Gå til innhold

Dyrlegen selger hills science plan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må vel da bety at hills science plan, er bra mat?

Anonymkode: 107f8...9e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært fornøyd med det til både hund og katt hvertfall 😊

Anonymkode: 35a15...f08

• Liker 2
Skrevet

Nei. Vil ikke kalle mat som inneholder korn som bra. Midt på treet i beste fall

• Liker 5
Skrevet
Løkbolle skrev (12 minutter siden):

Hvorfor selger dyrlegen det da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor selger dyrlegen det da?

Fordi de får betalt for å selge et bestemt produkt. De velger ikke nødvendigvis den aller beste for å selge i sin butikk, de velger blant de tilbudene de får av bedriftene. 
I mange år så var royal canin et typisk fòr du fikk tak i hos dyrlege. Nå varierer det fra sted til sted. RC har også mye korn. 

Anonymkode: 71163...db5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi de får betalt for å selge et bestemt produkt. De velger ikke nødvendigvis den aller beste for å selge i sin butikk, de velger blant de tilbudene de får av bedriftene. 
I mange år så var royal canin et typisk fòr du fikk tak i hos dyrlege. Nå varierer det fra sted til sted. RC har også mye korn. 

Anonymkode: 71163...db5

Dette er tull. Så kyniske er ikke alle veterinærer! Veterinæren min bruker RC også til egne katter, og sier at hun ikke merker forskjell på helsa i forhold til andre fortyper. 

Anonymkode: 0103c...f17

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå får katten Vigor&Sage, er det foret bedre enn Hills og RC?

Skrevet

her ser jeg hills kun på plantasjen. hos min katts veterinær selger de virbac og RC. vi er mest fornøyd med virbac.

Anonymkode: 9a3de...1de

Skrevet
Løkbolle skrev (41 minutter siden):

Hva er problemet med korn i fôr?  Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å krangle :)

Gjest Athena Catalina
Skrevet
ArneAnd skrev (Akkurat nå):

Hva er problemet med korn i fôr?  Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å krangle :)

Korn er ikke en naturlig del av kattens kosthold. 

Skrevet

Veterinærer er ikke ernæringseksperter, og klinikker velger som oftest fôr ut i fra hvilken fôrleverandør som tilbyr den beste avtalen, for å si det veldig enkelt. At et for blir solgt i en dyrlegeklinikk, betyr ikke nødvendigvis at foret er av godt kvalitet.

Anonymkode: 67364...56c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, ArneAnd said:

Det er begrenset hvor mye hunder klarer å oppta næring fra korn, katter klarer vel ikke det i det hele tatt. Korn er derfor mer fyllstoff i for som brukes fordi det er billigere enn proteiner og fett.

Når det er sagt så har jeg forstått det slik at produsentene må bruke en eller annen form for stivelse for å klare å lage tørrfor om til kuler som holder seg.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nå får katten Vigor&Sage, er det foret bedre enn Hills og RC?

Ja

Anonymkode: 09b97...97a

Skrevet
Tabris skrev (49 minutter siden):

Det er begrenset hvor mye hunder klarer å oppta næring fra korn, katter klarer vel ikke det i det hele tatt. Korn er derfor mer fyllstoff i for som brukes fordi det er billigere enn proteiner og fett.

Når det er sagt så har jeg forstått det slik at produsentene må bruke en eller annen form for stivelse for å klare å lage tørrfor om til kuler som holder seg.

Hvorfor kan de ikke ta opp næring fra korn? Er det noe med tarmene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Veterinærer er ikke ernæringseksperter, og klinikker velger som oftest fôr ut i fra hvilken fôrleverandør som tilbyr den beste avtalen, for å si det veldig enkelt. At et for blir solgt i en dyrlegeklinikk, betyr ikke nødvendigvis at foret er av godt kvalitet.

Anonymkode: 67364...56c

Men dyrleger må vel merke at haugevis med hunder og katter, og ikke minst egne dyr blir syke av maten? 🤔

• Liker 2
Skrevet

Veterinærer har svært lite om ernæring i utdannelsen sin og hvem er det som kurser de? Jo royal canin og hills. Hvem eier alle anicura butikkene i norden? Et firma som heter mars (som er royal canin).

Jeg var på kurs med royal canin og de sa at de var eid av et firma som het mars og mars var en skikkelig familiebedrift som virkelig brydde seg om dyr…. Men det er også de som eier whiskas…. Så de som eier royal canin er altså de samme som eier whiskas, og whiskas er jo den absolutt værste maten man får kjøpt til katten.. Det gir ingen mening hvis de liksom bryr seg om dyr og en koselig familiebedrift er de i hvert fall ikke for det er et enormt selskap som tjener ekstreeeeeemt mye. 

Faktisk er det de to firmaene som eier hills og royal canin som eier flest fôr typer. Hver gang de synes at de får litt konkurranse så tilbyr de å kjøpe opp fôret, slik at de hele tiden får mest mulig dominanse av markedet og mer penger inn.

Hills eies av colgate-palmolive. Kan jo lure på hvorfor en såpe/tannkrem produsent er interessert i fôr, jo kanskje fordi de tjener fett.

Generelt så inneholder royal og hills mye korn og div, men det er svært få tørrfôr som er bra (det finnes noe bedre der ute, men ingen skikkelig bra) pga det er vanskelig å lage tørrfôr uten fyllstoff og karbohydrat, så uansett hvilke produsent du bruker så er det best å gi katten mest våtfôr. 

« Tørrfôr inneholder ca 20-50% karbohydrat. Katter har bruk for 0-9% karbs (får i seg ca 8-9% i naturen), de nyttiggjør seg ikke av karbs, slik som oss. Kan lede til diabetes. 

• Tørrfôr inneholder ca 6-8% væske. Katter har bruk for 70-75% væske fra mat, siden de fra naturen av får i seg det gjennom byttet og derfor har utviklet dårlig tørste, det gjør at mange katter er dehydrert som kan føre til nyre og urin problemer. 
  • Tørrfôr har dobbelt så mye fosfor(salt - dårlig for nyrer med for mye) som våtfôr.
  • Tørrfôr har ca 400 kcal per 100 gram, mens våtfôr har ca 100 kcal per 100 gram. Dette betyr at katter kan spise veldig lite tørrfôr før det blir for mye kalorier, så enten blir de ikke mett, ellers så får de i seg for mye kalorier (med mindre de er veldig aktiv.)
  • Tørrfôr inneholder masse korn og fyllstoffer som gjør at kattene blir saktere mett og fortere sulten.
  • Tørrfôr sammensetningen er protein > katbohydrat > fett, men de trenger protein(enda mer) > fett og så til sist > karbohydrat.»

Anonymkode: aedd1...b96

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir som at vi skal spise gress. Tarmene er ikke laget for det 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dyrleger må vel merke at haugevis med hunder og katter, og ikke minst egne dyr blir syke av maten? 🤔

De blir ikke nødvendigvis syke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

70% av katter får tannproblemer etter fylte 3(5?) år (hmm så rart siden tørrfôr LIKSOM renser tennene). TR oppstår hos 50% av katter etter en viss alder (dette ser de nesten ikke hos hjemløse katter)… Hmmm lurer på hvorfor. UVI, urinstopp, nyresvikt, krystaller, ALT dette er kjempe vanlig hos katter (tørrfôr = kattene er dehydrert = dårlig for nyrene), katter får mye diabetes…..Kanskje fordi i tørrfôr er det 20-50% karbs og 400 kcal per 100 gram istedenfor våtfôr som har 100 kcal per 100 gram. 

Men jeg tror ikke veterinærer med viten og vilje selger dårlig fôr, jeg tror de bare er opplært via kurs at det er bra, og da er det veldig lett å bare høre på det, royal og hills er jo eksperter på dette her med markedsføring, så er det vanlige og godt kjente merker så det føles «trygt», så er det også at det mangler ekstremt mye forskning på fôr markedet, så hvis veterinærer skal finne ut av dette så må de gjøre det selv og det er ganske tidskrevende og vanskelig prosess. 

• Nyttig 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tarmene ja. Altså hele fordøyelsessystemet se helt annerledes enn for eksempel oss. Så har det også noe med spyttet å gjøre, amalyse, som er det som hjelper oss å bryte ned karbohydrat, dette har ikke katter.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...