AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #21 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tarmene ja. Altså hele fordøyelsessystemet se helt annerledes enn for eksempel oss. Så har det også noe med spyttet å gjøre, amalyse, som er det som hjelper oss å bryte ned karbohydrat, dette har ikke katter. Anonymkode: aedd1...b96 Du er så utrolig kunnskapsrik, skulle ønske flere var opptatt av dette! Jeg har hund, og han får Vom og matrester i form av kjøtt, fisk, grønnsaker og noe frukt og bær. I tillegg får han rå eggeplommer og innmat som lever, hjerte, nyrer og marg. Han er 8 år og den friskeste hunden jeg kjenner. Ingen, hverken dyr eller mennesker har godt av korn. Vi spiser noe korn, i form av langtidssyrnet surdeigsbrød, men ikke fordi jeg tror det er så sunt, men det smaker godt og er en enkel måte å få i seg pålegg. Katter er rovdyr og skal kun ha animalsk fôr. Hunder er omnivor sånn som mennesker, men tørrfôr er ultraprossesert crap som ingen dyr bør ha. Anonymkode: 63da9...a10 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #22 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du er så utrolig kunnskapsrik, skulle ønske flere var opptatt av dette! Jeg har hund, og han får Vom og matrester i form av kjøtt, fisk, grønnsaker og noe frukt og bær. I tillegg får han rå eggeplommer og innmat som lever, hjerte, nyrer og marg. Han er 8 år og den friskeste hunden jeg kjenner. Ingen, hverken dyr eller mennesker har godt av korn. Vi spiser noe korn, i form av langtidssyrnet surdeigsbrød, men ikke fordi jeg tror det er så sunt, men det smaker godt og er en enkel måte å få i seg pålegg. Katter er rovdyr og skal kun ha animalsk fôr. Hunder er omnivor sånn som mennesker, men tørrfôr er ultraprossesert crap som ingen dyr bør ha. Anonymkode: 63da9...a10 Hvorfor har ikke mennesker godt av korn? Alle eksperter anbefaler jo kornprodukter. Anonymkode: 107f8...9e9
Tabris Skrevet 31. august 2022 #23 Skrevet 31. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor kan de ikke ta opp næring fra korn? Er det noe med tarmene? Anonymkode: 0103c...f17 Jeg vet ikke helt hvorfor, rent anatomisk. Men det har å gjøre med at de stammer fra ulver, som ikke har korn i kosten. De har dermed som art ikke utviklet evnen til å oppta næring fra det. Hunder har gjennom tusenvis av år med mennesker utviklet evnen til å oppta noe næring fra korn, jeg tror det er rundt 30%, mens ulver fortsatt ikke kan oppta noe.
Gjest Ramona1970 Skrevet 31. august 2022 #24 Skrevet 31. august 2022 Nei dyrlegene har ikke nødvendigvis bra hundemat fordi de er dyrleger.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #25 Skrevet 31. august 2022 Tabris skrev (41 minutter siden): Jeg vet ikke helt hvorfor, rent anatomisk. Men det har å gjøre med at de stammer fra ulver, som ikke har korn i kosten. De har dermed som art ikke utviklet evnen til å oppta næring fra det. Hunder har gjennom tusenvis av år med mennesker utviklet evnen til å oppta noe næring fra korn, jeg tror det er rundt 30%, mens ulver fortsatt ikke kan oppta noe. Dagens tamkatt stammer ikke fra ulver nei Anonymkode: 09b97...97a
Tabris Skrevet 31. august 2022 #26 Skrevet 31. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dagens tamkatt stammer ikke fra ulver nei Anonymkode: 09b97...97a Jeg skrev ikke om katter, men om hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #27 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dagens tamkatt stammer ikke fra ulver nei Anonymkode: 09b97...97a 😂 Selv om hun skrev om ulver og hunder, så stemmer dette for katter og faktisk, bare at katter igjen er enda dårligere tilpasset enn hunder. Anonymkode: aedd1...b96 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #28 Skrevet 31. august 2022 det er jo derfor man ikke skal gi hunder brødmat - de får ingen næring av det. det går bare rett gjennom systemet.Ps. Dyrleger selger for fordi de får prosenter av salget. Anonymkode: 33939...1c6 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 31. august 2022 #29 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dagens tamkatt stammer ikke fra ulver nei Anonymkode: 09b97...97a Dette er så typisk KG-svar
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #30 Skrevet 31. august 2022 Tabris skrev (7 timer siden): Det er begrenset hvor mye hunder klarer å oppta næring fra korn, katter klarer vel ikke det i det hele tatt. Korn er derfor mer fyllstoff i for som brukes fordi det er billigere enn proteiner og fett. Når det er sagt så har jeg forstått det slik at produsentene må bruke en eller annen form for stivelse for å klare å lage tørrfor om til kuler som holder seg. Tydeligvis må de ikke det siden merker som Orijen og Canagan klarer å lage tørrfor uten. Anonymkode: 790d6...30b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #31 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tydeligvis må de ikke det siden merker som Orijen og Canagan klarer å lage tørrfor uten. Anonymkode: 790d6...30b De er en av de beste tørrfôr produsentene, men de bruker stivelse og «fyll» de også… Hills og royal bruker mye hvete og mais, mens orijen bruker masse grønnsaker, for eksempel, så det stemmer det Tabris sier. Tørrfôr i seg selv, uavhengig av produsent inneholder alltid for lite væske, for mye karbs, skjev næringssammensetning og litt for mye de egentlig ikke trenger. Det e fordi som sakt, det er veldig vanskelig å lage tørrfôr på en annen måte, tørrfôr er jo laget for at det skal være enkelt for oss mennesker, billig og at flest mulig mennesker skal kjøpe det, ikke fordi at det er det aller beste for dyrene. Jeg gir mine tørrfôr altså, men de har absolutt null bruk for det så jeg prøver å la hovednæringen komme fra våtfôr. Anonymkode: aedd1...b96 1 3
Tabris Skrevet 1. september 2022 #32 Skrevet 1. september 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Tydeligvis må de ikke det siden merker som Orijen og Canagan klarer å lage tørrfor uten. Anonymkode: 790d6...30b Orijen og Canagan har også ingredienser med karbohydrater, som f.eks erter, linser og tare. Acana har også havre i noen av sine produkter. 5
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2022 #33 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 13.19): Veterinærer er ikke ernæringseksperter, og klinikker velger som oftest fôr ut i fra hvilken fôrleverandør som tilbyr den beste avtalen, for å si det veldig enkelt. At et for blir solgt i en dyrlegeklinikk, betyr ikke nødvendigvis at foret er av godt kvalitet. Anonymkode: 67364...56c Men dette er jo ekstremt misvisende, og dernest villedende reklame å regne. Folk stoler på veterinærene og tenker naturligvis at veterinærfôr er det beste for kjæledyrene. Nordmenn er et naivt folkeslag. De tror på det de hører, spesielt hvis det kommer fra en fagperson. Er ikke det kritikkverdig av veterinærene? De lurer folk til å tro at deres mat er best, og så er flere av de såkalte "beste fôrene" av samme produsent som dårlig butikkmat? Burde ikke vært lov. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #34 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 20.52): Tydeligvis må de ikke det siden merker som Orijen og Canagan klarer å lage tørrfor uten. Anonymkode: 790d6...30b Orjen er knytta til hjerteproblematikk hos hund grunna bruken av belgfrukt. De bruker også søtpotet, ris og potet som stivelse, ingen av delene er direkte næringsrik hundemat. Min hund er en av de mange-mange hundene som er registrert inn med hjertefeil etter bruk av Orjen og Acana. Mellomstor rase uten hjerteproblematikk (whippet). Anonymkode: 95931...dd2 1
MissPierce Skrevet 19. november 2022 #35 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Orjen er knytta til hjerteproblematikk hos hund grunna bruken av belgfrukt. De bruker også søtpotet, ris og potet som stivelse, ingen av delene er direkte næringsrik hundemat. Min hund er en av de mange-mange hundene som er registrert inn med hjertefeil etter bruk av Orjen og Acana. Mellomstor rase uten hjerteproblematikk (whippet). Anonymkode: 95931...dd2 Ja, belgfrukter er heller ikke bra 😢 Dette med fôr er kjempe vanskelig faktisk. For de som min tåler av protein innhold, har da fiber han ikke tåler 🙄 Han får nå Royal Canin Hypoallergenic tørrfôr, og frukt, grønnsaker, fisk og de få kjøtt typene han tåler ved siden av i de mengdene han tåler. Det er den beste løsningen vi har funnet til nå.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #36 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Orjen er knytta til hjerteproblematikk hos hund grunna bruken av belgfrukt. De bruker også søtpotet, ris og potet som stivelse, ingen av delene er direkte næringsrik hundemat. Min hund er en av de mange-mange hundene som er registrert inn med hjertefeil etter bruk av Orjen og Acana. Mellomstor rase uten hjerteproblematikk (whippet). Anonymkode: 95931...dd2 MissPierce skrev (7 timer siden): Ja, belgfrukter er heller ikke bra 😢 Dette med fôr er kjempe vanskelig faktisk. For de som min tåler av protein innhold, har da fiber han ikke tåler 🙄 Han får nå Royal Canin Hypoallergenic tørrfôr, og frukt, grønnsaker, fisk og de få kjøtt typene han tåler ved siden av i de mengdene han tåler. Det er den beste løsningen vi har funnet til nå. Tørrfôr er ikke bra punktum. Verken hills eller orijen. Anonymkode: aedd1...b96 1
MissPierce Skrevet 20. november 2022 #37 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tørrfôr er ikke bra punktum. Verken hills eller orijen. Anonymkode: aedd1...b96 Nei tørrfôr skulle jeg gjerne ha sluppet, og pleide å fôre med Vom og Mush. Men når man har en hund som har så mye allergier og ikke tåler for mye proteiner fra en kilde. Så er dette alternativet.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #38 Skrevet 21. november 2022 Jeg er med i en gruppe på facebook der veldig mange snakker om "kornfritt", og så fremhever de for som ved nærmere lesing inneholder poteter og erter. Så altså ikke korn i betydningen ris og hvete, men matvarer ganske så fulle av karbohydrater. Jeg bruker Royal Canin, og kanskje ikke det er aller , aller best om man virkelig vil fore med minst mulig karbohydrater. Men jeg velger det fordi jeg merker at det fungerer bra for katten min, og kan leve med de karbohydratene det inneholder. Synes det er verre med de som lever i den tro at de gjør mer rett enn meg, fordi de velger "kornfritt" med poteter og erter. Anonymkode: f91d4...6a4 1
Maskinfører Skrevet 21. november 2022 #39 Skrevet 21. november 2022 Tipper det er samme innhold som i dyrebutikk litt sånn ala strømprisen
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #40 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er med i en gruppe på facebook der veldig mange snakker om "kornfritt", og så fremhever de for som ved nærmere lesing inneholder poteter og erter. Så altså ikke korn i betydningen ris og hvete, men matvarer ganske så fulle av karbohydrater. Jeg bruker Royal Canin, og kanskje ikke det er aller , aller best om man virkelig vil fore med minst mulig karbohydrater. Men jeg velger det fordi jeg merker at det fungerer bra for katten min, og kan leve med de karbohydratene det inneholder. Synes det er verre med de som lever i den tro at de gjør mer rett enn meg, fordi de velger "kornfritt" med poteter og erter. Anonymkode: f91d4...6a4 Du har helt rett… Det er likevel mange av de fôrene som er bedre. Men det er pga andre ting også, som kjøttinnhold og hvordan man bruker kjøttet, som ferskt vs derivater og så videre. MEN, ja, de fôrene bruker også helt meningsløse ingredienser, det er fordi det er helt umulig å lage et tørrfôr uten stivelse. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er tørrfôr (uansett hvilket) ultraprossesert mat som er alt for høyt på karbohydrat, høyt på saltinnhold, lav fuktighet (dehydrerende og leder til nyre/urinsykdom = dette er bevist), og lavt proteininnhold. Tørrfôr er dårlig, rett og slett, men jeg vil likevel si at det finnes forskjellige typer dårlig.. Noen er virkeeelig dårlig, mens andre er bedre. Anonymkode: aedd1...b96 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå