Gå til innhold

Hvor stor skade kan baby ta av krangling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid i uke 34. Kranglet med mannen, og flaut nok brølte jeg til ham. Vi krangler svært sjelden, og hvertfall ikke slik at jeg brøler. Vet at baby kan påvirkes av mors sinnstilstand. Tror dere baby kan ha tatt skade av den krangelen?

Anonymkode: 69b5b...1f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke baby tar skade av en enkelthendelse, men baby kan få langvarig skade hvis mor har jevnt mye stress i kroppen under svangerskapet.

Anonymkode: 13ba5...86e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke baby tar skade av en enkelthendelse, men baby kan få langvarig skade hvis mor har jevnt mye stress i kroppen under svangerskapet.

Tja.

Jeg gikk med veldig mye stress i kroppen i graviditeten etter at sønnen min døde og fikk et friskt barn.

Kvinner føder friske barn i krigsherjede områder, i voldelige forhold og på flukt.

Ikke optimalt, men det skal en del til å påføre en baby langvarig skade grunnet stress i svangerskapet. 

Anonymkode: 16d74...66f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja.

Jeg gikk med veldig mye stress i kroppen i graviditeten etter at sønnen min døde og fikk et friskt barn.

Kvinner føder friske barn i krigsherjede områder, i voldelige forhold og på flukt.

Ikke optimalt, men det skal en del til å påføre en baby langvarig skade grunnet stress i svangerskapet. 

Nåja, høye kortisolnivåer i svangerskapet påvirker fosterets epigenetikk.  

Det er sjelden man frivillig utsetter seg for langvarig stress, men det er ikke uten grunn at man får høre at man bør ta det med ro.

Anonymkode: 769ca...21e

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tja.

Og min onkel røykte og ble 90 år. Vi snakker sannsynlighet og statistikk, ikke anekdotiske enkelthendelser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og min onkel røykte og ble 90 år. Vi snakker sannsynlighet og statistikk, ikke anekdotiske enkelthendelser.

Og sannsynligheten for at en baby får langvarige skader grunnet mors stressnivå i graviditeten er usedvanlig mindre enn at barnet blir helt friskt. 

• Liker 2
Skrevet

Da jeg trykket meg inn på denne tråden, så trodde jeg det var snakk om en baby som allerede var født, for da kan den faktisk ta skade av det. At du kranglet med mannen din én gang mens barnet enda er i magen- det tar ikke barnet skade av!

Anonymkode: 55b03...0d2

• Liker 2
Skrevet

I helseoversikt-appen (uke 33) står det:

Babyen veier på denne tiden ca 2200 gram. Hjernen og nervesystemet er godt utviklet og babyen kan til og med oppfatte stemninger. Selv om det ikke nødvendigvis er farlig med støy så er krangling, skriking og sinte stemmer skremmende, og det kan påvirke babyen i magen. Trygghet i parforholdet stimulerer tilknytningen til babyen. Dette er en av mange grunner til å ha fokus på parforholdet i svangerskapet.

Tror ikke den ene krangelen har noe å si for barnet ditt, ts. Det er vel mer om det er mye stress over lang tid ol.

Anonymkode: ef7bb...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...