Gjest MissWoodville Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg leser og hører ikke om annet enn at strømprisene her tillands vil gå i taket, og at regjeringen ikke vil hjelpe folk her i landet. Men samtidig så leser jeg jo og at i Europa har folk det mye verre og dyrere, og derfor ønsker at Norge skal selge mer gass/strøm. Men dette vil ikke Norge? Og vi sitter med mest penger. Så hvordan kan vi sitte her og si at vi sliter sånn her i Norge, når vi egentlig har det bedre økonomisk enn de andre i Europa? Dette er jo veldig selvmotsigende. Regner med jeg sikkert har gått glipp av noe vesentlig og blir dømt nord og ned, men takker hvis noen gidder å forklare det for meg👍
amit Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 1 hour ago, MissWoodville said: Jeg leser og hører ikke om annet enn at strømprisene her tillands vil gå i taket, og at regjeringen ikke vil hjelpe folk her i landet. Men samtidig så leser jeg jo og at i Europa har folk det mye verre og dyrere, og derfor ønsker at Norge skal selge mer gass/strøm. Men dette vil ikke Norge? Og vi sitter med mest penger. Så hvordan kan vi sitte her og si at vi sliter sånn her i Norge, når vi egentlig har det bedre økonomisk enn de andre i Europa? Dette er jo veldig selvmotsigende. Regner med jeg sikkert har gått glipp av noe vesentlig og blir dømt nord og ned, men takker hvis noen gidder å forklare det for meg👍 Problemet er jo at det er staten (eller myndighetene) som drar inn masse penger (det er estimert at staten vil tjene 5000 milliarder kroner ekstra fram til 2025 på høye olje- og gass priser), men staten gir, stort sett, ikke disse pengene tilbake til innbyggerne. Statsbudsjettet er ikke klart enda, men både Støre og Vedum varsler innstramminger. 4 1
Gjest MissWoodville Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 amit skrev (5 minutter siden): Problemet er jo at det er staten (eller myndighetene) som drar inn masse penger (det er estimert at staten vil tjene 5000 milliarder kroner ekstra fram til 2025 på høye olje- og gass priser), men staten gir, stort sett, ikke disse pengene tilbake til innbyggerne. Statsbudsjettet er ikke klart enda, men både Støre og Vedum varsler innstramminger. Ok, så vi er sure fordi vi, folket, ikke får mer av pengene som staten tjener inn på strømmen? Vi får se på statsbudsjettet ja, om det blir innstramminger. Men foreløpig så sitter vi jo mye bedre i det enn andre i Europa.
amit Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 58 minutter siden, MissWoodville said: Ok, så vi er sure fordi vi, folket, ikke får mer av pengene som staten tjener inn på strømmen? Vi får se på statsbudsjettet ja, om det blir innstramminger. Men foreløpig så sitter vi jo mye bedre i det enn andre i Europa. En liten korreksjon her: Det er ikke strømmen som staten tjener så mye på (staten kommer til å eksportere ca 15 twh [terrawatttimer] strøm i 2022, som er en bagatell for EU, som bruker ca 4 000 twh i året, men likevel nok til at de norske strømprisene går i taket). Når jeg skrev at staten kommer til å tjene 5 000 milliarder kroner ekstra fram til 2025, så er det på olje og gass. 4 1
velociraptor Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 MissWoodville skrev (2 timer siden): Ok, så vi er sure fordi vi, folket, ikke får mer av pengene som staten tjener inn på strømmen? Vi får se på statsbudsjettet ja, om det blir innstramminger. Men foreløpig så sitter vi jo mye bedre i det enn andre i Europa. Hvorfor skal vi ikke kunne klage selv om vi sitter bedre i det enn de andre i Europa? Skal du ikke kunne klage om ungen din dør, siden andre mennesker har mistet begge barna sine, partneren sin OG måttet amputere begge hendene? Jeg klager ikke over matvareprisene, det er likt for alle i verden nå. Jeg hadde ikke klaget om det ble rasjonering på strøm fordi vi bruker for mye (med mindre det skjer pga eksport). men jeg klager på strømprisene, fordi vi ikke hadde trengt å være tilkoblet det europeiske markedet og dette dermed er politikerskapt og ikke et nødvendig onde. Det er norske politikere som har bestemt at vi skal selge strøm på det europeiske markedet og så må norske skattebetalere kjøpe tilbake vår egen strøm til en pris som er 1000 (!) ganger høyere enn prisen det koster å produsere den. Da blir man forbannet og provosert. 11 1 1
Aliquis Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 3 minutter siden, velociraptor said: Hvorfor skal vi ikke kunne klage selv om vi sitter bedre i det enn de andre i Europa? Skal du ikke kunne klage om ungen din dør, siden andre mennesker har mistet begge barna sine, partneren sin OG måttet amputere begge hendene? Jeg klager ikke over matvareprisene, det er likt for alle i verden nå. Jeg hadde ikke klaget om det ble rasjonering på strøm fordi vi bruker for mye (med mindre det skjer pga eksport). men jeg klager på strømprisene, fordi vi ikke hadde trengt å være tilkoblet det europeiske markedet og dette dermed er politikerskapt og ikke et nødvendig onde. Det er norske politikere som har bestemt at vi skal selge strøm på det europeiske markedet og så må norske skattebetalere kjøpe tilbake vår egen strøm til en pris som er 1000 (!) ganger høyere enn prisen det koster å produsere den. Da blir man forbannet og provosert. Er du i mot frie markeder på andre områder også?
velociraptor Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Aliquis skrev (10 minutter siden): Er du i mot frie markeder på andre områder også? Tja, ikke på alle områder, men på enkelte. Jeg er i mot det frie markedet på helsehjelp, på matvarer (jeg mener at norsk matproduksjon er viktig, så viktig at vi må ha en form for eksportvern så ikke utenlandsk produserer mat utkonkurrerer norske bønder og alt norsk landbruk legges ned), på strøm - særlig siden norske skattebetalere har finansiert utbyggingen av vannkraftverkene... det var de jeg kom på, kan hende det er flere. jeg har ikke noe problem med fritt marked på unødvendig luksus etc. 7 1
Enda en tulling Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Aliquis skrev (9 timer siden): Er du i mot frie markeder på andre områder også? FRIE markeder?? For kraftprodusentene kanskje, men de lider da heller ingen nød. For forbrukeren derimot er det i praksis et monopol der tilbud og etterspørsel styres av politikere og næringen, også kalt bukken og havresekken. 4 1
Aliquis Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 6 minutter siden, Enda en tulling said: FRIE markeder?? For kraftprodusentene kanskje, men de lider da heller ingen nød. For forbrukeren derimot er det i praksis et monopol der tilbud og etterspørsel styres av politikere og næringen, også kalt bukken og havresekken. Du kunne bare sagt at du ikke visste hva frie markeder er. 2
Callisto83 Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Strøm-problemet blir verst for oss på vinteren. Vi har gjerne et helt annet vinterklima her i Norge enn lenger sør i Europa, og for mange er strøm den eneste kilden til oppvarming av hus og hjem. 7
Gjest Adobyen Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Grunnen til at staten sitter på pengene og ikke gir dem til folket, er visstnok at det er for mange som bruker masse penger og derfor øker prisene. Renta stiger fordi folk bruker for mye penger og derfor vil de redusere kjøpekraften vår. Problemet er jo at stadig flere har for lite penger å leve av - og ikke motsatt. Og derfor klager vi.
Daraya Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Aliquis skrev (15 timer siden): Er du i mot frie markeder på andre områder også? Jeg er imot frie markeder når det er enten monopolvarer eller primæroppgaver en stat har. Skole, forsvaret, vei, helsevesen, brannvesen, politi, drikkevann, kloakk, strøm er eksempler der man ikke skal ha marked. Ingen konkurranse der. Folket eier vannet, strømmen som blir produsert med det skal gå til folket. Såklart med et påslag for vedlikehold og oppgradering av vannkraftverk, men i utgangspunkt uten å få profitt ut av det. Det som skjer nå er at staten hiver inn, også etter strømstøtten, enorme gevinster. Det er i praksis en ekstra skatt og en særdeles usosial skatt da den rammer hardest de som har minst. Oppvarmingsbehov er ikke veldig forskjellig for rike og fattige men de med minst fra før må betale like mye. Ikke misforstå, jeg mener ikke at rike skal betale mer, jeg mener at alle skal betale like lite for strømmen som vi tross alt eier i fellesskap. Hva er neste basalbehov som blir utsatt for markedet? Drikkevann kanskje. Får pipa en annen lyd når du må betale 1 kroner per liter drikkevann? Da koster det ikke bare 20 kroner i strøm for oppvarmet vann men 50 kroner for vannet selv. Å skylle doen koster en tier. Husk hva som skjedde i Bolivia: da ble vannet privatisert. Og utrolig nok ble det forbudt for folket å samle vann som kom ned som regn. Utenkelig? Ja, akkurat som en kilowattime som kan komme opp i 20 kroner, det var utenkelig for bare noen måneder siden. 9
amit Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 8 hours ago, Adobyen said: Grunnen til at staten sitter på pengene og ikke gir dem til folket, er visstnok at det er for mange som bruker masse penger og derfor øker prisene. Renta stiger fordi folk bruker for mye penger og derfor vil de redusere kjøpekraften vår. Problemet er jo at stadig flere har for lite penger å leve av - og ikke motsatt. Og derfor klager vi. ”Renta stiger fordi folk bruker for mye penger og derfor vil de redusere kjøpekraften vår.” Politikerne påstår at inflasjonen er etterspørselsdrevet (dvs drevet av at folk bruker for mye penger), men også dette er løgn. Inflasjonen øker ikke fordi folk bruker for mye penger. Inflasjonen øker fordi prisen på energi øker, og dette er utelukkende politikerskapt. Dessuten trekker politikerne jo inn kjøpekraft hele tiden ved å øke prisene på mat, energi osv, og å trekke inn ytterligere kjøpekraft ved å øke renta, vil bare gjøre vondt verre. Politikerne kunne redusere inflasjonen så og si over natta ved å redusere prisene på energi, og dette kan de gjøre på mange måter, f eks ved å fjerne moms og andre avgifter på energi. Men politikerne vil ikke. Politikerne VIL at vi nordmenn skal sulte i hjel og fryse i hjel på grunn av skyhøye energipriser. Men dette har nordmenn veldig vanskelig for å forstå. 6
amit Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 23 hours ago, MissWoodville said: Jeg leser og hører ikke om annet enn at strømprisene her tillands vil gå i taket, og at regjeringen ikke vil hjelpe folk her i landet. Men samtidig så leser jeg jo og at i Europa har folk det mye verre og dyrere, og derfor ønsker at Norge skal selge mer gass/strøm. Men dette vil ikke Norge? Og vi sitter med mest penger. Så hvordan kan vi sitte her og si at vi sliter sånn her i Norge, når vi egentlig har det bedre økonomisk enn de andre i Europa? Dette er jo veldig selvmotsigende. Regner med jeg sikkert har gått glipp av noe vesentlig og blir dømt nord og ned, men takker hvis noen gidder å forklare det for meg👍 Nå har det seg slik at Norge allerede sender gigantiske mengder med energi til Europa gjennom vår eksport av olje og gass, og energieksport gjenom strøm er bare en mikroskopisk del av dette. (Såvidt jeg har klart å finne ut, så eksporterer Norge ca 2000 twh [terrawatt-timer] med olje og gass til Europa, mens vi bare eksporterer ca 15 twh med strøm). Europas strømbehov er enda mye større enn dette, ca 4 000 twh. Så strømeksporten utgjør bare en mikroskopisk del av Norges totale energieksport, og en enda mindre del av Europas strømbehov. Strømeksporten betyr lite eller ingen ting for Europa, men den gjør at norske energipriseser går gjennom taket. Så begrunnelsen for strømeksporten er solidaritet med Europa, og ingenting annet. Støre har låst tenna sammen og forbanna seg på at når europeere fryser i hjel og sulter i hjel, så skal ta meg faen nordmenn sulte i hjel og fryse i hjel også. 5
Gjest Adobyen Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 amit skrev (1 time siden): ”Renta stiger fordi folk bruker for mye penger og derfor vil de redusere kjøpekraften vår.” Politikerne påstår at inflasjonen er etterspørselsdrevet (dvs drevet av at folk bruker for mye penger), men også dette er løgn. Inflasjonen øker ikke fordi folk bruker for mye penger. Inflasjonen øker fordi prisen på energi øker, og dette er utelukkende politikerskapt. Dessuten trekker politikerne jo inn kjøpekraft hele tiden ved å øke prisene på mat, energi osv, og å trekke inn ytterligere kjøpekraft ved å øke renta, vil bare gjøre vondt verre. Politikerne kunne redusere inflasjonen så og si over natta ved å redusere prisene på energi, og dette kan de gjøre på mange måter, f eks ved å fjerne moms og andre avgifter på energi. Men politikerne vil ikke. Politikerne VIL at vi nordmenn skal sulte i hjel og fryse i hjel på grunn av skyhøye energipriser. Men dette har nordmenn veldig vanskelig for å forstå. Helt enig med deg. Disse bortforklaringene er så idiotiske at det er helt utrolig ☹️
Bag Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 1 hour ago, amit said: Nå har det seg slik at Norge allerede sender gigantiske mengder med energi til Europa gjennom vår eksport av olje og gass, og energieksport gjenom strøm er bare en mikroskopisk del av dette. (Såvidt jeg har klart å finne ut, så eksporterer Norge ca 2000 twh [terrawatt-timer] med olje og gass til Europa, mens vi bare eksporterer ca 15 twh med strøm). Europas strømbehov er enda mye større enn dette, ca 4 000 twh. Så strømeksporten utgjør bare en mikroskopisk del av Norges totale energieksport, og en enda mindre del av Europas strømbehov. Strømeksporten betyr lite eller ingen ting for Europa, men den gjør at norske energipriseser går gjennom taket. Så begrunnelsen for strømeksporten er solidaritet med Europa, og ingenting annet. Støre har låst tenna sammen og forbanna seg på at når europeere fryser i hjel og sulter i hjel, så skal ta meg faen nordmenn sulte i hjel og fryse i hjel også. Å påstå at det finnes norske politikere som ønker at nordmenn skal sulte eller fryse i hjel, er en påstand som ikke bidrar til noe konstruktiv debatt.
MIapernille Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 MissWoodville skrev (På 31.8.2022 den 9.30): Jeg leser og hører ikke om annet enn at strømprisene her tillands vil gå i taket, og at regjeringen ikke vil hjelpe folk her i landet. Men samtidig så leser jeg jo og at i Europa har folk det mye verre og dyrere, og derfor ønsker at Norge skal selge mer gass/strøm. Men dette vil ikke Norge? Og vi sitter med mest penger. Så hvordan kan vi sitte her og si at vi sliter sånn her i Norge, når vi egentlig har det bedre økonomisk enn de andre i Europa? Dette er jo veldig selvmotsigende. Regner med jeg sikkert har gått glipp av noe vesentlig og blir dømt nord og ned, men takker hvis noen gidder å forklare det for meg👍 Det er en viss geografisk forskjell her. Vi som bor langt nord trenger strøm til oppvarming i mye større grad enn mange andre europeiske land. Og som andre har nevnt før meg, er det ikke mannen i gata som tjener på dette, det er staten, og staten igjen lar mannen i gata betale dyrt. Selv med støtteordninger betaler vi som bor i deler av norge med dyr strøm mye mer enn det koster å produsere. Dette er ikke greit. 3
Illuminatum Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 amit skrev (På 31.8.2022 den 11.01): En liten korreksjon her: Det er ikke strømmen som staten tjener så mye på (staten kommer til å eksportere ca 15 twh [terrawatttimer] strøm i 2022, som er en bagatell for EU, som bruker ca 4 000 twh i året, men likevel nok til at de norske strømprisene går i taket). Når jeg skrev at staten kommer til å tjene 5 000 milliarder kroner ekstra fram til 2025, så er det på olje og gass. Er vel ikke helt riktig korreksjonen. Stat og kommuner får fulle EU priser på strømmen men det er ikke innbyggere i EU som betaler dette men nordmenn. 1
velociraptor Skrevet 3. september 2022 #19 Skrevet 3. september 2022 Bag skrev (På 1.9.2022 den 10.15): Å påstå at det finnes norske politikere som ønker at nordmenn skal sulte eller fryse i hjel, er en påstand som ikke bidrar til noe konstruktiv debatt. Det er faktisk vanskelig å se andre grunner til at de ønsker å ha dette systemet. De makthavende politikerene er enten stokk dumme eller onde, det er jo de eneste to alternativene. 2
amit Skrevet 3. september 2022 #20 Skrevet 3. september 2022 Det nyeste sjekketrikset i Tyskland. Kommer til å virke bra i Norge til vinteren også. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå