Gå til innhold

Dette er den vanligste månedslønna i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet årslønn hvordan kan jeg finne ut månedslønn?

Anonymkode: 6c9d4...d1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet årslønn hvordan kan jeg finne ut månedslønn?

Du deler på 12. 

Anonymkode: d9a01...2df

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men mange her skriver hva de får utbetalt.

Mener du hvor mye man får utbetalt brutto?

Noen skriver nettolønn, noen skriver utbetalt, men tabellen i artikkelen i HI er bruttolønn. 

Det gir ingen mening å sammenligne utbetalt fordi noen har veldig lavt skattetrekk og noen har veldig høyt skattetrekk.

Skrevet

Du deler på 12. 

Ok. Da har jeg 70.000. Hvor mye av dette blir utbetalt?

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye skatt du blir trukket. 

• Liker 1
Skrevet

Får utbetalt 21 000 kr etter skatt. Jeg regner med at de fleste tjener langt mer enn det. Men jeg er uansett fornøyd. Jeg hadde lenge en deltidsjobb med utbetaling på 15 000 til 16 000 kr i måneden. 

Anonymkode: 7e3b1...d68

Skrevet

Tabellen er brutto, altså før skatt. Så du ser på bolken med 70k. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Får utbetalt 21 000 kr etter skatt. Jeg regner med at de fleste tjener langt mer enn det. Men jeg er uansett fornøyd. Jeg hadde lenge en deltidsjobb med utbetaling på 15 000 til 16 000 kr i måneden. 

Anonymkode: 7e3b1...d68

Har akkurat samme utb som ung ufør

Anonymkode: 70597...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har akkurat samme utb som ung ufør

Det er ikke akkurat mye å leve på med disse strøm/mat/drivstoff prisene osv. Bostøtte får en heller ikke.

Anonymkode: 2e4ae...159

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 1.23):

Alle uføre blir jo blant de fattigste i landet da.

Anonymkode: 14411...532

Men altså, hvor mye tenker du vi som jobber skal skatte? Ift hvor mye jeg betaler i skatt, så forsørger jeg en uføret person for et helt år. I teorien, selvfølgelig - vet at skatten min går til andre ting også. Men det er ikke til å komme utenom at DU har inntekten din fordi JEG og andre jobber. Det er sånn sett ikke relevant om du ønsker å jobbe aldri så mye. Uansett grunn så er det sånn at du ikke jobber, og mottar din inntekt fra staten, som igjen tar mye av pengene sine fra meg som jobber. 
Jeg skulle gjerne jobbet mindre. Det er mye jeg forsaker for å jobbe som jeg gjør, og da syns jeg faktisk at jeg skal få litt lønn for det også. Om de som ikke jobber skulle fått like mye i inntekt som de som jobber, så er det knapt noen som hadde giddet å jobbe. Og det fantastiske velferdssystemet vi har i dag hadde kollapset.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Skravlehøna skrev (1 time siden):

Men altså, hvor mye tenker du vi som jobber skal skatte? Ift hvor mye jeg betaler i skatt, så forsørger jeg en uføret person for et helt år. I teorien, selvfølgelig - vet at skatten min går til andre ting også. Men det er ikke til å komme utenom at DU har inntekten din fordi JEG og andre jobber. Det er sånn sett ikke relevant om du ønsker å jobbe aldri så mye. Uansett grunn så er det sånn at du ikke jobber, og mottar din inntekt fra staten, som igjen tar mye av pengene sine fra meg som jobber. 
Jeg skulle gjerne jobbet mindre. Det er mye jeg forsaker for å jobbe som jeg gjør, og da syns jeg faktisk at jeg skal få litt lønn for det også. Om de som ikke jobber skulle fått like mye i inntekt som de som jobber, så er det knapt noen som hadde giddet å jobbe. Og det fantastiske velferdssystemet vi har i dag hadde kollapset.

Penger er bare tall og en kollaps er menneskelagd, samme med fattigdom. Alt dette kunne vært unngått, alle kunne levd greit. En prosenterne har mer penger enn resten av de 99%.

Anonymkode: 2e4ae...159

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 7.59):

Elbil som jeg bruker cirka 2 ganger i uka og som lades gratis hos arbeidsgiver. 800 kr er forsikringer. Bomutgifter blir jeg fakturert hver gang de overstiger 500 kr hos Fremtind. Dette skjer hver 3. måned. Vanlig slitasje på bilen betaler jeg ikke i kroner og øre månedlig, så det holdes selvfølgelig utenfor regnestykket mitt. 

10 000 kr i måneden på bil? Kjører du bensin/diesel i Oslo?

Anonymkode: 7f741...19b

Hva er så rart med å kjøre bensin eller dieselbiler i Oslo? Bruker bilen enn mer til Oslo kjøring.

Men, 10k var mye. Langt mer enn jeg bruker på min hybrid også 2018 mod.

Anonymkode: a715b...26b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men mange her skriver hva de får utbetalt.

Mener du hvor mye man får utbetalt brutto?

Det eneste som er mulig å sammenligne er brutto inntekt, før man trekker skatt.  Skatten avhenger jo av f.eks renter på gjeld, reiseutgifter og annet.

Denne oversikten gjelder altså Brutto.

Endret av Adobyen
Skrevet
On 9/2/2022 at 8:53 AM, AnonymBruker said:

Dette er rimelig urealistiske tall. Bare forsikringer kommer på 1600+kr, kommunale avgifter, eiendomsskatt for mange, strøm, mobil, Internett, og bil til 1500kr? Hva dekker dette? Studielån og boliglån til 6500kr?  Dette er ikke normen, med mindre du bor i en campingvogn og knapt har studert.

Anonymkode: fc549...00e

Det er kanskje ikke normen, men det gjelder faktisk meg. Bor i liten leilighet uten oppgraderingsbehov og gunstige forsikringer gjennom fagforening og borettslag. Ingen eiendomsskatt, 400k i studielån og 200k i boliglån (bolig til 3,5 mill). Mobil gratis gjennom jobben. Strøm koster 500kr i mnd inkl. nettleie. Totalt realistiske tall for meg, og jeg lever meget behagelig.

Anonymkode: 7f741...19b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva er så rart med å kjøre bensin eller dieselbiler i Oslo? Bruker bilen enn mer til Oslo kjøring.

Men, 10k var mye. Langt mer enn jeg bruker på min hybrid også 2018 mod.

Anonymkode: a715b...26b

Jeg kjørte veldig mye da jeg jobbet, så min 70 liters dieseltank ble fylt opp hver uke.  Med dagens drivstoffpriser ville jeg nok både stresset og forbannet prisene.  Da er ikke 10.000 i måneden helt ulogisk.  Jeg har ikke regnet på det, og de siste 3-4 årene har jeg nesten ikke kjørt.  Hvis jeg skulle fortsatt å kjøre så mye, tror jeg nok at jeg måtte ha forsøkt med elbil.

Endret av Adobyen
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Skravlehøna said:

Lol hold kjeft.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lol hold kjeft.

Hvor gammel er du egentlig?🤷‍♀️

Skrevet
1 minutt siden, Skravlehøna said:

Hvor gammel er du egentlig?🤷‍♀️

Gammel nok

Skrevet

Gammel nok

Da er det enda flauere at du oppfører deg som en fjortis.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Skravlehøna said:

Da er det enda flauere at du oppfører deg som en fjortis.

Shhh..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...