AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Barnet gleder seg masse til en uke i Spania i høstferien , vi skal til mormor og besten ( ikke ekte bestefaren,men vert i livet mitt siden jeg var 14,selvom pappa og er i bilde ,så han fikk dette kalle navnet. Jeg og barnefaren gikk fra hverandre for 4 år siden, vi var samboere,men ting tok slutt, han har vert ekstra vanskelig etter jeg traff en ny mann for snart 1 og halvt år siden, han måtte barnet vårt for ca 4 mnd siden og de er gode venner og barnet har uheldigvis nevnt han en del ganger til far som har gjort far enda mer vanskelig , han selv er singel. Barnet vårt er 10 år på julaften. Det jeg lurer på, må jeg ha far underskrift? han saboterer jo her, han har barnet anhver torsdag-mandag,men anhver ferier, så var min høstferie dette året. Min nye kjæreste skal ikke bli med til mine foreldre nå,men skal treffe de til jul da de kommer og feier med oss, vi tenker og flytte sammen til sommeren, og jeg håper med tiden at vi blir flere, er enda ung og ikke ferdig med barn Anonymkode: 698f5...a93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Uff… har de samme problemet. Ja han må signere, men si til politistasjonen hvordan det er. Så kanskje et smutthull? Jeg skal prøve igjen om noen mnd😏 Anonymkode: 02862...a6a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff… har de samme problemet. Ja han må signere, men si til politistasjonen hvordan det er. Så kanskje et smutthull? Jeg skal prøve igjen om noen mnd😏 Anonymkode: 02862...a6a Takk, ja må jo nesten prøve det da, vi har time den 21 September, så skal prøve og snakke med han litt til,men han virker dessverre ikke mottaklig Anonymkode: 698f5...a93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Du må kontakte politistasjon, de sender far et brev hvor han får rett til å uttale seg. Dette kan ta opptil 3 uker tror jeg det var, om far ikke har noe fornuftig å komme med som at han er redd du skal ta med barn ut av landet og ikke returnere( de tar ikke hensyn til dette om du ikke har familie i utlandet eller sterk tilknytning),politiet tar en bestemmelse og kan ta og utstede pass kun for denne reisen. Du vil ikke få pass som ewr som et vanlig pass. Men i ditt tilfelle kan svaret fra barnefar gjøre at du ikke får pass til barnet om far ikke samtykker, siden du har familie i utlandet og dermed tilknytning. Men det finnes ikke noen smutthull som den over her skriver. det er strenge regler på dette Anonymkode: 2aa9a...fa0 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må kontakte politistasjon, de sender far et brev hvor han får rett til å uttale seg. Dette kan ta opptil 3 uker tror jeg det var, om far ikke har noe fornuftig å komme med som at han er redd du skal ta med barn ut av landet og ikke returnere( de tar ikke hensyn til dette om du ikke har familie i utlandet eller sterk tilknytning),politiet tar en bestemmelse og kan ta og utstede pass kun for denne reisen. Du vil ikke få pass som ewr som et vanlig pass. Men i ditt tilfelle kan svaret fra barnefar gjøre at du ikke får pass til barnet om far ikke samtykker, siden du har familie i utlandet og dermed tilknytning. Men det finnes ikke noen smutthull som den over her skriver. det er strenge regler på dette Anonymkode: 2aa9a...fa0 Tusen takk for et fint svar Jeg ville aldri tatt barnet mitt vekk fra norge eller far, da han er veldig glad i faren sin og har skolen og venner her,men vil ikke forundre meg om far tenker dette,men jeg ringer imorgen og hører hva jeg skal gjøre videre, siden jeg må ha underskrift Anonymkode: 698f5...a93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Barnet gleder seg masse til en uke i Spania i høstferien , vi skal til mormor og besten ( ikke ekte bestefaren,men vert i livet mitt siden jeg var 14,selvom pappa og er i bilde ,så han fikk dette kalle navnet. Jeg og barnefaren gikk fra hverandre for 4 år siden, vi var samboere,men ting tok slutt, han har vert ekstra vanskelig etter jeg traff en ny mann for snart 1 og halvt år siden, han måtte barnet vårt for ca 4 mnd siden og de er gode venner og barnet har uheldigvis nevnt han en del ganger til far som har gjort far enda mer vanskelig , han selv er singel. Barnet vårt er 10 år på julaften. Det jeg lurer på, må jeg ha far underskrift? han saboterer jo her, han har barnet anhver torsdag-mandag,men anhver ferier, så var min høstferie dette året. Min nye kjæreste skal ikke bli med til mine foreldre nå,men skal treffe de til jul da de kommer og feier med oss, vi tenker og flytte sammen til sommeren, og jeg håper med tiden at vi blir flere, er enda ung og ikke ferdig med barn Anonymkode: 698f5...a93 Hvorfor lover du ferie før du har alt i boks?! Anonymkode: a1295...302 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor lover du ferie før du har alt i boks?! Anonymkode: a1295...302 Unnskyld meg, dette er ikke min feil, normalt og dra på høstferie. Far som er vanskelig her Anonymkode: 698f5...a93 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 Time til pass 21.september og skal reise i høstferien? De passene er uansett neppe ferdig før avreisen Anonymkode: 06bd9...dd5 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 Vi var å fikk søkt om pass i dag. Jeg fikk beskjed om at det ville ta mellom 7 til 8 uker.. Anonymkode: ae1a0...391 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Time til pass 21.september og skal reise i høstferien? De passene er uansett neppe ferdig før avreisen Anonymkode: 06bd9...dd5 de vet vi skulle bort og sa at passet tok max en uke, så de er fremme 3 dager før vi drar Anonymkode: 698f5...a93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk, ja må jo nesten prøve det da, vi har time den 21 September, så skal prøve og snakke med han litt til,men han virker dessverre ikke mottaklig Anonymkode: 698f5...a93 Både jeg og far er 100% norsk, ingen tilknytning til noe annet land. Men det er kun for å motarbeide meg. Si han ikke vil skrive under, så må det komme en løsning. Kan ikke være slik at barn av skilte foreldre ikke kan til utlandet før fylte 18, pga vanskelige foreldre😟 Anonymkode: 02862...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 passet hans går faktisk ikke ut før neste år, sjekket nå, å takk gud da er det ingen fare er det mulig og lage så mye oppstyr og tråd her. Beklager folkens, trodde det gikk ut i August i år jeg,men var Februar 2023 Anonymkode: 698f5...a93 5 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): passet hans går faktisk ikke ut før neste år, sjekket nå, å takk gud da er det ingen fare er det mulig og lage så mye oppstyr og tråd her. Beklager folkens, trodde det gikk ut i August i år jeg,men var Februar 2023 Anonymkode: 698f5...a93 🥰 Anonymkode: 02862...a6a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): de vet vi skulle bort og sa at passet tok max en uke, så de er fremme 3 dager før vi drar Anonymkode: 698f5...a93 De? Politiet? Det tar minst 2-3 uker å få utstedt pass Anonymkode: 06bd9...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): de vet vi skulle bort og sa at passet tok max en uke, så de er fremme 3 dager før vi drar Anonymkode: 698f5...a93 Det er lurt å være tidlig ute, spesielt når man avhenger av andre for at passet skal komme i boks. Jeg har selv en bf som nekter å signere, derfor tar jeg alltid med fullmakten når vi er hos andre instanser (mye innom retten) som kan tvinge han til å signere. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): passet hans går faktisk ikke ut før neste år, sjekket nå, å takk gud da er det ingen fare er det mulig og lage så mye oppstyr og tråd her. Beklager folkens, trodde det gikk ut i August i år jeg,men var Februar 2023 Anonymkode: 698f5...a93 Men da vet du til neste gang at bf kan være vanskelig. Vær ute minst 6 mnd før passet går ut med å starte prosessen. De fleste land krever dessuten at passet er gyldig 3-6 mnd fra planlagt hjemreise. Anonymkode: 8cf83...947
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lurt å være tidlig ute, spesielt når man avhenger av andre for at passet skal komme i boks. Jeg har selv en bf som nekter å signere, derfor tar jeg alltid med fullmakten når vi er hos andre instanser (mye innom retten) som kan tvinge han til å signere. Men da vet du til neste gang at bf kan være vanskelig. Vær ute minst 6 mnd før passet går ut med å starte prosessen. De fleste land krever dessuten at passet er gyldig 3-6 mnd fra planlagt hjemreise. Anonymkode: 8cf83...947 Ja kommer til og ringe med engang det går ut, vi har planer om 1 mnd i juli hos mine foreldre far har han 2 uker i juli og 2 uker i August,så går ikke utover hans samværsdager Anonymkode: 698f5...a93 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 mente juni selvsagt ikke juli Anonymkode: 698f5...a93
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): passet hans går faktisk ikke ut før neste år, sjekket nå, å takk gud da er det ingen fare er det mulig og lage så mye oppstyr og tråd her. Beklager folkens, trodde det gikk ut i August i år jeg,men var Februar 2023 Anonymkode: 698f5...a93 Passet må være gyldig i 6 mnd etter dere kommer hjem. Høstferien er vel i oktober? Anonymkode: 05813...dfd 1
Mt3 Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Både jeg og far er 100% norsk, ingen tilknytning til noe annet land. Men det er kun for å motarbeide meg. Si han ikke vil skrive under, så må det komme en løsning. Kan ikke være slik at barn av skilte foreldre ikke kan til utlandet før fylte 18, pga vanskelige foreldre😟 Anonymkode: 02862...a6a Det er nok mange som rammes av dette, ikke bare er det umulig å få pass men også bank ID, mobilbank, bankkort, vips. Så det er helt klart store negative konsekvenser for barn å ha,foreldre som ikke samarbeider for barnets beste. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 Så lenge dere begge har delt foreldreansvar, MÅ begge foreldre signere søknad om pass til barnet. Ingen unntak. Politiet kan utstede «nødpass»/ midlertidig pass som kun er gyldig en kort periode. Du kan prøve å gå til retten og få 100% foreldreansvar, eneste måten å slippe unna dette. Anonymkode: 29123...fa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå