Gå til innhold

Slenge alt i samme vask??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med strømprisene bør man kanskje tenke over hvordan man vasker klær... Vanligvis har jeg mørkt 40 grader, lyst 40 grader, mørkt 60 grader og lyst 60 grader. Håndklær og klut vask, sengetøy vask, ullvask og noen kokvask.. 

Vi går igjennom bleieslutt på han på halvannet og slutte på natt for eldste på fem. Hun har mange uhell på natten og jeg tror det er hormonelt. Det er kanskje et uhell om dagen for han yngste nå i startfasen så det blir noen våte bukser. 

Men.. Er det innafor å ta feks tisselaken og overlaken, våte klær og håndkle til opptørk i samme vasken på 60? Jeg kan feks blande en maskin med masse klær i forskjellige farger som tåler fint 60 grader sammen med et håndkle og et lite laken feks... Det sparer så mye tid og vask. Istedet for at det skal ligge og hope seg opp, og fordele det på 4 vask... 😭

Hva hadde du gjort?? 

Anonymkode: 5d85d...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask det i samme vasken 👍

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke vasket tisselaken og overlaken med det andre.

Anonymkode: b6863...2ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke vasket tisselaken og overlaken med det andre.

Anonymkode: b6863...2ea

Kanskje ikke med "rene" klær, men bukse som er blitt tisset gjennom kanskje? 

Kunne evt tatt tissevask (ord jeg kom på i farta) for seg og alt det andre sammen av det som tåler. 

Skrevet
forkjølajente skrev (2 minutter siden):

Vask det i samme vasken 👍

Hadde du gjort det og? 

Skrevet

Håndklær og sengetøy og undertøy og klær som tåler 60, kan fint vaskes sammen på 60, også det med tiss på :) Det blir rent alt sammen. Vi vasker på allergy plus-programmet vi har på vår maskin, for den vasker ekstra godt på det programmet. 

Anonymkode: 886da...76c

• Liker 4
Skrevet

Hadde du gjort det og? 

Ja, poenget med å vaske klær er jo at det blir rent så spiller ingen rolle hva man vasker sammen..

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke med "rene" klær, men bukse som er blitt tisset gjennom kanskje? 

Kunne evt tatt tissevask (ord jeg kom på i farta) for seg og alt det andre sammen av det som tåler. 

Jo, du kan vaske det med klær som ikke har vært tisset igjennom også. De moderne maskinene vi har i dag vasker det rent :)

Det eneste jeg ikke ville ha gjort, var å vaske utbæsjede klær på annet enn kokvask, og det ville jeg vaska alene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok tatt det med tiss i samme vask, det blir jo hipp som happ.

På det resterende pleier jeg uansett uavhengig av strømpriser 0 løse på følgende måte:

Alt av klær på 40 grader sammen, hvitt, sort og farget.

Alt av håndklær, sengetøy ol i samme vask.

30 grader på egen vask.

Anonymkode: b3457...059

• Liker 2
Skrevet

Vasker 40 mørkt og lyst sammen og det farger ikke.

Anonymkode: aa7af...b30

• Liker 1
Skrevet

Jo, du kan vaske det med klær som ikke har vært tisset igjennom også. De moderne maskinene vi har i dag vasker det rent :)

Det eneste jeg ikke ville ha gjort, var å vaske utbæsjede klær på annet enn kokvask, og det ville jeg vaska alene. 

Ja nei, blir det noe utbæsja klær blir det skylt og vasket for hånd før det får egen kokvask 😅 den maskinen vi har er ganske ny, så det blir jo rent og pent 😊

Jeg hadde nok tatt det med tiss i samme vask, det blir jo hipp som happ.

På det resterende pleier jeg uansett uavhengig av strømpriser 0 løse på følgende måte:

Alt av klær på 40 grader sammen, hvitt, sort og farget.

Alt av håndklær, sengetøy ol i samme vask.

30 grader på egen vask.

Anonymkode: b3457...059

Takk for godt tips 💕

forkjølajente skrev (4 minutter siden):

Ja, poenget med å vaske klær er jo at det blir rent så spiller ingen rolle hva man vasker sammen..

Ja på en måte så blir det jo det 😊

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håndklær og sengetøy og undertøy og klær som tåler 60, kan fint vaskes sammen på 60, også det med tiss på :) Det blir rent alt sammen. Vi vasker på allergy plus-programmet vi har på vår maskin, for den vasker ekstra godt på det programmet. 

Å takk for tipset 😍 

Skrevet

Vasker 40 mørkt og lyst sammen og det farger ikke.

Anonymkode: aa7af...b30

Fant jeg også ut etter ti år med nøye sortering.... Min mor får frysninger av å høre det 😂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge det ikke er noe nytt og fargerikt, ull/silke eller annet så hiver jeg mye i samme vask. Som oftest på 40, av og til 60. De eneste gangene det har blitt et problem er når et helt nytt plagg havner sammen med lyse klær og det farger av. Unngår man det så går det veldig fint. 
Med denne teknikken setter jeg på én vask i uken. (To når sengetøy skal vaskes fordi det tar opp en maskin alene)

• Liker 2
Skrevet

Barneklær med bæsj skyller man i kaldt vann først, og vasker på 60 grader sammen med resten av 60-gradersvasken. Uttissa klær går også med der, og vanlige klær, undertøy, sokker, håndkler, kluter, sengetøy, alt som tåler 60 sammen. Det blir rent når man vasker det på 60. 

Anonymkode: 8af9c...3da

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo rent til slutt, så ser ikke problemet. 

Anonymkode: 7f8bf...bc3

Skrevet

Viktig å vaske fulle maskiner, men også viktig å ikke bruke for høy temperatur. 

Så ville vasket det som vanligvis vaskes på 40 på 30, og vasket så mye som mulig sammen. Her går uttissede laken sammen med håndklær og alt annet som skal på 60-vask. Kokvasker bare en eller to ganger i året, for å unngå surlukt i maskinen.. 

Her vasker vi bare kulørt 30, hvitt 30, alt annet går på kulørt 60.

Anonymkode: daa47...ab8

Skrevet

Her går mye i samme vasken,fordi det ofte er for få plagg av hver.

Men er forsiktig med enkelte plagg som ull,bh'er,og blander heller ikke rødt og hvitt feks.😆

Skrevet

Vi har følgende, og venter til det er fullt med å vaske (tar alt fra en uke til fire uker):

Ull (alt sammen uansett farge)

30 grader hovedvask 

30 grader hvitt

30 grader finvask (sjelden full maskin her)

60 grader sengetøy, håndkler, kluter

Anonymkode: 13319...f58

Skrevet (endret)

Jeg ville vasket så mye som mulig sammen. Det eneste er at jeg synes frotté-ting ofte gjør andre stoffer nuppete når de vaskes sammen, så hvis det er ting du ønsker å beholde nuppefri kan det lønne seg å vaske dem med noe annet enn håndklær og evt frotterte tisselaken. 

Endret av Ullvott
Skrevet

Vasker stort sett det meste i samme vask. 40 grader. Sengetøy og håndklær vasker jeg på 60 grader, dersom jeg har nok til å fylle en maskin. 

BH'er med spiler, vasker jeg for hånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...