AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Hjernen min henger ikke med. Det startet for fem år siden. Jeg slet med å finne ord. Jeg slet med å få frem setninger. I tillegg glemte jeg hva jeg skal si midt i en setning. Dette har bare blitt værre de siste fem årene. Jeg er nå 40 år. Er dette vanlig? Jeg har nevnt det for legen men hun sier det ikke er noe å bekymre seg over. Jeg er veldig redd fordi jeg merker at hjernen ikke henger med i tankene på en måte. Det er sånn når jeg skriver også men det er mye værre å prate enn å skrive. Jeg er skremt og redd om det er noe alvorlig galt med meg. Er det vanlig at hjernen blir sånn ved 40 års alderen? Anonymkode: 061bb...28e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Nei. Har du tatt blodprøver? Be om utredning for dette. Anonymkode: 6beb2...855
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Har du mye stress i livet ditt? Er du deprimert, har angst eller lignende? Det kan i så fall være forklaringer på at hjernen ikke henger med. Jeg hadde det selv i mange år, og jeg var yngre enn deg. Når jeg fikk orden på livet, begynte hjernen å fungere bedre og bedre også. Om det ikke er noen åpenbare grunner til denne negative utviklingen, så ville jeg nok konsultert med en annen lege også. Har du mulighet til å oppsøke en privatpraktiserende for eksempel? Anonymkode: fcb42...510 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Jo det var også før de siste fem årene. Men det har bare blitt værre og værre og nedgangen var værst de siste fem årene. De siste fem årene har det blitt veldig plagsomt for meg. Jeg snakker minst mulig pga. at hjernen min ikke henger med. Jeg ser også at folk ser på meg med ett spørrende uttrykk mot meg. Jeg sliter psykisk og er veldig stressa og urolig. Men påvirker dette hjernen? Er det farlig at hjernen har blitt sånn? Kan det være hjernesvulst? Anonymkode: 061bb...28e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Å slite mentalt og være mye stresset utgjør en stor jobb for hjernen. Derfor bruker den mer energi på dette enn andre ting, som å opprettholde hukommelse og konsentrasjon. Jeg sliter med det samme, og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Pass på å få nok søvn, jobb med ulike avspenningsteknikker og avslappningsøvelser og spis sunt, og regelmessig. Sørg for at du får nok av viktige vitaminer. Dersom det likevel fortsetter slik det har tar du kontakt med legen din igjen eller oppsøker en annen. Anonymkode: 5c685...6ae 2 1
umAxa Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 On 8/31/2022 at 12:07 AM, AnonymBruker said: Jo det var også før de siste fem årene. Men det har bare blitt værre og værre og nedgangen var værst de siste fem årene. De siste fem årene har det blitt veldig plagsomt for meg. Jeg snakker minst mulig pga. at hjernen min ikke henger med. Jeg ser også at folk ser på meg med ett spørrende uttrykk mot meg. Jeg sliter psykisk og er veldig stressa og urolig. Men påvirker dette hjernen? Er det farlig at hjernen har blitt sånn? Kan det være hjernesvulst? Anonymkode: 061bb...28e Hvis det hjelper å betrygge deg, så kan du undersøke for svulst. Uansett så skader det ikke å gi grobunn for at hjernen har det godt. Evnen til å lære, huske og forstå kommer med brain plasticity, som florer som barn og må opprettholdes som voksen. Det gjøres med å være fysisk aktiv noen timer hver dag og ikke minst bruke hjernen til noe produktivt og utfordrende og nok søvn. Om man "tror på" at man er det man spiser, så kan du bytte kostholdet til mettet fett, fremfor umettet fett. Og videre også supplimentere med vitam D3, K2 og Lions Mane tilskudd som øker nerve vekst.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 0.07): Jo det var også før de siste fem årene. Men det har bare blitt værre og værre og nedgangen var værst de siste fem årene. De siste fem årene har det blitt veldig plagsomt for meg. Jeg snakker minst mulig pga. at hjernen min ikke henger med. Jeg ser også at folk ser på meg med ett spørrende uttrykk mot meg. Jeg sliter psykisk og er veldig stressa og urolig. Men påvirker dette hjernen? Er det farlig at hjernen har blitt sånn? Kan det være hjernesvulst? Anonymkode: 061bb...28e Å slite psykisk, være stresset og urolig kan gi kognitive problemer. Og det bedres når du får orden på det andre som plager deg og får nok hvile. Du bør iallefall ikke tenke for mye på det, for da blir det gjerne en selvforsterkende effekt der økte bekymringer gir økte symptomer som igjen fører til enda mer bekymringer. Dropp alkohol, koffein og mye sukker. Gå tur i skogen. Forsøk å ha det nokså rent og ryddig rundt deg. Og få hjelp til det psykiske. God bedring! Anonymkode: d7daf...c61 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå