Gå til innhold

Guide til datingapper - noen som kan forklare litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på datingfronten og prøver meg nå på noen sånne apper. Skjønner meg ikke helt på de greiene der og lurer på om noen kan gi litt råd?

1. Når man har fått en match, hvem starter samtalen? Hvis noen har likt meg først og jeg liker tilbake så forventer jeg at den som likte først starter praten, men det er kanskje feil? Har fått flere matcher, men blir ingen samtale ut av det. Er det sånn at man kanskje matcher med flere også snakker man med den som virker mest interessant? 

2. Hva gjør dere hvis dere ser noen dere kjenner på f.eks tinder? Jeg kom over en kar jeg kjenner litt til, jeg synes han virker som en det kunne vært kjekt å bli bedre kjent med, men jeg turte ikke sveiper til høyre av redsel for at det ville bli kleint hvis vi møttes på butikken eller noe🤣 I forfjamselsen sveipet jeg derfor til venstre og da dukker han vel ikke opp igjen eller? 

3. Når jeg har filter på hvilken aldersgruppe jeg er interessert i, vil menn som er utenfor det filteret kunne se meg? 

4. Hvor lenge chatter dere med noen før dere avtaler en date? 

Hilsen datingapp-jomfrua

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 hvis jeg matcher sist så skriver jeg.

2. Å sveipe noen en kjenner er da spennende å se om de liker en tilbake. Hvis nei .. ok greit … neste. de kan dukke opp igjen etter en stund på tinder i hvertfall.

3. ja noen vil alltid prøve seg.

4. Kommer an på kjemi det blir en enig om underveis. 

Anonymkode: a30ce...3f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1 hvis jeg matcher sist så skriver jeg.

2. Å sveipe noen en kjenner er da spennende å se om de liker en tilbake. Hvis nei .. ok greit … neste. de kan dukke opp igjen etter en stund på tinder i hvertfall.

3. ja noen vil alltid prøve seg.

4. Kommer an på kjemi det blir en enig om underveis. 

Jeg er kvinne

Skrevet

Okei, så det er kanskje jeg som bør skrive først da🙈 Jeg skjønner ikke hva som er normal hhøflighet den digitale verden🤣 Tror ikke jeg er så klønete sosialt i det virkelige liv da heldigvis😅

Skrevet
Bettyspaghetti skrev (7 timer siden):

1. Når man har fått en match, hvem starter samtalen? Hvis noen har likt meg først og jeg liker tilbake så forventer jeg at den som likte først starter praten, men det er kanskje feil?

Jeg mener at det ryddigste er at den som utløser matchen også skriver først.

Om jeg åpner appen og ser at jeg har en ny match siden sist jeg var innpå, men hun har ikke engang brydd seg med å si hei, så mistenker jeg at hun enten er 1) veldig passiv/tafatt, 2) på grensen mot sykelig sjenert, eller 3) kjønnsrolleorientert nok til å forvente at jeg skal være den som bryter isen først fordi jeg er den som har utovertiss. Ingen av disse er jeg spesielt interessert i.

Jeg har ved et par anledninger likevel valgt å skrive først til noen som har utløst match med meg. Noen ganger har det ført til hyggelige samtaler, men det har aldri ført til noen date. Før eller siden har disse bare sluttet å svare, om de noensinne svarte til å begynne med. Nå har jeg ikke ork til å prøve å få til noen samtale med noen som ikke engang gidder å slenge ut et "hei" sammen med matchen.

Er det sånn at man kanskje matcher med flere også snakker man med den som virker mest interessant?

Underforstått at man ukritisk sveiper høyre på omtrent alt som er, og så velger man å bare ikke snakke med dem man i etterkant tenker at man kanskje burde sveipet venstre på isteden?

Jeg tenker at det beste er å hele veien ha klart for seg hva man ønsker. De fleste som aktivt bruker datingapper er antageligvis ute etter å starte en samtale med noen, forhåpentligvis finne tonen sånn innledningsvis, og så møtes fysisk. Og hvis det er målet, så er det også kriteriene du bør vurdere hver eneste kandidat etter. Hvis jeg matcher med denne personen, ønsker jeg å skrive til vedkommende? Kan det være aktuelt å møte dem, hvis den første samtalen ikke gir meg helt avsmak selvsagt? Svaret bør være en indikator på hvilken vei man sveiper.

Og har du en rekke samtaler gående med ulike matcher kan du gjerne pause sveipingen litt til du har luket bort de uaktuelle og redusert antall baller i luften til et overkommelig nivå.

2. Hva gjør dere hvis dere ser noen dere kjenner på f.eks tinder? Jeg kom over en kar jeg kjenner litt til, jeg synes han virker som en det kunne vært kjekt å bli bedre kjent med, men jeg turte ikke sveiper til høyre av redsel for at det ville bli kleint hvis vi møttes på butikken eller noe🤣 I forfjamselsen sveipet jeg derfor til venstre og da dukker han vel ikke opp igjen eller? 

I gamle dager måtte man sjekke hverandre opp. Datingapper har redusert risikoen for avvisning til bortimot null. Dette skal liksom ikke være et problem på slike plattformer. Han får jo ikke vite om din høyresveip med mindre han selv har sveipet samme vei - eller har Tinder gull da, selvsagt. Uansett ser jeg ikke hvordan en høyresveip skulle gjøre det kleint å møte ham på butikken. Du synes han er litt kjekk og kunne kanskje tenke deg å bli litt bedre kjent - en ærlig sak, og relativt uskyldig også. Strengt tatt synes jeg godt du kan invitere ham på en kopp kaffe hvis du tilfeldigvis treffer ham på butikken, nå som du lot ham glippe på Tinder. Det er egentlig ingenting å være redd for. Han kommer ikke til å latterliggjøre deg for å vise interesse. Worst case avviser han deg med en halvdårlig unnskyldning, eller misforstår intensjonene dine som noe platonisk. Best case ender du på date.

Men for å svare på de konkrete spørsmålene dine: jeg sveiper ærlig. Har også matchet med folk jeg har kjent litt til fra før, uten at jeg har sett på det som noe kleint. Og, jeg tror kanskje de du sveiper til venstre kan dukke opp igjen senere også, men neppe før etter en viss tid.

3. Når jeg har filter på hvilken aldersgruppe jeg er interessert i, vil menn som er utenfor det filteret kunne se meg?

For å spekulere et øyeblikk så tror jeg ikke noen datingapputviklere ville se seg tjent med å presentere for deg en rekke kandidater du uansett ikke vil kunne få match med. Sjansene er nok større for at en bruker mister interesse for appen jo mer man må sveipe mellom hver match.

Jeg har ikke fasitsvaret på dette spørsmålet verken hva angår Tinder eller andre, tilsvarende apper, men jeg ser ikke for meg et scenario der det vil være noe annet enn idiotisk å presentere deg som en mulig match til en mann du allerede har indirekte avvist ved å justere på et filter slik at han er luket bort.

4. Hvor lenge chatter dere med noen før dere avtaler en date? 

Det varierer litt. Jeg har vært på date der vi har omtrent bare vekslet tre setninger før vi har møttes. Det har vært hyggelig, men vi har stort sett ikke vært noe særlig bra match.

Nå dater jeg en kvinne som jeg chattet et par uker med før vi møttes, og det virker veldig lovende. Hun utløste matchen, skrev til meg med en gang, og vi fant raskt tonen på chat. Vi hadde trolig møttes tidligere hadde det bydd seg en tidligere anledning.

Jeg tror ikke det er særlig hensiktsmessig å være på chat-stadiet veldig lenge før man møtes. Når man stifter nye bekjentskaper online vil man alltid gjøre seg opp et mentalt bilde av hvordan denne personen er, som ikke stemmer med det virkelige liv. Jo lenger du lever i denne upresise oppfatningen av hvordan du ser for deg vedkommende kommer til å være når dere først treffes, jo større blir overraskelsen når det omsider viser seg at du ikke klarte å predikere ett hundre prosent hvordan personen ser ut ansikt til ansikt basert på tre bilder på Tinder som du har glodd på et utall ganger. Fallhøyden blir rett og slett større.

Samtidig tror jeg heller ikke at mine dates som ikke ble noe videre av, gikk skeis fordi vi ikke brukte nok tid på chat-stadiet i forkant. Er man ikke en god match så er man ikke det, og noen dager eller uker ekstra chatting vil nok ikke endre på det. Klart, hadde vi brukt noen uker på å chatte i forkant hadde vi kanskje funnet ut av nettopp det, og kunne "spart oss" den daten - men jeg har fremdeles til gode å angre på å ha gått på en date.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! Aha, skjønner nå at jeg har tenkt motsatt av hva andre tenker så da har jeg vel fremstått sjenert eller kjønnsrollestyrt uten at jeg har ant noe selv🙈😅 

Vet du, du har rett. Jeg vet i det minste nå at han jeg vet om litt er singel så da kan jeg jo heller se om jeg får sjekket ut kjemien i virkeligheten. Jeg tror jeg foretrekker den varianten faktisk.

Skrevet

Jeg venter til mannen skriver på f.eks. Tinder, ettersom jeg 99 % av gangene opplever at matchen slettes eller at jeg aldri får svar. Og så slettes matchen. Fordi menn sveiper høyre på alt, og så sorterer de etterpå og jeg blir nesten utelukkende sortert ut. 

Så om de faktisk er interessert så får de skrive. 

Anonymkode: 698c4...2e5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg venter til mannen skriver på f.eks. Tinder, ettersom jeg 99 % av gangene opplever at matchen slettes eller at jeg aldri får svar. Og så slettes matchen. Fordi menn sveiper høyre på alt, og så sorterer de etterpå og jeg blir nesten utelukkende sortert ut. 

Så om de faktisk er interessert så får de skrive. 

Jeg får ofte ikke svar, men blir aldri fjernet

noen ganger får jeg svar flere uker senere. Rart

begynt å skrive først jeg da, til nesten alle, får som regel svar da :)

Anonymkode: 6b59a...723

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg tenker at den som har lyst til å skrive skriver til den andre. Å sitte og vente på melding bare fordi den ene utløste matchen tror jeg ikke at alltid resulterer i flere samtaler.

I tillegg har man det med at menn ofte liker alle uten å vurdere hvem de liker. Ikke alle fjerner matchen heller. Da sitter man gjerne igjen uten svar. Jeg bare skriver dette sånn at du vet at selv om du får match så er det ikke nødvendigvis sånn at alle er interessert tilbake. Det spørs helt sikkert på hvor attraktiv du er. Jeg ble ofte sortert bort mens andre sikkert får meldinger av omtrent alle de matcher med.

Jeg har bare likt en jeg har visst hvem var og det gjør jeg ikke igjen. Matchen bare lå der og jeg turte ikke å skrive og ikke han heller eller at han kanskje han trykket feil eller noe.

Jeg tror det er sånn at selv om du filtrerer på alder så kan andre utenfor de preferansene se deg, men det virker egentlig litt meningsløst siden man da ikke får match hvis man da ikke sender super like da eller tar jeg feil nå (?). På andre datingapper som Møteplassen, Sukker så kan alle se deg og kontakte deg, men meldingene havner på noen datingsider i en slags "spamboks" siden de er utenfor filteret ditt. Du kan allikevel ta kontakt med dem, men der er det ofte mye rart.

Hvor lenge en ønsker å chatte er vel opp til hver enkelt. Noen liker å chatte lenge og andre liker å bare møtes og bli ferdig med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg får ofte ikke svar, men blir aldri fjernet

noen ganger får jeg svar flere uker senere. Rart

begynt å skrive først jeg da, til nesten alle, får som regel svar da :)

Anonymkode: 6b59a...723

Fått svar én gang når jeg har skrevet før, resten har ignorert eller sletta meg. Så det har jeg slutta med. Du er nok mer attraktiv enn meg :)

Skrevet

Er det bare meg som syns digital dating er veldig komplisert? Hvor attraktiv du er måles kun ut fra bilder og overflatisk prat. For min del er utseende lite viktig, og hvis jeg har en god samtale med noen, humoren matcher, verdiene stemmer overens så blir jo den personen attraktiv og flott uansett.. Ser mange er opptatt av høyde🙈 Selv er jeg 159, hva skal jeg ned en som er 195 da? Stakkaren blir jo liggende nesten en halvmeter alene i senga. Noen karer som har chattet med meg er raskt opptatt av å fortelle hvor mye penger de har, det er jeg ikke interessert i. Jeg tjener godt selv og forsørger meg selv, men antar jo at disse har erfaring med kvinner som er opptatt av penger da🤷‍♀️ Nei, jeg tror nok jeg personlig foretrekker sjekking i real life, men er jo ikke helt vanlig lenger det da har jeg skjønt.

Skrevet

Hvis du ikke har så strenge høydekrav vil jo tinder være et paradis for deg, det er få som vil ha menn under 180 der

Anonymkode: d18aa...58e

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis du ikke har så strenge høydekrav vil jo tinder være et paradis for deg, det er få som vil ha menn under 180 der

Anonymkode: d18aa...58e

Jeg kan godt ta menn under 180, men de vil ikke ha meg 😄 

Skrevet

Joda høyde er ikke noe krav for meg, men har noen andre krav da👍 Men nå er jeg kvinne i tidlig 40-år så er ikke attraktiv på tinder🙈 

Skrevet
Bettyspaghetti skrev (32 minutter siden):

Men nå er jeg kvinne i tidlig 40-år så er ikke attraktiv på tinder

Og det har du bestemt allerede? 

Anonymkode: c4ae3...4a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og det har du bestemt allerede? 

Anonymkode: c4ae3...4a1

🤣 Det var en ironisk kommentar ment for de som til stadighet rakker ned på kvinner over 40 her.. Beklager at du ikke tok den.

Gjest AprilRyan
Skrevet
Bettyspaghetti skrev (2 timer siden):

Er det bare meg som syns digital dating er veldig komplisert? Hvor attraktiv du er måles kun ut fra bilder og overflatisk prat. For min del er utseende lite viktig, og hvis jeg har en god samtale med noen, humoren matcher, verdiene stemmer overens så blir jo den personen attraktiv og flott uansett.. Ser mange er opptatt av høyde🙈 Selv er jeg 159, hva skal jeg ned en som er 195 da? Stakkaren blir jo liggende nesten en halvmeter alene i senga. Noen karer som har chattet med meg er raskt opptatt av å fortelle hvor mye penger de har, det er jeg ikke interessert i. Jeg tjener godt selv og forsørger meg selv, men antar jo at disse har erfaring med kvinner som er opptatt av penger da🤷‍♀️ Nei, jeg tror nok jeg personlig foretrekker sjekking i real life, men er jo ikke helt vanlig lenger det da har jeg skjønt.

Ja, jeg synes det var slitsomt og slettet profilene mine. Treffer ingen menn uten appear heller, men det å vurdere noen utfra bilder synes jeg er vanskelig. Det er ikke utseendet alene jeg faller for. Det er helheten og jeg synes det blir så mye falskt der. I tillegg til at det er utrolig mye rart. Så det føles mye bedre ut å ikke ha det.

Skrevet

Kan man ha en radius på Tinder slik at folk i nabolaget ikke finner meg? Jeg ønsker ikke å matche med naboen eller faren til min datters venninne. 

Anonymkode: 1127d...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man ha en radius på Tinder slik at folk i nabolaget ikke finner meg? Jeg ønsker ikke å matche med naboen eller faren til min datters venninne. 

Anonymkode: 1127d...06f

Du matcher jo bare med dem du liker selv, så da sveiper du bare dem til venstre. 

Skrevet

Orker ikke lese gjennom alt men jeg sender aldri superliks bare sånn hjerte å har matchet med flere jeg kjenner 😝 de kan ikke se jeg har likt dem før de liker meg. Starter samtalen om jeg er interessert nokk men aldri vist ikke det er jeg som er den siste som trøkker bare pga det er lettere gjennom varselen 😊

Anonymkode: 66a6d...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...