GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Beste leder Russland har hatt noen gang i mine øyne. Hadde de hatt en slik leder idag hadde vi ikke vært i denne situasjonen vi er i idag. Jeg husker han som et friskt positivt pust inn den russiske politikken. 8 1
Kjetil E Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 GrønnNellik68 skrev (11 timer siden): Beste leder Russland har hatt noen gang i mine øyne. Hadde de hatt en slik leder idag hadde vi ikke vært i denne situasjonen vi er i idag. Jeg husker han som et friskt positivt pust inn den russiske politikken. Kommer til å savne han. Muligens den viktigste statslederen etter 2VK. Men litt pirk han var ikke leder for Russland men derimot for Sovjetunionen. 1
GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2022 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2022 Kjetil E skrev (2 timer siden): Kommer til å savne han. Muligens den viktigste statslederen etter 2VK. Men litt pirk han var ikke leder for Russland men derimot for Sovjetunionen. Tåler den pirken for jeg var usikker... ha ha ha... 2
Anugita Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Veldig trist, men han var jo en gammel ensom mann på slutten. Blir hyllet i vesten, men ble slaktet i Russland, der han fikk skylden for Sovjetunionens fall. Husker han som en "gammel snill bestefar" som også virket litt skummel... Når jeg ser bilder av han nå, var han jo faktisk ikke SÅ gammel, tror ikke han var mer enn 60 når unionen falt. 1
Woah0 Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Veldig trist. Han var Sosial Demokrat senere i livet. Utrolig kjipt at Russerene valgte nasjonalisme. En helt etter min mening som ga verden håp på fred. Og føler det lever enda selv med konflikter 4 2
Snok1 Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 (endret) GrønnNellik68 skrev (På 31.8.2022 den 5.46): Beste leder Russland har hatt noen gang i mine øyne. Hadde de hatt en slik leder idag hadde vi ikke vært i denne situasjonen vi er i idag. Jeg husker han som et friskt positivt pust inn den russiske politikken. Han var leder av Sojetunionen, ikke Russland. Han endret verden til et bedre sted og gjorde det mulig å ta ut en fredsdividende som vi har levd på til i dag. I tillegg er nesten hele Europa i dag demokratisk som et resultat av demokratiskredet han startet sammen med Ronald Reagan. Endret 1. september 2022 av Snok1 2
Boetica Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 Woah0 skrev (22 timer siden): Veldig trist. Han var Sosial Demokrat senere i livet. Utrolig kjipt at Russerene valgte nasjonalisme. En helt etter min mening som ga verden håp på fred. Og føler det lever enda selv med konflikter Hvor ser du håp? Jeg er alvorlig bekymret, jeg. Nasjonalisme og høyreekstremisme over alt. Klimaet går rett vest og det vil føre til enda sterkere spenninger. USA, trenger vel ikke si mer der.
Caniggia Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Gorbatsjov fikk et langt liv, og var en av det tjuende århundrets viktigste statsmenn. Han så for seg en gradvis overgang til demokratisk sosialisme, og ønsket å gjennomføre dette innenfor rammen av det gamle Sovjetunionen. Så kom dessverre den grenseløse fylliken Jeltsin. Han introduserte gangsterkapitalisme istedenfor sosialdemokrati, og delte ut statens/folkets ressurser til et lite knippe oligarker og kjeltringer. Jeltsins skakkjøring av politikken og økonomien var med å bane veien for autokraten Putin. Jeg tipper Gorbatsjov syntes det var ok å reise nå. 3 2
Drizzt Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 GrønnNellik68 skrev (På 31.8.2022 den 5.46): Beste leder Russland har hatt noen gang i mine øyne. Hadde de hatt en slik leder idag hadde vi ikke vært i denne situasjonen vi er i idag. Jeg husker han som et friskt positivt pust inn den russiske politikken. Jeg vet ikke om han var den beste lederen i russisk historie, men han er absolutt lederen Russland trenger i dag. Han ville dyttet landet i riktig retning. 2
FunnyBoy123 Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Uten tvil den beste lederen russerne har hatt. Han var én av de viktige som stoppet den kalde krigen. Folkehelt var han også. 2
Gjest Adobyen Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 I dag sa tidligere korrespondent Steinfeldt at verden har hatt 3 store: Winston Churchill, Willy Brandt og Gorbatsjov. Enig 👍
NordicViking Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Jeg husker da han var på besøk i USA, og han fikk stoppet limmoen i gatene i Washington DC og gikk ut og hilste på folk. Secret Service gikk med nervene på høykant, men det gikk helt greit. Folk i gatene jublet og ville hilse på Gorbatsjov. (Link) 1 2
Ichiko Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 (endret) Покойся с миром, миша (Hvil i fred, Misja) Endret 1. september 2022 av Ichiko 2
Snok1 Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Adobyen skrev (2 timer siden): I dag sa tidligere korrespondent Steinfeldt at verden har hatt 3 store: Winston Churchill, Willy Brandt og Gorbatsjov. Enig 👍 Jeg ville tatt med Nelson Mandela og kanskje Franklin D Roosewelt, men ellers en god sammenligning. Helt enig dersom vi ser kun Europa. 1 1
Woah0 Skrevet 3. september 2022 #16 Skrevet 3. september 2022 Adobyen skrev (På 1.9.2022 den 21.31): I dag sa tidligere korrespondent Steinfeldt at verden har hatt 3 store: Winston Churchill, Willy Brandt og Gorbatsjov. Enig 👍 Mmm Winston Churchill er... litt omdiskutert. God forsvarsminister under andreverdenskrig. Men han var også den fyren som styrtet Irans Demokrati med M16 agenter og ved hjelp av CIA for å installere en Shah som var mer vennlig til vesten. Utifra paranoia at Iranerne ville nasjonalisere oljen og selge det til Soviet Unionen. Uansett er sikkert ikke noe sjokk at Iranere hater vesten av den grunn pga det i historien Så jeg vil ikke si fantastisk. Bare nødvendig og greit når de vant krigen mot Hitler 2
Gjest Acer Skrevet 3. september 2022 #17 Skrevet 3. september 2022 (endret) Garbatsjov vil bli mest husket,og skal ha mye av æren for Berlinmurens fall, og han fekk fredsprisen for å ha oppløst den kalde krigen mellom øst, og vest. Han innførte en rekke reformer med sikte på en tilnermingen av å demokratisere Russland. Garbatsjov vil bli husket at mange vestlige ledere, og var påtalefot med de fleste, og klare motsettninger til morderen Putin. Det forundrer meg at ingen ledere har sett ondskapen i Putin, og noen alarmklokker har ringt hos noen vestlige ledere tidligere. Endret 3. september 2022 av Skybe
Antiviruset Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 (endret) FunnyBoy123 skrev (På 1.9.2022 den 20.38): Uten tvil den beste lederen russerne har hatt. Han var én av de viktige som stoppet den kalde krigen. Folkehelt var han også. Den beste lederen russerne har hatt ? Ja men det sier jo ikke noe som helst. Gorbatsjov var alt for naiv! Han skulle ha tatt makten og gradvis gått over til demokrati. Det gjorde han ikke, og det falt sammen som et korthus. Og da var mafiaen der med en gang og tok makten. Først Jelsin så Putin som lå å vaket i sivet. Så ja kanskje den beste lederen Russland/ Sovjet har hatt, men den listen ligger under bunn nivå. Med noen av de verste diktatorene verden har sett. Før dette var det Tsar styre som ikke var veldig mye bedre. Endret 4. september 2022 av Antiviruset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå