AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Uten nevneverdige smerter under graviditet, fikk jeg 2 uker etter fødsel så sterke bekkensmerter at jeg sliter med å gå. Jeg var nok helt klart for uforsiktig. Ingen trening, men et par lange trilleturer, løfting av og lek med 3-åring etc. Gange virker å forverre smertene, og nå, 4 uker etter fødsel, har jeg fortsatt ikke opplevd bedring. Jeg har vært hos to kiropraktorer. Den første mente det var bekkenlåsning, og behandlet med manipulasjon/«knekking». Jeg synes jeg var dårligere etter to behandlinger, så valgte å gå til en annen kiropraktor. Der var tilbakemeldingen ingen låsning, men tvert om hypermobilitet i bekken, og behandling kun trykkpunkt og ro/hvile, og å unngå alt som er smertefullt (som i praksis betyr all aktivitet). Nå er jeg lett forvirret, og tenkte kanskje å gå til en osteopat eller fysioterapeut, for å få bekreftet eller avkreftet diagnosene. Er det noen som har gode erfaringer med behandlere i Oslo-området? Er det evt noen med lignende forløp som har gode råd? Anonymkode: b9cb8...bd6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uten nevneverdige smerter under graviditet, fikk jeg 2 uker etter fødsel så sterke bekkensmerter at jeg sliter med å gå. Jeg var nok helt klart for uforsiktig. Ingen trening, men et par lange trilleturer, løfting av og lek med 3-åring etc. Gange virker å forverre smertene, og nå, 4 uker etter fødsel, har jeg fortsatt ikke opplevd bedring. Jeg har vært hos to kiropraktorer. Den første mente det var bekkenlåsning, og behandlet med manipulasjon/«knekking». Jeg synes jeg var dårligere etter to behandlinger, så valgte å gå til en annen kiropraktor. Der var tilbakemeldingen ingen låsning, men tvert om hypermobilitet i bekken, og behandling kun trykkpunkt og ro/hvile, og å unngå alt som er smertefullt (som i praksis betyr all aktivitet). Nå er jeg lett forvirret, og tenkte kanskje å gå til en osteopat eller fysioterapeut, for å få bekreftet eller avkreftet diagnosene. Er det noen som har gode erfaringer med behandlere i Oslo-området? Er det evt noen med lignende forløp som har gode råd? Anonymkode: b9cb8...bd6 Jeg syns fysioterapeut hjalp og føltes veldig produktivt og bra. Det var øvelser, opptrening av muskulatur og massasje. Hva som fungerer for deg, kan variere, men bekkensmerter kan også bli verre av hvile som sitting og ligging også, for det belaster feil, og det kan like mye bli verre med feil aktivitet. Et eksempel er at man låser seg ofte når man går og slutter bevege hoftene når det gjør vondt, som kan forverre det, mens man burde prøve slippe seg litt mer løs. Eller at man hviler i en stilling som belaster bekkenet enda mer og gjør det verre. Så jeg ville forsøkt fysioterapeut før jeg hadde godtatt diagnose som medfører null aktivitet. Jeg slet mye med bekkenet og ble helt fin med tøying, massasje, øvelser og trening! Tenkte selvsagt at hvile og ligging var mest riktig før jeg møtte fysioterapeuten. Fra «jeg kan ikke gå for jeg gråter av smerter» til «jeg kan bevege meg helt fritt» på en måned. Fikk veiledning for både sovestilling, hvilestilling, sittestilling, løfting, bæring og hjelpemidler som har holdt alt i sjakk. Jeg kan innimellom kjenne det er på vei tilbake hvis jeg er uforsiktig, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre og har ikke hatt tilbakefall. Har ingen tips til fysio i Oslo, er du åpen for og bevege deg litt utenfor? Tror det viktige er og finne noen som er gode på kvinnehelse. Ville søkt og funnet noen som er spesialist på det. Anonymkode: cf623...892
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns fysioterapeut hjalp og føltes veldig produktivt og bra. Det var øvelser, opptrening av muskulatur og massasje. Hva som fungerer for deg, kan variere, men bekkensmerter kan også bli verre av hvile som sitting og ligging også, for det belaster feil, og det kan like mye bli verre med feil aktivitet. Et eksempel er at man låser seg ofte når man går og slutter bevege hoftene når det gjør vondt, som kan forverre det, mens man burde prøve slippe seg litt mer løs. Eller at man hviler i en stilling som belaster bekkenet enda mer og gjør det verre. Så jeg ville forsøkt fysioterapeut før jeg hadde godtatt diagnose som medfører null aktivitet. Jeg slet mye med bekkenet og ble helt fin med tøying, massasje, øvelser og trening! Tenkte selvsagt at hvile og ligging var mest riktig før jeg møtte fysioterapeuten. Fra «jeg kan ikke gå for jeg gråter av smerter» til «jeg kan bevege meg helt fritt» på en måned. Fikk veiledning for både sovestilling, hvilestilling, sittestilling, løfting, bæring og hjelpemidler som har holdt alt i sjakk. Jeg kan innimellom kjenne det er på vei tilbake hvis jeg er uforsiktig, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre og har ikke hatt tilbakefall. Har ingen tips til fysio i Oslo, er du åpen for og bevege deg litt utenfor? Tror det viktige er og finne noen som er gode på kvinnehelse. Ville søkt og funnet noen som er spesialist på det. Anonymkode: cf623...892 PS. Trening i dette tilfellet var mikroøvelser på gulvet i 5-10 min, ikke trening-trening Anonymkode: cf623...892
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg syns fysioterapeut hjalp og føltes veldig produktivt og bra. Det var øvelser, opptrening av muskulatur og massasje. Hva som fungerer for deg, kan variere, men bekkensmerter kan også bli verre av hvile som sitting og ligging også, for det belaster feil, og det kan like mye bli verre med feil aktivitet. Et eksempel er at man låser seg ofte når man går og slutter bevege hoftene når det gjør vondt, som kan forverre det, mens man burde prøve slippe seg litt mer løs. Eller at man hviler i en stilling som belaster bekkenet enda mer og gjør det verre. Så jeg ville forsøkt fysioterapeut før jeg hadde godtatt diagnose som medfører null aktivitet. Jeg slet mye med bekkenet og ble helt fin med tøying, massasje, øvelser og trening! Tenkte selvsagt at hvile og ligging var mest riktig før jeg møtte fysioterapeuten. Fra «jeg kan ikke gå for jeg gråter av smerter» til «jeg kan bevege meg helt fritt» på en måned. Fikk veiledning for både sovestilling, hvilestilling, sittestilling, løfting, bæring og hjelpemidler som har holdt alt i sjakk. Jeg kan innimellom kjenne det er på vei tilbake hvis jeg er uforsiktig, men nå vet jeg hva jeg skal gjøre og har ikke hatt tilbakefall. Har ingen tips til fysio i Oslo, er du åpen for og bevege deg litt utenfor? Tror det viktige er og finne noen som er gode på kvinnehelse. Ville søkt og funnet noen som er spesialist på det. Anonymkode: cf623...892 AnonymBruker skrev (16 timer siden): PS. Trening i dette tilfellet var mikroøvelser på gulvet i 5-10 min, ikke trening-trening Anonymkode: cf623...892 Tusen takk for godt og grundig svar! Dersom du har behandler å anbefale innenfor rimelig kjøreavstand fra Oslo er jeg absolutt interessert. Godt å høre at du er blitt bra, det motiverer ☺️ Den første behandleren jeg gikk til var tilknyttet en klinikk som skal spesialisere seg på slike plager, så derfor jeg ber om spesifikke anbefalinger fremfor å Google meg frem ☺️ Anonymkode: b9cb8...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå