Gå til innhold

Spørsmål til foreldre om tidsklemma

Spørsmål til småbarnsforeldre  

140 stemmer

1. 1. Jobber du deltid med småbarn?

• Ja, av eget valg
      29
    • Nei, men jeg skulle ønske jeg hadde råd
      58
    • Nei, jeg har råd, men ønsker å jobbe heltid
      46
    • Ja, men vil helst jobbe heltid
      7
  2. 2. Kjøper dere tjenester som vaskehjelp eller barnevakt?

• Vaskehjelp
      25
    • Barnevakt
      5
    • Nei, vi har råd, men ønsker ikke å kjøpe dette
      58
    • Nei, men vi skulle gjerne gjort det hvis vi hadde råd
      43
    • Vi kjøper andre tjenester (som matlevering på døra, leksehjelp)
      9
  3. 3. Hva krever mest energi av deg som foreldrer?

• Matlaging
      11
    • Organisering og logistikk (planlegge middager, kjøre til aktiviteter, handle inn bursdagsgaver)
      40
    • Husarbeid
      54
    • Omsorg for barn
      35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå er det mange tråder på KG om utslitte foreldre og tidsklemma. Jeg vil gjerne gjøre en uhøytidelig undersøkelse på hva man syns er mest pressende i hverdagen. Får ikke lagt til så mange spørsmål, men håper de jeg har lagt ut kan gi oss et lite bilde av hva folk flest syns er slitsomt. 

Hva kunne løst tidsklemma og gitt deg som foreldrer mer overskudd?

Jeg har to ting jeg ser som en "løsning" for mange foreldre, men venter med å dele de til flere har svart. 

Anonymkode: 27fca...cb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber deltid og føler at det løser mye av tidsklemma. Har mye bedre tid enn venner og bekjente.

Spennende å se hva du tenker på!

Anonymkode: 27721...7f1

Skrevet

For vår del hadde en hushjelp løst problemet. Én som organiserer og rydder. Vasking og matlaging kan jeg gjøre med glede.

Anonymkode: 469a4...e48

Skrevet

TS her! De to tingene jeg tenker kunne gjort livet enklere for mange er å jobbe redusert og kjøpe seg tjenester som vaskehjelp eller barnevakt. 

Først - er selvfølgelig klar over at for noen er dette økonomisk umulig, spesielt aleneforeldre.

Av 20 respondenter her vil jeg trekke frem at 13 stk. svarer de har råd til å kjøpe hjelp, men at de ikke ønsker det. Samtidig svarer 10 stk. at husarbeidet er den mest energikrevende oppgaven. 

Hvis man tar utgangspunkt i at man er to i full jobb, så mener jeg mange hadde hatt råd til å gå ned til 90 % stilling, og få seg to fridager i måneden, totalt 4 fridager da på 2 stk. Man kunne brukt den dagen på å få unna klesvask, gjøre middagen klar, gå seg en lengre tur eller ta en treningsøkt, eller rett og slett hente seg inn med kaffe i sofaen i noen timer. Jeg tror man hadde hatt mye mer overskudd av de 2 fridagene i måneden, for man får et pusterom.

Og før man protesterer og sier "vi har ikke råd til å gå ned i inntekt", er det virkelig sant? Ved å f. eks skru ned på forbruket: kjøpe klær brukt, ikke dra på dyrere ferier når barna enda er små (og ikke husker det senere), droppe treningssenter og helle trene utendørs, og kanskje dra sjeldnere til frisøren? Hvis dere går igjennom hele kontoutskriften, hadde dere klart å bruke 2500-3000 kr mindre på en måned? Man skatter også litt mindre når man går ned i inntekt.

Når jeg snakker om barnevakt tenker jeg først og fremst på hverdager, kanskje når barnet har sovnet og i 2-3 timer. Tid man kan bruke utenfor huset på trening, treffe venner eller dra ut sammen og spise en middag. Det er interessant å se at 13. stk svarer de ikke ønsker å kjøpe hjelp, selv om de har økonomisk mulighet til det.

Spent på hva andre tenker!

Anonymkode: 27fca...cb2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber 80% "av fri vilje" fordi jeg har egentlig full stilling og søkte selv om å jobbe redusert , men det er jo ikke "av fri vilje", jeg skulle mye heller hatt 100% lønn. Men jeg får det ikke til å gå opp uten å bli utbrent og sykemeldt. Det er noe dritt. Jeg føler meg tvunget til å jobbe 80% for å få ting til å gå rundt sånn noenlunde egentlig er det for mye, men har ikke råd til å jobbe mindre. Mannen min har også jobbet 80% i en periode, men vi har ikke råd til at begge kan, så vi bytter litt på. 

Vi bestiller mat på døra, men det er mye styr med planlegging av det også, så syntes ikke det hjelper så. Skulle helst hatt råd til vaskehjelp, men det blir for dyrt (vaskehjelpens timelønn er høyere enn vår)

Jeg savner svaralternativet: Omsorg for barn kombinert med å måtte ordne logistikk. Hadde vi ikke hatt barna å ta vare på hadde selve logistikken gått greit. 

Anonymkode: 00c08...008

• Liker 5
Skrevet

Men husarbeidet er jo ikke ferdig selv om vaskedamen kommer et par timer annenhver uke? 

Man må jo rydde, ta ut/inn av oppvaskmaskin, vaske kjøkken/bad og gulv oftere enn det (noen ting  hver dag) og i tillegg kommer klesvask, pakke bager og sekker opp og ned og alt skal hit og dit. 😅

Anonymkode: 9ad40...9cc

• Liker 8
Skrevet

Enig i at de aller fleste har råd til å gå ned i stilling. Være litt mer økonomisk, handle på salg, gjenbruk, etc. Mange har også et overforbruk, man kan klare seg med mye mindre. 

Hvorfor har ikke flere hushjelp? Har ikke det selv, men kunne nok hatt råd til det. Vet ikke helt hvorfor, føler kanskje det ikke er så vanlig å ha.

Skrevet

En ting som flere jeg kjenner strever med, er at vi har jobber som, hvis vi hadde gått ned til 80 eller 90 prosent stilling, egentlig bare hadde betydd lile mye jobb til redusert lønn. Vi har mye ansvar i stillingen og ingen å delegere til, og er ansvarlig hvis ting rakner.

Anonymkode: 8a3ae...5b3

• Liker 11
Skrevet

Jeg tror mye av nøkkelen til å løse tidsklemma er planlegging og struktur. Har fått barn alene, så leverer og henter, handler, gjør husarbeid og legger. Så må ligge i forkant og ha gode rutiner. 
Tar igjen et par timer jobb etter ungen sover, så kan hente ham tidlig/handle før jeg henter. Da får vi fine ettermiddager sammen uten stort fokus på husarbeid.  
Kan heldigvis ha litt hjemmekontor, da får jeg unna klesvask. Roboten støvsuger og vasker gulv, og så tar jeg litt husarbeid hver kveld slik at det aldri blir for mye. 
Ungen rydder alt rotet sitt før han går på badet, så da tar jeg litt fellesrot samtidig. Sånn sett er leiligheten ryddig hvertfall én gang i døgnet 😅

Anonymkode: dee40...555

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig i at de aller fleste har råd til å gå ned i stilling. Være litt mer økonomisk, handle på salg, gjenbruk, etc. Mange har også et overforbruk, man kan klare seg med mye mindre. 

Hvorfor har ikke flere hushjelp? Har ikke det selv, men kunne nok hatt råd til det. Vet ikke helt hvorfor, føler kanskje det ikke er så vanlig å ha.

Hushjelp må da koste forferdelig mye å ha noen til å holde orden, rydde, vaske klær, vaske badet, kjøkkenet osv. Tenker du kun på renhold en gang i uka? Som noen har nevnt tidligere, så er husarbeid noe som må gjøres kontinuerlig hver dag, mye mer enn kun "renhold ".

Anonymkode: 0967a...bf7

• Liker 5
Skrevet

Å gå ned til deltid, har ikke bare konsekvenser her og nå. Det kan få store konsekvenser for fremtiden. Ikke bare taper man pensjon. Men man risikerer at om man blir langavig syk, eller i verste fall ufør, så blir inntekten beregnet av den lønnen man har som deltid. Så å gå ned i stilling, er altså å sette hele den fremtidige inntekten på spill - man vet ikke når man blir involvert i en alvorlig ulykke, og man vet heller ikke hva fremtidige politikere finner på mtp pensjonen. 

I tillegg er det det at man ofte blir forbigått på jobben som deltidsarbeider. Ikke i alle yrker, men i mange. 

Der jeg jobber, er det helt tydelig at de som jobber deltid, ikke får være med på de mest krevende prosjektene - der trenger de folk som er der 100%, ikke bare litt. 

Man går også glipp av lønnsutvikling, og står ikke fremst i køen for forfremmelser, akkurat. 

Så det har faktisk langt større konsekvenser enn at "akkurat disse fem-seks årene jeg jobber deltid får jeg litt mindre lønn": det får konsekvenser for inntekten din resten av livet. 

Angående kjøp av vasketjenester, så er det ikke noe som hjelper oss noe særlig. Det er ikke husvask vi bruker tid på. Vi har robotstøvsuger med moppefunksjon, og den fungerer sjokkerende bra. Rydding, klesvask, skifte på senger, rydde etter middagen, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, brette sammen klær,  osv, er sånn vaskehjelper som regel ikke gjør, og det er det som tar tid. Akkurat det å støvsuge og vaske gulvet er noe vi bruker fint lite tid på, så lite å tjene på vaskehjelp. 

Det som suger mest energi ut av oss, er å passe på ungene, som er så små at de ikke kan leke alene noe særlig. Og det å leke fantasilek, passe en ettåring som klarer konsentrere seg om en leke i maks to minutter om gangen og ellers tutler omkring og må passes på så han ikke ramler ned fra alle de stedene han insisterer på å klatre opp på, osv, det suger så mye mental energi. 

Anonymkode: 1effa...6cf

• Liker 7
Skrevet

Jeg dro aldri tilbake til kontoret etter covid. Hjemmekontor løste kabalen for meg :) ja, også vaskehjelp og levering av dagligvarer på døra.

Anonymkode: ddaee...a20

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg dro aldri tilbake til kontoret etter covid. Hjemmekontor løste kabalen for meg :) ja, også vaskehjelp og levering av dagligvarer på døra.

Anonymkode: ddaee...a20

Jepp, hjemmekontor er gull for å få hverdagen til å gå opp. Får satt på klesvask mellom pomodoro-øktene, bretter klær i møter (takk for kolleger som ikke liker å ha på video...), og ikke minst sparer jeg enormt med reisetid. Har også fått meg ny jobb, nærmere hjemme, så jeg kan dra inn på kontoret uten å irritere meg over all tiden jeg kaster bort på transport. 

• Liker 2
Skrevet

Du legger ting i svarene som ikke finnes der. At husarbeid er den mest energikrevende oppgaven er ikke det samme som at den er FOR energikrevende. I tillegg har du ikke tatt med noen spørsmål om foreldre faktisk føler på tidsklemma. Jeg svarte også at husarbeid er den mest energikrevende oppgaven av de tre du nevnte og at vi har råd til, men ikke ønsker å betale for, vaskehjelp. Men vi kjenner ikke det minste på noen tidsklemme, selv med fulltidsjobber og tre barn. Vi har dermed ikke noe behov for vaskehjelp, for ingen av oss føler at husarbeid krever så mye tid og energi at det stjeler tid fra andre aktiviteter. Jeg vil tro det samme gjelder for flere andre som har svart. Å skaffe seg vaskehjelp, barnevakt eller annet er dermed ingen løsning, for det finnes ikke noe problem. 

Anonymkode: 39af4...fa2

• Liker 2
Skrevet

Er det så vanlig at folk har jobber der man lett kan gå ned i stillingsprosent da? 

Selv kjenner jeg ikke på den berømte tidsklemma, men om jeg hadde gjort det så hadde hverken jeg eller samboeren kunnet gå ned i stillingsprosent uten videre, for det er ikke lagt opp til det i våre jobber. Det ville jo også fått konsekvenser for pensjon bl.a.

Småbarnstiden er en herlig hektisk tid synes jeg og man multitasker og gjør alt på en gang, men man legger jo også lista selv for hvordan man vil ha det. Det er da faktisk ikke så sinnsykt mye man må gjøre og holde styr på i en moderne husholdning/familie.

• Liker 3
Skrevet
asterix skrev (8 minutter siden):

Er det så vanlig at folk har jobber der man lett kan gå ned i stillingsprosent da? 

Selv kjenner jeg ikke på den berømte tidsklemma, men om jeg hadde gjort det så hadde hverken jeg eller samboeren kunnet gå ned i stillingsprosent uten videre, for det er ikke lagt opp til det i våre jobber. Det ville jo også fått konsekvenser for pensjon bl.a.

Småbarnstiden er en herlig hektisk tid synes jeg og man multitasker og gjør alt på en gang, men man legger jo også lista selv for hvordan man vil ha det. Det er da faktisk ikke så sinnsykt mye man må gjøre og holde styr på i en moderne husholdning/familie.

Alle har rett til å jobbe redusert stilling når man har barn under 12 år. Arbeidsgiver skal ha særdeles gode grunner for å nekte. Og ja, de fleste kan gå ned i stilling. 

Vi har måttet gjøre det begge i to i to perioder, da vi sto uten bhg-plass. Det var forferdelig stressende, mye mer enn å jobbe 100%.. For altså, det var ikke som om noen andre gjorde jobben for oss, det resulterte hovedsaklig i at vi måtte gjøre mye den samme jobben, men på kortere tid.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle har rett til å jobbe redusert stilling når man har barn under 12 år. Arbeidsgiver skal ha særdeles gode grunner for å nekte. Og ja, de fleste kan gå ned i stilling. 

Vi har måttet gjøre det begge i to i to perioder, da vi sto uten bhg-plass. Det var forferdelig stressende, mye mer enn å jobbe 100%.. For altså, det var ikke som om noen andre gjorde jobben for oss, det resulterte hovedsaklig i at vi måtte gjøre mye den samme jobben, men på kortere tid.. 

Å ha rett til det er ikke det samme som at det er lagt opp til det. Som du også opplevde...

I min jobb ville jeg bare måtte gjort like mye på kortere tid og fått en mer hektisk hverdag rett og slett. Samboeren min ville måttet bli omplassert til en annen avd på jobb, med arbeidsoppgaver han ikke ønsker.

Men, som sagt føler vi ikke noen tidsklemme, så problemstillingen er uansett irrelevant for vår del.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en litt snål hverdag på grunn av at han jobber offshore. Så vi har ingen tidsklemme egentlig, de 3-4 ukene han er hjemme.

Men mens han er borte 2-3 uker, da er det klart at det er en del ting som nedprioriteres og utsettes.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det hadde vært litt flaut å ha vaskehjelp. At naboene så vaskebyråbilen på tunet. Ingen andre her som bruker det.

Anonymkode: d6c95...9bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har en litt snål hverdag på grunn av at han jobber offshore. Så vi har ingen tidsklemme egentlig, de 3-4 ukene han er hjemme.

Men mens han er borte 2-3 uker, da er det klart at det er en del ting som nedprioriteres og utsettes.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det hadde vært litt flaut å ha vaskehjelp. At naboene så vaskebyråbilen på tunet. Ingen andre her som bruker det.

Anonymkode: d6c95...9bd

Jeg føler litt det samme. Det virker elitistisk og feil. Og som at jeg er for lat/tror jeg er for god til å skrubbe min egen do. 

Jeg tenker også litt på å være et godt forbilde for ugnene, og lære dem at man må gjøre kjedelige oppgaver her i livet også. Som å vaske og rydde. 

Skrevet
asterix skrev (47 minutter siden):

Å ha rett til det er ikke det samme som at det er lagt opp til det. Som du også opplevde...

I min jobb ville jeg bare måtte gjort like mye på kortere tid og fått en mer hektisk hverdag rett og slett. Samboeren min ville måttet bli omplassert til en annen avd på jobb, med arbeidsoppgaver han ikke ønsker.

Men, som sagt føler vi ikke noen tidsklemme, så problemstillingen er uansett irrelevant for vår del.

Ja, poenget mitt var at alle kan gå ned i stilling om de vil. Men ja, det er langt ifra sikkert at det gir en mindre stressende hverdag, for veldig mange har altså jobber hvor jobben da bare hoper seg opp og ingen andre gjør den for deg. 

Jeg opplevde å bli tatt ut av teamet mitt og aldri få komme tilbake til gammel stilling, selv om det var klart fra starten at det bare var i 4 mnd jeg skulle jobbe redusert.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...