Huldra:) Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Hei Vi skal ha nye kjøkken-/kokkekniver. Vil heller legge litt i dem enn å måtte kjøpe nye om kort tid igjen. Er det noen som har tips til hva som er bra? Jeg og sambo har ulike hender, så kanskje vi må ha to sett Neida, håper å slippe det....
Gjest Piper Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 Jeg har victorinox kniver. God å holde i, og vledig gode knivblad http://www.dng-norge.no/documents/Kniver-Victorinox0105.pdf
Arkana Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Vi har også Victorinox, veldig fornøyd med dem.
Fakse Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Slenger meg på her. Victorinox er "the one and only" i sin prisklasse. Skal man få noe som er bedre må man MYE opp i pris.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Victorinox eller Duka Kobe (begge har vært testvinnere og begge har jeg god erfaring med). Det som er viktig uansett hva du kjøper, er at du oghså kjøper slipestål og kvesser knivene dine regelmessig.
Gjest gjesta Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Jeg har ikke victorinox selv, men ønsker meg sånne kniver. Svigermor fikk sånn stor victorinox-knivblokk med alt man trenger til jul for noen år siden, og hun skryter av dem titt og ofte
Huldra:) Skrevet 25. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2005 Ojoj, takk for svar.. Dere var jo ganske enige Sambo blir sikkert glad. Han vil ikke ha stålhåndtak på knivene. Er det noen av dere som har erfaringer med Global? Er Victorinox-knivene litt tyngre enn dem? Sambo synes nemlig Global-knivene ble for lette... (vanskelig sambo )
sixx Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 Vi har Lion Sabatier. Her er en test av kokkekniver.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 vi har global, og er strålende fornøyde med dem! vi liker designet godt og, et stort pluss (og litt av grunnen til at vi kjøpte dem ). men de har jo stålhåndtak da, spørs om samboeren din vil ha det da? gå og kjenn på forskjellige kniver, hvordan de ligger i hånda. kjedelig å kjøpe f.eks en globalkniv til nærmere tusen kr og komme hjem og finne ut at den ikke lå godt. dere med victorinox: er det med trehåndtak dere har?
Fakse Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 dere med victorinox: er det med trehåndtak dere har? ← Jeg har kokkekniv, filiteringskniv og brødkniv med trehåndta, samt en liten grønnsakkniv med plastskaft.
hilli Skrevet 25. november 2005 #11 Skrevet 25. november 2005 Jeg har en Victorinox med trehåndtak som er veldig fin og god. Global er også kjempegode kniver, men jeg liker bedre utseendet til Victorinox. Sabatierkniver er litt tyngre enn Victorinox tror jeg, ihvertfall den jeg har prøvd, bladet er tykkere og det liker ikke jeg personlig, men kvaliteten er god.
Arkana Skrevet 25. november 2005 #12 Skrevet 25. november 2005 dere med victorinox: er det med trehåndtak dere har? ← Ja, jeg har med trehåndtak.
Pasha Skrevet 25. november 2005 #13 Skrevet 25. november 2005 bare pass på å tørk godt av skaftet på trehåndtaket etter bruk/vask hvis ikke kan det begynne å stinke.. har hatt et par kunder som har kalget på det og IKKE putt de i oppvaskmaskinen Ellers så får du en veldig fin kniv til en fin penge dersom du velger vixtorinox
Fakse Skrevet 25. november 2005 #14 Skrevet 25. november 2005 bare pass på å tørk godt av skaftet på trehåndtaket etter bruk/vask hvis ikke kan det begynne å stinke.. har hatt et par kunder som har kalget på det og IKKE putt de i oppvaskmaskinen Ellers så får du en veldig fin kniv til en fin penge dersom du velger vixtorinox ← Selvfølgelig putter jeg ikke knivene mine i oppvaskmaskinen, hva tar du meg for? De gode knivene vasker vi for hånd med en gang de har vært brukt her i huset. Alltid i varmt rennende vann, de ligger aldri i oppvaskkummen. De tørkes deretter øyeblikkelig med en tørr kopphåndduk, og henges på en magnetisk knivlist sånn at eventuelle rester av fukt i skaftet har god anledning til å fordampe. Jeg prøver å slipe knivene hver gang de er brukt, men det hender jeg forsømmer meg. Har truet leieboerene med at om mine fine kniver havner i oppvaskmaskinen så blir det leieboerfilet til middag .
Pasha Skrevet 26. november 2005 #15 Skrevet 26. november 2005 Selvfølgelig putter jeg ikke knivene mine i oppvaskmaskinen, hva tar du meg for? De gode knivene vasker vi for hånd med en gang de har vært brukt her i huset. Alltid i varmt rennende vann, de ligger aldri i oppvaskkummen. De tørkes deretter øyeblikkelig med en tørr kopphåndduk, og henges på en magnetisk knivlist sånn at eventuelle rester av fukt i skaftet har god anledning til å fordampe. Jeg prøver å slipe knivene hver gang de er brukt, men det hender jeg forsømmer meg. Har truet leieboerene med at om mine fine kniver havner i oppvaskmaskinen så blir det leieboerfilet til middag . ← Tenkte ikke på deg vet du Men på alle de dumme kundene som gjør det.,,eller lar de ligge vått og deretter kommer til oss å klager på vond lukt av kniven.. (skaftene er satt inn med et soppdrepende middel eller noe sånt.. og derfor kan de begynne å lukte) Du ser ut til å ha full kontroll på hvordan du skal behandle knivene dine i allefall "tommel opp smiley"
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2005 #16 Skrevet 26. november 2005 Vi har også Victorinox, veldig fornøyd med dem. ← ditto
sixx Skrevet 26. november 2005 #17 Skrevet 26. november 2005 Men på alle de dumme kundene som gjør det.,,eller lar de ligge vått og deretter kommer til oss å klager på vond lukt av kniven.. (skaftene er satt inn med et soppdrepende middel eller noe sånt.. og derfor kan de begynne å lukte) Men hvordan skal vi dumme kundene vite dette, hvis de intelligente butikkansatte ikke forteller oss det? :klø:
Pasha Skrevet 26. november 2005 #18 Skrevet 26. november 2005 (endret) Kunden spør: Kan jeg putte den i oppvaksmaskinen Ansatt: Nei, det bør du ikke gjøre. Er verken bra for treverket eller for kniven som kan bli skadet og bli fortere sløv ..så kommer kunden tilbake å klager fordi knvien lukter pga av at den har ligget våt eller blitt vasket i maskin Dessuten trudde jeg det var allement kjent at treverk ikke går bra i oppvaskmaskin jeg.... :klø: Men klart... man bør jo alltids innfomere kunden om hva han bør gjøre og ikke bør gjøre.. ..problemet er bare dersom det er en ekstrahjelp som hjelper kunden og ikke vet bedre selv... (selv om vi fast ansatte prøver å lære dem det) Endret 26. november 2005 av IdaH
sixx Skrevet 26. november 2005 #19 Skrevet 26. november 2005 Men klart... man bør jo alltids innfomere kunden om hva han bør gjøre og ikke bør gjøre..Nettopp...og dette syndes det mye mot. Hvordan skal jeg som kunde vite at jeg skal spørre om de kan puttes i oppvaskmaskin? Jeg kjøpte våre hos Jernia ( )...ingen der sa et pip om noe. Jeg puttet mine i maskinen før bruk. Etter vask reagerte jeg på noe (husker ikke hva det var). Jeg trodde det var noe tuskeri med knivene og ringte Bastian....han som svarte, fikk "hjerteinfarkt" når han hørte det. Jeg visste heller ikke at jeg skal henge knivene med stålet nedover. Jeg klarer ikke å lukte meg til sånne ting jeg. ..problemet er bare dersom det er en ekstrahjelp som hjelper kunden og ikke vet bedre selv... (selv om vi fast ansatte prøver å lære dem det) ← Finnes det andre ansatte?
sixx Skrevet 26. november 2005 #20 Skrevet 26. november 2005 Dessuten trudde jeg det var allement kjent at treverk ikke går bra i oppvaskmaskin jeg.... Jamen...er sånne svarte håndtak treverk? Hilsen dum kunde Forresten så synes jeg det er tullete å finne opp noe som ikke kan vaskes i maskin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå