AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg er gravid i uke 25 og har de siste dagene merket at jeg har fått urinveisinfeksjon. Jeg tisser HELE tiden og det gjør vondt når jeg tisser, pluss at jeg har vondt i korsrygg/nede i magen. Kan jeg satse på at den går over av seg selv eller må jeg til lege? har hatt uvi mange ganger tidligere (før graviditeten) og da går den ofte over av seg selv Anonymkode: b7a57...fc7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Gravide skal ikke ha en "vente å se" holdning til UVI. Ta med en urinprøve til legen. Anonymkode: d1f8c...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg har faktisk tabletter med C-vitamin liggende, bare i tilfelle jeg utvikler sånne urinveisinfeksjoner. Hvis man forsyner seg med sånne ting hver eneste dag (uansett om man har infeksjon, eller ikke) så trenger kroppen kanskje større og større doser, for at dette skal få noen effekt. men så lenge man bare forsyner seg med dette i noen få dager (eller kanskje en ukes tid) hvis man utvikkler urinveisinfeksjon, så kan dette muligens hjelpe mot infeksjon. Anonymkode: 54973...197
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Man skal ALLTID ta kontakt med lege ved uvi når man er gravid. Ikke noe «vente å se» da Anonymkode: c3bec...624 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Ubehandlet UVI i graviditet kan føre til komplikasjoner som nyrebekkenbetennelse og i verste fall for tidlig fødsel. I tillegg vil de gjerne dyrke urinprøve for å vite hvilken bakterie det er (jeg fikk påvist UVI med GBS-bakterier under graviditeten, som utgjør en viss risiko for baby og jeg fikk derfor antibiotika under fødselen forebyggende). Som de andre her sier - kom deg til legen. Lykke til! 😊 Anonymkode: 6b743...5d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Gravide med urinveisinfeksjon må ALLTID til lege: "Uten behandling kan urinveisinfeksjon hos gravide føre til for tidlig fødsel og fosterskader." https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsplager/urinveisinfeksjon-hos-gravide/ Anonymkode: 17777...a33 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 UVI hos gravide regnes som komplisert UVI og skal behandles. Anonymkode: b445b...9a0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Oppsøk lege. Viktig. Mange kvinner har oppvekst av GBS i svangerskapet uten å vite det. Trenger ikke være farlig, men kan være det. Les deg opp på Gruppe B-streptokokker. Er det det, evt annen kilde til UVI, vil du bli satt på antibiotika. Lykke til! Så fint du spør om råd. Anonymkode: bab1c...5a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå