Gå til innhold

Er det vits å trene styrke når man går ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest en del om vektnedgang og styrketrening ser det ut som at det ikke er mulig å bygge muskler samtidig som man mister fett.

Kall meg gjerne overflatisk, men ønsker å trene styrke for å bli fastere i fisken. Skal ned ca. 10 kg. Er det best å fokusere på vektnedgangen først for så å begynne med styrke? Heller fokusere på kardio? :)

Anonymkode: 928d1...2f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje vanskelig å bygge muskler samtidig som man går ned i vekt, men om du ikke trener styrke vil du også tære på dine musklene du allerede har.

Tren styrke, gjerne 4 ganger i uken mens du går ned i vekt. Det er kun en fordel, og ingen ulemper med det!

Anonymkode: 83f90...5b7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i hovedsak trent styrke og gått ned i vekt samtidig, vektnedgangen blir litt annerledes. Jeg ser ut som jeg har gått ned mye mer enn jeg har, fordi muskler veier mer enn fett, men tar mye mindre plass.

Jeg løfter tunge vekter, fullkroppsprogram. Jeg har to dager pause mellom styrkeøktene, og kondisjon innimellom når jeg føler for det, jeg går veldig mye i hverdagen generelt. Jeg  kjører 12/3/30 på kondisjon. På tredemølle, incline 12, hastighet 3 i 30 minutter.

Jeg ville aldri gått for vektnedgang uten å trent styrke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gått ned 10-12 kg siste 4 månedene. Har trent styrke 3-4 ganger uken og løpt 2 g uken. Ser allerede stor forskjell på kroppen.

Har fokus på å miste fett, ikke muskler, og riktig og nok mat. Mye protein, frukt og grønt. Teller ikke kalorier, men har plan for måltidene slik at jeg ikke går på en knekk.

Anonymkode: 0dec3...e3c

• Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig viktig å trene styrke når man går ned i vekt. 

Ja, det er sant at man ikke bygger noe særlig muskler av å ligge i kaloriunderskudd. Er man ganske nybegynner, kan man lettere legge på seg muskler også i underskudd, men de fleste må ligge i overskudd for å klare å bygge noe særlig. 

MEN: når du ligger i kaloriunderskudd, vil kroppen faktisk forbrenne musklene dine. Det er derfor ekstremt viktig å trene styrke for å begrense muskeltap. Om man trener styrke, vil ikke kroppen bruke av musklene til forbrenning på samme måte. 

Anonymkode: 6537e...8d0

• Liker 1
Skrevet

Det aller viktigste er å gjøre det som passer for deg og som gjør at du kan fortsette. Om det blir for vanskelig å både trene styrke og fokusere på et sunt kosthold, så legger du til side noe for en periode. Kjenn på ditt eget overskudd. Men ut i fra andre kommentarer her er det nok i hvertfall ikke noe du skal være bekymret for å gjøre, heller tvert imot 😊

Anonymkode: 4a196...541

Skrevet

Jeg startet vektnedgang først med kostholdsendringer.Gikk ned 10-11 kg og begynte med styrketrening samtidig som kcal underskudd.Bygde bra med muskler selv om jeg gikk ned i vekt.

Bilde er tatt med 6-8 mnd mellomrom😊

Lykke til.Alt går hvis man virkelig vil😄

130BB6B1-D00F-46B0-8F15-501CB75208FF.jpeg

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...