Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Kan begynne selv. Selv sier jeg adventskalender. Siden det er en kalender som går i adventen og ikke i jula.
Arkana Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender, fordi den teller ned til jul.
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender, fordi den teller ned til jul. ←
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender fordi den teller ned til jul, og fordi den begynner 1. desember og ikke når begynner når advent begynner.
Gjest Sesselja Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Julekalender. Jeg feirer ikke advent.
miss Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Sier "julekalender",men det er jo egentlig en "adventskalender "da..... Ja,ja...
tuji Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Julekalender. Jeg feirer ikke advent. ← Det er vel ingen som feirer advent, det er bare betegnelsen på ventetiden før jul. Det er riktig både å si advents- og julekalender, for det er en kalender man åpner i adventstiden, mens man venter på jul.
Malama Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender av og til, og adventskalender andre ganger. Jeg åpner den i adventstida, mens jeg venter på jol, så begge deler stemmer jo. Sier det hipp som happ jeg.
SissiB Skrevet 25. november 2005 #11 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender. Vet ikke hvorfor, har bare alltid gjordt det. Er ikke det hipp som happ da ??
Gjest Sesselja Skrevet 25. november 2005 #12 Skrevet 25. november 2005 Det er vel ingen som feirer advent, det er bare betegnelsen på ventetiden før jul. Det er riktig både å si advents- og julekalender, for det er en kalender man åpner i adventstiden, mens man venter på jul. ← Du har helt rett at man ikke feirer advent, men at man markerer det (f.eks tenne lys på søndagene i advent). Det jeg mente å si, var at advent ikke betyr noe for meg, fordi jeg ikke feirer Kristimesse eller den kristne julen. Advent er jo som kjent forkortelse for Adventus Domini, eller Herrens komme. Og siden jeg ikke er kristen og ikke feirer kristelig jul, er det ikke riktig for meg å kalle min kalender for adventskalender. Derfor sier jeg julekalender.
NIKI Skrevet 25. november 2005 #13 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier også julekalender. Men har vel egentlig ingen god begrunnelse for hvorfor jeg sier det, og ikke adventskalender....
Mysti Skrevet 25. november 2005 #14 Skrevet 25. november 2005 Sier begge deler jeg! Julekalender her og adventskalender der. :smilejente:
Gjest uri Skrevet 25. november 2005 #15 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier julekalender, fordi den teller ned til jul. ← Jeg og!
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2005 #16 Skrevet 25. november 2005 Du har helt rett at man ikke feirer advent, men at man markerer det (f.eks tenne lys på søndagene i advent). Det jeg mente å si, var at advent ikke betyr noe for meg, fordi jeg ikke feirer Kristimesse eller den kristne julen. Advent er jo som kjent forkortelse for Adventus Domini, eller Herrens komme. Og siden jeg ikke er kristen og ikke feirer kristelig jul, er det ikke riktig for meg å kalle min kalender for adventskalender. Derfor sier jeg julekalender. ← Men hvorfor har du da kalender? Bare lurer litt........
Gjest Sesselja Skrevet 25. november 2005 #17 Skrevet 25. november 2005 Men hvorfor har du da kalender? Bare lurer litt........ ← Jeg har vel kalender av samme grunn som andre, tenker jeg. Fordi det er koselig og tradisjon. Jeg kan vel telle ned til jul, selv om jeg ikke teller ned til den kristne jula? Vi feirer vintersolhverv, som er rundt den 21. desember. Og ja, julekalenderen min har bare 22 luker (eller pakker, da!).
Chans Skrevet 25. november 2005 #18 Skrevet 25. november 2005 Jeg sier "julekalender", selv om jeg foretrekker "adventskalender".
Gjest Fruktfat Skrevet 25. november 2005 #19 Skrevet 25. november 2005 jeg sier julekalender, men i år skal jeg også ha adventskalender; dvs en pakke hver advent!
pusla Skrevet 25. november 2005 #20 Skrevet 25. november 2005 Ingen dypere tanke bak, men jeg har alltid kalt det for julekalender.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå