Gå til innhold

Lønner det seg å ha litt lån i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en netto formue på 6 mill. skal kjøpe bolig for de midlene, men bør jeg kjøpe litt dyrere og ta opp lån? Man slipper jo da formueskatt og bolig er jo vanligvis en investering. 

Anonymkode: 1a41b...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønner seg mht formueskatt, men den er jo ganske lav sammenlignet med renter.. dessuten vil jo bunnfradraget spise opp mye.

Anonymkode: 7db48...3fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en netto formue på 6 mill. skal kjøpe bolig for de midlene, men bør jeg kjøpe litt dyrere og ta opp lån? Man slipper jo da formueskatt og bolig er jo vanligvis en investering. 

Lån for å unnslippe skatt i seg selv er ikke en lønnsomt i de fleste tenkelige scenarioer. Spesielt ikke når pengene står i bolig, da ligningsverdien av primærbolig er såpass lav. Men som du skriver: dersom du setter pengene i en dyrere bolig som igjen gir inntekter gjennom utleie og/eller verdiøkning over tid er det jo smart.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bunnfradraget er vel på om lag 1,7 for enslige, og en bolig til 6 vil ha en ligningsverdi på 1,5. Formuen din er uansett under grensen.

Anonymkode: 11467...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bunnfradraget er vel på om lag 1,7 for enslige, og en bolig til 6 vil ha en ligningsverdi på 1,5. Formuen din er uansett under grensen.

Anonymkode: 11467...204

Skrev litt lite opplysninger, er gift og lignes med mannen som gjør at vi kommer over.

Skrevet

å ha gjeld om man ikke må ha gjeld er aldri en god invistering... 

Anonymkode: bc162...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

å ha gjeld om man ikke må ha gjeld er aldri en god invistering... 

Anonymkode: bc162...31b

Joda, det er lønnsomt om avkastningen på det en investerer i er større enn kostnaden for lånet.

Skrevet

Det kommer litt an på.

Gjeld vil vel bare lønne seg hvis det gjør at du kan kjøpe en bolig som vil stige mer i verdi enn en rimeligere bolig, og stigningen vil være høyere enn renten på lånet. Evt. hvis det gjør at du kan kjøpe en bolig med utleiedel.

Nå er jo rentene på vei opp, det vil også sannsynligvis gjøre at boligmarkedet kjølner litt? 

Jeg tenker at i tidene vi står foran nå, vil det lønne seg mer og mer med lite lån. Tiden der «lån nesten er gratis» føler jeg er forbi.

Anonymkode: 025e7...667

Skrevet

Boligen ligger i Oslo er er verdt en del milioner, men man har jo uanset tingen garanti for videre prisvekst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...