AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Syns dette er så rart. Jeg står opp hver ca hver andre time hver natt for å gå på do. Jeg tisser store mengder hver gang. På dagtid derimot, blir jeg sjelden tissetrengt. 2-3 doturer er ofte nok på en hel dag. Men om natten er det helt akutt. Usikker på akkurat når dette startet. Før graviditeter sov jeg tolvtimers-netter uten oppvåkning. Etter fylte 30 har det vært vanlig med en dotur om natten, men ikke hver natt. Nå er jeg 35, og det har vel bare økt på siste året tenker jeg. Først nå i det siste har jeg tenkt at det er uvanlig å gå så mye på do om natten. Jeg får jo svært dårlig søvnkvalitet av dette, så det kan umulig være optimalt. Forstår ikke hvorfor det produseres så mye urin når jeg sover. Dette er uavhengig av om jeg drikker før sengetid eller ikke. Noen med erfaring? Er dette noe som bør sjekkes opp? Jeg er forøvrig frisk ellers. Anonymkode: 13dcc...0e1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Du spiser og drikker trolig mer utover dagen enn du gjør tidlig på dagen. Anonymkode: 89f3f...a57
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du spiser og drikker trolig mer utover dagen enn du gjør tidlig på dagen. Anonymkode: 89f3f...a57 Nei, ingen mønster her Anonymkode: 13dcc...0e1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Samme her, det er pga alderen. Jeg er 38, og omtrent alle jeg kjenner over 35 sliter med det samme. Hjelper ikke å la være å drikke heller, må på do uansett. Anonymkode: 5f0ab...70c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her, det er pga alderen. Jeg er 38, og omtrent alle jeg kjenner over 35 sliter med det samme. Hjelper ikke å la være å drikke heller, må på do uansett. Anonymkode: 5f0ab...70c Ingen jeg kjenner har det slik. Flere sliter med at de må mye på do om dagen, men ikke om natten. Én gang maks. Anonymkode: 13dcc...0e1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Sjekke blodsukker, kanskje? Hyppig tissing om natten er et vanlig tegn på diabetes. Anonymkode: c79d0...d49 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Jeg har det også slik, men tror det er litt psykisk. Jeg sover lett, og våkner jeg, får jeg ikke sove hvis jeg kjenner bare litt at jeg må tisse. Ofte er det store mengder som kommer ut. Tenker at jeg har drukket litt for sent, og når vi ligger i ro, trenger ikke kroppen all væsken? Bare en tanke, vet ikke om dette kan være riktig. Anonymkode: ddf61...440 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): ok Anonymkode: 68c17...477 Ok Anonymkode: ddf61...440
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Ikke drikke etter kl 21 Anonymkode: 31547...497
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Det kan være fordi kroppen ikke skiller ut vannet på dagen men "lagrer" det i vevet. Kanskje du merker at du er hoven i beina på kvelden? Får litt ekstra merker etter sokkene rundt leggen? Om natten ligger du med bena høyt og det er lettere for kroppen å absorbere tilbake vannet og du må da tisse. Det kan være ufarlig eller tegn på sykdom. Anbefaler deg å kontakte fastlegen. Hilsen sykepleier Anonymkode: b4328...6cc 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Samme her, det er pga alderen. Jeg er 38, og omtrent alle jeg kjenner over 35 sliter med det samme. Hjelper ikke å la være å drikke heller, må på do uansett. Anonymkode: 5f0ab...70c Nei, det er ikke vanlig å måtte tisse hver 2.time om natten etter fylte 35. Mann 60+ med kjent prostataproblematikk - ja. Andre uten diagnoser: nei Anonymkode: b4328...6cc 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Er du kanskje overvektig? Mange med overvektsproblematikk får fjerne følgesykdommer som søvnapné, de får pustestopp på natten pga f.eka ufrie luftveier. Når man våkner så tror man at oppvåkningen er pga overfylt blære og man går på do. Sier bare at det kan være en mulig årsak, spesielt dersom man er overvektig. Anonymkode: 2b985...61c 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 Ikke godt å finne noe svar på dette uten undersøkelser så klart. Jeg er slank, altså ikke overvektig. Jeg drikker generelt lite i løpet av en dag. Er opptatt av å ikke drikke før leggetid, men har som sagt ikke merket forskjell på om jeg drikker eller ikke. Så dette har ingenting å si. Tror på dette at kroppen min lagrer vannet, og så blir det frigjort om natten av en eller annen grunn. Noen nevnte at det kan være psykisk. Det er en god tanke, men det er det IKKE. Jeg er så tissetrengt at det gjør vondt i magen, og det er umulig å sovne igjen. Da hadde blæren sprukket. Har aldeles ikke noen liten blære heller. Et eksempel jeg kan ta med er at hvis jeg og andre drikker alkohol en kveld, flyr vennene mine på do, mens jeg går ikke på do hele kvelden, selv om vi drikker like mye. Har fått kommentarer på det flere ganger. Men uansett om jeg drikker lite eller mye i løpet av en dag, må jeg fortsatt på do like mange ganger i løpet av natten. Her en natt gikk jeg på do 7 ganger. Går forbi en klokke på vei til do, og den beveget seg én time hver gang. Hadde ikke drukket noe i løpet av kvelden. Anonymkode: 13dcc...0e1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 Det er vanlig å gå på do på natten etter 35, men du har litt vel hyppige toaletturer. Med alderen produseres der mer urin på natten, naturlig aldringsprosess. Anonymkode: 6971f...0c6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Jeg sover ofte veldig lett og når jeg nesten våkner, tenker jeg at det likegodt kan unnagjøres en tur på do, så slipper jeg å tenke på det og får kanskje sove skikkelig. Det har dessverre blitt et mønster for meg og jeg sover ikke veldig ofte en hel natt igjennom. Jeg tenker på det som "psykisk tissetrang", som egentlig ikke er der, men når jeg nesten er våken så gjør jeg unna dotur uansett. Kanskje bare en dårlig vane som kan avlæres igjen. Jeg kan også ha netter hvor jeg er på badet hver time. Blir dårlig søvn ut av det. En må jo forvente at all type drikke skal ut igjen og hvis det ikke svettes ut, så blir det doen. Anonymkode: 40d3f...007
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 https://www.google.com/amp/s/www.altomdinhelse.no/god-sovn/sover-du-darlig-fordi-du-ma-pa-do-om-natten/amp/ Her står det litt om nokturi. Mye har vært nevnt her. Anonymkode: 2b985...61c 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Ikke normalt å gå på do om natten hvis man ikke har vært gravid eller har prostata problemer. Anonymkode: 31547...497
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 Jeg har tro på det sykepleieren over sier, nemlig at du har vannansamlinger. Anonymkode: bba5c...84e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Jeg slet med akkurat det samme, men gjennom hele døgnet. Helt uholdbart i lengden. Googlet masse og kom frem til mange mulige årsaker, blant annet urinveisinfeksjon. Først og fremst bestilte jeg time hos gynekolog ( hvor jeg fikk beskjed om at alt var fint) for å sjekke om noe presset på blæren. Da jeg kom til gyn så var jeg allerede begynt å bli bedre pga egne tiltak. Kort oppsummert. Jeg tror selv at den hyppige vannlatingen skyldtes soppinfeksjon. Jeg gikk på antibiotikakur mot urinveisinfeksjon som ikke hjalp. Jeg drakk tranebærjuice som heller ikke fungerte. Mulig at tranebærkapsler hjalp. Jeg ble iallefall bedre etter jeg begynte med de. Jeg hadde ikke typiske symptom på soppinfeksjon, men testet allikevel en kur mot det. Etter det ble jeg helt fint. For en lettelse! Mitt råd er altså å sjekke deg for UVI og ta en stikkpillekur+krem for soppinfeksjon. Skader ikke å prøve. Anonymkode: d66d1...ec9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå