Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg deltok nettopp i en tråd om å støtte partneren.

Det syntes å være jevn oppslutning om at man må fortelle partner når man behøver støtte, og hva man behøver at partner gjør.

Javel.

Slik jeg ser det er

1) en voksen mann fullkomment i stand til å fange opp når et annet menneske behøver støtte

2) en voksen mann fullkomment i stand til å vurdere hva han vil gjøre for å støtte et annet menneske

Ergo, dersom man enten 1) har en mann som ikke evner å se når man behøver støtte, eller 2) er helt avhengig av å få støtte på en bestemt måte, så legger man opp til å ta det tredje skiftet.

Da kan man ikke senere komme og klage.

Det samme gjelder alle andre ting her i verden.

En voksen mann er fullstendig kapabel til de samme tingene som en voksen kvinne, kanskje til og med mer. Dersom du da finner deg en som ikke er det, eller du har et kontrollbehov, så må du gå i deg selv, før du roper at det er synd på deg.

Anonymkode: 4fe7f...40a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hilsen mann som ikke vet hva «det tredje skiftet» er.

Anonymkode: c7e27...213

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke sammenheng mellom den tråden og det tredje skiftet. En mann støtter da ikke sin kone om han deltar i det tredje skiftet, han bare belaster henne ikke urimelig. Han hjelper heller ikke til med husarbeid og barn, det er også hans hus og barn, og når han deltar i ansvaret der hjelper og støtter han ikke sin kone, men tar det som også er hans ansvar. Ja menn er kapable til det. 

Angående å få støtte av min mann tenker jeg som at han gir støtte angående noe som gjelder meg og mitt. Som å muntre opp angående en krevende oppgave jeg har, eller trøste meg gjennom en sorg. 

Jeg foretrekker å si fra når jeg trenger hans støtte (angående meg og mitt), fordi innblanding fra ham ikke alltid er ønsket. Jeg har kanskje full kontroll, er midt i en tankeprosess angående planlegging, og forslag og "hjelp"/"støtte" kan fort bli avsporing. Han er jo ikke like inne i det jeg holder på med, så da blir det mer at jeg må forklare enn at det faktisk er støtte. Bedre at jeg ber om hjelp om jeg står fast, og er det egentlig slik at han ønsker å delta er det bedre at han sier det enn å liksom støtte med unødvendige råd. 

Angående vårt vil jeg at han skal delta, men det er ikke å støtte meg. 

• Liker 5
Skrevet

Hø? Hva har å støtte partner med det tredje skiftet å gjøre?

Anonymkode: dd67e...42a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det tredje skiftet er det som er «ekstra» i en husholdning, ikke husarbeid og barn, men alt det andre: arrangere bursdager, handle julegaver, bestille legetimer, fange opp bursdager, svare på invitasjoner, følge til tannlege, kommunisere med barnehagen/skolen/møter….

Anonymkode: a08cb...a1b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Burde sikkert ha tatt med;

Dere som kommer med innvendinger/unnskyldninger/bortforklaringer

Jeg er selvfølgelig kvinne, og forstår ikke hvor dere finner disse udugelige mennene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tredje skiftet er det som er «ekstra» i en husholdning, ikke husarbeid og barn, men alt det andre: arrangere bursdager, handle julegaver, bestille legetimer, fange opp bursdager, svare på invitasjoner, følge til tannlege, kommunisere med barnehagen/skolen/møter….

Tror ikke du trenger mansplaine det - det er TS som ikke vet hva det tredje skiftet er. Ikke den du kommenterte 🤣

Anonymkode: 0435c...82e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (5 minutter siden):

En mann støtter da ikke sin kone om han deltar i det tredje skiftet, han bare belaster henne ikke urimelig.

Jo, eksemplene var rettsak og samtale med sjefen som man gruer seg til.

Det å støtte, er en del av ansvaret som begge har, det emosjonelle tredje skiftet, om man kan si det slik.

Trolltunge skrev (6 minutter siden):

Jeg foretrekker å si fra når jeg trenger hans støtte (angående meg og mitt), fordi innblanding fra ham ikke alltid er ønsket.

Ja, og det er kontroll. Da kan du ikke klage om han ikke viser seg voksen og bidrar med eget initiativ. 

Skrevet

Hø? Hva har å støtte partner med det tredje skiftet å gjøre?

Anonymkode: dd67e...42a

Alt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Riktig.

Og det å støtte partner er en sånn ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du trenger mansplaine det - det er TS som ikke vet hva det tredje skiftet er. Ikke den du kommenterte 🤣

Jo, jeg har lest på KG om det tredje skiftet, for her inne er mange damer alene om det, og det er (mener jeg) fordi de finner seg udugelige menn og/eller har for stort kontrollbehov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Riktig.

Og det å støtte partner er en sånn ting.

Ved å bruke "å støtte" fremstår det som at hovedansvaret er på partneren. 

Det er jo det som er hele poenget med samtalen om det tredje skiftet: det er ikke én part som skal ha det. 

Begge har like mye ansvar!!! En partner skal ikke få støtte, som en krykke en gang i blant.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved å bruke "å støtte" fremstår det som at hovedansvaret er på partneren. 

Det er jo det som er hele poenget med samtalen om det tredje skiftet: det er ikke én part som skal ha det. 

Begge har like mye ansvar!!! En partner skal ikke få støtte, som en krykke en gang i blant.

Nei, da har du ikke tatt deg tiden til å lese og forstå.

Hvis jeg skal i en samtale jeg gruer meg til, så er det partneren som støtter meg, ikke meg selv.

Hvis partneren skal i en samtale han gruer seg til, så er det jeg som støtter han, ikke han selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, eksemplene var rettsak og samtale med sjefen som man gruer seg til.

Det å støtte, er en del av ansvaret som begge har, det emosjonelle tredje skiftet, om man kan si det slik.

Ja, og det er kontroll. Da kan du ikke klage om han ikke viser seg voksen og bidrar med eget initiativ. 

Ok, jeg ser det ikke slik, men hadde fått støtte i begge de tilfeller. 

Ja det er forhåpentlig kontroll. Jeg snakker om meg og mitt, og det prøver jeg å ha kontroll på, i motsetning til vårt, hvor vi begge bør ha kontroll, eller vekselvis ha kontroll. Min mann har tidligere vært dårlig på slikt, og jeg måtte ha kontroll. Da måtte jeg slippe kontrollen, og la ham slippe til. Han bidrar mye med eget initiativ, så har ikke noe å klage på.

Angående meg og mitt, som min jobb for eksempel, er det bare vanvittig irriterende om han blander seg. Mitt er mitt, med mindre jeg ber om råd/støtte. Greit nok at han er min mann, men det er virkelig ikke greit at han blander seg inn i absolutt alt. Jeg har vært sammen med en slik tidligere i livet, og det er faktisk ikke greit. Man er et individ selv om man er del av et par. 

Skrevet
Trolltunge skrev (7 minutter siden):

Da måtte jeg slippe kontrollen, og la ham slippe til.

Ja, og det er dette jeg mistenker at en del kunne blitt flinkere til, i alle fall av de som føler at det tredje skiftet tynger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er selvfølgelig kvinne, og forstår ikke hvor dere finner disse udugelige mennene.

Her så var jo ikke mannen min sånn da vi ble sammen. Han endret seg etter barna kom. Men jeg gikk fra han og da.

Anonymkode: cf38b...8ca

Skrevet

Her så var jo ikke mannen min sånn da vi ble sammen. Han endret seg etter barna kom. Men jeg gikk fra han og da.

Anonymkode: cf38b...8ca

Ja, og det er jo det som ofte skjer, dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se her ja. Ei som har skutt gullfuglen enten fordi hun er veldig pen, eller fordi hun har hatt flaks. Kvinner er kvinner verst, sies det. Her har vi et skoleeksempel på det. 

Anonymkode: e5a4c...9ee

Skrevet

Se her ja. Ei som har skutt gullfuglen enten fordi hun er veldig pen, eller fordi hun har hatt flaks. Kvinner er kvinner verst, sies det. Her har vi et skoleeksempel på det. 

Det handler verken om skjønnhet eller flaks, men om metode.

Alle kan lære det - hvis de bare vil.

Men dersom målet er å kunne ha noe å klage over, da får man jo selvfølgelig bare fortsette som man stevner. 

Skrevet

Det handler verken om skjønnhet eller flaks, men om metode.

Alle kan lære det - hvis de bare vil.

Men dersom målet er å kunne ha noe å klage over, da får man jo selvfølgelig bare fortsette som man stevner. 

Ingen metode vil forsikre deg fra å møte noen som later som de første årene, eventuelt endrer seg etter giftemål og/eller barn, eventuelt blir syk, deprimert, forelsker seg i en annen og så videre. Jeg har hatt flaks denne gangen også, men ikke tidligere. Jeg har ikke endret noen "metoder" - bare endelig funnet en ordentlig mann. Som en mindre pen kvinne har jeg for øvrig ikke så mange å velge mellom i utgangspunktet.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...