AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Er sykepleiestudent på andre året og skal forsøke lage en helt enkel kvantitativ spørreundersøkelse. Kan jeg bruke en slik problemstilling: "Hvilke holdninger har sykepleiestudenter til skeiv ungdom" (og så må jeg selvsagt konkretisere hva jeg legger i skeivhet og i ungdom Går det ann å ha det slik? For å kunne ha mulighet til å generalisere, - skulle jeg da sendt til alle skolene som har sykepleiestudenter? Anonymkode: 6f2f2...7c0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Vil anbefale å låne en bok om kvantitativ metode. Nei du sender til enkelte grupper/klasser på hver skole tenker jeg. Ellers vil du få for mange i studien og det vil være tidkrevende å gjennomgå alle svar. Problemstillingen er litt enkel, favner veldig bredt så jeg ville innsnevret den. Er du interessert i hvordan holdningene deres påvirker hvordan behandling ungdom får? Eller hvordan det påvirker hvordan ungdommene møtes av helsepersonell? Eller er du mer interessert i hvordan ungdom opplever sykepleieres holdninger? Eller hvordan de føler seg behandlet av sykepleiere? De to første går på hvordan sykepleiere ser seg selv i tilknytning Problemstillingen, mens de to siste ser Problemstillingen fra ungdommens vinkel. Hva vil fu belyse og hvorfor? Anonymkode: 98b49...65f 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): skeivhet og i ungdom Ene foten er lengre enn den andre, eller at ryggen er bøyd ut til ene sida. Anonymkode: 8689c...2a1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: For å kunne ha mulighet til å generalisere, - skulle jeg da sendt til alle skolene som har sykepleiestudenter? Anonymkode: 6f2f2...7c0 For å kunne generalisere må man ha svar fra et representativt utvalg. Man trenger ikke spørre alle. Om alle svarer så er det jo ikke lenger en generalisering. Anonymkode: 67032...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Mener du kvalitativ? Anonymkode: 53647...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Anbefaler deg boken «jobbe kunnskapsbasert - en arbeidsbok» den gir grundig og lettfattelig innsikt i dette. Og er nok veldig nyttig også til bacheloroppgave. Anonymkode: 53647...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil anbefale å låne en bok om kvantitativ metode. Nei du sender til enkelte grupper/klasser på hver skole tenker jeg. Ellers vil du få for mange i studien og det vil være tidkrevende å gjennomgå alle svar. Problemstillingen er litt enkel, favner veldig bredt så jeg ville innsnevret den. Er du interessert i hvordan holdningene deres påvirker hvordan behandling ungdom får? Eller hvordan det påvirker hvordan ungdommene møtes av helsepersonell? Eller er du mer interessert i hvordan ungdom opplever sykepleieres holdninger? Eller hvordan de føler seg behandlet av sykepleiere? De to første går på hvordan sykepleiere ser seg selv i tilknytning Problemstillingen, mens de to siste ser Problemstillingen fra ungdommens vinkel. Hva vil fu belyse og hvorfor? Anonymkode: 98b49...65f Du skjønner jeg har lånt på biblioteket, men de var ikke lette å forstå 😄 Men jeg jobber. Har klart den kvalitative delen, bare dette igjen. Jeg skjønner problemstillingen er enkel. Cluet er at jeg skal forsøke å bruke samme problemstilling jeg hadde i kvalitativ, bare snu den om til å bli kvantitativ på noe smart vis (selvsagt med justeringer). Det jeg synes er så vanskelig er å lage en ok problemstilling om holdninger til (feks) skeive, uten å bruke alle disse store måleskjemaene, det får jeg ikke til Anonymkode: 6f2f2...7c0
I Grosny Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er sykepleiestudent på andre året og skal forsøke lage en helt enkel kvantitativ spørreundersøkelse. Kan jeg bruke en slik problemstilling: "Hvilke holdninger har sykepleiestudenter til skeiv ungdom" (og så må jeg selvsagt konkretisere hva jeg legger i skeivhet og i ungdom Går det ann å ha det slik? For å kunne ha mulighet til å generalisere, - skulle jeg da sendt til alle skolene som har sykepleiestudenter? Anonymkode: 6f2f2...7c0 Dette er en kvalitativ spørsmålsstilling. Du ber folk fortelle. Kvantitativt er enklere. Da er det ikke utdypning. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 I Grosny skrev (1 minutt siden): Dette er en kvalitativ spørsmålsstilling. Du ber folk fortelle. Kvantitativt er enklere. Da er det ikke utdypning. Å okei, jeg prøver å gjøre den til kvantitativ skjønner du. Holdninger til skeive. Åpenbart feiler jeg kolossal, huff. Anonymkode: 6f2f2...7c0
Solsikke34 Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 Problemstillingen er ikke for enkel. Men den må konkretiseres likevel. Delspørsmål til denne ville jeg satt Hva er holdninger og hvordan defineres holdniger (bruk gjerne trekompnentsmodellen - søk den opp) , definisjon av skeiv, og tilslutt hvordan holdningene (ut i fra trekompinenstmodellen. De tre komponentene er affektkomponenten, den kognitive komponenten og handlingskomponenten - søk det opp, Kaufmann har mye på dette), Hvordan disse utspiller seg i påvirkningen av sykepleiers h oldninger. Kanskje jeg hadde trukket inn fordommer som et eksempel, for de er enkle å plassere i trekomponentsmodellen. Hvis meningen er at du skal komme med et svar på hvordan disse påvirker, eventuelt kan endres, så hadde jeg nok også trukket frem Heiders balanseteori og Festingers kognitive dissonans. Hvis det er en kvantitativ oppgave, så blir oppgaven mer troverdig og enklere å generalisere med flest mulig enheter. 2 1
I Grosny Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å okei, jeg prøver å gjøre den til kvantitativ skjønner du. Holdninger til skeive. Åpenbart feiler jeg kolossal, huff. Anonymkode: 6f2f2...7c0 Det du fant ut i det kvalitative kan du fromulere enkle problemstillinger av og lage ja/nei spørsmål som du kan teste på større grupper. (Håper jeg ikke lurer deg på villspor, det er en stund siden jeg leste om dette). Endret 30. august 2022 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Solsikke34 skrev (1 minutt siden): Problemstillingen er ikke for enkel. Men den må konkretiseres likevel. Delspørsmål til denne ville jeg satt Hva er holdninger og hvordan defineres holdniger (bruk gjerne trekompnentsmodellen - søk den opp) , definisjon av skeiv, og tilslutt hvordan holdningene (ut i fra trekompinenstmodellen. De tre komponentene er affektkomponenten, den kognitive komponenten og handlingskomponenten - søk det opp, Kaufmann har mye på dette), Hvordan disse utspiller seg i påvirkningen av sykepleiers h oldninger. Kanskje jeg hadde trukket inn fordommer som et eksempel, for de er enkle å plassere i trekomponentsmodellen. Hvis meningen er at du skal komme med et svar på hvordan disse påvirker, eventuelt kan endres, så hadde jeg nok også trukket frem Heiders balanseteori og Festingers kognitive dissonans. Hvis det er en kvantitativ oppgave, så blir oppgaven mer troverdig og enklere å generalisere med flest mulig enheter. Du ligger 15 mil foran meg, dette skal bare være en helt enkel kvantitativ "liksom" prosjekt. Men spørsmålet er.. hvordan ville du stillt en god problemstilling, som omhandler sykepleiestudenter ... og skeive - spiller ingen rolle hvor fokuset ligger. Strever bare rumpa av meg med å få inn holdninger, sykepleiestudenter og skeivhet på et eller anna vis Anonymkode: 6f2f2...7c0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 I Grosny skrev (1 minutt siden): Det du fant ut i det kvalitative kan du fromulere enkle problemstillinger av og lage ja/nei spørsmål som du kan teste på større grupper. (Håper jeg ikke lurer deg på villspor, det er en stund siden jeg leste om dette). Jeg takker for at bare noen gidder å svare jeg 😄 Ok, ja og nei - lukkede spm i spørreskjemaet, notert. Men den fORBA**** problemstillinga, hvordan kan den se ut om jeg skal rette det mot sykepleiestudenter .... eller skeiv ungdom, må inneholde holdninger Anonymkode: 6f2f2...7c0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 I Grosny skrev (13 minutter siden): Dette er en kvalitativ spørsmålsstilling. Du ber folk fortelle. Kvantitativt er enklere. Da er det ikke utdypning. Men se her: denne er jo om holdninger og kvantitativ https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2568862 da må det jo gå? Anonymkode: 6f2f2...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 Jeg er ikke den som svarte deg sist altså. Så på linken din og det går jo tydeligvis an. Men her sammenligner de datagrunnlaget fra to kvalitative studier og lager 1 kvantitativ studie? Hvis jeg forsto det riktig. jeg har aldri vært borti å gjøre om en oppgave fra kvalitativ til kvantitativ. Og jeg forstår godt at dette er vanskelig! Men hva med å bruke resultatene dine fra forrige undersøkelse og datagrunnlag fra resten av befolkningen? Det må vel finnes noen studier på dette? Også sammenligne de i en kvantitativ studie? Anonymkode: 53647...3cd 1
Solsikke34 Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du ligger 15 mil foran meg, dette skal bare være en helt enkel kvantitativ "liksom" prosjekt. Men spørsmålet er.. hvordan ville du stillt en god problemstilling, som omhandler sykepleiestudenter ... og skeive - spiller ingen rolle hvor fokuset ligger. Strever bare rumpa av meg med å få inn holdninger, sykepleiestudenter og skeivhet på et eller anna vis Anonymkode: 6f2f2...7c0 Da hadde jeg skrevet: Har sykepleiers holdninger en innvirkning/påvirkning på behandlingen av pasienter som oppgir å være skeive. Eventuelt: hvilke holdninger hos sykepleier har størst påvirkning i behandlingen av skeive. et annet kunne vært: Hvordan kan en sykepleiers holdning ha en åpvirkning på behandling av skeive pasienter. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 Så lenge du undersøker holdninger og fenomener er det kvalitativ metode som er anbefalt. Og jeg tror at når du bruker spørreskjema blir det også en kvalitativ undersøkelse. Mens ved å bygge artikkelen din på flere kilder, feks en kvalitativ undersøkelse (den du har gjort) og samle inn data i litteratursøk så kan du lage en kvantitativ oppgave. men jeg misforstår deg kanskje nå, er det bare problemstilling du er ute etter eller oppsett til ny oppgave? Anonymkode: 53647...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke den som svarte deg sist altså. Så på linken din og det går jo tydeligvis an. Men her sammenligner de datagrunnlaget fra to kvalitative studier og lager 1 kvantitativ studie? Hvis jeg forsto det riktig. jeg har aldri vært borti å gjøre om en oppgave fra kvalitativ til kvantitativ. Og jeg forstår godt at dette er vanskelig! Men hva med å bruke resultatene dine fra forrige undersøkelse og datagrunnlag fra resten av befolkningen? Det må vel finnes noen studier på dette? Også sammenligne de i en kvantitativ studie? Anonymkode: 53647...3cd Det er et helvete! lol! Ja jeg så det nå.. det med at de sammenligna.. ble for ivrig og glad for at jeg trodde jeg hadde funnet noe vettugt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge du undersøker holdninger og fenomener er det kvalitativ metode som er anbefalt. Og jeg tror at når du bruker spørreskjema blir det også en kvalitativ undersøkelse. Mens ved å bygge artikkelen din på flere kilder, feks en kvalitativ undersøkelse (den du har gjort) og samle inn data i litteratursøk så kan du lage en kvantitativ oppgave. men jeg misforstår deg kanskje nå, er det bare problemstilling du er ute etter eller oppsett til ny oppgave? Anonymkode: 53647...3cd Det er bare et enkelt oppsett på en måte. Ikke noe svær greie, men jeg strever så det suer bare med problemstilling som du ser.. Jeg kan absolutt bruke kvalitativ først, men oppgaven jeg har fått av skolen sier at jeg skal snu den jeg har om til noe kvantitativt. Solsikke34 skrev (3 minutter siden): Da hadde jeg skrevet: Har sykepleiers holdninger en innvirkning/påvirkning på behandlingen av pasienter som oppgir å være skeive. Eventuelt: hvilke holdninger hos sykepleier har størst påvirkning i behandlingen av skeive. et annet kunne vært: Hvordan kan en sykepleiers holdning ha en åpvirkning på behandling av skeive pasienter. Tusen takk Solsikke, det var fryktelig snillt av deg å komme med forslag. Jeg likte utrolig godt nummer to. Der har jeg endel bakgrunnsteori jeg kan bruke Anonymkode: 6f2f2...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så lenge du undersøker holdninger og fenomener er det kvalitativ metode som er anbefalt. Og jeg tror at når du bruker spørreskjema blir det også en kvalitativ undersøkelse. Mens ved å bygge artikkelen din på flere kilder, feks en kvalitativ undersøkelse (den du har gjort) og samle inn data i litteratursøk så kan du lage en kvantitativ oppgave. men jeg misforstår deg kanskje nå, er det bare problemstilling du er ute etter eller oppsett til ny oppgave? Anonymkode: 53647...3cd Nei og nei... Anonymkode: e1e08...06d 1
Bergknapp Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønner jeg har lånt på biblioteket, men de var ikke lette å forstå 😄 Men jeg jobber. Har klart den kvalitative delen, bare dette igjen. Jeg skjønner problemstillingen er enkel. Cluet er at jeg skal forsøke å bruke samme problemstilling jeg hadde i kvalitativ, bare snu den om til å bli kvantitativ på noe smart vis (selvsagt med justeringer). Det jeg synes er så vanskelig er å lage en ok problemstilling om holdninger til (feks) skeive, uten å bruke alle disse store måleskjemaene, det får jeg ikke til Anonymkode: 6f2f2...7c0 Veldig godt utgangspunkt at du har gjort en kvalitativ undersøkelse på samme tema! Da har du forhåpentligvis fått noen tanker som kan danne grunnlag for et sett hypoteser du kan sjekke ut i den kvantitative undersøkelsen. Skriv ned alle disse hypotesene (antagelsene) og forsøk å gjøre dem om til kvantitative spørsmål som passer i en spørreundersøkelse. F.eks du tror at sykepleiere med negative holdninger til skeive gir dårligere pleie til skeive pasienter. Dette kan du forme til en påstand som deltakeren må ta stilling til og vurdere på en skala fra svært uenig til svært enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå