AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Har gått hardt på jenta mi den siste tiden. Hun har gjentatte ganger slengt med leppa til ei jente i klassen. (Det hører med til historien at min datter er adoptert, har adhd og endel vanskelig bagasje. Hun er veldig umoden for alderen). Etter gjentatte samtaler om hvorfor hun slenger med leppa, viser det seg at jenta har utrolig lav status og er vedtatt 'teit' og 'barnslig'. Jeg skjønner nå at hun regelrett blir mobbet. Ungene ler av henne og hun har fått div kallenavn. Min datter virker ikke å bry seg, når jeg gjentatte ganger forklarer hva hun og de andre driver med. Jeg vet ikke min arme råd. Hun virker å ha sluttet å kommentere stygt direkte til henne, men jeg savner å se litt empati for hva jenta gjennomgår. Jenta har nå fått skolevegring, og de andre ungene spekulerer og diskuterer hvorfor hun er hjemme. Noen hadde uttalt 'RIP'. Det fins ikke ord! Idag hadde foreldrene bedt om å få prate om jentas situasjon på foreldremøte. De forteller om en jente som sliter veldig. Det viser seg i prat med min datter at noen voksne har lekker til sine barn, at foreldrene har bedt om 5 min på foreldremøtet. Det hadde vært et hett samtaleemne idag, hva de skulle diskutere og hvorfor. Jeg blir helt matt! Syns det er så grusomt, det denne jenta gjennomgår og hvordan ungene legger seg opp i absolutt alt! Vet foreldrene sliter med å nå frem til skoleledelsen, jeg har mest lyst å be om et møte med skolen, selv. Dette kan jo ødelegge barnet. Anonymkode: 334e5...f31
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Ja hun kommer til å bli ødelagt for alltid. Hvis hun overlever. Anonymkode: c8c8f...d37
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har gått hardt på jenta mi den siste tiden. Hun har gjentatte ganger slengt med leppa til ei jente i klassen. (Det hører med til historien at min datter er adoptert, har adhd og endel vanskelig bagasje. Hun er veldig umoden for alderen). Etter gjentatte samtaler om hvorfor hun slenger med leppa, viser det seg at jenta har utrolig lav status og er vedtatt 'teit' og 'barnslig'. Jeg skjønner nå at hun regelrett blir mobbet. Ungene ler av henne og hun har fått div kallenavn. Min datter virker ikke å bry seg, når jeg gjentatte ganger forklarer hva hun og de andre driver med. Jeg vet ikke min arme råd. Hun virker å ha sluttet å kommentere stygt direkte til henne, men jeg savner å se litt empati for hva jenta gjennomgår. Jenta har nå fått skolevegring, og de andre ungene spekulerer og diskuterer hvorfor hun er hjemme. Noen hadde uttalt 'RIP'. Det fins ikke ord! Idag hadde foreldrene bedt om å få prate om jentas situasjon på foreldremøte. De forteller om en jente som sliter veldig. Det viser seg i prat med min datter at noen voksne har lekker til sine barn, at foreldrene har bedt om 5 min på foreldremøtet. Det hadde vært et hett samtaleemne idag, hva de skulle diskutere og hvorfor. Jeg blir helt matt! Syns det er så grusomt, det denne jenta gjennomgår og hvordan ungene legger seg opp i absolutt alt! Vet foreldrene sliter med å nå frem til skoleledelsen, jeg har mest lyst å be om et møte med skolen, selv. Dette kan jo ødelegge barnet. Anonymkode: 334e5...f31 Da hadde jeg kontaktet skolen, vært ydmyk på at du har skjønt at din datter mobber en annen jente, og at du har prøvd å løse denne situasjonen med samtaler med henne, men ikke når frem slik du ønsker. Vær først på å invitere de andre foreldrene til en samtale sammen med skolen. vis at du er åpen for kommunikasjon og er med på å legge en plan for hvordan dette kan løses. Skolen kan lage en handlingsplan og da blir det lettere både for dem og de andre foreldrene å ha lav terskel for å ta kontakt om noe blir vanskelig. Åpenhet og kommunikasjon er nøkkelen. Pluss, du blir ansett som å være proaktiv ovenfor egen datters situasjon. Anonymkode: c5d1c...02e 3 3
Mooza Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har gått hardt på jenta mi den siste tiden. Hun har gjentatte ganger slengt med leppa til ei jente i klassen. (Det hører med til historien at min datter er adoptert, har adhd og endel vanskelig bagasje. Hun er veldig umoden for alderen). Har du fått beskjed om dette fra skolen? Det er vel neppe jenta di som har fortalt deg det? Og da kan det vel virke som hun er en av hovedpersonene bak mobbingen. Det er jo dem skolen kontakter, ikke de som "henger seg på". Det er fint at du vil snakke med skoleledelsen, men helt ærlig så bør de vel kontakte barnevernet angående din datter og andre som mobber- siden dere foreldre ikke kan oppdra barna deres til empatiske mennesker. Skolen skal selvsagt gjøre sitt, men til syvende og sist er det din datter som mobber. De tar kontakt med deg. Det er ikke skoleledelsen som mobber denne jenta. Det er din unge. 1
Mooza Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 (endret) Jeg blir så forbannet av å lese dette!! Gud hjelpe meg for noen foreldre! Hvorfor lekker de dette til sine barn? Det er jo å hjelpe ungene med å mobbe denne jenta. Nå får du ta den lille psykopaten din og "riste" henne litt! Ukelønn?? Glem det. Gå ut og være med venner?? Når hun kan oppføre seg! Det må altså være klinkende klart at hun skal oppføre seg. Dere får ha en vakt på skolen. Foreldrene til de som mobber får ta seg fri og passe på drittungene sine. Det MÅ jo være konsekvenser for dette. Hva sier de andre foreldrene? Det er altså så handlingslammet hele opplegget at det er til å spy av. Jeg har sittet i FAU og kan helt ærlig bli så forbannet på hvordan skolen takler slike ting. Og da tenker jeg på hvordan de takler foreldre av mobber og mobbere! Det er INGEN konsekvenser! Hvorfor utviser de ikke jævelskapen? Det går jo ikke an som det er nå. Det er lovløse tilstander uten konsekvenser. Ungene sier RIP! Hva sier det om dem? Jeg har tatt mine barn for mobbing, og det har faan meg vært månelyst, og ei hand i nakken rett hjem til den de har plaget. Hva faan gjør du TS? Du er rystet ja. ...og du er sikkert blant de bedre. Det er jo det verste av alt. Nei. Jeg mener at vi ikke kan ha det slik i Norge. Dette gjør at den offentlige skolen har spilt ut sin rolle. Det er for mange slike tilfeller nå, samtidig som skolevegring øker, og mange ungdommer har psykiske problemer. Det koster oss for mye av dette får pågå som samfunn. Tenk om det var deres barn, eller deres arbeidsplass der dere opplevde slikt! Endret 30. august 2022 av Mooza 1
Topsi Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Mooza skrev (3 minutter siden): Gud hjelpe meg for noen foreldre! Hvorfor lekker de dette til sine barn? Det er jo å hjelpe ungene med å mobbe denne jenta. Nå får du ta den lille psykopaten din og "riste" henne litt! Ukelønn?? Glem det. Gå ut og være med venner?? Når hun kan oppføre seg! Det må altså være klinkende klart at hun skal oppføre seg. Enig! Ingen ukelønn, ingen vennebesøk før hun har bedt om unnskyldning direkte til jenta, evt rett og slett bytte skole hvis hun fortsetter. Når det er sagt, så virker det jo som at ts virkelig ønsker å gjøre noe med dette. Men det ser ut til at her øå.en være svært streng, med eget barn 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Mooza skrev (18 minutter siden): Har du fått beskjed om dette fra skolen? Det er vel neppe jenta di som har fortalt deg det? Og da kan det vel virke som hun er en av hovedpersonene bak mobbingen. Det er jo dem skolen kontakter, ikke de som "henger seg på". Det er fint at du vil snakke med skoleledelsen, men helt ærlig så bør de vel kontakte barnevernet angående din datter og andre som mobber- siden dere foreldre ikke kan oppdra barna deres til empatiske mennesker. Skolen skal selvsagt gjøre sitt, men til syvende og sist er det din datter som mobber. De tar kontakt med deg. Det er ikke skoleledelsen som mobber denne jenta. Det er din unge. Det er foreldrene til hun som blir mobbet, som informerte meg. Når jeg da går i dialog med min datter, kommer omfanget frem. Min datter har lav status selv pga umodenhet, så hun er ikke pådriver, men er likevel en av mobberne. Ts Anonymkode: 334e5...f31
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 åh som jeg hater mobbere. De mobbet meg fysisk og psykisk i nesten hele grunnskolen. jeg ble ødelagt for livet med kompleks ptsd og mye angst og depresjoner. Er ung ufør og har et helvetes liv. måtte all mobbing ta slutt, så ikke flere blir ødelagt for livet. Anonymkode: a7cd4...7ac 1 2
Mooza Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er foreldrene til hun som blir mobbet, som informerte meg. Når jeg da går i dialog med min datter, kommer omfanget frem. Min datter har lav status selv pga umodenhet, så hun er ikke pådriver, men er likevel en av mobberne. Ts Anonymkode: 334e5...f31 Skjønner.. Du sier lav status. Det er jo veldig betegnende at dette er en maktkamp der man må henge seg med for å overleve eller risikere å bli mobbet selv. Det er en maktkamp som foreldre selv er med på, fordi de er redd for at deres barn skal få dette mot seg. Jeg skjønner at det er vanskelig å ta fatt i dette for alle involverte, og jeg er lei meg for at jeg blir så sint at jeg ranter ut her til deg som trenger gode råd. Men ja. Det opprører meg hvordan det er nå, og at det er så få konsekvenser. Jeg synes det er helt grusomt det som skjer på norske skoler. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 Mooza skrev (13 minutter siden): Jeg blir så forbannet av å lese dette!! Gud hjelpe meg for noen foreldre! Hvorfor lekker de dette til sine barn? Det er jo å hjelpe ungene med å mobbe denne jenta. Nå får du ta den lille psykopaten din og "riste" henne litt! Ukelønn?? Glem det. Gå ut og være med venner?? Når hun kan oppføre seg! Det må altså være klinkende klart at hun skal oppføre seg. Dere får ha en vakt på skolen. Foreldrene til de som mobber får ta seg fri og passe på drittungene sine. Det MÅ jo være konsekvenser for dette. Hva sier de andre foreldrene? Det er altså så handlingslammet hele opplegget at det er til å spy av. Jeg har sittet i FAU og kan helt ærlig bli så forbannet på hvordan skolen takler slike ting. Og da tenker jeg på hvordan de takler foreldre av mobber og mobbere! Det er INGEN konsekvenser! Hvorfor utviser de ikke jævelskapen? Det går jo ikke an som det er nå. Det er lovløse tilstander uten konsekvenser. Ungene sier RIP! Hva sier det om dem? Jeg har tatt mine barn for mobbing, og det har faan meg vært månelyst, og ei hand i nakken rett hjem til den de har plaget. Hva faan gjør du TS? Du er rystet ja. ...og du er sikkert blant de bedre. Det er jo det verste av alt. Nei. Jeg mener at vi ikke kan ha det slik i Norge. Dette gjør at den offentlige skolen har spilt ut sin rolle. Det er for mange slike tilfeller nå, samtidig som skolevegring øker, og mange ungdommer har psykiske problemer. Det koster oss for mye av dette får pågå som samfunn. Tenk om det var deres barn, eller deres arbeidsplass der dere opplevde slikt! Enig, det er for jævlig. Jeg har truet og grått, tro meg, for å få slutt på dette her. Jeg må i møte med skolen og la dem få vite det jeg vet. Det må jobbes både hjemme og på skolen. Anonymkode: 334e5...f31 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): åh som jeg hater mobbere. De mobbet meg fysisk og psykisk i nesten hele grunnskolen. jeg ble ødelagt for livet med kompleks ptsd og mye angst og depresjoner. Er ung ufør og har et helvetes liv. måtte all mobbing ta slutt, så ikke flere blir ødelagt for livet. Anonymkode: a7cd4...7ac ❤️ Anonymkode: 1220d...1e7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Mooza skrev (3 minutter siden): Skjønner.. Du sier lav status. Det er jo veldig betegnende at dette er en maktkamp der man må henge seg med for å overleve eller risikere å bli mobbet selv. Det er en maktkamp som foreldre selv er med på, fordi de er redd for at deres barn skal få dette mot seg. Jeg skjønner at det er vanskelig å ta fatt i dette for alle involverte, og jeg er lei meg for at jeg blir så sint at jeg ranter ut her til deg som trenger gode råd. Men ja. Det opprører meg hvordan det er nå, og at det er så få konsekvenser. Jeg synes det er helt grusomt det som skjer på norske skoler. Ja det er helt tydelig at man må henge seg med for å overleve. Jeg vet at min datter og denne jenta kan ha det veldig fint sammen, og har mange ganger oppfordret til at vi kan invitere henne med på ting. Det siste året har reaksjonen vært at min datter blir SKREKKSLAGEN når jeg foreslår dette. Skjønner jo nå at det skyldes at hun selv er redd for å bli mobbet. Ts Anonymkode: 334e5...f31
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Idag hadde foreldrene bedt om å få prate om jentas situasjon på foreldremøte. De forteller om en jente som sliter veldig. Det viser seg i prat med min datter at noen voksne har lekker til sine barn, at foreldrene har bedt om 5 min på foreldremøtet. Det hadde vært et hett samtaleemne idag, hva de skulle diskutere og hvorfor. Hva sa de andre foreldrene på foreldremøtet? Hva sa læreren og hva gjorde du? Anonymkode: b950e...d18 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 Det er mye læring for jenta di dersom dere tar dette riktig - nemlig ved å ikke gi dere. God gammeldags «hva hadde du følt dersom noen sa det til deg»? Ellers sanksjoner, «undervis» om at det ikke ligger noe suksess i fremtiden (hverken yrkesmessig eller sosialt) ved å være sneversynt og ikke akseptere mangfold og ulikheter! Den som er åpen, nysgjerrig og inkluderende med andre får som oftest suksess (er bare sannheten..) Mobbing er horribelt, og endel foreldre er heeeeelt på jordet. Synd det er gått såpass langt.. er over 20 år siden meg og broren min gikk på barneskolen men husker det var en stygg mobbesak i broren min sin klasse pg foreldrene var visstnok samme da.. sikkert livredde for at noen skal utpeke dem til dårlige foreldre Anonymkode: b80ba...d12 1
Morten1 Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 Har du vurdert å byttet skole? Kanskje datteren din skjønner litt mer alvoret i det da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå