Gå til innhold

Sliping av kniver.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har sendt bort kjøkkenknivene sine til sliping....i så fall hvor? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos svigerfar... :ironi:

Spør i en jernvareforretning, noen sliper selv eller har noen som sliper for seg.

Noen skomakere sliper også kniver. Så du får ta en telefonrunde og spørre.

Skrevet

:ler:

Er nok litt "sær" på hvor jeg vil levere dem inn. Skal ringe og sjekke med Sliperiet.

Skrevet

Ei venninne leverer dem hos en slakter (altså slaktebutikk, tror ikke hun drar til Fellesslakteriet).

Skrevet
Noen som har sendt bort kjøkkenknivene sine til sliping....i så fall hvor? :)

Nå selger Jernia en sliper. Jobber i kjøkken selv og vi har kjøpt inn noen av de. Koster ca 150 kr. De blir like bra som å sende de vekk. Vi sliper de faktisk hver dag.

Tull og sende de vekk.

Skulle eg sendt de til slakteren her som noen skriver at de gjør, så vil han bruke samme sliper som vi selv har.

Er vel noe med at folk tror at kniver blir ødelagt om de gjør det selv/at andre kan og gjør det bedre?

mulig det bunner i da alle brukte sten på kniven

Skrevet
De blir like bra som å sende de vekk.
Nei, de blir ikke det.....men uansett så duger ikke de for meg....for to av knivene har fått hakk i stålet. :)

......

Jeg har forresten avtalt med en knivsliper nå. :)

Skrevet
Nei, de blir ikke det.....men uansett så duger ikke de for meg....for to av knivene har fått hakk i stålet. :)

......

Jeg har forresten avtalt med en knivsliper nå. :)

Nå er jeg kokk og min mann kjøkkensjef. Vi er avhengi av gode kniver, så de skal slipes skikkelig. Du får ikke hakk i en kvalitetskniv ved sliping,men av feilbruk.

Skrevet (endret)
Du får ikke hakk i en kvalitetskniv ved sliping,men av feilbruk.

Det vet jeg vel...jeg dælja løs med dem på beinet på et lammelår. :ler:

.............

Det er forresten ikke knivene som har dårlig kvalitet, men brukeren. :ler:

Endret av sixx
Skrevet

Finnes det en riktig måte å slipe kniver på?

Våre er blitt sløve og vi hadde tenkt å sende dem bort, men etter å ha lest denne tråden virker det like greit å slipe dem selv. Kan noen fortelle oss hvordan vi gjør det best mulig? (Vi har porsche-kniver, hvis det har noe i si?)

Skrevet
Finnes det en riktig måte å slipe kniver på?

Våre er blitt sløve og vi hadde tenkt å sende dem bort, men etter å ha lest denne tråden virker det like greit å slipe dem selv. Kan noen fortelle oss hvordan vi gjør det best mulig? (Vi har porsche-kniver, hvis det har noe i si?)

Ja, finnes riktig måte å slipe på...og mange gale måter å slipe på.

Jeg har akkurat kommet hjem igjen etter et lynkurs hos en knivsliper.

Er knivene sløve bør de slipes opp av en dyktig knivsliper...siden kan man vedlikeholde slipingen selv i lang tid. Jeg spurte ham om disse sliperne som man drar kniven frem og tilbake i...han grøsset bare.

Skrevet
Ja, finnes riktig måte å slipe på...og mange gale måter å slipe på.

Så... hva er riktig måte og hva er galt (utenom de frem og tilbake sliperne)? Fikk du noen tips om det hos knivsliperen?

Hva betalte du for å få det gjort, forresten? Og hvem gikk du til?

Skrevet
Så... hva er riktig måte og hva er galt (utenom de frem og tilbake sliperne)? Fikk du noen tips om det hos knivsliperen?

Hva betalte du for å få det gjort, forresten? Og hvem gikk du til?

Galt kan det også gå hvis man f.eks. holder stålet galt....eller hvis man sliper feil vei på eggen. Og ja....som jeg skrev....så fikk jeg tips til vedlikeholdet av både vanlige kokkekniver og brødkniv.

Jeg leverte 6 kniver (løve Sabatier)...og skal betale kr. 200,- for dem (det er en god pris).

Men for all del....slip som dere vil. :)

Hvem som skal slipe våre, kan du få info om på pm.

Skrevet

og hver enkelt knivmerke skal egenlig slippes i hver sin vinkel (ca 20 grader + -) så lett skal det egentlig ikke være

Skrevet
og hver enkelt knivmerke skal egenlig slippes i hver sin vinkel (ca 20 grader + -) så lett skal det egentlig ikke være

Ja, og likt på hver side. :)

IdaH...du må flytte...jeg vil kjøpe knivene mine hos deg. :ler:

Skrevet
Ja, og likt på hver side. :)

IdaH...du må flytte...jeg vil kjøpe knivene mine hos deg. :ler:

:Nikke:

og brødkniver skal slipes med keramisk slipestål og inni hvert hakk...

..du får skaffe jobb til meg da sixx.. så kommer jeg flyttende til deg..slik at jeg kan selge deg noen knviver :ler:

Skrevet (endret)
og brødkniver skal slipes med keramisk slipestål og inni hvert hakk...

Oi...det må jeg spørre ham om da....for han sa jeg unne vedlikeholde med det vanlige slipestålet jeg har. Riktig med at det skal slipes opp og ned inni hver bølge...i motsetning til kniver med rett egg...som skal slipes bortover eggen.

..du får skaffe jobb til meg da sixx.. så kommer jeg flyttende til deg..slik at jeg kan selge deg noen knviver :ler:

Har jobb til deg jeg. :sjarmor: Har ennå noen krumkakejern og andre jernduppeditter som skal svertes og pusses....det er kjedelig det. :frustrert: Endret av sixx
Skrevet

Keramisk sliper jo bedre enn vanlig slipestål da.. eller /skjerperettestål som det egentlig kalles.. da man egentlig ikke sliper kniven.. bare retter opp de mikroskopiske ujevnhetene som har blitt under bruk ved det...

en brødkniv er det jo sjelden man sliper opp etter hvert bruk..så derfor keramsik..

Skrevet
Har jobb til deg jeg. :sjarmor:  Har ennå noen krumkakejern og andre jernduppeditter som skal svertes og pusses....det er kjedelig det. :frustrert:

hmm pynte til jul?

...sånn krumkake jern man legger direkte på plata kanskje?

dagens er jo gjerne plastbelagte på toppen..så de trur jeg ikke skal svertes ;)

Skrevet
hmm pynte til jul?
:overrasket: Neiiii...jeg pynter ikke til jul før det blir jul....gidder ikke å bli lei jul 31. november da. :ler:

...sånn krumkake jern man legger direkte på plata kanskje?
Neiii...gamle krumkakejern, gorojern og vaffeljern direkte på veggen. :ler:

dagens er jo gjerne plastbelagte på toppen..så de trur jeg ikke skal svertes ;)

Eller hva med de derre elektriske krumkakejerna da? De tåler jo ikke en omgang i oppvaskmaskinen en gang de da + at de ikke er så pene på veggen heller.

Skrevet
Eller hva med de derre elektriske krumkakejerna da?  De tåler jo ikke en omgang i oppvaskmaskinen en gang de da + at de ikke er så pene på veggen heller.

..du kan jo gjerne putte de i oppvaskmaskinen.. men da trur jeg ikke du skal bruke det etterpå altså..

,,men de kan jo stå pent på siden i skapet da, dersom du ikke vil henge dem på veggen.. hvis ikke kan du rive av den øverste delen og henge den på veggen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...