deg 10 kilo på en måned av et ekstra kaloriinntak på 500pr dag, så burde du dra til legen. Med en eneste gang. 

Anonymkode: 936a3...036

Skulle til å si det samme. 1 kilo er ca 7000 kalorier. 

70 000 ekstra kalorier er 2300 kalorier for mye *hver dag*.... Da må du ha spist nesten 4000 kalorier om dagen? 

For meg høres det kanskje ut som om du regner litt feil på inntaket. Kan det være at du ikke registrerer olje, smør, dressing og riktig vekt...? 

Anonymkode: bbbc3...7a3

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som om du regner feil eller glemmer å ta noe med ja. Hvis ikke bør du dra til legen.

Anonymkode: f3aae...39e

• Liker 1
Skrevet

Einig i at du burde dra til legen. Over tid vil same treiningbelastning forbrenne mindre. Dette kan også vere med på å sabotere litt, men utifrå såpass vektoppgang på 2000kcal kan det umogleg vere heile historia her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er normalvektig, men ønsker å gå ned i fettprosent, eller i det mindre holde vekten stabil. Løper i trapper hver dag (45 min) samt jogger 1 time. Passer ellers på å ikke sitte for mye stille gjennom dagen. Mobilen påstår at jeg i snitt forbrenner 800 kalorier gjennom treningen. 

problemet er bare at vekten har stagnert, og om noe så kryper den oppover. Jeg spiser i snitt 1500 kalorier om dagen, men har en dag hvor jeg kan spise 2300 og neste dag spiser jeg 800, så er det tilbake til de 1500

Jeg er kommet til et punkt hvor jeg konstant er sulten. Jeg kan hverken trene mer eller spise mindre. Å gå ned i vekt er ikke nødvendigvis det viktigste. Kunne jeg holdt meg der jeg er nå ville det vært bra, men det er en konstant kamp. 

Har jeg ødelagt forbrenningen? Er det i det hele tatt mulig? Har vært sånn i 3 år, og kjenner jeg begynner å bli helt utmattet. Prøvde en periode å øke matinntaket sakte opp mot 2000 om dagen (trente som før) og jeg la på meg 10 kilo på litt over en måned. Har nå klart å gå ned igjen, men nå er den på vei opp igjen, og denne gangen kan jeg ikke gjøre noe med det uten å sulte meg helt. 

og jeg må bare avkrefte med en gang ; nei, jeg er ikke tynn og spiseforstyrret. Dette er ikke kroppens måte å holde liv i meg på. Jeg har en bmi på 22.

Løping er ikke akkurat en treningsform man bruker hvis man vil gå ned i vekt. Når man jogger/løper så forbrenner man bare kalorier akkurat i det man gjør det. Imens med styrketrening - forbrenner man mye resten av dagen også, siden musklene ikke stopper å arbeide. Så vil heller anbefale deg å bytte ut to av øktene dine, med styrketrening. Drikk masse vann (3 liter) hver dag. 

Du har nok ikke ødelagt forbrenningen din, for du går vel normalt på do? 😅🙈. Muligens spiser du matvarer som kroppen din responderer på. Skal man ned i vekt så handler det mye om insulinet ditt, du må få ned insulinnivået for å få til vekttap. 

Anonymkode: e7da6...f03

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar 

kanskje jeg regner feil og undervurderer hvor mye jeg spiser, jeg håper nesten det (selvom jeg da er enda dummere i matte enn jeg trodde, haha) men voldsomt mye mer kan det ikke være. 

Kostholdet mitt er generelt ikke bra. Såpass kan jeg innrømme. Jeg reagerer på mange matvarer, spesielt fiber og gluten. Får store smerter, og problemer med å gå på do. Familie og venner har også lagt merke til at jeg plutselig har mye større mage enkelte dager (jeg som spurte de altså). Disse dagene er det tungt å trekke pusten, og treningsøktene er et sant helvete å gjennomføre. På det meste går jeg 5 dager uten å gå på do.

pga dette velger jeg ofte mat som ikke er så sunt, for når jeg spiser grovt brød og grønnsaker skjer dette. Spiser jeg sjokolade, salater og yoghurt skjer det ikke. 

Jeg tror mye av vekten skyldes vann i kroppen. Jeg blir hoven flere steder i kroppen, spesielt om det er varmt ute, men noe er nok fett også. 

Jeg får nok bare bestille en legetime for å se om det er noe jeg reagerer på kanskje. Det var ikke like ille før, men glutenintoleranse osv kan kanskje plutselig forverre seg i voksen alder? 

Skrevet

Hvis treningen er et helvete å gjennomføre, er det i alle fall et sikkert tegn på at du bør droppe det den dagen.

Anonymkode: 9c24e...4bf

Skrevet

Nei, man kan ikke ødelegge forbrenningen. Jeg tror du er overtrent, ikke yter maksimalt og tror du forbrenner mer enn det du gjør. Det kan også være stoffskiftet 

Anonymkode: bea41...a8d

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og opplever mye av det samme som deg. Jeg har ikke cøliaki (tatt test) men merker at jeg har det bedre uten hveteprodukter. Det er forresten sammenheng mellom lavt stoffskifte og glutenintoleranse. Så jeg antar at det er det i mitt tilfelle. Jeg ville dratt til legen og bedt om å få stoffskifte og hormoner sjekket. 

Anonymkode: be0a7...236

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...