Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ønsker bare å høre litt om hva dere synes er en lav årslønn i 2022? Dette med tanke på din utdanning og eventuelt erfaring. Har selv blitt ferdig med en bachelor i innenfor dataingeniør studiet i år. Starter i en jobb nå innenfor en IT-support stilling som betaler 440 000kr i årslønn, noe jeg veldig lavt. Derimot så har jeg kun tenkt å jobbe her 1 år og godtok tilbudet med tanke på erfaringen jeg får. 

Anonymkode: a2b47...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt under 500k er dårlig betalt.

Anonymkode: 89c2b...1bd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer veldig an på alder og utdanningsnivå. 

Er du over 30 og har bachelor eller mer, er 500.000 lav lønn. 

Anonymkode: 7441a...9c7

• Nyttig 2
Skrevet

Det er først og fremst stillingen som avgjør lønnsnivå. IT support er det mange som gjør, så det er typisk lavere lønnet. 440K for IT support er for øvrig ikke dårlig, mange tjener ned mot 300K. 

Anonymkode: 3ef47...2f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på lønnsveksten, ikke bare startlønnen. I min bransje starter man gjerne på rundt 600.000 (med bachelor), men etter 10-20 år er det normalt å tjene over millionen, uten tilleggsutdanning.

Lav årsinntekt sånn generelt sett (synes jeg personlig) er under 400.000 i 100% stilling.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt under 500k er dårlig betalt.

Det kan man jo ikke uten videre si. Det er forskjell  på hva som er lav lønn/dårlig betalt for en 18-åring som jobber på bensinstasjon, og hva som er lav lønn/dårlig betalt for en anestesilege på 50 år. 
Så hva som er lav lønn avhenger helt av alder, utdanning, hva man jobber med (bransje) og erfaring. Å si at under 500k er dårlig betalt - for enhver jobb - er ganske virkelighetsfjernt.

Anonymkode: ac431...473

• Liker 9
Skrevet

For å ha et relativt "trygt" liv bør man tjene 500k+. Fra 400-450k og nedover anser jeg som lavt. 

• Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (53 minutter siden):

Jeg tenker det kommer an på lønnsveksten, ikke bare startlønnen. I min bransje starter man gjerne på rundt 600.000 (med bachelor), men etter 10-20 år er det normalt å tjene over millionen, uten tilleggsutdanning.

Lav årsinntekt sånn generelt sett (synes jeg personlig) er under 400.000 i 100% stilling.

Hvilken bransje?

Anonymkode: 23f81...4bf

Skrevet

Under 450 er lavt, mener jeg, spesielt hvis man har vært i arbeidslivet 10+ år.

Anonymkode: dc6f7...0af

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer litt an på. 600000 med fem års høyere utdanning og 25 års arbeidserfaring er ganske lavt.

Mens derimot 600000 for en nyutdannet med treårig bachelor er bra. 

Anonymkode: 5fe7a...ba0

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken bransje?

Anonymkode: 23f81...4bf

Maritim bransje. De fleste begynner på båt, noen går senere på land og jobber i management.

Edit: Noen synes kanskje 600.000 er mye i startlønn, men det er MYE ubekvemme arbeidstider og mange flere arbeidstimer enn et vanlig årsverk.

Endret av Portia Catonis
Skrevet

Under 600 000 forstår jeg ikke at noen kan leve på.

Anonymkode: 27387...898

Skrevet

Jeg jobber på et av Norges største sykehus, har bachelor med videreutdanning og full annsinitet og har 600k. Jobber kun dagtid så ingen turnustillegg. Dette er en lønn som alle med samme utdanning tjener på sykehuset.. Og det er mange med bachelor som jobber i helse, ergo MANGE med denne lønnen.

Anonymkode: 871e3...48e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går fint å leve på det i året.

Er du som lever feil, utgifter velger du selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, ønsker bare å høre litt om hva dere synes er en lav årslønn i 2022? Dette med tanke på din utdanning og eventuelt erfaring. Har selv blitt ferdig med en bachelor i innenfor dataingeniør studiet i år. Starter i en jobb nå innenfor en IT-support stilling som betaler 440 000kr i årslønn, noe jeg veldig lavt. Derimot så har jeg kun tenkt å jobbe her 1 år og godtok tilbudet med tanke på erfaringen jeg får. 

Anonymkode: a2b47...d66

Men hvorfor jobber du med IT-support om du er dataingeniør? Det er jo litt som en lege skulle jobbe som vaskehjelp på sykehuset.

Har du søkt på andre stillinger? 

Anonymkode: 48040...c2e

• Liker 1
Skrevet

Under 4000. 000.

Anonymkode: e9a5d...872

Skrevet

Grensen går på 450 for min del. Tjener du mindre enn dette så har du lav lønn. Bikker du under 400 har du veldig lav lønn. Jeg anser normallønn som en plass mellom 450 - 550. 

Anonymkode: f1d20...01b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer an på utdanning og hvor  i Norge man bor. Er stor forskjell på lønn dersom man bor i Oslo vs ei lita bygd 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De fleste tjener under 600.000 og klarer seg helt fint. Det er nok forbruket ditt som er problemet. 

Anonymkode: 606a3...be4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En nyutdannet lege tjener ca 570 000,- på sykehuset. 

Anonymkode: cd904...e6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...