Gå til innhold

Er det vanlig å ikke puste like bra gjennom nese som gjennom munnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger her å skal sove, men lukker jeg igjen munnen så får jeg kanskje bare 50% luft inn nesa som jeg fikk i munnen så å puste gjennom nesa går jo ikke. Tror det varierer litt, at det noen gang går ann å ha munnen igjen og andre ikke. Men hva er normalt? 

Og jeg har snøte meg og ikke snørr i nesa. 

Anonymkode: cc37e...64f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har hovne nesemuslinger?

Anonymkode: 0634d...85b

Skrevet (endret)

Nå er jeg kanskje noe 'mediyoga forstyrret' 😅 etter å ha gått på dette i et  år, der en kun bruker nesepust, meeeeeen, det er så utrolig mye mer som skjer igjennom nesepust i hele kroppen og sentralnervesystemet enn ved å puste igjennom munnen.. Jeg tar meg den frihet til å lime inn noe fra mediyoga, der også spm ditt blir besvart.. Selv er jeg blitt veldig bevist på å puste igjennom nesen, spesielt om morningen, i stressa situasjoner og når jeg legger meg, men det er en øvingssak tror jeg for det faller ikke naturlig i og med at det kan oppleves som du sier; noe tyngre enn ved munnpusting. Overfladisk og grunn pust som f.eks ved hyperventilering skjer så og si alltid med munnpusting mens den tyngre, og dypere "puste med magen" pusten skjer ved nesepusting.

1837938515_Screenshot_20220830-235716_SamsungInternet.thumb.jpg.7ccfda62b15ebf187c7820f3e8ee28d5.jpg 1243748302_Screenshot_20220830-235729_SamsungInternet.thumb.jpg.75f37f5be88c655db16f0005982cf4ec.jpg

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Munnen er mye større enn neseborene dine, så du får rett og slett mer luft inn når du puster med munnen... Det er derfor man gjerne putser med munnen når man trener hardt og blir skikkelig anpusten. 

Anonymkode: d706c...d02

Skrevet

Jeg har nesa full av polypper og puster mye bedre gjennom munnen. Har gått med polypper (uoppdaget) siden jeg var barn og visste ikke at jeg pustet så dårlig gjennom nesa før den ene løsnet og datt ut av neseboret når jeg snøt meg (🤮). Har du fått en lege til å titte oppi der?

Anonymkode: 11063...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...