Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns dette er så rart. Jeg pleier å spise ca hver 3-4 time da jeg blir så raskt sulten igjen, jeg kaller det ulvehunger. 

Hvis det går mer en 3-4 timer før jeg får spise så blir jeg skikkelig dårlig. Magen svir for den rumler sånn, jeg blir svimmel og helt fjern i hodet, klarer såvidt å svare folk og jeg blir helt utmattet i hele kroppen og klumsete, snubler i ting og jeg kan nesten se full ut. Jeg har sjekket meg for diabetes hos fastlegen og det slo ikke ut på det, så jeg lurer fælt på hva dette er for noe.

Jeg spiser sunt og får i meg nok proteiner, men dette skjer uansett hva og hvor mye jeg spiser. Av og til klarer jeg ikke å sove pga dette og jeg må alltid ta med meg mat hvis jeg skal en plass jeg vet jeg skal være en stund. Hver morgen våkner jeg opp og det føles som om jeg ikke har spist på flere dager, er så sinnsykt slitsomt.

Anonymkode: 537b6...2f6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at du spiser sunt og nok mat, men ikke hva du spiser. Kanskje det ikke er rett mat for din kropp. Det høres ut som blodsukkeret ditt svinger veldig i stedet for å være jevnt med en rolig synkende kurve noen timer etter mat. Jeg tenker du kanskje må forandre hva du spiser.

Anonymkode: f9603...48b

• Liker 3
Skrevet

Her er det noe galt.

HVA spiser du? Er mange typer proteinkilder. Overdriver du mengde?

Anonymkode: 8e765...f9f

Skrevet

I tillegg til å si noe om hva du spiser kan du kanskje også si noe om mengden du spiser? Hvis du for eksempel spiser ett egg og en skive grovt brød med ost til frokost får du i teorien i deg godt med mat men det er ikke sikkert det er god nok mat for din forbrenning osv.. Kanskje du trenger en skål havregrøt kokt i helmelk med kanel, frukt og egg for eksempel..  

Anonymkode: 7a6de...3a8

Skrevet

Du må spise mer fett og proteiner, og mindre karbohydrater. Ikke spis så mye sukkerholdige ting, det får blodsukkeret ditt til å svinge og derfor blir du svimmel og dårlig. Spis egg, kjøtt, ost, rømme, osv. Altså ting som inneholder mer fett er viktig. 

Anonymkode: 0ef6b...748

• Liker 3
Skrevet

Sånn er samboeren også. Han spiser det samme som meg, men han er nødt til å spise lite og ofte, mens jeg klarer meg fint med to måltider om dagen. Han spiser mye mindre enn meg til måltidene vi spiser sammen, for han blir så fort mett, men så er han nødt til å fylle på med ting innimellom, ellers går blodsukkeret i kjelleren og han blir skikkelig dårlig. 

Det er ikke noe galt med ham, noen bare er sånn. 

Anonymkode: 5af89...7dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn er samboeren også. Han spiser det samme som meg, men han er nødt til å spise lite og ofte, mens jeg klarer meg fint med to måltider om dagen. Han spiser mye mindre enn meg til måltidene vi spiser sammen, for han blir så fort mett, men så er han nødt til å fylle på med ting innimellom, ellers går blodsukkeret i kjelleren og han blir skikkelig dårlig. 

Det er ikke noe galt med ham, noen bare er sånn. 

Anonymkode: 5af89...7dd

iflg Marit Kolbys bok kan det være verd å prøve det motsatte for å holde blodsukkeret stabilt. Dvs istedet for mange små måltider. ta heller og prøv få måltider med litt lang tid mellom.

Anonymkode: 459eb...6f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

iflg Marit Kolbys bok kan det være verd å prøve det motsatte for å holde blodsukkeret stabilt. Dvs istedet for mange små måltider. ta heller og prøv få måltider med litt lang tid mellom.

Glemte det viktigste: Jeg var sånn før. Ble det jeg kalte "svimmelsulten". Nå følger jeg rådene til Kolby om å droppe mellommåltider, og prøve å ha lang nattfaste. I tillegg spiser jeg moderat lavkarbo. Er aldri svimmelsulten lenger.

• Liker 1
Skrevet

Sikkert måltidene som blir for små og næringsfattige. Hatt problemet selv. Pleide å spise 6-7 ganger i døgnet, men fungerte ikke bra for meg. Du kan sikkert prøve å spise litt større måltider, kanskje med noenlunde lik hyppighet, men for eksempel i en mer konsentrert periode av døgnet. Kveldstimene er sikkert de letteste å droppe maten på.

Anonymkode: 75f57...c2f

Skrevet

Dette er første gang jeg ser noen beskrive min sultfølelse. Jeg kunne beskrevet det på akkurat samme måte, bortsett fra at hos meg kommer det langt raskere enn etter 3-4 timer. Det er veldig slitsomt og ødelegger store deler av livet mitt. Og det har ingenting med blodsukker å gjøre. Blodsukkeret mitt er jevnt og helt perfekt.  

Anonymkode: 48337...6b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har hatt det sånn siden jeg fikk stoffskifteforstyrrelser, og det justerer seg ikke med endringer i kosthold (har prøvd). 

Har testet blodsukker osv, alt er helt normalt. 

Mellommåltider spiser jeg ikke i den forstand, men jeg må spise hver 3-4.time.

Gjør jeg ikke det responderer kroppen med symptomer på føling, og de gangene jeg har måttet vente mer enn 4 timer får jeg sterke symptomer som varer resten av dagen - blir sengeliggende og dårlig 🤷‍♀️

Type lavkarboaktig (og veldig raske karbs) forverrer det veldig for meg, jeg må ha sakte karbohydrater som en del av måltidene. Via grovt/mellomgrovt korn eller grønnsak etc. 

Det mest «krise» å gjøre er å spise søt hvetebakst. En sjokolade kan gå for en kort stund uten at jeg blir dårlig, men hvetebakst får jeg følingsymptomer av om det spises når jeg egentlig trenger et måltid. 

Aner ikke hvorfor, men det ble altså sånn når jeg fikk stoffskifteforstyrrelser. Og det bedrer seg ikke med stabiliserte verdier via medisin. 

Det mest stabiliserende for meg er havregryn og banan. 

Endret av DundreMilfin
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis man blir så dårlig av mat, og har utelukket alle sykdommer (fks lavt blodtrykk, diabetes, stoffskifteproblemer, hjerteproblemer osv), og du vet du ille føler deg uvel sv medisinbivrilninger, så kan du jo prøve å spise sjeldnere.  Gjør kroppen en tjeneste. Det er ganske enegrtiltevende å konstant fordøye mat 

Anonymkode: 5dfc8...44f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns dette er så rart. Jeg pleier å spise ca hver 3-4 time da jeg blir så raskt sulten igjen, jeg kaller det ulvehunger. 

Hvis det går mer en 3-4 timer før jeg får spise så blir jeg skikkelig dårlig. Magen svir for den rumler sånn, jeg blir svimmel og helt fjern i hodet, klarer såvidt å svare folk og jeg blir helt utmattet i hele kroppen og klumsete, snubler i ting og jeg kan nesten se full ut. Jeg har sjekket meg for diabetes hos fastlegen og det slo ikke ut på det, så jeg lurer fælt på hva dette er for noe.

Jeg spiser sunt og får i meg nok proteiner, men dette skjer uansett hva og hvor mye jeg spiser. Av og til klarer jeg ikke å sove pga dette og jeg må alltid ta med meg mat hvis jeg skal en plass jeg vet jeg skal være en stund. Hver morgen våkner jeg opp og det føles som om jeg ikke har spist på flere dager, er så sinnsykt slitsomt.

Anonymkode: 537b6...2f6

Jeg forstår ikke helt hva du spør etter

Anonymkode: a046f...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...