AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Tre måneder siden jeg ble operert og sårene gror aldri. Jeg har hatt ett sår nå som ikke har grodd på denne tida, og nå har et annet sår også åpnet seg og blitt rødt og begynt å væske. Jeg føler ikke at legekontoret mitt har kontroll overhodet. All ære til helsesekretærer, men jeg føler meg ikke 100 % trygg på at de helt vet hva de holder på med 😕 Noen som har opplevd at sår ikke gror etter en operasjon? Hvor det har tatt månedsvis uten bedring? Jeg begynner å miste helt motet her Jeg har så mye sengetøy og klær som er fullt av flekker av blod og sårvæske nå at det er helt latterlig. Sårene lukter i tillegg, og det er ikke så veldig gøy å gå rundt på jobb med illeluktende sår Hva i all verden skal jeg gjøre? Anonymkode: 99260...8f6 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Har du oppfølging med din fastlege (ikke helsesekretær)? Har han/hun sett på sårene? Jeg hadde blitt bekymret hvis sårene luktet og ikke ville gro etter tre måneder. Jeg har selv gjennomgått en stor operasjon for noen måneder siden og hadde tett oppfølging med fastlege. Ene såret fikk et gulhvitt belegg som de mente ville hindre leging, så de skrapte det bort, hadde på sårsalve og hadde meg oftere inn til sjekk. Det gikk over. Anonymkode: d860b...53c 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Be om å bli henvist til hudlege? Finnes hudleger som fastlegen kan sende bilde til som kan gi råd om sårbehandling. Evt at du fysisk kommer til en hudlege Anonymkode: abc5f...2d7 1
Maleficenta Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tre måneder siden jeg ble operert og sårene gror aldri. Jeg har hatt ett sår nå som ikke har grodd på denne tida, og nå har et annet sår også åpnet seg og blitt rødt og begynt å væske. Jeg føler ikke at legekontoret mitt har kontroll overhodet. All ære til helsesekretærer, men jeg føler meg ikke 100 % trygg på at de helt vet hva de holder på med 😕 Noen som har opplevd at sår ikke gror etter en operasjon? Hvor det har tatt månedsvis uten bedring? Jeg begynner å miste helt motet her Jeg har så mye sengetøy og klær som er fullt av flekker av blod og sårvæske nå at det er helt latterlig. Sårene lukter i tillegg, og det er ikke så veldig gøy å gå rundt på jobb med illeluktende sår Hva i all verden skal jeg gjøre? Anonymkode: 99260...8f6 jesus. Kontakt sykehuset hvor de opererte deg!? Fikk du ingen kontrolltimer. Dette kan du ikke gå med uten behandling. og du har jo infeksjon i opr området siden det siver og lukter. Tror nedten du må være et troll når du virker så tafatt ifht dette. 6 4
Maleficenta Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Be om å bli henvist til hudlege? Finnes hudleger som fastlegen kan sende bilde til som kan gi råd om sårbehandling. Evt at du fysisk kommer til en hudlege Anonymkode: abc5f...2d7 hudlegen? Nei dette må det behandkende sykehuset ta seg av 3 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): hudlegen? Nei dette må det behandkende sykehuset ta seg av Virker jo ikke som driver med såret har noe kontroll, så kan vel heller prøve en spesialist på hud/sår ? Min erfaring er at leger generelt er dårlig/uinteressert på sår. Ingen prestisje eller penger i det. Kun utgifter. Med mindre man er spesialist i emnet Anonymkode: abc5f...2d7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Helt klart noe du skal ta med sykehuset eller fastlegen asap. Det er IKKE normalt altså. Når det er sagt, jeg hadde problemer med å få keisersnittsåret til å gro og det viste seg at jeg er allergisk mot kirurgisk lim og tape.... Nå kan jeg ikke bruke plaster etc heller, så nå når jeg har hatt behandling for sårskader i ettertid så har jeg blitt sydd og bandasjert på gamlemåten. Anonymkode: f950d...e2c 1 2
Maleficenta Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virker jo ikke som driver med såret har noe kontroll, så kan vel heller prøve en spesialist på hud/sår ? Min erfaring er at leger generelt er dårlig/uinteressert på sår. Ingen prestisje eller penger i det. Kun utgifter. Med mindre man er spesialist i emnet Anonymkode: abc5f...2d7 men hun har jo bare vært hos legen. En flink lege hadde jo henvist henne til sykehuset for innleggelse. Hun må jo sikkert få revidert oor såret og starte intravenøs antibiotika? 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Maleficenta skrev (2 minutter siden): jesus. Kontakt sykehuset hvor de opererte deg!? Fikk du ingen kontrolltimer. Dette kan du ikke gå med uten behandling. og du har jo infeksjon i opr området siden det siver og lukter. Tror nedten du må være et troll når du virker så tafatt ifht dette. Jeg ble operert på en privat klinikk. Jeg var der et par ganger da jeg oppdaget at det var noe som ikke grodde som det skulle, og jeg fikk beskjed om å "la det lufte" og så ble jeg sendt ut døra. Men det fungerte jo åpenbart ikke, så jeg tok kontakt med fastlegen min. Jeg er absolutt ikke noe troll, jeg kan sende deg bilder av sårene som bevis om du vil 🙈 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du oppfølging med din fastlege (ikke helsesekretær)? Har han/hun sett på sårene? Jeg hadde blitt bekymret hvis sårene luktet og ikke ville gro etter tre måneder. Jeg har selv gjennomgått en stor operasjon for noen måneder siden og hadde tett oppfølging med fastlege. Ene såret fikk et gulhvitt belegg som de mente ville hindre leging, så de skrapte det bort, hadde på sårsalve og hadde meg oftere inn til sjekk. Det gikk over. Anonymkode: d860b...53c Fastlegen min har vært på ferie og var ikke tilstede i forrige uke, så det er seks uker siden han har sett på såret. Han skal forhåpentligvis se på det nå på fredag, men jeg tenkte å høre om han vet om noen jeg kan henvises til som har mer peiling enn legekontor? 😕 Han var også, sist han så på det, veldig rolig og mente jeg var noe hysterisk som kom med dette her. Forhåpentligvis mener han noe annet seks uker etter. -TS Anonymkode: 99260...8f6 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt klart noe du skal ta med sykehuset eller fastlegen asap. Det er IKKE normalt altså. Når det er sagt, jeg hadde problemer med å få keisersnittsåret til å gro og det viste seg at jeg er allergisk mot kirurgisk lim og tape.... Nå kan jeg ikke bruke plaster etc heller, så nå når jeg har hatt behandling for sårskader i ettertid så har jeg blitt sydd og bandasjert på gamlemåten. Anonymkode: f950d...e2c Ja, det var det de mente på klinikken som opererte meg. Men jeg kan ikke bare la et blødende, væskende sår lufte uten noen som helst bandasjer som de mente 😕 Og fastlegen var uenig, så jeg aner ikke hva som er galt. -TS Anonymkode: 99260...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Dra til legevakta da om du ikke har fastlege. Be om henvisning til noen som kan behandle deg om legevakta ikke vet hva de skal gjøre. Anonymkode: abc5f...2d7 2
Maleficenta Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble operert på en privat klinikk. Jeg var der et par ganger da jeg oppdaget at det var noe som ikke grodde som det skulle, og jeg fikk beskjed om å "la det lufte" og så ble jeg sendt ut døra. Men det fungerte jo åpenbart ikke, så jeg tok kontakt med fastlegen min. Jeg er absolutt ikke noe troll, jeg kan sende deg bilder av sårene som bevis om du vil 🙈 Fastlegen min har vært på ferie og var ikke tilstede i forrige uke, så det er seks uker siden han har sett på såret. Han skal forhåpentligvis se på det nå på fredag, men jeg tenkte å høre om han vet om noen jeg kan henvises til som har mer peiling enn legekontor? 😕 Han var også, sist han så på det, veldig rolig og mente jeg var noe hysterisk som kom med dette her. Forhåpentligvis mener han noe annet seks uker etter. -TS Anonymkode: 99260...8f6 da tar du og bestiller ny legetime om fastlegen er på ferie får du jo en vikar og da får du kreve st vefkommende henviser deg da om legen ikke tar ting på alvor 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Maleficenta skrev (Akkurat nå): da tar du og bestiller ny legetime om fastlegen er på ferie får du jo en vikar og da får du kreve st vefkommende henviser deg da om legen ikke tar ting på alvor Fastlegen er tilbake nå og skal se på det på fredag, men er så redd for at han skal fortsette den behandlinga han startet, som åpenbart ikke virker. Og særlig ettersom et nytt sår, som i utgangspunktet grodde fint, har åpna seg og begynt å væske også. Å gå rundt med to store sår som ikke gror er utrolig utmattende, selv om det sikkert høres rart ut 😕 -TS Anonymkode: 99260...8f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 Helsesekretærer har opplæring i sårstell og tar seg av sårstell mer enn hva en fastlege gjør. Du burde kanskje legge i fra deg fordommene om at en helsesekretær bare er en en telefondame med pen tittel. Du burde kanskje ta en utredning å sjekke hva som er galt med kroppen din. Vitaminmangel og diabetes kan påvirke hvordan ting gror. Hvordan er kostholdet ditt? En sunn og frisk kropp gror raskere enn en syk og svak kropp. Men det vil nok fastlegen tenke på. Det er litt rart å ikke ha noen mulighet for oppfølging på 6 uker. De fleste legekontor har flere fastleger og i ferier uten vikar til stede så er det som oftest mulig å få time hos en av de andre om det er behov. Har de ikke mulighet så må du få time til legevakt. Det å gå 6 uker med et åpent sår er ikke normalt, hvorfor vente så lenge? Du burde kanskje slutte å dra til en privat klinikk som ikke en gang gir tilstrekkelig med oppfølging. Anonymkode: fa225...4be 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dra til legevakta da om du ikke har fastlege. Be om henvisning til noen som kan behandle deg om legevakta ikke vet hva de skal gjøre. Anonymkode: abc5f...2d7 Jeg har fastlege Men føler meg ikke tatt på alvor. Får bare beskjed om at "det kommer til å bli bra med tiden", men det er vel ikke naturlig at det er sånn? -TS Anonymkode: 99260...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Husk å be de ta en bact av såret Anonymkode: abc5f...2d7 1
Maleficenta Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fastlege Men føler meg ikke tatt på alvor. Får bare beskjed om at "det kommer til å bli bra med tiden", men det er vel ikke naturlig at det er sånn? -TS Anonymkode: 99260...8f6 om fastlegen sier etter 3 MÅNEDER at det fortsatt vil gå seg til så må jo legen være komplett idiot 3 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Ja og derfor bør hun henvises til et annet sted Maleficenta skrev (1 minutt siden): om fastlegen sier etter 3 MÅNEDER at det fortsatt vil gå seg til så må jo legen være komplett idiot Anonymkode: abc5f...2d7
Ulven Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 I tillegg det som er skrevet over ville jeg begynt med medisinsk honning. Det fikk mitt sår som ikke lukket seg til å gro. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helsesekretærer har opplæring i sårstell og tar seg av sårstell mer enn hva en fastlege gjør. Du burde kanskje legge i fra deg fordommene om at en helsesekretær bare er en en telefondame med pen tittel. Du burde kanskje ta en utredning å sjekke hva som er galt med kroppen din. Vitaminmangel og diabetes kan påvirke hvordan ting gror. Hvordan er kostholdet ditt? En sunn og frisk kropp gror raskere enn en syk og svak kropp. Men det vil nok fastlegen tenke på. Det er litt rart å ikke ha noen mulighet for oppfølging på 6 uker. De fleste legekontor har flere fastleger og i ferier uten vikar til stede så er det som oftest mulig å få time hos en av de andre om det er behov. Har de ikke mulighet så må du få time til legevakt. Det å gå 6 uker med et åpent sår er ikke normalt, hvorfor vente så lenge? Du burde kanskje slutte å dra til en privat klinikk som ikke en gang gir tilstrekkelig med oppfølging. Anonymkode: fa225...4be Jeg har ingen fordommer mot helsesekretærer, jeg vet de gjør en kjempejobb. Men når et sår ikke gror på tre måneder så er det kanskje utenfor deres kunnskapsnivå? Når sår som i utgangspunktet gror pent åpner seg og begynner å væske, så er det vel noe galt? Jeg mener jo det er noe galt, da burde kanskje noen andre enn en helsesekretær se på det? Og ikke fordi "de ikke kan noe", for det vet jeg de gjør. Jeg spiser sunt, trener og har verken vitaminmangel eller diabetes. Jeg har også vært på legekontoret mitt hver uke de siste 6 ukene, med helsesekretærer som har fulgt opp og én gang kom en lege innom og så på det. Jeg har altså ikke ventet så lenge, jeg har prøvd alt jeg kan for å få hjelp. Jeg visste jo ikke at denne private klinikken ikke ga god oppfølging? Det er en av de to største private klinikkene i Norge, helt umulig å vite at de ikke bryr seg om sårtilheling i ettertid. -TS Anonymkode: 99260...8f6 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå