Gå til innhold

50% sykemeldt og arbeidsgiver. Må jeg gå ned i stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidsledig, men jobber noe som tilkallingsvikar. I tillegg er jeg 50% sykemeldt pga en kronisk skade. 

Jeg søker jobber, både heltid og deltid. Men er usikker på hva som er riktig. Kan jeg søke 100% stillinger, selv om jeg trolig bare kan jobbe 50%? 
Jeg taper mye penger på å ha en deltidsstilling, og har alltid fått høre at man ikke skal gå ned i stilling pga sykdom. Men er usikker på hva jeg skal gjøre nå?

Anonymkode: f406f...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften skulle ha vært arbeidsledig - ikke arbeidsgiver! Beklager!

Skrevet

Hvis du som arbeidssøker søker en 100% jobb så vil jo arbeidsgiver ha en forventning om at du starter opp i 100% jobb. 

Hvor lenge har du vært 50% sykmeldt? Tenker man at du ikke kan jobbe fullt? Har man i så i fall begynt å tenke tanken på en avklaring rundt det?

Anonymkode: 3f852...bc0

Skrevet

Nei, man kan ikke søke 100% stillinger og forvente å få dem dessverre. Siden det er snakk om et nytt arbeidsforhold, så kan arbeidsgiver bestemme prosentandel, og man får sjelden mer enn 50% hvis man er 50% sykemeldt allerede før arbeidsforholdet starter. Har du evt. sykepenger fra tidligere jobb som kan dekke de 50%'ene?

Anonymkode: 086c6...78b

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er arbeidsledig, men jobber noe som tilkallingsvikar. I tillegg er jeg 50% sykemeldt pga en kronisk skade. 

Jeg søker jobber, både heltid og deltid. Men er usikker på hva som er riktig. Kan jeg søke 100% stillinger, selv om jeg trolig bare kan jobbe 50%? 
Jeg taper mye penger på å ha en deltidsstilling, og har alltid fått høre at man ikke skal gå ned i stilling pga sykdom. Men er usikker på hva jeg skal gjøre nå?

Hvor i all verden er logikken at du skal søke 100% stillinger når du kun har helse til å jobbe 50%? 

Har du dokumentert at du kun har helse til å jobbe 50% eller er det noe du mener selv? 

Anonymkode: 4a372...85f

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med nav for at de skal kunne hjelpe deg til å finne ut hva slags arbeid du kan utføre med skaden din. Det kan foreksempel være at du kan jobbe 100% i en annen type jobb enn du har hatt til nå, og da kan du få støtte til omskolering. Eller så kan det være at du trenger 50% uføretrygd, og det må også avklares gjennom nav. Det er ingen grunn til å vente med slik avklaring dersom du har forsøkt alt av behandlinger til skaden din.

Anonymkode: e7aba...ac6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jeg søke 100% stillinger, selv om jeg trolig bare kan jobbe 50%? 

Ja, du kan det, men du må jo da kunne jobbe fullt i alle fall i en periode. 

Anonymkode: 07d4e...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...