AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Og hvis dere ikke hadde blitt syke av jobben/annet: Ville dere hatt den samme jobben i dag? Anonymkode: 25b5a...415
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Trodde man kunne ta en annen jobb hvis man ikke kunne fortsette i den man har. Er det slik at man bare går rett over på ufør, altså? Anonymkode: 63fe7...509 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg ble ufør på grunn av sykdom som på ingen måte er relatert til jobben jeg hadde. Jeg likte jobben min godt, og ville hatt samme type jobb idag hvis jeg hadde hatt mulighet til det. Anonymkode: 93aa2...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trodde man kunne ta en annen jobb hvis man ikke kunne fortsette i den man har. Er det slik at man bare går rett over på ufør, altså? Anonymkode: 63fe7...509 Man blir ufør hvis man ikke har inntektsevne. Kan man ta en annen jobb blir man ikke ufør, nei. Anonymkode: d0240...626 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Pga jobben, hadde ikke arbeidstid. Dårlig ledelse, dårlig miljø, dårlige kollegaer også. Etter 20år i dette så klarte jeg ikke mer, hadde flere kollapser underveis. Mye mobbing på jobb. Utviklet alvorlig PTSD av dette. I dag helt ødelagt, kommet meg litt. Kan aldri stole på et menneske igjen. Anonymkode: b78cc...c42 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man blir ufør hvis man ikke har inntektsevne. Kan man ta en annen jobb blir man ikke ufør, nei. Anonymkode: d0240...626 Ikke alle passer inn i arbeidslivet, husk på det. I dag er jo arbeidslivet helt ødelagt av sosial dumping. Anonymkode: b78cc...c42 2
Nusket Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde man kunne ta en annen jobb hvis man ikke kunne fortsette i den man har. Er det slik at man bare går rett over på ufør, altså? Anonymkode: 63fe7...509 Nå kan man bli ufør som følge av jobben, uten at det betyr at man kan ha annen jobb. F.eks kan man ha hatt arbeidsulykke, blitt eksponert for giftstoffer, f.eks. Og nei, å bli ufør er en mangeårig prosess med utredninger og utprøvinger via NAV. Er man syk pga arbeidsmiljø eller yrke i seg selv, så vil omskolering/bytte yrke være prioritert. Men for de som har vedvarende og vesentlig svekket helsetilstand, så blir det ufør. 2
Gjest Adobyen Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Nusket skrev (2 minutter siden): Nå kan man bli ufør som følge av jobben, uten at det betyr at man kan ha annen jobb. F.eks kan man ha hatt arbeidsulykke, blitt eksponert for giftstoffer, f.eks. Og nei, å bli ufør er en mangeårig prosess med utredninger og utprøvinger via NAV. Er man syk pga arbeidsmiljø eller yrke i seg selv, så vil omskolering/bytte yrke være prioritert. Men for de som har vedvarende og vesentlig svekket helsetilstand, så blir det ufør. Nettopp. Løsemiddelskadet plastindustriarbeider her 😕
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Pga jobben, hadde ikke arbeidstid. Dårlig ledelse, dårlig miljø, dårlige kollegaer også. Etter 20år i dette så klarte jeg ikke mer, hadde flere kollapser underveis. Mye mobbing på jobb. Utviklet alvorlig PTSD av dette. I dag helt ødelagt, kommet meg litt. Kan aldri stole på et menneske igjen. Anonymkode: b78cc...c42 Det er trist å høre, men hvorfor ble du i denne jobben i 20 år?? Anonymkode: 0ded5...2fe 2
Rucula Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er trist å høre, men hvorfor ble du i denne jobben i 20 år?? Anonymkode: 0ded5...2fe Det lurer jeg og på! Hvorfor ikke ta ansvar for egen situasjon 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Jobbet på kontor med hektisk hverdag. Hadde da jobbet i 30 år på forskjellige plasser. Ble akutt syk og fikk hele livet snudd på hodet. Trodde jeg skulle bli frisk og jobba aktiv med det. Det skjedde ikke. Ble ikke automatisk ufør. Måtte gjennom AAP, forskjellige tiltak før det sa aldeles stopp. Etter 1 år som sykmeldt og 6 år på AAP sa legen nok er nok, Nav var enig. Det var et slag i fjeset og ikke kunne jobbe mer. Har fått flere tillegg problemer pga jeg stressa sånn med og bli frisk, istedet gikk det andre veien. Anonymkode: b0d9e...3a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er trist å høre, men hvorfor ble du i denne jobben i 20 år?? Anonymkode: 0ded5...2fe Var fanget, man blir vandt å bli behandlet dårlig. Må jo også ha penger, var ikke mulig for meg å få noe annet. Ingen utdannelse, det hadde jeg heller ikke klart å gjennomføre. Det er ikke bare å bytte en jobb. Var også familie som jobbet der, som ødelagde meg. Jeg godtok for mye. Nå må jeg fokusere på kun meg selv, bygge meg opp igjen til å kunne leve et OK liv. Sover bare 2-3t hver natt pga traumene. Våkner av mareritt hver natt. Anonymkode: b78cc...c42 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Var fanget, man blir vandt å bli behandlet dårlig. Må jo også ha penger, var ikke mulig for meg å få noe annet. Ingen utdannelse, det hadde jeg heller ikke klart å gjennomføre. Det er ikke bare å bytte en jobb. Var også familie som jobbet der, som ødelagde meg. Jeg godtok for mye. Nå må jeg fokusere på kun meg selv, bygge meg opp igjen til å kunne leve et OK liv. Sover bare 2-3t hver natt pga traumene. Våkner av mareritt hver natt. Anonymkode: b78cc...c42 Det hadde sannsynligvis hjulpet å jobbet litt i en vanlig bedrfit. Det er gjort mye forskning på psykisk helse og jobb. Å ligge hjemme å tenke hjelper nok ikke Anonymkode: 910ab...189 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det hadde sannsynligvis hjulpet å jobbet litt i en vanlig bedrfit. Det er gjort mye forskning på psykisk helse og jobb. Å ligge hjemme å tenke hjelper nok ikke Anonymkode: 910ab...189 🙈 Snakk om dømme andre. Om du leser hva andre har skrevet i tråden er det en lang prosess å bli ufør, og det er ikke noe man velger eller ønsker. Anonymkode: 3485a...136 1
Brunello Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man blir ufør hvis man ikke har inntektsevne. Kan man ta en annen jobb blir man ikke ufør, nei. Anonymkode: d0240...626 Det er en sannhet med modifikasjoner. I Norge er ganske mange eldre arbeidstakere blitt ufør i stedet for arbeidsledig. Gjelder spesielt der det er lite jobber og større arbeidsplasser er lagt ned. Endret 31. august 2022 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Renhold. Vært syk fra jeg var barn og ble enda verre med årene, dessverre påført meg to sykdommer til pga jobben. Anonymkode: a4d28...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det hadde sannsynligvis hjulpet å jobbet litt i en vanlig bedrfit. Det er gjort mye forskning på psykisk helse og jobb. Å ligge hjemme å tenke hjelper nok ikke Anonymkode: 910ab...189 Min erfaring er at man dessverre fort blir utnyttet hvis man har psykisk lidelser og er i jobb. Anonymkode: a4d28...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Min erfaring er at man dessverre fort blir utnyttet hvis man har psykisk lidelser og er i jobb. Anonymkode: a4d28...c3a Jeg hadde jo ikke, men ble jo ødelagt systematisk i årevis. Er nok ikke alene om å oppleve dette. Det skrives mye om mobbing på skole, men i arbeidslivet er det minst like stort problem. Å ta ansvar for seg selv er en ting, men man er avhengig av penger. Er ikke bare å få en ny jobb, utdanning eller ikke. Anonymkode: b78cc...c42
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 Ei på jobben min er på vei til å bli ufør. Hun har hatt kontorjobb det meste i livet, men sliter med kronisk ryggsmerter. Anonymkode: aa208...86b
Mardina Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 (endret) Jeg var i diverse arbeidstreninger i et par år, før jeg ble ufør. Siste faste jobben min måtte jeg slutte i og det var vel i 2016 eller 2017. Det var p.g.a nedskjæringer. Da jobbet jeg på asylmottak og hadde ansvaret for resepsjonen. Jeg ELSKET jobben min og ble svært lei meg når jeg måtte slutte 😟 Jeg kunne nok gjort mye for å få den jobben igjen. Jeg følte meg velkommen der fra dag 1 og de inkluderte meg med en gang. Verdens beste arbeidsplass , med verdens beste kollegaer. Etter det slet jeg med å få jobb igjen, og jeg tror mye av grunnen er at jeg har hull i CV'n og lite arbeidserfaring. Så NAV sendte på noe sånn psykomotorisk opplegg (tror det het det i hvert fall) hvor konklusjonen ble at jeg mest sannsynlig ikke vil fungere i 100% fast jobb. Ønsker ikke å gå inn på detaljer på det. Har nå vært ufør i litt over 1 år. Gikk på AAP i et par mnd. Uføresøknaden ble behandlet/innvilget på ca 1 1/2 mnd. Endret 31. august 2022 av Mardina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå