AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg har fått innvilget samtale på sykehuset, forhåpentligvis med jordmor vi hadde med oss. Dette pga ganske traumatisk fødsel som kunne endt dårlig.. Noen andre som har fått det som har lyst til å dele litt om hva dere snakket om? Og om du synes dette hjalp dere til å gå videre etter traumet? Anonymkode: de8ca...df8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde dette med jordmoren som hadde fulgt oss. Men det var ved avreise (lå 6 dager på sykehuset pga komplikasjoner) så vi hadde rukket å få tenkt litt. Jeg synes det hjalp til en viss grad, hun var verdens beste jordmor og hadde masse omsorg og forståelse. Men det var overlegen som var problemet, og som ikke innrømmet at han tok noen kjipe unødvendige valg. Så jeg fikk mest hjelp i terapi hos psykolog for å bearbeide traumene i etterkant. Men det var absolutt godt å snakke ut med jordmor ☺️ Anonymkode: 67308...00d 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde setefødsel der baby ble stresset på vei ut og trengte pustehjelp de første minuttene. (Alt gikk bra og hun hentet seg inn veldig fint og fikk bli med på barsel i stedet for nyfødtintensiv ❤.) Det er alltid lege som forløser ved setefødsel og hun kom både innom på barsel, og fikk tilbud om samtale noen måneder senere når det var litt mer på avstand. Jeg syns det var nyttig - vi gikk gjennom epikrisen og jeg forsto mye mer av hva som faktisk hadde skjedd og hvorfor de vurderte som de gjorde på ulike tidspunkt, osv. Noen ting som opplevdes dramatisk i minnet mitt var helt uproblematisk medisinsk sett, og samtidig var hun også klar på (dette nevnte hun på barsel også) at de burde klippet meg tidligere. (Nå kom hodet tilslutt mens de gjorde seg klar til å klippe.) Jeg fikk klarhet i ting, jeg fikk stilt spørsmål, og jeg fikk et annet perspektiv som hjalp meg å få ting på avstand og legge opplevelsen bak meg. Nå vil jeg ikke karakterisere fødselen som et traume, men det hjalp uansett å få bearbeidet den. Håper det hjelper deg også! Anonymkode: 1538a...bdb 2
Ulrikke Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Min samtale varte i to minutter dagen etter fødsel. Jeg var fortsatt ganske sliten og hadde ikke rukket å sortere hva jeg kanskje følte jeg burde snakke om. Fikk ikke tilbud om noe mer, og hadde ikke vett til å be om mer heller. Hvis du føler du ikke blir "ferdig" i dag, så spør om muligheten for å få en ny time dersom det dukker opp mer! Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det, men jeg var rett og slett så fjern og sliten at det ikke streifet meg at jeg faktisk kunne kreve det.... Håper det går bra med dere! 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde det med første, og nei det hjalp ikke siden jordmor ikke så noe galt, ingen problemer og mente alt hadde gått helt etter boka til tross for at barnet måtte flys til et annet sykehus osv.. Det som hjalp meg var å bearbeide mie egne føleler rundt fødselen hos egen psykolog for min del. Anonymkode: 62568...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde samtale før neste fødsel. Ikke med jordmoren som var med på den første fødselen, men med en annen jordmor. Hun var klar på at alle burde ha en samtale etter fødselen. Og det gjorde meg veldig, veldig godt. Vi pratet mye om hva som skjedde, hva jeg var redd for nå ved neste fødsel, hvordan man kunne gjøre ting annerledes, osv. Hun skrev fødebrev for meg, hvor hun spesifiserte de tiltakene som skulle være annerledes. Det var utrolig godt å få prate om det. Så anbefales på det varmeste. Anonymkode: d9a5d...667
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Ulrikke skrev (1 minutt siden): Min samtale varte i to minutter dagen etter fødsel. Jeg var fortsatt ganske sliten og hadde ikke rukket å sortere hva jeg kanskje følte jeg burde snakke om. Fikk ikke tilbud om noe mer, og hadde ikke vett til å be om mer heller. Hvis du føler du ikke blir "ferdig" i dag, så spør om muligheten for å få en ny time dersom det dukker opp mer! Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det, men jeg var rett og slett så fjern og sliten at det ikke streifet meg at jeg faktisk kunne kreve det.... Håper det går bra med dere! Sånn var det etter min første også, og etter den andre bare så hun litt dumt på meg da hun skrev meg ut som i "trenger du det da?" Det er som regel anbefalt med en samtale både når man drar, men også etter noen uker, når man har fått bearbeidet ting litt og fått samlet seg litt. Anonymkode: d9a5d...667
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Ulrikke skrev (1 time siden): Min samtale varte i to minutter dagen etter fødsel. Jeg var fortsatt ganske sliten og hadde ikke rukket å sortere hva jeg kanskje følte jeg burde snakke om. Fikk ikke tilbud om noe mer, og hadde ikke vett til å be om mer heller. Hvis du føler du ikke blir "ferdig" i dag, så spør om muligheten for å få en ny time dersom det dukker opp mer! Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det, men jeg var rett og slett så fjern og sliten at det ikke streifet meg at jeg faktisk kunne kreve det.... Håper det går bra med dere! Jeg bad om samtale med jordmor som var med på fødselen men fikk det ikke. Virka ikke å være noe de prioriterte. Anonymkode: e6f48...9de
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Ulrikke skrev (9 timer siden): Min samtale varte i to minutter dagen etter fødsel. Jeg var fortsatt ganske sliten og hadde ikke rukket å sortere hva jeg kanskje følte jeg burde snakke om. Fikk ikke tilbud om noe mer, og hadde ikke vett til å be om mer heller. Hvis du føler du ikke blir "ferdig" i dag, så spør om muligheten for å få en ny time dersom det dukker opp mer! Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det, men jeg var rett og slett så fjern og sliten at det ikke streifet meg at jeg faktisk kunne kreve det.... Håper det går bra med dere! Takk❤️ Jeg hadde også samtale før utskrivning. Men følte hun bare gikk igjennom det som stod i partogrammet. Noe jeg hadde fått med meg. Var absolutt ikke det samme og fikk ikke bearbeidet noe. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde det med første, og nei det hjalp ikke siden jordmor ikke så noe galt, ingen problemer og mente alt hadde gått helt etter boka til tross for at barnet måtte flys til et annet sykehus osv.. Det som hjalp meg var å bearbeide mie egne føleler rundt fødselen hos egen psykolog for min del. Anonymkode: 62568...cc4 Ååå det høres ut som en skikkelig vond opplevelse 💔 Spesielt at ho ikke ville innrømme noe galt. Heldigvis så hadde vi en grei opplevelse med tanke på de som jobber der. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde samtale før neste fødsel. Ikke med jordmoren som var med på den første fødselen, men med en annen jordmor. Hun var klar på at alle burde ha en samtale etter fødselen. Og det gjorde meg veldig, veldig godt. Vi pratet mye om hva som skjedde, hva jeg var redd for nå ved neste fødsel, hvordan man kunne gjøre ting annerledes, osv. Hun skrev fødebrev for meg, hvor hun spesifiserte de tiltakene som skulle være annerledes. Det var utrolig godt å få prate om det. Så anbefales på det varmeste. Anonymkode: d9a5d...667 Så bra det hjalp deg 😍 Her blir nok dette siste fødsel, men det ble en så vond opplevelse at jeg sliter med å få den ut av hodet. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sånn var det etter min første også, og etter den andre bare så hun litt dumt på meg da hun skrev meg ut som i "trenger du det da?" Det er som regel anbefalt med en samtale både når man drar, men også etter noen uker, når man har fått bearbeidet ting litt og fått samlet seg litt. Anonymkode: d9a5d...667 Æsj så kjipt. Føler de på barsel er så vandt til dette at de glemmer at det er masse følelser rundt dette. Alt ble veldig klinisk der, og at de ikke helt hadde fått med seg hva jeg hadde vært igjennom. Takk for at dere deler❤️ Anonymkode: de8ca...df8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Jeg fikk det men de dysset ned ting, selv om jeg vakna et iskaldt sted… Sier ikke mer… Vil ikke skremme. Men den samtalen hjalp lite, da de var mer opptatt av å dysse ned enn å fortelle hva som faktisk skjedde… Anonymkode: 8afc3...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå