AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Laaaang ventetid hos fastlege! Lurer på hva som feiler armen min. Har i ca 2-3 mnd hatt smerter i overarmen ved visse bevegelser. Ingen smerte når jeg ikke bruker armen. Har ingen anelse hvor dette kommer fra. Er såpass vondt å bevege den at å ta på seg klær er vondt. Men skuldra gjør ikke vondt? Tenker at frozen shoulder gjør vondt i skulder. Noen som har lignende erfaring og kan tipse om hva det kan være frem til legetimen min? Anonymkode: f75bd...b8d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Frozen shoulder gjorde at jeg mistet bevegeligheten i skulderleddet. Slet med å få på meg klær, løfte armen for å føne håret osv. Anonymkode: 4d572...586
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Legen kommer nok til å be deg gå til en terapeut, evt gi deg noe Voltaren eller lignende. Jeg hadde gått rett til fysio/manuellterapeut, osteopat eller lignende. Anonymkode: 75882...213 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Legen kommer nok til å be deg gå til en terapeut, evt gi deg noe Voltaren eller lignende. Jeg hadde gått rett til fysio/manuellterapeut, osteopat eller lignende. Anonymkode: 75882...213 Dette koster vel penger? Får jeg henvisning? Anonymkode: f75bd...b8d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Frozen shoulder gjorde at jeg mistet bevegeligheten i skulderleddet. Slet med å få på meg klær, løfte armen for å føne håret osv. Anonymkode: 4d572...586 Har ikke mistet bevegelighet. Bare vondt å ta på klær, ta armen opp eller bakover Anonymkode: f75bd...b8d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette koster vel penger? Får jeg henvisning? Anonymkode: f75bd...b8d Man trenger ikke lengre henvisning til fysio eller manuellterapeut med offentlig refusjon. Søk opp stedet du bor + fysio/manuellterapeut og driftsavtale, så skal vel kommunen ha en liste. Du tar direkte kontakt med bedriften som har driftsavtale med kommunen for å avtale time. Anonymkode: 6f946...d74 1
Ulrikke Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Da jeg hadde frozen shoulder kunne jeg ikke løfte armen høyere enn rett fram. Visse bevegelser var ekstremt vonde, men det var også stivt, sånn at bevegelsen rett og slett ikke var mulig. Det var vondt å ligge på skulderen, vondt å ligge på motsatt side fordi skulderen da "hang" litt, og selv om smertene ikke var like store i ro, så var de der til en viss grad hele tiden. Jeg brukte en stund på å få diagnosen, fikk et par kortisonsprøyter som muligens hjalp noe. Ellers sies det vel at frozen shoulder er den skulderlidelsen som ikke skal trenes frisk.... Men jeg hadde definitivt vondt i skulderen, selv om det forplantet seg nedover i armen så var jeg ikke i tvil om at det var i skulderen problemet var!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 dra til en fysioterapaut eller lignende og få diagnose og kom i gang med eventuelle øvelser. Fikk det selv som følge av hjemmekontor i koronatiden og har virkelig måttet jobbe for å få tilbake det meste av bevegeligheten. Anonymkode: 91c91...1a1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Jeg trodde jeg hadde frozen shoulder fordi jeg hadde så sterke smerter i skulderen og armen. Var så dårlig at jeg ikke klarte å kle på meg selv. Ingen smertestillende hjalp og jeg sov ikke en hel natt gjennom på flere uker. Jeg oppsøkte manuellterapeut som undersøkte skulderen med ultralydapparat og fikk diagnose bursitt, eller betennelse i slimposen. Fikk et par kortisonsprøyter og noen øvelser jeg skulle gjøre daglig og hadde vel totalt 5 konsultasjoner med manuellterapeuten hvor vi trente sammen. Etter ca 8 mnd var jeg helt bra igjen og hadde ingen smerter. Jobben dekket egenandelene. Sjekk om jobben din har lignende ordning 😊 Anonymkode: 966a7...fa7
Million Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Da jeg hadde frossen skulder på begge sider, kunne jeg ikke løfte armene høyere opp enn rett frem. Måtte bøye meg tvekroket i dusjen for å få vasket håret, bøye meg sånn at jeg sto med hodet nesten mot lårene. Da rakk jeg frem med armene og fikk sjamponert håret. Samme metode hvis jeg skulle sette strikk i håret. Det var veldig smertefullt å prøve og løfte armene, og det stoppet opp og var bom stopp i skulderhøyde. Det var rett og slett helt stivt, "frozen", derav navnet på lidelsen: det virker som det har frosset helt fast der oppe og skulderen kan ikke brukes høyere enn en viss høyde på armene. Husker dessverre ikke hvor lang tid det tok å bli bra, men det måtte gå over av seg selv. Jeg fikk ingen behandling, så vidt jeg husker. Legen sa til meg at det ville gå over med tiden. Måtte leve ganske handikappet så lenge det varte. Skal nevnes at jeg hadde kroniske betennelser i skuldre og overarmer fra før, betente slimposer i skulderleddet osv. Så jeg trodde først det var dette, som hadde gått "et skritt videre". Men det var altså en egen diagnose, frossen skulder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå