Gå til innhold

Uføreforsikring med ADHD diagnose.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk avslag på søknad om uføreforsikring fra if. Mulig de tilbyr sykeforsikring, men jeg tenker det er mest aktuelt med nevnte forsikring. Har noen erfaring med selskap som ikke gir avslag fordi man har en adhd?

Ja, statistisk er det større sjanse for mentale helseutfordringer, overvekt, ulykker, rus osv..

Har profesjonsutdanning, fikk diagnosen i voksen alder, oppsøker ikke særlig spenningssøkende aktiviteter foruten om debatter på KG, og jeg har aldri vært med i alvorlig ulykke eller forårsaket ulykke selv. Jeg ruser meg ikke, er ikke overvektig og har kun vært sykemeldt 1 gang i yrkeskarrieren min. Jeg har ingen andre sykdommer eller diagnoser. 

Jeg har ikke lyst til å bli uføre, men synes at denne forsikringen er en trygghet å ha u bakhånd, med så mye studiegjeld og bolig lån som jeg har. 

Anonymkode: 98181...c8a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spurt ADHD norge om tips. Har selv ADHD og har hørt det kan være vanskelig med forsikringer men visst ikke dette, og synes alle dette her er urettferdig. 

ADHD veit nok mye om rettigheter og sånt og kan forhåpentligvis hjelper deg! 

Anonymkode: 9bd53...bad

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD har du mest sannsynligvis hatt hele livet, og da gir det ikke mening å tegne en uføreforsikring etter du har fått diagnosen. 

Forsikringen må ha blitt tegnet før du ble syk. Da det er en sikkerhet, i tilfelle du blir utsatt for en ulykke eller sykdom. 

Anonymkode: 1fb1a...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ADHD har du mest sannsynligvis hatt hele livet, og da gir det ikke mening å tegne en uføreforsikring etter du har fått diagnosen. 

Forsikringen må ha blitt tegnet før du ble syk. Da det er en sikkerhet, i tilfelle du blir utsatt for en ulykke eller sykdom. 

Greia er jo ikke at ADHD er "sykdommen" du ikke kan jobbe av nødvendigvis. Du kan jo jobbe som alle andre men du får derimot ikke forsikring dersom noe annet skulle skje deg kun fordi du har diagnosen!

Anonymkode: 9bd53...bad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er IF dersom man ikke har fått diagnosen ennå, dekker de uførhet som kan knyttes på en eller annen måte til f. Eks adhd da? Klarer ikke se om de reserverer seg mot det 🙈 lurer på å tegne Barneforsikring der og har en sterk mistanke om at ene sønnen min kan ha adhd

Anonymkode: db53e...62c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du ikke får uføreforsikring når du har ADHD, det kunne jeg sagt deg før du søkte. Du kommer heller ikke til å få det hos noe annet forsikringsselskap, andre får opp at du har fått avslag hos IF.

Anonymkode: 39718...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har studert i 6 år, er snart spesialist og vil ha en lønn som er ganske mye mer enn det den gjennomsnittlige nordmann tjener. Hvis jeg blir uventet syk og ikke kan jobbe over en lengre periode, vil jo det ruinere meg økonomisk. Forstår at jeg ikke vil få økonomisk dekke for noe som handler om adhd, men livet kan jo skje, og da ønsker jeg meg et sikkerhetsnett. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Klart du ikke får uføreforsikring når du har ADHD, det kunne jeg sagt deg før du søkte. Du kommer heller ikke til å få det hos noe annet forsikringsselskap, andre får opp at du har fått avslag hos IF.

Anonymkode: 39718...c12

Synd jeg ikke spurte deg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er IF dersom man ikke har fått diagnosen ennå, dekker de uførhet som kan knyttes på en eller annen måte til f. Eks adhd da? Klarer ikke se om de reserverer seg mot det 🙈 lurer på å tegne Barneforsikring der og har en sterk mistanke om at ene sønnen min kan ha adhd

Godt spørsmål. Forsøk å søke, også venter du til karantene tiden er over med å utrede, hvis vanskene hans blusser opp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs litt på hva forsikringer dekker. Ikke alle dekker psykiske lidelser f.eks.

Anonymkode: 4b81d...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD gir, på gruppenivå, så klart forhøyet risiko for uførhet at et tilbud om uføreforsikring trolig vil være latterlig dyrt og fullt av forbehold.

Sjekk muligheter for gruppelivsforsikring gjennom fagforening og vurder å holde deg i offentlig jobb hvor enten KLP eller Statens pensjonskasse vil supplere noe av inntektsbortfall om du blir ufør. Eventuelt spar penger for den eventualiteten.

Anonymkode: 401a8...2ec

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har studert i 6 år, er snart spesialist og vil ha en lønn som er ganske mye mer enn det den gjennomsnittlige nordmann tjener. Hvis jeg blir uventet syk og ikke kan jobbe over en lengre periode, vil jo det ruinere meg økonomisk. Forstår at jeg ikke vil få økonomisk dekke for noe som handler om adhd, men livet kan jo skje, og da ønsker jeg meg et sikkerhetsnett. 

Tror din beste sjanse er en god kollektiv forsikringsordning gjennom arbeidsgiver. Det hadde jeg, fikk 2års karantenetid for uførhet pga kjent sykdom men dekning for alt annet. Og holdt meg frisk i mer enn to år før jeg plutselig trengte forsikringen.

Anonymkode: 87770...f23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og folk sier der er så smart og viktig med en diagnose...? Dypt uenig, det koster mer enn det smaker.

Anonymkode: b339b...745

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ADHD gir, på gruppenivå, så klart forhøyet risiko for uførhet at et tilbud om uføreforsikring trolig vil være latterlig dyrt og fullt av forbehold.

Sjekk muligheter for gruppelivsforsikring gjennom fagforening og vurder å holde deg i offentlig jobb hvor enten KLP eller Statens pensjonskasse vil supplere noe av inntektsbortfall om du blir ufør. Eventuelt spar penger for den eventualiteten.

Jeg har selv en veldig bra gruppelivsforsikring gjennom jobb, så familien min vil være sikret hvis jeg dør. Men en slik forsikring hjelper deg jo ikke hvis du "bare" blir ufør?

PS. Jeg er altså ikke trådstarter.

Anonymkode: 87ebc...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

...og folk sier der er så smart og viktig med en diagnose...? Dypt uenig, det koster mer enn det smaker.

Anonymkode: b339b...745

Jeg forstår poenget ditt, men jeg har fått et enormt mye bedre liv etter at jeg fikk diagnose og medisiner. At hverdagen kan flyte så lett er fantastisk. Føler meg mer glad og har kapasiteter til å pleie vennerelasjoner og tid til fritidsaktiviteter. Jeg angrer ikke altså☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er blodig urettferdig. Har man slike diagnoser, skulle man automatisk fått slike  goder uten forsikring. Jeg skulle egwntlig hatt mye mer utbetalt, men foreldrene mine hadde ikke nødvendig forsikring på meg.

Ung ufør på minstesats. Nesten ulevelig. Asberger. Mild diagnose riktignok, men ødelegger likevel nok til at jeg ikke får jobb. Og jeg har prøvd mange ting.

Anonymkode: 64393...3a2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er blodig urettferdig. Har man slike diagnoser, skulle man automatisk fått slike  goder uten forsikring. Jeg skulle egwntlig hatt mye mer utbetalt, men foreldrene mine hadde ikke nødvendig forsikring på meg.

Ung ufør på minstesats. Nesten ulevelig. Asberger. Mild diagnose riktignok, men ødelegger likevel nok til at jeg ikke får jobb. Og jeg har prøvd mange ting.

Anonymkode: 64393...3a2

Jeg er faktisk enig! Livet kan for mange bli ganske tungt med slike diagnoser. Jeg har ikke behov for ekstra penger, men fordi jeg har mye studielån og har høy inntekt, er fallhøyden ganske dramatisk om jeg i en periode ikke kunne ha tjent det jeg tjener nå..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fikk avslag på søknad om uføreforsikring fra if. Mulig de tilbyr sykeforsikring, men jeg tenker det er mest aktuelt med nevnte forsikring. Har noen erfaring med selskap som ikke gir avslag fordi man har en adhd?

Ja, statistisk er det større sjanse for mentale helseutfordringer, overvekt, ulykker, rus osv..

Har profesjonsutdanning, fikk diagnosen i voksen alder, oppsøker ikke særlig spenningssøkende aktiviteter foruten om debatter på KG, og jeg har aldri vært med i alvorlig ulykke eller forårsaket ulykke selv. Jeg ruser meg ikke, er ikke overvektig og har kun vært sykemeldt 1 gang i yrkeskarrieren min. Jeg har ingen andre sykdommer eller diagnoser. 

Jeg har ikke lyst til å bli uføre, men synes at denne forsikringen er en trygghet å ha u bakhånd, med så mye studiegjeld og bolig lån som jeg har. 

Nå er det vel svært få mennesker som blir ufør pga adhd 😂🙈

Anonymkode: 2ffb0...328

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Undersøk nøye så du ikke får muligheten til å bare betale i årevis på noe som uansett aldri hadde gitt deg noe. 

Anonymkode: b1852...ef6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...