Gå til innhold

Hårstyling på småbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til noe jeg kan ha i håret på min halvannet år gamle sønn. Vi prøver å finne en frisør som ikke er så dyr. Vi har gått til ei noen ganger nå, men det varer så kort tid av gangen og akkurat nå er det litt tynt.. Kommer til å gi det to uker, hvis ikke drar jeg bare samme sted. 

Han har masse og tykt hår og vi har allerede klippet det 5 ganger siden fødsel i en sånn søt gutteklipp.. 

Han får ikke ha skulderlangt, så vi må klippe ofte, så noen ganger har jeg brukt litt krem og bare laget en sleik eller stylet det rett opp så han får håret bort fra ansiktet. 

Kremen varer selvsagt ikke så lenge, siden det bare er baby lotion. 

Finnes det noe barnevennlig styling krem eller noe hårgreier for gutter som får håret bort fra ansiktet? Innafor å bruke sportsbånd? 

Anonymkode: 3f3d8...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare klippe håret så han ikke får det i ansiktet? 

Kremer og hårstyling ville jeg ikke brukt på småbarn heller.. 

Sportsbånd ville jeg ikke brukt. Det synes jeg selv er ubehagelig, og en liten unge vil vel bare forskyve det/miste det så håret kommer alle veier likevel?

Jeg har klippet guttene mine selv. Minsten er halvannet år også, og klippet ham seinest for et par uker siden. Det er mye enklere enn å klippe hos frisør, synes jeg, siden det er mindre ting han blir distrahert av her hjemme, og man kan være Pedagogisk Ukorrekt og line opp nettbrett med Fantorangen og dyra mens man gjør det... 

Anonymkode: 6f01c...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en hårklipper og klipp han selv. Frem til sønnen min begynte siste året i barnehagen klipte vi selv hjemme.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minlillelykke skrev (17 minutter siden):

Kjøp deg en hårklipper og klipp han selv. Frem til sønnen min begynte siste året i barnehagen klipte vi selv hjemme.

Han er litt redd for den pga lyden, men det er vel kanskje det letteste? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan du ikke bare klippe håret så han ikke får det i ansiktet? 

Kremer og hårstyling ville jeg ikke brukt på småbarn heller.. 

Sportsbånd ville jeg ikke brukt. Det synes jeg selv er ubehagelig, og en liten unge vil vel bare forskyve det/miste det så håret kommer alle veier likevel?

Jeg har klippet guttene mine selv. Minsten er halvannet år også, og klippet ham seinest for et par uker siden. Det er mye enklere enn å klippe hos frisør, synes jeg, siden det er mindre ting han blir distrahert av her hjemme, og man kan være Pedagogisk Ukorrekt og line opp nettbrett med Fantorangen og dyra mens man gjør det... 

Ok da må jeg spørre. Hvordan gjør du det? Bruker du maskin eller saks eller begge deler? Hva slags frisyre gir du guttene? Jeg vil ikke ha maskinklipt over hele, men jeg er ikke så god på saks osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er litt redd for den pga lyden, men det er vel kanskje det letteste? 

Ok da må jeg spørre. Hvordan gjør du det? Bruker du maskin eller saks eller begge deler? Hva slags frisyre gir du guttene? Jeg vil ikke ha maskinklipt over hele, men jeg er ikke så god på saks osv.. 

Bruker ikke maskin. Eldsten min var livredd alt som laget lyd (som kjøkkenvifte, stavmikser, barbermaskinen til mannen, osv..) så har alltid klippet bare med saks. 

Klipper kort over hele fjøla :)

Starter som regel bak, tar en hårtust NEDOVER hodet (ikke horisontalt, da får du sånne rare hakk oppover hele hodet..), og klipper. Holder fingrene helt inntil hodet, og klipper helt inntil fingrene mine for å få det så kort som mulig. Da blir det også jevnt langt over hele hodet, siden alt da er min fingerbredde langt. Holder tusten mellom fingrene, klipper helt inntil, og på eldsten (som klarer sitte i ro i litt større grad enn halvannetåringen) klipper jeg om jeg har tid noen små klipp 90 grader inn i tusten, bare for å myke opp klippekanten litt. Gjør dette over hele hodet. Starter helt øverst i "virvelen" bak, klipper nedover bakhodet på begge kanter, går over til sidene, og så fra bakhodet og fremover. 

Det er litt kinkig rundt ørene uten maskin, men blir som regel helt greit :)

Og om det nå skulle bli helt krise, så er det ikke verre enn at det vokser ut igjen, og om man synes det er helt uakseptabelt stygt kan man dra dem med til frisøren og få dem til å rette opp. Dette har jeg aldri måttet gjøre, jeg har alltid fått veldig bra resultat (noe som sjokkerte meg selv, jeg var fullt forberedt på at ungen skulle se mildt sagt forunderlig ut etterpå første gangen jeg klippet). 

Du finner mange videoer på nettet av hårklipp med saks til gutter :) 

Så bruker vi nettbrett til å distrahere. Med minsten sitter mannen og underholder og styrer nettbrettet, mens med eldsten går det fint med bare meg. 

Bruker håndkle/malerkjortel på for å samle opp hår. 

Grer gjennom med kam for å bli kvitt småhår underveis og sjekke ståa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Bruker ikke maskin. Eldsten min var livredd alt som laget lyd (som kjøkkenvifte, stavmikser, barbermaskinen til mannen, osv..) så har alltid klippet bare med saks. 

Klipper kort over hele fjøla :)

Starter som regel bak, tar en hårtust NEDOVER hodet (ikke horisontalt, da får du sånne rare hakk oppover hele hodet..), og klipper. Holder fingrene helt inntil hodet, og klipper helt inntil fingrene mine for å få det så kort som mulig. Da blir det også jevnt langt over hele hodet, siden alt da er min fingerbredde langt. Holder tusten mellom fingrene, klipper helt inntil, og på eldsten (som klarer sitte i ro i litt større grad enn halvannetåringen) klipper jeg om jeg har tid noen små klipp 90 grader inn i tusten, bare for å myke opp klippekanten litt. Gjør dette over hele hodet. Starter helt øverst i "virvelen" bak, klipper nedover bakhodet på begge kanter, går over til sidene, og så fra bakhodet og fremover. 

Det er litt kinkig rundt ørene uten maskin, men blir som regel helt greit :)

Og om det nå skulle bli helt krise, så er det ikke verre enn at det vokser ut igjen, og om man synes det er helt uakseptabelt stygt kan man dra dem med til frisøren og få dem til å rette opp. Dette har jeg aldri måttet gjøre, jeg har alltid fått veldig bra resultat (noe som sjokkerte meg selv, jeg var fullt forberedt på at ungen skulle se mildt sagt forunderlig ut etterpå første gangen jeg klippet). 

Du finner mange videoer på nettet av hårklipp med saks til gutter :) 

Så bruker vi nettbrett til å distrahere. Med minsten sitter mannen og underholder og styrer nettbrettet, mens med eldsten går det fint med bare meg. 

Bruker håndkle/malerkjortel på for å samle opp hår. 

Grer gjennom med kam for å bli kvitt småhår underveis og sjekke ståa. 

Takk for godt tips 😍 får egentlig bare prøve meg frem 😅 er bare å dra til frisør etterpå om det blir for gærnt. Heldigvis vokser det fort ut. 

Han kan fint avledes med tv, så blir nok en ok løsning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trenger tips til noe jeg kan ha i håret på min halvannet år gamle sønn. Vi prøver å finne en frisør som ikke er så dyr. Vi har gått til ei noen ganger nå, men det varer så kort tid av gangen og akkurat nå er det litt tynt.. Kommer til å gi det to uker, hvis ikke drar jeg bare samme sted. 

Han har masse og tykt hår og vi har allerede klippet det 5 ganger siden fødsel i en sånn søt gutteklipp.. 

Han får ikke ha skulderlangt, så vi må klippe ofte, så noen ganger har jeg brukt litt krem og bare laget en sleik eller stylet det rett opp så han får håret bort fra ansiktet. 

Kremen varer selvsagt ikke så lenge, siden det bare er baby lotion. 

Finnes det noe barnevennlig styling krem eller noe hårgreier for gutter som får håret bort fra ansiktet? Innafor å bruke sportsbånd? 

klippemaskin? 

Du bruker da ikke hårprodukter på et barn, er du ikke riktig klok???

Anonymkode: 978bc...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

klippemaskin? 

Du bruker da ikke hårprodukter på et barn, er du ikke riktig klok???

Anonymkode: 978bc...e58

Kødder du med meg? Baby sjampo fra neutral eller anglamark er det jeg vanligvis bruker, eller litt spenol for å få vrået bort fra ansiktet. Finnes en rekke produkter til barn, kanskje noen for håret og 😊 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn brukte av og til sånne tynne hårbånd som fotballspillere bruker for å få luggen vekk. Håret hans vokste så fort og var veldig vanskelig å klippe selv. Hjemme hendte det han folk en hårklemme/lus i håret, men ute tok vi litt vann/lotion i sleiken osv. Og klipte han selv, men da så han ofte skamklipt ut🙈 Skikkelig stritt, tykt hår som vokste ekstremt fort. 

Anonymkode: a83b2...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på hårklipp

Vår gutt er på samme alder, men vil helst unngå kort "gutteklipp" som må klippes hele tiden, vil heller han skal få ha det litt halvlangt (har veldig søtt bølgete/krøllete hår). Men hva man egentlig med luggen? 🙈 Nå har vi klipt luggen en gang så han ikke får hår i øynene, men det ble jo hockeysveis 😆

Anonymkode: dc0e5...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klipp barnet ditt med elektrisk hårklipper.

Jeg synes smågutter som er maskinklipt ser ut som om de kommer rett fra konsentrasjonsleir.

Forstår ikke at noen foreldre synes det er fint å rake av alt håret.

Anonymkode: 89650...05e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La vær å style håret til så små barn er du snill. 😂

Anonymkode: 1a9a1...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke klipp barnet ditt med elektrisk hårklipper.

Jeg synes smågutter som er maskinklipt ser ut som om de kommer rett fra konsentrasjonsleir.

Forstår ikke at noen foreldre synes det er fint å rake av alt håret.

Anonymkode: 89650...05e

Jeg er enig der, aldri i livet om jeg skal gi ham en all over maskin klipp. Derimot synes jeg det kan være greit sånn i kantene og heller bruke saks på toppen. Hittil har vi bare brukt saks, bortsett fra første klippen pga kultur.. Når det blir gjort med saks er det superfint 😊

AnonymBruker skrev (1 time siden):

La vær å style håret til så små barn er du snill. 😂

Anonymkode: 1a9a1...5ba

Han får det i øynene.. Selvom det er søtt, klør han når luggen kommer i øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken hårtype er det snakk om? Fint, kraftig, glatt, bølgete, krøllet...? 

Min gutt var sen til å få hår (+1 år) men når det endelig kom var det kraftig og bølgete hår som hadde sin egen vilje vil jeg si. Uansett hvordan man klippet det så var det alltid en tott som skulle stikke motsatt vei enn alle de andre. Så det ble etterhvert til at vi bare pjuske-klippet det hjemme fordi "pjusket med autonom tott" var absolutt eneste hårstil det håret ville medvirke til. 

Anonymkode: 6beb3...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken hårtype er det snakk om? Fint, kraftig, glatt, bølgete, krøllet...? 

Min gutt var sen til å få hår (+1 år) men når det endelig kom var det kraftig og bølgete hår som hadde sin egen vilje vil jeg si. Uansett hvordan man klippet det så var det alltid en tott som skulle stikke motsatt vei enn alle de andre. Så det ble etterhvert til at vi bare pjuske-klippet det hjemme fordi "pjusket med autonom tott" var absolutt eneste hårstil det håret ville medvirke til. 

Det er kraftig, rett noen steder og litt søte krøller bak og så er det litt fall på toppen. Luggen legger seg ned i ansiktet, så den er det ikke bare å dytte til siden, den er sterk 😅 

Og spenolen hjelper liksom ikke helt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kraftig, rett noen steder og litt søte krøller bak og så er det litt fall på toppen. Luggen legger seg ned i ansiktet, så den er det ikke bare å dytte til siden, den er sterk 😅 

Og spenolen hjelper liksom ikke helt... 

Kanskje man kan ta luggen i en liten strikk sammen med litt av håret rett bak pannen og tvinge det bakover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...