Gå til innhold

Ønsker barn, men synes det er skummelt…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen min er 23, blir 24 om 2 måneder. Vi har vært sammen i 4 og et halvt år nå og vi begge ønsker å starte å prøve å få barn. Vi har hus, to biler og begge har fast jobb og gode inntekter. Vi er begge ferdige med drikking og festing, og føler at vi har alt tilrettelagt for å få et barn. Det eneste som egentlig «stopper oss» er at vi fortsatt er relativt unge og vi er redd for at vi angrer om vi skulle bli gravide. Det jeg egentlig lurer på, er om det er normalt å være litt opp og ned og synes det er litt skummelt, og om det er normalt å ikke føle seg helt 100% klar selv om vi har alt tilrettelagt? 

Takk for svar!

Anonymkode: 0434c...40a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både jeg og mannen min er 23, blir 24 om 2 måneder. Vi har vært sammen i 4 og et halvt år nå og vi begge ønsker å starte å prøve å få barn. Vi har hus, to biler og begge har fast jobb og gode inntekter. Vi er begge ferdige med drikking og festing, og føler at vi har alt tilrettelagt for å få et barn. Det eneste som egentlig «stopper oss» er at vi fortsatt er relativt unge og vi er redd for at vi angrer om vi skulle bli gravide. Det jeg egentlig lurer på, er om det er normalt å være litt opp og ned og synes det er litt skummelt, og om det er normalt å ikke føle seg helt 100% klar selv om vi har alt tilrettelagt? 

Takk for svar!

jepp. Helt normalt. Det er veldig livsendrende så det er naturlig med kalde føtter. Tror aldri man helt føler seg 100 prosent klar

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er normalt:) 

Anonymkode: 78080...2f1

• Liker 1
Skrevet

Jepp, helt normalt! Jeg var på din alder da jeg fikk mitt første barn, planlagt det også! Husker jeg syntes det var ganske skummelt, men bestemte oss for å hoppe i det. Har aldri angret på at jeg fikk barn relativt tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er helt normalt. Jeg ville vel tenkt mer på det om dere IKKE var bekymret, for da ville dere mest sannsynlig hatt et svært urealistisk bilde av ansvaret :) 

Anonymkode: 9d14c...e23

• Liker 1
Skrevet

Er et sunnhetstegn :) Viser at dere har evne til å ta fornuftige valg for min del

• Liker 1
Skrevet

Følte meg aldri 100% klar. Tror det er helt normalt :) 

Anonymkode: c0787...a38

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er skummelt uansett alder. Jeg, personlig, ventet til jeg var nærmere 30 og er glad for det. Ikke pga festing etc, men reiser, opplevelser, kjærestetid. 

Barn tar MYE av energien. Det er strikte rutiner, søvnmangel, oppfølging og egentid og sove ut er så fjernt at jeg knapt husker det🙈😅

Skrevet

Helt normalt ☺️ Skjer mye mentalt når man faktisk er gravid. Du føler deg nok veldig klar når det nærmer seg fødsel 😁 hører ut som dere har nok kjærlighet og stabilitet til å sette et barn til verden. Jeg var like gammel som deg da vi startet å prøve på første. Samme situasjon som dere og har aldri angret ❤️ Lykke til

• Liker 1
Skrevet

TS her!
Tusen takk for mange fine svar, godt å høre at disse tankene er normale! Gleder meg utrolig masse til jeg endelig finner ut at jeg er gravid, og jeg kjenner at jeg kommer til å gjøre alt for det lille barnet uansett om det blir tungt og tøft!❤️ Skal oppdatere dere den dagen jeg finner ut at jeg har en liten baby i magen❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her!
Tusen takk for mange fine svar, godt å høre at disse tankene er normale! Gleder meg utrolig masse til jeg endelig finner ut at jeg er gravid, og jeg kjenner at jeg kommer til å gjøre alt for det lille barnet uansett om det blir tungt og tøft!❤️ Skal oppdatere dere den dagen jeg finner ut at jeg har en liten baby i magen❤️

lykke til med prøving. Kan hende du får en sånn shit hva har vi gjort følelse med en gang du ser positivt testsvar. Husker jeg fikk det 🤣. Men det går fort over

Skrevet

Det ER skummelt! Det er en svær irreversibel ting å gjøre. Men det er også veldig fint, for de fleste. 

Anonymkode: 5dd32...1a1

• Liker 1
Skrevet

Man kan fint bli gode foreldre selv om man ikke føler seg klar på forhånd, men jeg personlig ville ikke valgt å prøve bevisst å få barn om jeg ikke følte meg klar. Det å føle seg klar er ikke det samme som å vite hva man går til. Det vet man ikke på forhånd. Men å være klar er nok en fordel. 

Igjen, man kan komme fint inn i rollen uansett, og om man blir gravid uten å planlegge det ville jeg aldri anbefale abort basert på at man er litt usikker på om man er klar. Men det er jo fint å vente til man er klar hvis det er et alternativ. 

Anonymkode: 0fa44...c1c

Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

lykke til med prøving. Kan hende du får en sånn shit hva har vi gjort følelse med en gang du ser positivt testsvar. Husker jeg fikk det 🤣. Men det går fort over

Hahah, ja det blir nok den beste følelsen, men i tillegg litt skummelt!😂 Av en eller annen grunn så har jeg alltid trodd/vært veldig redd for at jeg er steril, men jeg er nok sikkert ikke alene om det heller🙈 Jeg har endometriose og er derfor litt ekstra redd for dette, men forhåpentligvis får jeg en positiv test om ikke lenge😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hahah, ja det blir nok den beste følelsen, men i tillegg litt skummelt!😂 Av en eller annen grunn så har jeg alltid trodd/vært veldig redd for at jeg er steril, men jeg er nok sikkert ikke alene om det heller🙈 Jeg har endometriose og er derfor litt ekstra redd for dette, men forhåpentligvis får jeg en positiv test om ikke lenge😍

masse lykke til. Håper det går bra. om ikke er det hjelp å få iallefall

• Liker 1
Skrevet

Kunne ønske at vi fikk barn da vi var 24/25 istedet for 29.

Anonymkode: 79aa6...8b2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kunne ønske at vi fikk barn da vi var 24/25 istedet for 29.

Anonymkode: 79aa6...8b2

og hva var den gedigne forskjellen?

Skrevet

Mine barn er 6 og 8, og jeg er vel egentlig fremdeles ikke "klar" :)

Men når man får barn (i allefall jeg) så blir det lite tid til å gruble og vurdere og veie for og imot. Da handler det bare om å GJØRE. Det er ikke noe valg, babyen krever sitt, og som foreldre er egentlig hele dagen en eneste liste med punkter du MÅ gjennom, og det blir en vane, og en rutine, som fortsetter frem til barna flytter ut av huset. 

Føler at hele hverdagen min er en sjekkliste med matpakker, klesvask, barnebursdager, foreldremøter, klær som har blitt for små og må erstattes, skoletannlegebesøk, middagsplanlegging, etc etc etc. Det er ikke kjedelig/vanskelig/fæle ting, men til sammen er det så mye at det er best å bare go with the flow, ikke tenke, bare gjøre, og belønne seg selv med et glass vin til kveldsnytt før man legger seg. :)  

Anonymkode: bf92c...939

• Liker 1
Skrevet

Det er helt naturlig å ikke føle seg helt "klar", selv om man ønsker og har alt på plass. Man vet jo ikke helt hvordan livet blir etter at man har fått barn, og det er vanskelig å sette seg inn i det, uansett hvor mye man prøver.

Vi hadde hus og to biler lenge, og tiden gikk, for jeg ventet liksom på den tydelige "nå er jeg klar" følelsen. Plutselig var vi 28, og innså at det egentlig ikke var noe å vente på, det er jo ikke gitt at det skjer med en gang. Det gikk veldig fort, og her sitter jeg med en 11 måneder gammel baby, og nestemann kommer i januar😅

Selv de som overhode ikke er klare kan vokse godt i rollen når man får barn, så tror ikke det er noen fare for dere😊

Anonymkode: 1ab98...9df

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at jo lenger en venter med å få barn, jo «verre»  blir overgangen fra det frie og den forholdsvise uanstrengte hverdagen som barnløs. 
Jeg fikk mitt første barn når jeg var 24, men for all del, jeg mener ikke det er oppskriften på det perfekte. 

Men å vente feks 5 år lenger kan bety mye 
Jeg er midt i 50 årene og har voksne barn, barnebarn, er i full jobb og bestemmer over fritiden min sjøl. 
Det jeg legger merke til er at det kommer flere og flere foreldre på banen som mistrives som foreldre. 
De sliter med å godta at livet med barn krever en annen prioritering av døgnets timer, ansvar og rutiner. 
De mister tiden med seg selv og sine egne behov, og det er vanskelig å takle tydeligvis. 
Derfor så tror jeg dere vil tjene på å bli foreldre før dere blir «inngrodde selvrealister» 

Lykke til ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...