AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Jeg kan lovverket og kriteriene som må være oppfylt for at man kan søke om stebarnsadopsjon. Jeg vet også det er vanskelig å få gjennom til tross for at den andre forelderen ikke har foreldreansvar og godkjenner adopsjonen og at barnet selv ønsker det. har noen positive eller negative historier å dele? Hva som helst av erfaringer er interessante. Hva fikk dere til å søke om det? jeg er usikker. Barnet vil, stefar vil. Biologisk far har ikke samvær, omsorg eller foreldreansvar, men vil antagelig motsette seg det. Barna er over 12 år. De juridiske rettighetene til stefar er sikret om det skulle skje meg noe. Han får omsorg for barna om jeg skulle falle fra. Barna har kontakt med biologisk farmor/farmor som antagelig ikke vil reagere bra. De mister også en betydelig arv (men biologisk far har muligens skrevet testamenter der de uansett bare blir tildelt smuler). Jeg vet ikke om jeg orker en rettssak barna kanskje ikke vinner. Fallhøyden er så stor for de… jeg tar gjerne i mot andres erfaringer. Anonymkode: 83b3e...652
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Umiddelbart høres det ut som det kanskje er lurt å vente litt. Anonymkode: 16cc5...435
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 De må minimum få pliktdelsarv på rundt 1,5 millioner hver, så det er da ikke bare smuler. Og du vet jo ikke, kanskje har han ikke redusert ned til pliktdel. Anonymkode: 6c122...05e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Alle parter må være enige. Kan bli kronglete vei for far, for han må muligens gå til retten for å få foreldreansvar deretter motsette seg adopsjon. Han må uttale seg uansett,hvis han sier han vil gå til retten for å få foreldreansvar så blir nok adopsjonen lagt på vent Anonymkode: 8e234...a83
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor? Anonymkode: 9257a...f4e Kan være biofar ikke bryr seg om ts Anonymkode: 8e234...a83
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alle parter må være enige. Kan bli kronglete vei for far, for han må muligens gå til retten for å få foreldreansvar deretter motsette seg adopsjon. Han må uttale seg uansett,hvis han sier han vil gå til retten for å få foreldreansvar så blir nok adopsjonen lagt på vent Anonymkode: 8e234...a83 Biologisk far kan velge å ikke svare/respondere på noe av det han får tilsendt av papirer ang prosessen. vi har nettopp gått igjennom en slik prosess og fikk innvilget. Dersom biologisk far velger å forholde seg taus etter flere forsøk fra instansene, blir han oversett og saken går videre til endelig utfall. Anonymkode: baa30...ea1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Vi var i samme situasjon som dere ts og far ble forespurt om han ville signere for adopsjon men sa nei. Vi så det derfor som umulig å få til og droppet å søke. Det er litt trist at en biologisk far kan stoppe en adopsjon når han ikke har samvær, aldri har hatt samvær, ikke har foreldreansvar, har unnlatt å betale bidrag år ut og år inn når barnet er passert 12 og vil bli adoptert. Barnet mitt er nå voksent og har utdannelse og jobb med mye ansvar og sier fortsatt at hun skulle ønske hun hadde blitt adoptert. Anonymkode: 9a665...dde
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi var i samme situasjon som dere ts og far ble forespurt om han ville signere for adopsjon men sa nei. Vi så det derfor som umulig å få til og droppet å søke. Det er litt trist at en biologisk far kan stoppe en adopsjon når han ikke har samvær, aldri har hatt samvær, ikke har foreldreansvar, har unnlatt å betale bidrag år ut og år inn når barnet er passert 12 og vil bli adoptert. Barnet mitt er nå voksent og har utdannelse og jobb med mye ansvar og sier fortsatt at hun skulle ønske hun hadde blitt adoptert. Anonymkode: 9a665...dde Ja,skikkelig trist at vi ikke har mulighet til tvangsadopsjon her i landet 🙄 Anonymkode: 8e234...a83
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Biologisk far kan velge å ikke svare/respondere på noe av det han får tilsendt av papirer ang prosessen. vi har nettopp gått igjennom en slik prosess og fikk innvilget. Dersom biologisk far velger å forholde seg taus etter flere forsøk fra instansene, blir han oversett og saken går videre til endelig utfall. Anonymkode: baa30...ea1 Det er vanlig praksis hos staten at den som tier samtykker. Samme med skatteoppgjør,utleggstrekk etc Anonymkode: 8e234...a83
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi var i samme situasjon som dere ts og far ble forespurt om han ville signere for adopsjon men sa nei. Vi så det derfor som umulig å få til og droppet å søke. Det er litt trist at en biologisk far kan stoppe en adopsjon når han ikke har samvær, aldri har hatt samvær, ikke har foreldreansvar, har unnlatt å betale bidrag år ut og år inn når barnet er passert 12 og vil bli adoptert. Barnet mitt er nå voksent og har utdannelse og jobb med mye ansvar og sier fortsatt at hun skulle ønske hun hadde blitt adoptert. Anonymkode: 9a665...dde Etter fylte 18 kan barna selv velge om de ønsker å adopteres. Da trenger ikke far innblandes i det hele tatt. Anonymkode: baa30...ea1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er vanlig praksis hos staten at den som tier samtykker. Samme med skatteoppgjør,utleggstrekk etc Anonymkode: 8e234...a83 Vel, ja? Når det er forsøkt ringt, sendt brev pr post, pr digital post flere ganger (over flere måneder/år) uten en eneste respons fra biologisk, så hvorfor ikke? Så lenge etaten anser det som en fordel for barnet er det vel bare bra at barnet sikres på lik linje som de andre søsknene i hjemmet, er det ikke? Anonymkode: baa30...ea1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå