AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Bor i en 60kvm leilighet uten peis, oppvarming er ovner i alle rom og sentralfyring. Vurderer nå å flytte til en leilighet med samme størrelse som har peis i stua for oppvarming (en sånn moderne med glassdør som blir glovarm). Noen som vet ca hvor mye penger som går til å varme opp med / uten peis? Anonymkode: ba0ef...fdb
Leo Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 (endret) Selv om du fyrer med ved så vil du sannsynligvis være avhengig av å bruke noe strøm til oppvarming f.eks. på badet og/eller på rom som ligger slik at varmen ikke sirkulerer godt nok dit. Det mange ikke tenker på er at selv om veden er kjøpt og betalt før man bruker den så er ikke varmen fra den gratis. Faktisk kan dyr ved være dyrere å fyre med enn strøm selv om prisen på sistnevnte fremstår som høy. Jeg har ikke regnet det ut helt eksakt (Det er også vanskelig fordi man må vite eksakt brennverdi på veden man har, eksakt pris. pr. kg. ved osv.) men jeg vil anta at når strømprisene er som de er nå så sparer vi 50 - 100 øre pr. kWt som brukes til oppvarming når vi fyrer med ved. I dette regnestykket har jeg da tatt høyde for at vi har forholdsvis rimelig ved (950 kr. pr 1.000 l.) av god kvalitet (Tørr bjørk) og klebersteinsovn som holder godt på varmen. Det er altså mange faktorer som spiller inn, men hvis du ikke har tilgang til billig/gratis ved så tviler jeg vel egentlig på at du vil spare så mye i rene fyringsutgifter ved å flytte. Husk også at vedfyring krever aktivitet i form av at man faktisk er til stede og kan bære ved og fyre. Endret 31. august 2022 av Leo 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 kommer jo an på hvor du får ved fra blant annet. De fleste må kjøpe ved. Vi får gratis ved fra svigers så vi sparer mye på det gjennom vinteren. Anonymkode: d11d5...fa9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Vi sparer mye på å ha ved. Har billig ved, ovnen varmer godt, strømprisene er astronomiske og verre skal det bli til vinteren. I vinteren som var, med betraktelig lavere strømpris enn vi har nå, hadde jeg flere tusen mindre i måneden i strømregning enn venninnen min med like stort hus som kun har elektrisk varme. Anonymkode: bdb21...e91
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt greia med å fyre med ved. Og vi har peis selv. Man står opp til et iskaldt hus, rekker ikke fyre før jobb, kommer hjem til et kaldt hus. Så har man varme noen timer på ettermiddagen/kvelden. Så fort du skal ut av huset på ilden slukkes. Hva er det jeg ikke skjønner? Virker bare styr. Anonymkode: a35c3...e19 1
Ost Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt greia med å fyre med ved. Og vi har peis selv. Man står opp til et iskaldt hus, rekker ikke fyre før jobb, kommer hjem til et kaldt hus. Så har man varme noen timer på ettermiddagen/kvelden. Så fort du skal ut av huset på ilden slukkes. Hva er det jeg ikke skjønner? Virker bare styr. Anonymkode: a35c3...e19 Tanken er vel å ha annen varme på, men at man fyrer opp til den temperaturen man ønsker. F.eks om du vil ha 25 grader ikke så varmer du opp med andre ting til 17-18 kanskje. Vet ikke. Peis blir ofte for varmt synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Ost skrev (4 minutter siden): Tanken er vel å ha annen varme på, men at man fyrer opp til den temperaturen man ønsker. F.eks om du vil ha 25 grader ikke så varmer du opp med andre ting til 17-18 kanskje. Vet ikke. Peis blir ofte for varmt synes jeg. Mulig. Men da skjønner jeg liksom ikke at det lønner seg økonomisk? Anonymkode: a35c3...e19
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Det hjelper en del på strømmen. Har bodd i leilighet på omtrent 60 kvm med vedovn, og hadde mye lavere strømregning enn venninne som bodde i tilsvarende leilighet uten ovn. Om du sparer mye på det, kommer an på hva du må betale for veden, og hva strømprisen er der du bor. Har du mulighet til å hogge ved selv, eller få gratis av familie, så kan du spare en del. Anonymkode: b62a7...dcc 2
Fjaselina Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 I perioder med sterk kulde, fyrer vi mykje. Vi har ein god omn, og vi har gratis ved. Eg er usikker på økonomien dersom ein må betale mykje for ved. Men det er ein fantastisk god varme! Vi har gulvvarme som går på termostat uansett, så det vi fyrer får direkte utslag på oppvarminga.
ekkoet Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Det hjelper for helger som er 1/4-del+ av uken Det hjelper og for å varme opp hele huset på ettermiddagen, den varmen som setter seg i bygningsmassen varer en stund, selv om du ikke har bruk for den på natten ville den oppvarmingen måtte gjøres av andre kilder. En godt isolert leilighet vil holde på ting en stund Men spørsmålet blir litt som hvor langt et tau er, det kommer an på veldig mye. Fri tilgang på ved vil ha mye å si. Hos oss hjelper det enormt i 2. etg og "ingenting" for 1.etg.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 ekkoet skrev (2 minutter siden): Det hjelper for helger som er 1/4-del+ av uken Det hjelper og for å varme opp hele huset på ettermiddagen, den varmen som setter seg i bygningsmassen varer en stund, selv om du ikke har bruk for den på natten ville den oppvarmingen måtte gjøres av andre kilder. En godt isolert leilighet vil holde på ting en stund Men spørsmålet blir litt som hvor langt et tau er, det kommer an på veldig mye. Fri tilgang på ved vil ha mye å si. Hos oss hjelper det enormt i 2. etg og "ingenting" for 1.etg. Men du står jo fortsatt opp til kaldt hus. Og så antar jeg at de fleste har noen planer i helgen? Så fort huset er varmt så skal man ut? Jeg vet ikke. Skjønner det ikke helt. Men skjønner selvsagt at ved fri tilgang til ved så stiller det seg annerledes. Men det har ikke de fleste, vil jeg tro. Anonymkode: a35c3...e19
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt greia med å fyre med ved. Og vi har peis selv. Man står opp til et iskaldt hus, rekker ikke fyre før jobb, kommer hjem til et kaldt hus. Så har man varme noen timer på ettermiddagen/kvelden. Så fort du skal ut av huset på ilden slukkes. Hva er det jeg ikke skjønner? Virker bare styr. Anonymkode: a35c3...e19 Nå er det vel ikke nødvendig å fyre med ved på morgenen før du drar på jobb sånn i syv - åtte tiden. Og du kommer vel hjem fra jobb sånn i fire - fem tiden. De kveldene og nettene du tilbringer hjemme tilsvarer altså 14-16 timer. 1 kilo tørr ved tilsvarer cirka 4,3 kWh. Kjøper du rikelige mengder ved direkte fra produsent så får du ved fra 0,75 til 1,5 kroner kWh. Kjøper du fra butikk så vil prisen mellom 1.20 og helt opp til 3 kroner kWh. Det er ikke en løsning som er helt optimal og som dekker alle behov. Men som du kan se av kWh prisen på ved så kan det lønne seg å senke temperaturen på panelovnene og heller fyre med ved i den tiden du er hjemme. Gjelder spesielt hvis du har hjemmekontor eller i helgene.. Selv har vi tilnærmet gratis ved. 2 til 3 dager i uken har en av oss hjemmekontor. Da fyres det fra morgen til sen ettermiddag. Fyrer du riktig, altså ikke legger på for mye ved om gangen, og ikke for tidlig så klarer vi oss med en 60 liter sekk i løpet av en hel dag. Det gir oss tett oppunder 100 kWh. 100 kWh tilnærmet gratis er enorm besparelse på strømregningen. Så var det dette med kosen med peisen.. Har enda til gode å se en panelovn som gir like mye kos som en peis/ovn. Anonymkode: 6a2ba...361 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Han som leverer ved til meg sier at han sjeldent fyrer med ved selv, rett og slett fordi han jobber såpass mye og er lite hjemme. Han fyrer kun i romjula og muligens på søndager For ene venninna mi så lønner det seg å fyre. Hu får tak i mye billig ved og er mye hjemme. Hu bruker veden og får en jevn temperatur mesteparten av døgnet. Her i huset bruker vi å fyre med ved, men egentlig mest for kosen eller på de aller kaldeste dagene, som når det er 20 minus og sur vind. Ved å bruke riktig type ved og ikke sprengfyre så kan man holde temperaturen ganske jevn og god uten at det blir for varmt i huset Anonymkode: 905bc...bae
lehangolta Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt greia med å fyre med ved. Og vi har peis selv. Man står opp til et iskaldt hus, rekker ikke fyre før jobb, kommer hjem til et kaldt hus. Så har man varme noen timer på ettermiddagen/kvelden. Så fort du skal ut av huset på ilden slukkes. Hva er det jeg ikke skjønner? Virker bare styr. Anonymkode: a35c3...e19 Det kommer mye an på huset man bor i og hvordan peis man har. En nyere god peis som avgir bra med varme og et godt isolert hus vil holde på varmen lenge. Fyrer vi om kvelden er det annen temp om morgenen enn om vi ikke hadde fyra kvelden i forveien. Så har man jo de husa og gamle peiser man «fyrer for kråka» 🫢
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er det vel ikke nødvendig å fyre med ved på morgenen før du drar på jobb sånn i syv - åtte tiden. Og du kommer vel hjem fra jobb sånn i fire - fem tiden. De kveldene og nettene du tilbringer hjemme tilsvarer altså 14-16 timer. 1 kilo tørr ved tilsvarer cirka 4,3 kWh. Kjøper du rikelige mengder ved direkte fra produsent så får du ved fra 0,75 til 1,5 kroner kWh. Kjøper du fra butikk så vil prisen mellom 1.20 og helt opp til 3 kroner kWh. Det er ikke en løsning som er helt optimal og som dekker alle behov. Men som du kan se av kWh prisen på ved så kan det lønne seg å senke temperaturen på panelovnene og heller fyre med ved i den tiden du er hjemme. Gjelder spesielt hvis du har hjemmekontor eller i helgene.. Selv har vi tilnærmet gratis ved. 2 til 3 dager i uken har en av oss hjemmekontor. Da fyres det fra morgen til sen ettermiddag. Fyrer du riktig, altså ikke legger på for mye ved om gangen, og ikke for tidlig så klarer vi oss med en 60 liter sekk i løpet av en hel dag. Det gir oss tett oppunder 100 kWh. 100 kWh tilnærmet gratis er enorm besparelse på strømregningen. Så var det dette med kosen med peisen.. Har enda til gode å se en panelovn som gir like mye kos som en peis/ovn. Anonymkode: 6a2ba...361 Personlig har jeg 2 småbarn som våkner tidlig. Så det blir noen timer hjemme frem til levering i skole og bhg. Men jeg har allikevel ikke tid til å styre med vedfyring på morgenen, og så skal vi jo ut av huset. Men ønsker ikke at barna skal være hjemme 3 timer i kaldt hus heller liksom. Og jeg vet ikke med dere, men hos oss er peisen i stua i 2. etg, alle soverom nede i 1. etg. Så det vil jo ikke hjelpe noen ting der. Og ungene legger seg tidlig og må ha det oppvarmet. Og det vil jo vi også når vi legger oss. For vår del ville det vært "nyttig" med peis i sånn 4-5 timer på ettermiddagen/kvelden. Og det er hvis vi ikke skal ut av huset. Jeg kan ikke så mye om dette heller, men vedfyring gir jo vesentlig mer varme enn jeg ville satt på selv om jeg kunne styrt gradene. Syns det blir altfor varmt. Så sånn sett blir det jo mye ekstra energi som egentlig ikke "trengs", så føler ikke at regnestykket blir helt riktig. Men ser at man har forskjellige behov, absolutt. Anonymkode: a35c3...e19
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Vi sparer 1-2 kwt i timen fra rundt oktober-april når vi fyrer med ved. Varmepumpa skrur seg ned selv og klarer å holde varmen noen timer utover dagen. Så når vi fyrer om morgenen eller etter jobb uten å fylle på mer ved sparer vi 3-4 kwt. Fyrer mer i helger og ferier. Så på en måned sparer rundt 500-1000 kwt bare ved å fyre litt 1-2 ganger om dagen. Veden hogger vi gratis i skogen. Koster oss en kanne bensin til motorsaga. Anonymkode: e7d99...4fa
Gjest Villfisker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 Nei. Den forbanna nettleien sikrer deg en dyr strømregning uansett. Husker jeg var fly forbanna på en strømregning for en måned jeg ikke hadde vært hjemme engang. 2000 nesten bare nettleie. Og det er mange år siden.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 For meg er peis en åpen ovn. Den egner seg best til kos. En lukket vedovn varmer veldig godt og fort. De nye vedovnene er superbra, og man trenger ofte bare å fyre opp, la det brenne nesten ut, legge på mer ved en gang, så erdet kjempevarmt. Stor forskjell fra gamle ovner. Anonymkode: f85fc...0d6 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt greia med å fyre med ved. Og vi har peis selv. Man står opp til et iskaldt hus, rekker ikke fyre før jobb, kommer hjem til et kaldt hus. Så har man varme noen timer på ettermiddagen/kvelden. Så fort du skal ut av huset på ilden slukkes. Hva er det jeg ikke skjønner? Virker bare styr. Anonymkode: a35c3...e19 Jeg har hatt vedfyring der jeg har bodd tidligere og da brukte jeg nesten ikke strøm på oppvarming i stue/kjøkken. For meg var det ikke noe problem at det var kaldt om morgen - jeg gikk rett fra varm seng til varmt bad og dusjet/ordnet meg. Deretter 10 minutter på kjøkken for frokost/matpakke. Som regel såpass varm etter dusjen at jeg gikk rundt i singlet fram til jeg hev på meg genseren før jeg gikk ut. På ettermiddagen fyrte jeg før jeg begynte på middagen, og det ble varmt før jeg satte meg ned og hadde tid til å kjenne på temperaturen.
Drizzt Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor i en 60kvm leilighet uten peis, oppvarming er ovner i alle rom og sentralfyring. Vurderer nå å flytte til en leilighet med samme størrelse som har peis i stua for oppvarming (en sånn moderne med glassdør som blir glovarm). Noen som vet ca hvor mye penger som går til å varme opp med / uten peis? Anonymkode: ba0ef...fdb Det blir garantert billigere. Vi har 1 peis i stua som varmer opp omtrent hele etasjen og en vedovn i etasjen nede som varmer opp også store deler av etasjen. Alternativet ville vært panelovner eller gulvvarme og det er mye strøm. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå