AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Jeg er en 17 år gammel jente med mange utenlandske venner. Når vi alle har mensen er det dem som blør mest og bruker nattbind til både dag og natt. Mens jeg og etniske norske som jeg kjenner blør lite og vi kan til og med bruke truseinnlegg hver dag i perioden. Vi alle har lurt på dette lenge om hvorfor noen blør mer enn andre?🤔 Vi spurte også andre i klassen hvor de med utenlandsk bakgrunn blør veldig mye mens etnisk norske i klassen ikke blødde så mye. Hva kan være grunnen? Anonymkode: 9a935...66b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 De overdriver. Anonymkode: 72fb7...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Jeg kjenner stort sett etnisk norske kvinner og veldig mange av dem blør MYE. Den ene utenlandske jeg vet noe om blødningene til er somalisk, og hun bruker truseinnlegg i max et par dager. Jeg tror observasjonen din er tilfeldig. Anonymkode: 70b87...8f0 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De overdriver. Anonymkode: 72fb7...ed8 Hvorfor skal de overdrive om noe sånt? Gir ikke mening Anonymkode: 9a935...66b 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner stort sett etnisk norske kvinner og veldig mange av dem blør MYE. Den ene utenlandske jeg vet noe om blødningene til er somalisk, og hun bruker truseinnlegg i max et par dager. Jeg tror observasjonen din er tilfeldig. Anonymkode: 70b87...8f0 Hm ja kanskje det er tilfeldig Anonymkode: 9a935...66b
Gjest Luksusbia Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Tror dette er individuelt, og ikke har så mye med etnisitet å gjøre❤️
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Jeg er norsk. Kunne aldri brukt truseinnlegg da jeg blør mye. Min søster igjen blør lite. Er nok bare tilfeldigheter. Anonymkode: 4e64f...4fb 2
Silva Pluvialis Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De overdriver. Anonymkode: 72fb7...ed8 Er du sikker på det? En del fra andre kulturer kommer i puberteten og får menstruasjon tidligere enn oss norske. At de også blør mer hadde ikke forundret meg, men jeg vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 Det finnes jo mange etniske forskjeller, og det kan godt gjelde her også. Men det blir neppe forsket på, da forskjeller mellom folkegrupper er tabu. Anonymkode: b54f3...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er norsk. Kunne aldri brukt truseinnlegg da jeg blør mye. Min søster igjen blør lite. Er nok bare tilfeldigheter. Anonymkode: 4e64f...4fb Samme her Kjenner også kvinner fra andre etnisiteter og man prater jo om plager, da 😄 tror ikke kurdiske kvinner blør mer enn svenske, for eksempel. Anonymkode: 14d71...1c2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 I statistikk har man et begrep som kalles representativt utvalg. Det innebærer at for å trekke en slik konklusjon som du trekker her; altså "norske kvinner har mindre mengde menstruasjonsblødning enn kvinner fra alle andre land" må man ha et utvalg som gjør at man vil få det samme resultatet om og om igjen dersom man gjør undersøkelsen på nytt. Ditt utvalg er ikke representativt og du kan ikke trekke en slik konklusjon. Det du kan gjøre er å spørre om det er sånn basert på din erfaring og se på gjeldende forskning på området. Denne forskningsartikkelen er fra 2011 og det er et lite utvalg, så det er ikke mulig å trekke en universell konklusjon basert på denne forskningsartikkelen (også fordi det bare er én artikkel og ikke en review for eksempel): https://www.researchgate.net/publication/50353128_Menstrual_and_Oral_Contraceptive_Use_Patterns_Among_Deployed_Military_Women_by_Race_and_Ethnicity Dette er tilhørende tabell: https://www.researchgate.net/figure/Characteristics-and-Patterns-of-Menstrual-Cycles-by-Race-Ethnicity_tbl2_50353128 Anonymkode: ce210...3c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Har flest etnisk norske venninner. Og flere av de blør mye. Jeg kan bruke truse innlegg. Min søster blør voldsomt, og har prøvd p-piller, spiral osv, for å slippe å blø så mye, men ikke noe hjelper. Så hun fjernet livmoren. Anonymkode: 51208...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 Overvektige blør ofte mer, kan det være derfor? Ellers er det mange norske jenter som bruker p-piller og får mindre blødninger av det. Anonymkode: 9dc4b...02f 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 Er etnisk norsk og slank og blør litt i 3 dager og veldig masse i 3 dager. Søsteren min er petit og slank og blør helt sinnsyke mengder i en uke.. Sånn at det kan fosse gjennom både tampong og nattbind😬 Anonymkode: 3b0ad...84b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 Jeg er 100%norsk. Og som ungdom blødde jeg utrolig mye. Og vanlig bind ble for små. Frustrerende. Men når jeg starta med p-piller, så ble det mindre iallefall. Anonymkode: 610cc...505
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 Hadde mensen 3-4 ganger i året og da blødde jeg mye, er norsk. Nå har jeg spiral så slipper unna 😄 Anonymkode: 1c73d...579
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 Flere av de norske enn de utenlandske bruker kanskje hormonelle prevensjonsmidler? Det er neppe sosialt akseptert for den gjengse tenåringsjente fra muslimsk kulturkrets å stå på p-piller, hvis hun for eksempel får dem anbefalt av helsesykepleier for å regulere blødninger må hun sannsynligvis skjule inntaket for (mannlige) familiemedlemmer som vil tro hun er en hore som har kvittet seg med jomfrudommen sin. Anonymkode: a827a...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Jeg er norsk og har alltid hatt ganske ekstreme blødninger. Blør MYE i to dager, og så er det mer normalt de tre siste dagene. Må bruke nattbind. Husker jeg leste at "normalen" var 2-3 spiseskjeer blod pr. syklus, men det er mer hva jeg har på en halvtime på det verste 😂 Hjalp å starte på p-piller. Anonymkode: b39d2...eb4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 Jeg er norsk og blør ganske mye. Har egentlig ingen norske venninner og alle blør forskjellig. Ei jeg kjenner blør i to dager 🙃 hun andre blør masse og det gjør vondt og hun orker ingenting. Vi er forskjellig. Anonymkode: 9c89d...2df
Million Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde aldri kunnet bruke truseinnlegg under mensen, annet enn siste en til to dagene da det bare er rester som kommer ut. Full mens krevde skikkelige bind. Det er nok du og de du har spurt som blør ekstremt lite. Det høres helt merkelig ut for meg å kunne bare bruke truseinnlegg HELE menstruasjonen? Det hadde aldri funket for meg. Nå er jeg heldigvis ferdig med hele menstruasjonsstyret da! 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå